De jacht is geopend op SUV`s of..?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Jelmer
Geregistreerd lid

Re: De jacht is geopend op SUV`s of..?

Bericht door Jelmer » vr 05 nov, 2004 15:54

Laat ze dan maar het hele centrum afsluiten voor autoverkeer + grote parkeerplaatsen met gratis bus/tram/trein pendeldiensten naar het centrum maken?

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » vr 05 nov, 2004 16:02

Toch valt er veel af te dingen op de argumentatie van mevrouw Josephine.

Allereerst onderschat zij de politieke contekst van de voorstellen uit de Nijmeegse raad. De politieke profilering van deze door Groen Flinks gedomineerde club is helder. Daarom is enige argwaan terecht: het voorstel een parkeerverbod voor Sufs in te stellen kwam n.a.v. verontrustende berichten over de kwaliteit van de lucht (!) in NL. Daarom past deze rationele vraag: levert een dergelijke maatregel ook werkelijk een meetbare bijdrage aan de oplossing van het probleem? Of wordt het probleem aangegrepen door bepaalde politici om zich politiek te profileren? Groen Flinks profileert zich als een club die opkomt voor het milieu, de publieke sector en de minder-welvarenden. Ze doet dat op nogal militante wijze. In dat kader verbaast het niet dat deze club zich afzet tegen de statussymbolen van de rijken.
Ten tweede. Citaat: 'Als ik een Ferrari koop, dan ga ik toch ook niet lopen zeuren dat ik sommige straten niet ik kan omdat die vol liggen met drempels; Als ik een S-klasse koop dan ga ik toch ook niet lopen zeuren dat ik m'n auto op minder plekken kwijt kan dan een Mini?'.
Deze analogie klopt niet. Dit gaat alleen op als Nijmegen toekomstige bezitters van een Suf aanpakt. De huidige bezitters konden eea niet weten te tijde van hun aanschaf - de Ferrari-rijder wel.
Ten derde. Citaat: als je een bekeuring krijgt omdat je niet in het parkeervak past (gebeurt in Nijmegen); Je kunt toch werkelijk niet verwachten dat een stad parkeervakken maakt voor een Hummer, terwijl de gemiddelde Nederlander in een Opel Vectra rondrijdt? Dat zou pas asociaal zijn: je ontneemt parkeergelegenheid [forsere vakken is automatisch minder vakken] ten behoeve van de meerderheid. Wat wil je dan in godsnaam; dat vakken aan het formaat van vrachtwagens en stretched limo's wordt aangepast?'
Hier ben ik voor de verandering met Marky eens. De toelating tot het wegverkeer impliceert rechten en plichten. Redelijkerwijs betekent dat dat ik verwachten mag dat ook met mijn voertuig rekening gehouden wordt. Er is ruimte zat. De verdeling ervan is een zaak van prioriteiten en politieke keuzes. Er zijn veel auto's die langer zijn dan de Vectra -de Saab 9.3ss nauwelijks meer, denk ik :twisted: - en indirecte maatregelen om deze auto's te mijden druisen in tegen het rechtsgevoel, en tegen datgene wat de automobilist redelijkerwijs mag verwachten als presetatie van de overheden. In extreme gevallen (stretched-limo, Hummer) is het duidelijk wat ik niet kan verwachten. Maar dat zijn uitzonderingen. Zolang er jaarlijks nog 10.000-en auto's van meer dan 4m. lengte verkocht worden vind ik dat voorbeeld van Josephine onzinnig.
Ten vierde. Het gemoraliseer van de Nijmeegse raad is irritant, betweterig, oubollig en misplaatst. We hebben geen behoefte aan gemeenteraadsleden die het vingertje opheffen tegen sufrijders en daar politieke munt uit denken te slaan. We hebben behoefte aan mensen die de problemen aanpakken - waaronder de luchtvervuiling.

Tot slot. Is Nijmegen geen art.12 gemeente? D.w.z. onder curatele van het rijk?! Zo ja, dan weten we wat voor vlees we in de kuip hebben.

Moppersmurf

Ik haat Sufs en ik haat Nijmegen :-P+

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » vr 05 nov, 2004 16:31

Heeft mevrouw Josephine haar loeten?
:-P+

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » vr 05 nov, 2004 16:33

Meneer Josephine heeft gelijk.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 05 nov, 2004 16:43

Mopper heeft zijn dag weer niet vandaag. In al zijn postings haat hij wat. :shock: :shock: :shock: Op vrijdag is hij kennelijk altijd extra :twisted: ;-|+ . Het is ook wat, dan staat het weekeinde vol gezelligheid voor de deur. .. Arme mopper !!
Hou moed mopper, nog twee dagen dan jouw favoriete dag, de maandagochtend er weer

Smurf de smurf erin :!:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 05 nov, 2004 16:46

Ik vind Mantaman zijn kritiek beter geformuleerd, dan de opsomming van extremen in jouw pleidooi en de egoistische commentaar erop.

