Saab & Stikstof
-
verde900
- Donateur

Re: Saab & Stikstof
@jelger, Je hebt natuurlijk de uitstoot cijfers van lucht en scheepvaart ook beschikbaar, dat scheelt mij zoeken
-
Killercave86
- Donateur (2x)

Is toch niet te geloven wat je hier zegtjelger schreef: ↑do 10 okt, 2019 22:45ReinO schreef: ↑do 10 okt, 2019 20:16@ jelger: 0.04 mol uitstoot hier en vlak over de grens (dld en belgie) 4.00 ml co 2... Wat is je mening dan?
Ik lees hierboven iets over 10 miljard mensen en dat die voedsel moeten hebben; dat dat bedreigd wordt als we in Nederland wat minder vee gaan houden. Ik hoor graag mooie verhalen, maar waarom moeten we de hele wereld willen voeden vanuit dit postzegelland? Lijkt me geen doel op zich. Laten we vooral kwalitatief en duurzaam bezig zijn met voedselproductie voor onze burgers, dan is er ook ruimte voor kwalitatieve export producten;
De Nederlandse boer maakt NU al de duurzaamste en kwalitatief de beste producten ter wereld
En ik zeg niet dat we de hele wereld moeten voorzien van voedsel maar de productie die er nu is is er en dat ga je niet halveren als je weet dat er alleen maar meer nodig is
En al helemaal niet als je weet dat het ergens anders veel minder duurzaam word geproduceerd
-
jelger
- Geregistreerd lid
De komkommers, tomaten en kipfilets voor de massa zijn de meest waterige en smakeloze van Europa. Als je er maar genoeg sauzen overheen kwakt van de Unilevers enzo merk je daar inderdaad niets van, dat klopt. Dan lijkt het ineens heel wat.
-
Killercave86
- Donateur (2x)

Het maakt mij niet uit wat voor saus u gebruikt
Maar misschien kunt u iets minder royale zijn met azijn
Sorry
Maar misschien kunt u iets minder royale zijn met azijn
Sorry
-
verde900
- Donateur

En ook de enige die 'n heldere kijk op zaken meent te hebben.
Economie heeft hij mogelijk gemist op school.
Economie heeft hij mogelijk gemist op school.
-
ReinO
- Donateur (2x)

