Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » wo 23 feb, 2011 20:34
Mensen zijn doorgaans heel creatief met het verzinnen van alternatieven, tot hun belastingaangifte aan toe. Maar als het om autorijden en de kosten daarvan aan de pomp gaat is men opeens heel passief. Beeeetje typisch.
Ik denk dat we de regerring maar moeten vragen die Arabische leiders in het zadel te houden, liefst met een beetje NAVO hulp. Je moet er toch niet aan denken dat de gewone man daar ook elke dag 100km woon-werk verkeer aflegt onder de noemer van "ik kan niet anders"? Wat zal dat doen met onze benzineprijs? Nee, je kan beter die mensen daar arm houden.
Net in Belgie voor 54 cent LPG getankt. Diesel zit daar ook in de buurt van die 1.35.
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Bericht
door edwardk » wo 23 feb, 2011 20:42
jelger schreef: Nee, je kan beter die mensen daar arm houden.
Dat gebeurt daar nu dus ook Jelger, de dictators vullen er hun zakken mee.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » wo 23 feb, 2011 20:54
dus houden zo toch, dat is toch wat ik zeg?
cynische modus uiteraard.
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Bericht
door edwardk » wo 23 feb, 2011 21:02
en de prijs is hoog door de enorme speculatie die nu de kop op steekt.(graaien & graaien)
leg mij eens uit waarom tot een half jaar terug de benzine zowel in Dld als Ned vrijwel even duur was, en nu al weer enkele maanden de benzine in Dld minimaal 9 a 10€ct minder kost, net over de grens
vorige week 1.49,9 €/ltr
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Bericht
door Vyv » wo 23 feb, 2011 21:07
NJ8 schreef:Euro 95 schurkt ook al weer tegen een record aan. Als de economie wereldwijd weer een beetje gaat aantrekken dan staan we zo op 1,75 per liter.
't is bijna zover. Bij ons op 't dorp, Texaco XL => 1,72 per liter. Op 2km van de Belgische grens nota bene.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » wo 23 feb, 2011 21:19
edwardk schreef: Dld als Ned vrijwel even duur was, en nu al weer enkele maanden de benzine in Dld minimaal 9 a 10€ct minder kost, net over de grens
Dat verschil zit em voornamelijk in de kale prijs (dus de prijs VOOR alle taxen en accijnzen). Enkele jaren geleden was dat verschil ruim 9 cent, toen bijna 20%.
Ik vraag het me ook af inderdaad waarom Shell voor dezelfde benzine in Duitsland minder kale prijs berekent dan hier. Het belastingklimaat is voor bedrijven hier gunstiger dan in Duitsland, dus daar kan het niet aan liggen.
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Bericht
door edwardk » wo 23 feb, 2011 21:22
Dan hebben wij hier de afgelopen tijd een behoorlijke accijnsverhoging erbij gekregen, verschil is weer ruim 9ct.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » wo 23 feb, 2011 21:28
Nee hoor, wij hebben geen buitengewone accijnsverhoging gekregen. Slechts inflatiecorrectie, en de inflatie is laag, dus je hebt het over een effect van een cent.
Misschien is het verschil in kale prijs omhoog gegaan?
Doordat Duitsland een relatieve accijns heeft, ga je met een hogere benzine prijs in Duitsland steeds meer accijns centen betalen.
In Nederland betaal je ongeacht de benzineprijs evenveel centen aan accijns (= een absoluut vastgelegd bedrag). Door dit verschil in mechanisme en de chronisch (op lange termijn) stijgende benzineprijs is onze belastingdruk op de pompprijs gedaald van ruim 80% naar ca 62%, en die van Duitsland zit daar nu ook op.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » wo 23 feb, 2011 21:34
In Georgie ja, maar daar woon ik nog niet.
De tarieven van de accijns op minerale oliën worden verhoogd als gevolg van de jaarlijkse indexering. De indexatiefactor voor 2011 is 0,6%.
Ik snap ook wel dat dit soort onderwerpen uit de maag moeten worden bepraat dan vanuit de hersenen, dat is tenslotte de tijdgeest.

-
edwardk
- Geregistreerd lid
Bericht
door edwardk » wo 23 feb, 2011 21:37
In Dld zit ook zelfs nog een percentage wegenbelasting bij de benzineprijs in,in Ned niet.
Helft van de totaalprijs
Het accijnsaandeel in benzine en diesel is bijna de helft van de totaalprijs. Omgerekend per tank is dat 30 euro voor benzine en 25 euro voor diesel. Voor lpg gaat het om een paar euro
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/" onclick="window.open(this.href);return false;)/components/actueel/rtlnieuws/2010/12_december/30/binnenland/accijnsverhoging-stuwt-benzineprijs.xml
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Bericht
door carlsson » wo 23 feb, 2011 21:38
Tja, 85.000.000 Duitsers in een vrij groot land die tanken heel wat meer brandstof en die letten ook iets beter op de prijzen.
Aldi en Lidl zijn daardoor ook groot geworden in Duitsland, het zijn echte pfennig poetsers, de meeste Duitsers.
-
Jack77
- Geregistreerd lid
Bericht
door Jack77 » wo 23 feb, 2011 21:44
jongens en meiden, we kunnen lang en breed blijven doorzeuren over de benzine-, diesel- en gasprijzen maar maakt het iets uit? nee want we blijven het toch wel gebruiken, want onze voertuigen zullen het nodig blijven hebben (want ik zie het merendeel nog niet overstappen op elektrische trapautootjes) maar goed ik neem aan dat dit topic net zoiets als het weer is, het is niet goed of het deugd niet

in elk geval hebben we nog iets te klagen

-
edwardk
- Geregistreerd lid
Bericht
door edwardk » wo 23 feb, 2011 21:55
Jack77 schreef: maar maakt het iets uit? nee want we blijven het toch wel gebruiken, want onze voertuigen zullen het nodig blijven hebben
ja want er is nog steeds geen alternatief, dat is allang om zeep geholpen om nu lekker met benzineaccijns de staatskas te spekken.
Nederland, het land waar de staat voor je zorgt (dat je je bek houdt,lekker doorwerkt,een hoop belasting betaald, en dus de portemonee leeg is), en op de valreep de staat ook nog je zuur verdiende pensioenpremie jat om het begrotingstekort mee te dichten, WEG GELD
-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » wo 23 feb, 2011 22:00
willeme 1 schreef:
ja ja die rekenmodellen van het ministerie
opa van 95 snapt nog wel dat daar geen barst van klopt
Dat is zoiets als gewoon zeggen waar het op neerkomt: je wil je aantal posts omhoog krijgen.

-
jelger
- Geregistreerd lid
Bericht
door jelger » wo 23 feb, 2011 22:04
Blijkbaar wel, want je krijgt er standaard op verjaardagsfeestjes de helft mee de gordijnen in.