Een ander met de vinger wijzen is erg makkelijk, maar begin eens bij jezelf. Als je dan toch zo van extremen houdt kan je beginnen met een dubbele cat onder je 900 te monteren (Hebben de Suv's trouwens ook)

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » vr 05 nov, 2004 16:47

josephine schreef:
erwin mertens schreef:Heeft mevrouw Josephine haar loeten?
Wat benne loeten? Ik versta geen belgisch :wink:
Volga's en Lada's staan in je parking!

MarioS
Geregistreerd lid

Bericht door MarioS » vr 05 nov, 2004 16:50

erwin mertens schreef:
josephine schreef:
erwin mertens schreef:Heeft mevrouw Josephine haar loeten?
Wat benne loeten? Ik versta geen belgisch :wink:
Volga's en Lada's staan in je parking!
Vergeet de Dneprs en Urals ook niet :lol:.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 05 nov, 2004 22:10

Mijn excuses dat ik mijn vorige post niet (voldoende) beargumenteert heb, Josephine.

Zoals al eerder gezegd is het een ridiculie dat een gemeente een bepaalde grootte personenauto's wil weigeren voor het simpele feit dat dit bij Europese wetgeving verboden is.

Het is tevens een ridiculie dat men een bepaalde groep rijders betiteld als bij voorbaat onveilig. Hokjesgedrag en discriminatie heet zoiets. Er is gebleken dat het aandeel criminelen in de Marokkaanse gemeenschap het grootste is. Laten we die dan ook maar met zijn allen preventief opsluiten. Onee, dit kan niet door de beugel toch? Het komt op hetzelfde neer.

De motie was ingediend voor auto's breder dan 1.85m dus niet alleen SUV's zouden worden benadeeld maar toch sprak men over P.C. Hoofttractors. Lijkt me duidelijk waar ze op doelen.

Wil niet zeggen dat ik pro-SUV ben maar een voorstel zoals gedaan is gewoon volstrekt belachelijk.

Bedenk trouwens heel goed. Een auto is niet gevaarlijk, een bestuurder wel. Ik kom liever een goede chauffeur in Hummer tegen als een onoplettende en slecht rijdende bestuurder van een Cuore. Het is zo betrekkelijk maar o zo makkelijk om een wijzend vingertje uit te delen.

De hele motie ging erom dat men de onveilige PC Hoofttractors wilde weren vanwege hun onveiligheid gebleken bij een aanrijding met een voetganger.

Maar wat is linker dan? Sjonnie in zijn opgevoerde Civic die net met 80 km/h rood meepakt op het keizer karelplein en een moeder te fiets op de motorkap meeneemt of een Albert Jan met de dubbele achternaam die welhaast gedwongen is het rustig aan te doen om zijn halve vrachtwagen fatsoenlijk het centrum in te manouvreren. Aan u de conclusie en ben zeer benieuwd naar de uitslag :roll:

Ooit weleens aan gedacht dat ook díe mensen hun auto kopen omdat die ten eerste een gevoel opwekt, een bepaalde emotie. Ze vinden het een mooi ding. En terecht, veel SUV's zijn mooie wagens.

Ik vind het een bedenkelijke discussie als je nagaat dat het merendeel op dit forum autoliefhebbers zijn. Om er dan volledig achter te staan een volledige groep uit te sluiten is in mijn ogen nogal vreemd.

Bedenk ook dat onze auto's een bepaalde groep bevatten. Daarnaast motoren en acceleratiecijfers hebben (uitgezonderd mijzelf) die voor een Groen Linkser ook nogal klare feiten zijn. Trek de lijn door en je kan je boeltje wel pakken.

Ik stel voor dat iedere hypocriet een Toyota Prius koopt. (wie de schoen past trekke hem aan)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 05 nov, 2004 22:45

dank voor de toelichting.. 1 opmerking :
Ik vind het een bedenkelijke discussie als je nagaat dat het merendeel op dit forum autoliefhebbers zijn. Om er dan volledig achter te staan een volledige groep uit te sluiten is in mijn ogen nogal vreemd.
nee, het is bedenkelijk om op de automatische piloot alleen "pro-auto' te zijn. alsof beperking opleggen ergens anti is..

dat is net zo kwalijk als de pro-life dicussie in de VS en democraten als immoreel afschilderen omdat ze voor abortie, euthanasie en stamcelonderzoek zijn.

het 1 sluit het ander niet automatisch uit, en als dat wel zo is, dan is men net zo dogmatisch als men "links" verwijt.

tevens - om niet-discriminatoir te zijn zal men ook vrachtwagens op snelwegen ruim baan moeten geven om in te mogen halen.... je wacht maar even.. tijd is ook maar tijd.