niet alleen economie maar ook sociale omgangsvormen lijken aan hem voorbij te zijn gegaan. Maar misschien
steekt hij toch iets van de reacties. Alhoewel leren na je 25e aantoonbaar weinig oplevert. Het gedrag
aanpassen wil natuurlijk wel
Dus we houden hoop voor je Jelger!
steekt hij toch iets van de reacties. Alhoewel leren na je 25e aantoonbaar weinig oplevert. Het gedrag
aanpassen wil natuurlijk wel
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Jelger, ik geef je qua smaak deels gelijk wat betreft de tomaten, maar deze worden massaal gekweekt in kassen, niet ver van waar je woont. Misschien dat je daar eens heen kan om te vragen waarom Nederlanders de mindere tomaat lijken te krijgen voorgeschoteld. Er komen ook wel smaakvolle tomaten vandaan, die ook rood zijn in plaats van oranje die je vaak in de Nederlands supermarkten zit liggen. Daar is het groene topje ook vanaf gehaald, wat niet handig is, want een tomaat blijft langer vers met het groene topje en ik meen zelfs dat hij dan ook nog wat na het afknippen nog wat kleur zou kunnen krijgen.
Op milieugebied heb je hier zeker een punt. Want de Nederlander pakt natuurlijk liever de trostomaten uit verre landen, die ernaast liggen. (net als ikzelf) Dat is nou niet goed voor het milieu. ( da's nou weer net jammer, maar ja ... je wilt wel betalen voor iets wat smaakt. Maar als je nou de trostomaten afweegt als NL-bleekscheten, gaat het geld naar de bleektelers en geven toch een verkeerd signaal af aan de telers en verandert er niets.) Als we het merendeel (de lekkere trostomaten) uit het buitenland importeren betekent dat meer logistieke bewegingen = meer uitstoot. Het is wel mogelijk dat wat wij in de supermarkt (te lang) laten liggen, dat dat naar de veevoederindustrie gaat of met ander groenafval tot bijvoorbeeld biogas en compost wordt verwerkt. Maar minder voorraad in de schappen zou misschien beter zijn. Of eens langs gaan bij een van die telers met die megareclameborden waarom op staat dat ze zulk lekker spul telen, en vragen hoe het zit. (linkje naar wat telers: https://duckduckgo.com/?q=tomatenkweker ... fnt&ia=web )
Maar goed, telers zijn geen boeren. Als je door het Westland rijdt wemelt het er daar ook niet van trekkers). Je ziet meer vrachtwagens, heftrucks, graafmachines.
De komkommers vind ik wel te eten, maar die worden ook geteeld.
Boeren verbouwen meer gewassen als tarwe, rogge, gerst, aardappels (die ik Zweden smaakvoller vindt, maar dat heeft met het ras te maken), rode bieten, wortels, sla (wellicht tevens geteeld in kassen), rabarber, rode kool, witte kool, suikerbieten, bloemkool, spinazie, peulen, mais, asperges, champignons (maar die worden ook wel in kassen geteeld). Dan heb je nog fruitboeren die appels, peren, pruimen etc. produceren.
Aardbeien en frambozen komen geloof ik zowel in kassen als op het land voor. Hebben wij ook bramenteelt in NL, eigenlijk?
Volgens mij zijn kipfilets in heel Europa inmiddels met water ingespoten, maar daar zijn de boeren helemaal niet voor verantwoordelijk. De vleesverwerkende industrie waar de kippen van de boeren aan verkocht worden, heeft dit instrument ingezet om aan de prijstechnische eisen van de supermarkten tegemoet te komen.
Adressen telefoonnummers hoofdkantoren van diverse supermarkten waar we kunnen klagen (test wel overal de kipfilet - of welk product dan ook - even, zodat je niet bij een voor de deur staat die waar het allemaal wel meevalt):
Jumbo : https://www.telefoonboek.nl/bedrijven/t ... antoor-b.v./
Albert Heijn: https://www.telefoonboek.nl/zoeken/hoof ... n/zaandam/ (NB: telefoonboek.nl vraagt € 0,90 per minuut om om door te verbinden en je op afstand te houden, beter langsgaan als je een uitje naar de Zaanse Schans maakt. Kan het hele gezin gelijk klagen)
SPAR - https://www.spar.nl/hoofdkantoor/
ALDI - https://www.telefoonboek.nl/zoeken/aldi ... culemborg/ (NB: ze vragen € 0,90 per minuut om je op afstand te houden, beter langsgaan als je een uitje naar het Glasmuseum in Leerdam maakt. Kan het hele gezin gelijk klagen)
LIDL - https://www.werkenbijlidl.nl/nl/hoofdkantoor-1173.htm# (foto, geen adres (wel gevonden: Havenstraat 71 1271AD Huizen), algemeen klantenservice nummer van een call-centre in A'dam, beter dit nummer proberen en kijken hoever je komt: 035-5287400 (Anders ook langsgaan als je de SAAB Viggen gaat bekijken bij het vliegtuigmuseum in Lelystad)
TIP: Creeër een ludieke actie, film die en zet hem op Youtube !
bijvoorbeeld zoiets als dit bij de Keukenconcurrent (NB: eerst hierboven lezen, dan pas klikken, anders lijkt het zo
)
Op milieugebied heb je hier zeker een punt. Want de Nederlander pakt natuurlijk liever de trostomaten uit verre landen, die ernaast liggen. (net als ikzelf) Dat is nou niet goed voor het milieu. ( da's nou weer net jammer, maar ja ... je wilt wel betalen voor iets wat smaakt. Maar als je nou de trostomaten afweegt als NL-bleekscheten, gaat het geld naar de bleektelers en geven toch een verkeerd signaal af aan de telers en verandert er niets.) Als we het merendeel (de lekkere trostomaten) uit het buitenland importeren betekent dat meer logistieke bewegingen = meer uitstoot. Het is wel mogelijk dat wat wij in de supermarkt (te lang) laten liggen, dat dat naar de veevoederindustrie gaat of met ander groenafval tot bijvoorbeeld biogas en compost wordt verwerkt. Maar minder voorraad in de schappen zou misschien beter zijn. Of eens langs gaan bij een van die telers met die megareclameborden waarom op staat dat ze zulk lekker spul telen, en vragen hoe het zit. (linkje naar wat telers: https://duckduckgo.com/?q=tomatenkweker ... fnt&ia=web )
Maar goed, telers zijn geen boeren. Als je door het Westland rijdt wemelt het er daar ook niet van trekkers). Je ziet meer vrachtwagens, heftrucks, graafmachines.
De komkommers vind ik wel te eten, maar die worden ook geteeld.
Boeren verbouwen meer gewassen als tarwe, rogge, gerst, aardappels (die ik Zweden smaakvoller vindt, maar dat heeft met het ras te maken), rode bieten, wortels, sla (wellicht tevens geteeld in kassen), rabarber, rode kool, witte kool, suikerbieten, bloemkool, spinazie, peulen, mais, asperges, champignons (maar die worden ook wel in kassen geteeld). Dan heb je nog fruitboeren die appels, peren, pruimen etc. produceren.
Aardbeien en frambozen komen geloof ik zowel in kassen als op het land voor. Hebben wij ook bramenteelt in NL, eigenlijk?
Volgens mij zijn kipfilets in heel Europa inmiddels met water ingespoten, maar daar zijn de boeren helemaal niet voor verantwoordelijk. De vleesverwerkende industrie waar de kippen van de boeren aan verkocht worden, heeft dit instrument ingezet om aan de prijstechnische eisen van de supermarkten tegemoet te komen.
Adressen telefoonnummers hoofdkantoren van diverse supermarkten waar we kunnen klagen (test wel overal de kipfilet - of welk product dan ook - even, zodat je niet bij een voor de deur staat die waar het allemaal wel meevalt):
Jumbo : https://www.telefoonboek.nl/bedrijven/t ... antoor-b.v./
Albert Heijn: https://www.telefoonboek.nl/zoeken/hoof ... n/zaandam/ (NB: telefoonboek.nl vraagt € 0,90 per minuut om om door te verbinden en je op afstand te houden, beter langsgaan als je een uitje naar de Zaanse Schans maakt. Kan het hele gezin gelijk klagen)
SPAR - https://www.spar.nl/hoofdkantoor/
ALDI - https://www.telefoonboek.nl/zoeken/aldi ... culemborg/ (NB: ze vragen € 0,90 per minuut om je op afstand te houden, beter langsgaan als je een uitje naar het Glasmuseum in Leerdam maakt. Kan het hele gezin gelijk klagen)
LIDL - https://www.werkenbijlidl.nl/nl/hoofdkantoor-1173.htm# (foto, geen adres (wel gevonden: Havenstraat 71 1271AD Huizen), algemeen klantenservice nummer van een call-centre in A'dam, beter dit nummer proberen en kijken hoever je komt: 035-5287400 (Anders ook langsgaan als je de SAAB Viggen gaat bekijken bij het vliegtuigmuseum in Lelystad)
TIP: Creeër een ludieke actie, film die en zet hem op Youtube !
bijvoorbeeld zoiets als dit bij de Keukenconcurrent (NB: eerst hierboven lezen, dan pas klikken, anders lijkt het zo
-
Killercave86
- Donateur (2x)

