Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Hsandman
Geregistreerd lid

Re: Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?

Bericht door Hsandman » di 13 feb, 2024 14:02

Tesla heeft een betaalde functie vrijgegeven om mensen in nood te helpen. Ik zie het probleem niet helemaal.

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » di 13 feb, 2024 14:07

frits 9-3 schreef:
di 13 feb, 2024 13:53
Software aanpassing waardoor de actie radius vergroot is. Dat lees ik, jij niet?
Dat las ik ook maar waarop ik reageerde was dat diegene waarop ik reageerde schrijft dat de overheid en instanties dat ook kunnen doen. En dat las ik daar niet. Jij wel dan?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 13 feb, 2024 14:28

Op alle nieuwe auto's moet nu Europees al verplicht een voorziening zijn die bij het lezen van een bebouwde kom bord de snelheid maximeert, daar lijken we niet aan te gaan ontkomen

Fredje65
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Fredje65 » di 13 feb, 2024 14:45

phanot schreef:
di 13 feb, 2024 12:20
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/3 ... rkaan-irma

Het feit dat instanties of overheden vanop afstand de actieradius van mijn auto kunnen beïnvloeden, is voor mij al reden genoeg om niet electrisch te rijden.
Dat zou ik dan ook niet gaan doen als ik jou was. Mijn EV heeft een scherm waarmee je allerlei functies inschakelt.
Als je niet kan lezen, kom je niet ver. :D :D

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » di 13 feb, 2024 19:47

Raggare schreef:
di 13 feb, 2024 14:07
Dat las ik ook maar waarop ik reageerde was dat diegene waarop ik reageerde schrijft dat de overheid en instanties dat ook kunnen doen. En dat las ik daar niet. Jij wel dan?

Nee, dat las ik ook niet.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 13 feb, 2024 21:03

Is er al een Saab EV?

Lafrance1
Geregistreerd lid

Bericht door Lafrance1 » vr 16 feb, 2024 0:12

Bonjour,

Geen idee.

Uiteindelijk, nu eigenlijk al, blijft de EV goedkoper dan een variant op fossiele brandstof. Middels belastingen op brandstof of MRB wordt dat ter stimulatie in stand gehouden. Je zou kunnen zeggen dat de rijders op fossiele brandstoffen de EV rijders subsidiëren. Voor de tweedehands EV rijder voorzie ik dikke problemen en uiteindelijk OV of de fiets al dan niet elektrisch. TNO berichtte er al over

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » vr 16 feb, 2024 22:08

Zolang ik niet in één ruk tot in Saint-Dié-des-Vosges geraak hoef ik geen stekkerauto. Daarbij vind ik een EV te duur, ook tweedehands. Nu heb ik panelen op het dak, ruimte te over voor een stekkerpaal alleen ben je in de winter zuur. Die panelen leveren amper wat op en die saldering gaat er ook een keer af. Net als subsidies voor de stekkerauto. En dan wordt het op de blaren zitten. Nee, ik rijd nog wel een aantal jaren op Satanssap.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 17 feb, 2024 1:36

Allicht is de Engelse automarkt niet dezelfde als die in Nederland of België, maar ik kan me wel vinden in de punten van kritiek die door Harry Metcalfe worden aangekaart: https://youtu.be/nZysvgm2_Aw?feature=shared

Zolang de efficiëntie en het bereik van elektrische auto's niet in elk seizoen aan de wensen van het brede publiek voldoet (of die wens redelijk is of niet vind ik irrelevant tenzij je het wil opdringen), zal niet iedereen overstappen en blijft er vraag naar conventioneel aangedreven auto's of plug-in hybrides. Je hoeft maar één keer om je heen te kijken op straat om je te realiseren dat vele auto's gekocht worden omwille van redenen waar slechts enkele keren per jaar gebruik van wordt gemaakt, of dat nu bodemvrijheid, een grote kofferbak of grote actieradius is.

Overigens denk ik niet dat EV adoptie het enkel van de financiële voordelen moet hebben, maar het geeft wel het eerste zetje en maakt het voor een breed publiek interessant. Het is aan het einde van de rit echter wel een sigaar uit eigen doos omdat die financiële voordelen enerzijds door belastingen anderzijds gecompenseerd moeten worden. Of dit een taak van de overheid moet zijn mag een ieder zelf weten...