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » za 06 nov, 2004 19:06

Even voor alle duidelijkheid: de nieuwe 'kleine' Hummer meet 4.73m. Da's het formaat van een Saab 9.5. De Fiat Mulptipla, ik vind het een leuke auto, is 1.87m. breed en zou dus niet in de Nijmeegse binnenstad mogen parkeren?!
Kortom: met dit soort wettisch gemillimeter raken we verstrikt in regeltjes en bureaucratie. Moeten de stadwachten in Nijmegen een lijstje uit het hoofd leren met 'foute' auto's? (kunnen ze dat....??) Krijgen ze een duimstok mee op patrouille?
Nog even voor alle moralisten onder u: ik heb nergens geschreven dat ik de zin van milieumaatregelen in het verkeer niet in zie, of maatregelen die de veiligheid in het verkeer bevorderen bij voorbaat afkeur. Dat is kletspraat. Ik betwist dat de voorstellen van de Nijmeegse raad effectieve maatregelen zouden vormen. Er zijn te weinig Sufs (gelukkig maar!), om dit soort maatregelen effectief te maken op meetbare schaal. En ik beschuldig de Nijmeegse raad er van politieke munt te willen slaan uit een probleem, ten koste van een kleine, en daardoor kwetsbare groep weggebruikers. Dit 'bekt' lekker: 'Tegen de aso-bakken!'. Gaat het daar nu om, of willen we het milieu verbeteren en de veiligheid bevorderen?! Dat is de taak van politici! En ten derde vind ik dat er een einde moet komen aan politieke en morele profilering ten koste van de automobilist.

Ga nu eens op de argumenten in, s.v.p.!

Moppersmurf

Ik haat Sufs
Ik haat Nijmegen
Ik haat weekenden

:wink:

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » za 06 nov, 2004 22:35

Maar nou weet ik nog niet wat 'loeten' zijn Erwin. De dikke van Dale geeft ook geen antwoord, hoewel die veel belgicismen vergoeilijkt als 'Zuid-Nederlands' (dialect?). Wat zijn loeten - zijn dat die worsten waar alles doorheen gaat uit jouw frigo waar jij eerst zelf van (vr)eet en die je daarna verkoopt aan arme studenten in Leuven?! :wink:
Moppersmurf

Ik haat worst :-P+

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » zo 07 nov, 2004 10:06

Maar nou weet ik nog niet wat 'loeten' zijn Erwin
't Staat misschien niet in de van Dale,maar onze taalpurist/singer/songwriter Clement Peerens heeft er wel een wereldhit mee...
Hier alvast de tekst van Dylan zijn voorbeeld :-P+

Loeten Clement Peerens Explosition

As die van ons her loeten hee
Dan gaat den deze in zijn eentje op café

Ik heb het heur genoeg gezee
Ik heb het heur genoeg gezee
Schat, as gij wer aa loeten hee

Al da gezwijg vur den tv
Al da gezwijg vur den tv
Daar doet den deze ni aan mee

Dan gaat den deze in zijn eentje op cafééé

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » zo 07 nov, 2004 14:39

Aha.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » ma 13 dec, 2004 13:20

Om het maar weer eens aan te slingeren, het word een beetje saai hier :wink:
Autoweek schreef:Wat in Nijmegen onlangs op het nippertje niet is gelukt, wordt wel werkelijkheid in het Italiaanse Florence: grote auto´s mogen daar de binnenstad niet meer in.

Met ingang van 1 januari 2005 worden auto´s die wielen hebben met een diameter die groter is dan 70 cm, uit de binnenstad van Florence geweerd. In de praktijk betekent dit dat de stad voor SUV´s van een stevig formaat verboden terrein is. Zo komt een standaard band-velg combinatie van een Mercedes-Benz M-klasse en een Porsche Cayenne tot een hoogte van 73 cm. Die van een Hummer H2 reikt tot 87 cm. Maar ook bezitters van auto´s uit andere klassen moeten buskaartjes gaan kopen: de achterwielen van een Enzo Ferrari komen tot 72 cm en de wielen van een Maybach tot 76 cm.
“Goederen horen in een bestelauto en personenvervoer gaat het beste in bussen,” aldus Claudio del Longo, wethouder van Verkeer in Florence. ’Die grote auto´s zijn nergens voor nodig.’ Voor bussen en bestel- en vrachtauto´s die die hun bestemming hebben in het centrum van Florence, maakt Del Longo dus een uitzondering.

Diesel
Het volgende plan van de wethouder is om auto´s met een dieselmotor die niet voldoet aan de nieuwste Europese emissie-eisen de toegang tot het centrum te ontzeggen. In januari gaan daarmee de eerste experimenten van start. In Florence is het milieu een serieus probleem: 80 procent van de tijd is de luchtvervuiling groter dan dat de Europese norm voorschrijft. Volgens Del Longo zijn auto´s verantwoordelijk voor 50 procent van de luchtvervuiling in zijn stad.

Geen halve maatregelen dus. Waarom lukt het daar nu wel? Ach misschien voor een land en stad waar ooit de renaissance ontsprong niet zo vreemd om goede logische ideeen uit te voeren.

Plaats reactie