Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?

Bericht door Steve-O » wo 17 jun, 2020 16:23

Ik heb er gemengde gevoelens over:

1 - Internationaal samenwerken is op zich iets positiefs
2 - belastingwetten in diverse landen zijn na jáááren nog steeds ongelijk binnen de EU
3 - met de komst van de euro is ons voorgehouden dat prijzen beter te vergelijken waren, onwelkome prijsstijgingen t.g.v. die euro zijn niet gecompenseerd
4 - de samenwerking tussen minder bedeelde EU-landen en de rijkere is in die zin matig gebleken, dat we nog steeds massaal in azië laten produceren wat we eigenlijk onder elkaar zouden moeten oplossen om meer een vuist naar de wereldeconomie te maken
5 - de agrarische sector in ons land (ik weet niet hoe het er in andere EU-landen voor staat; maar lat me graag bijpraten) staat zowel vanuit het binnenland als van buiten de EU onder fnancieëlel druk. Nederlandse banken investeren met name in de Oekraïne in plaats van binnen de EU. Waanzinnig stikstofbeleid doet daar nog een orme schep bovenop. Dat klopt van geen kant. En voedt de tendens die Jelger schets.
6 - Met name Amerika, China en Rusland hebben baat bij een falende samenwerking tussen EU-landen. We moeten ervoor waken dat hun verdeel en heerspolitiek ons niet buitenspel zet. Daarom is punt 3 iets waar de EU echt aan moet gaan werken.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 17 jun, 2020 22:26

Nederland is een landje van 17 miljoen mensen.
De EU is een blok van ongeveer 500 miljoen mensen, zonder de Britten nog steeds 440 miljoen, het grootste handelsblok ter wereld.
In de hele wereld ziet men het als ' the place to be' . Waarom kunnen wij dat toch niet zien?!
Het is een behoorlijk succesverhaal al met al, en mijn meest geliefde vakantiebestemmingen liggen in Europa. Van Tarifa tot Kreta en de Noordkaap en alles daartussen..... Andere delen van de wereld zijn vaak ook mooi of mooier, maar de unieke Europese geschiedenis en cultuur maken dat ik mij in Europa het meeste thuisvoel.

Al die focus op de dingen die niet goed gaan in Europa, daar wordt je niet goed van en het helpt ons geen steek verder. Zonder Europese handel (en goedkope werklui) storten onze economie en onze koopkracht simpelweg in.

Die Britten zijn knettergek met hun Brexit, dat zou geen voorbeeld voor ons kúnnen zijn als je je verstand gebruikt.... Ze doen aan de overkant van het kanaal maar wat en hebben geen idee wat ze aanrichten, kijk maar naar hun slechte aanpak van de Corona pandemie.

Zelf ben ik altijd al anglofiel geweest, dus ik vind het niet leuk om dit te schrijven, maar het is wat het is.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 17 jun, 2020 23:25

op schreef:
wo 17 jun, 2020 22:26
.....Die Britten zijn knettergek met hun Brexit, dat zou geen voorbeeld voor ons kúnnen zijn als je je verstand gebruikt.... Ze doen aan de overkant van het kanaal maar wat en hebben geen idee wat ze aanrichten.....
Dat idee heb ik al vanaf het referendum over de Brexit.
De Britten denken nog steeds dat ze een vooraanstaande positie hebben in de wereld,
terwijl de Britse economie zienderogen achteruit gaat.

Boris en zijn souffleur Cummings hebben totaal geen idee waar ze mee bezig zijn.

Johnson denkt nog steeds een werelddeal te sluiten met zijn Amerikaanse vriend Trump.
Maar als het volgens Trump staatsgevaarlijke" boek van Bolton eenmaal uit is dan spat die
Britse droom uiteen en kunnen de Britten op hun eenzame eiland slechts hopen op betere tijden.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 18 jun, 2020 2:18

We moeten ons niet blindstaren op de Brexit en de directe gevolgen daarvan. Maar meer op andere problemen die op de loer liggen. Die hoeven niet rechtstreeks aan de Brexit gekoppeld te zijn. Los daarvan zullen we toch met de Britten willen blijven samenwerken. Hoe dit vorm gaat krijgen moet nog worden uitgedokterd. Maar de band met NL zal niet geheel bekoelen lijkt mij.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » do 18 jun, 2020 7:06

Ik las toevallig een artikeltje van Maarten van Rossem over populisme in Nederland. Eigenlijk mag ik die man helemaal niet maar hij gaf een mooie analyse, dat moest ik toegeven.
De hele Brexit is m.i. ook een direct gevolg van populisme in het VK. Niet nadenken maar handelen - stemmen- vanuit de onderbuik. En dat geeft zelden fraaie resultaten, dat zien we nu.
Je kunt in een sterk veranderende wereld - de neergang van de USA en de opkomst van China als wereldleidende natie - niet verwachten dat we het in ons eentje wel zullen gaan redden. De auto-industrie in het VK is daarvan al een geweldig voorbeeld. In feite de Europese hele auto-industrie wel, als er niet geïnvesteerd zou zijn vanuit China zou er hier een complete malaise zijn.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » do 18 jun, 2020 7:51

Steve-O schreef:
do 18 jun, 2020 2:18
.... Los daarvan zullen we toch met de Britten willen blijven samenwerken. Hoe dit vorm gaat krijgen moet nog worden uitgedokterd. Maar de band met NL zal niet geheel bekoelen lijkt mij.
Welnee, die handel gaat ook gewoon door. In het begin van de 'echte' Brexit zal het stroef gaan en hoe verder in de tijd we komen hoe soepeler alles zal gaan lopen. Het kleine kruimelwerk zal z'n weg wel vinden.

hpnonthuis
Geregistreerd lid

Bericht door hpnonthuis » do 18 jun, 2020 10:47

In ieder geval ziet unilever er wel eat in en verhuisd nu met hoofdkantoor naar VK. Bijkantoortje in nederland.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » do 18 jun, 2020 11:07

hpnonthuis schreef:
do 18 jun, 2020 10:47
In ieder geval ziet unilever er wel eat in en verhuisd nu met hoofdkantoor naar VK. Bijkantoortje in nederland.
ligt iets anders: verhuist niet naar VK maar kiest na 90 jaar voor bye bye tegen Nederland.

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » do 18 jun, 2020 11:43

martinphili schreef:
do 18 jun, 2020 7:06
Ik las toevallig een artikeltje van Maarten van Rossem over populisme in Nederland. Eigenlijk mag ik die man helemaal niet maar hij gaf een mooie analyse, dat moest ik toegeven.
:offtopic:
Enige maanden terug was hij op uitnodiging voor de start van een project te gast op m'n werk. Hij hield een soort presentatie, ging over ouderenzorg in Nederland. Moet zeggen dat ik het onverwacht opvallend vaak met hem eens was.

93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door 93Rookie » do 15 apr, 2021 16:26

On Topic
Afbeelding
Gemengde berichten uit Britse auto-industrie

Nissan ziet in Brexit geen gevaar meer voor de grote autofabriek in het Noord-Engelse Sunderland. Nissan zal meer batterijen uit Groot-Brittannië zelf betrekken om aan de Europese regels te voldoen en hoopt de productie in Sunderland verder op te voeren.
Aan de andere kant staat het voortbestaan van een grote Vauxhall (Opel) fabriek in Ellesmere Port bij Liverpool wel op de tocht.
Bron AM

Plaats reactie