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » za 17 feb, 2024 9:30

Sa93Ve schreef:
vr 16 feb, 2024 22:08
Zolang ik niet in één ruk tot in Saint-Dié-des-Vosges geraak hoef ik geen stekkerauto.
Da's 450-500 km (ruwweg). Daar draait de gemiddelde stekkerauto inmiddels zijn hand niet meer voor om.
Daarbij vind ik een EV te duur, ook tweedehands.
Ik gok dat dat je échte reden is. En een volkomen terecht argument: stekkerauto's zijn serieus duur en dat zal in de nabije toekomst echt nog niet gaan veranderen. Zolang Jan Modaal er geen kan kopen, wordt het niets met de transitie. Dat de Tesla Model X inmiddels geen 1,5 ton meer kost, maar nog 'slechts' 100.000 euro, is goed voor de statistieken (en voor politici die roepen 'zie je wel, de prijzen dalen!'), maar zet geen praktische zoden aan de dijk.
Maar het actieradius-argument snijdt nowadays écht geen hout meer en is zó 2019.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 17 feb, 2024 10:49

"ik kan er geen caravan mee trekken die ik niet heb".

Maar nogmaals de vraag in de wekelijkse nieuwe draadjes over EV's: is er al een Saab EV?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 17 feb, 2024 10:51

Actieradius is toch best wel een dingetje, laadpalen voor onderweg zijn in vakantie tijd naast intensief bezet ook tamelijk kostbaar...
En iedereen heeft daarbij ook zo zijn eigen motieven waarom hij/zij iets niet wil, hoe 2019 sommigen dat ook moge vinden.
Ikzelf vind naast de (sterk temperatuurafhankelijke) actieradius ook de kosten van n nieuwe batterij toch iets om even bij stil te staan, 20k ben je zomaar kwijt.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » za 17 feb, 2024 11:12

Super72 schreef:
za 17 feb, 2024 9:30
Da's 450-500 km (ruwweg). Daar draait de gemiddelde stekkerauto inmiddels zijn hand niet meer voor om.
800km vanaf mijn huis. Vanaf Utrecht bijna 600km. Knappe stekkerauto die dat in één ruk doet. Daarbij, laadpalen zie ik amper waar ik aan de wandel ga.
Ik gok dat dat je échte reden is. En een volkomen terecht argument: stekkerauto's zijn serieus duur en dat zal in de nabije toekomst echt nog niet gaan veranderen. Zolang Jan Modaal er geen kan kopen, wordt het niets met de transitie. Dat de Tesla Model X inmiddels geen 1,5 ton meer kost, maar nog 'slechts' 100.000 euro, is goed voor de statistieken (en voor politici die roepen 'zie je wel, de prijzen dalen!'), maar zet geen praktische zoden aan de dijk.
Maar het actieradius-argument snijdt nowadays écht geen hout meer en is zó 2019.
Het is zeker de een weloverwogen reden. Dat klopt. Niet de belangrijkste maar weegt wel mee. Zolang er subsidies zijn blijven de auto's duur in aanschaf. De fabrikant heeft baat bij subsidies. Zonder subsidies kakken de verkopen in en van de transitie is geen sprake meer. Maar dat is met andere zaken zoals zonnepanelen en warmtepompen ook zo.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 17 feb, 2024 11:44

En ik maar denken dat er best veel ev s op de weg zijn maar het blijkt dat in
Europa slechts 1% van het totale wagenpark (incl bussen en lkw s) ev is.

Nou die subsidies van de belastingbetaler hebben echt geholpen.
'ik wil wel dat mijn nieuwe ev van 0 naar 100 in 1,8 sec gaat ' veel belangerijker.
Deze jaren komen er gewoon betaalbare ev s op de markt met gemiddelde prestaties!

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 17 feb, 2024 12:11

In Duitsland gaat de bepaald toch al niet erg dure Dacia Spring EV momenteel met 41% korting de deur uit..
Dat maakt de EV ineens wel erg bereikbaar voor de "gewone man"

Plaats reactie