De laatste 10 minuten van dit filmpje zijn interessant
https://youtu.be/fjFkLRoWgdk
https://youtu.be/fjFkLRoWgdk
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Wat zo jammer is, het grootste gros in Nederland haakt af, haalt zijn schouders op om zich vervolgens zonder dat ze het weten zich an...l te laten nemen.
En dat door een paar van die betwetertjes
Daarom waren er ook heel veel mensen eens met dat protest, Ze zijn dat gemanipuleer gewoon strontzat.
En dat door een paar van die betwetertjes
Daarom waren er ook heel veel mensen eens met dat protest, Ze zijn dat gemanipuleer gewoon strontzat.
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Een beetje minder op de man spelen zou de mens wel sieren.
De Nederlandse land- en tuinbouw is inderdaad toonaangevend als het gaat om duurzaamheid en verantwoord telen. Dankzij de techniek zijn we als natie in staat om met een minimum aan gewasbeschermingsmiddelen en meststoffen een product neer te zetten. Er is veel voorlichting en onderzoek en dat is mede mogelijk omdat we met z'n allen in een klein gebied zitten. De wegen zijn letterlijk kort. Wageningen is om de hoek van de deur.
Het is iets waar we met z'n allen ontzettend trots op mogen zijn.
Nee, ik heb niet met een tractor in Den Haag gestaan maar ik wil wel even op de bres springen voor de sector.
De Nederlandse land- en tuinbouw is inderdaad toonaangevend als het gaat om duurzaamheid en verantwoord telen. Dankzij de techniek zijn we als natie in staat om met een minimum aan gewasbeschermingsmiddelen en meststoffen een product neer te zetten. Er is veel voorlichting en onderzoek en dat is mede mogelijk omdat we met z'n allen in een klein gebied zitten. De wegen zijn letterlijk kort. Wageningen is om de hoek van de deur.
Het is iets waar we met z'n allen ontzettend trots op mogen zijn.
Nee, ik heb niet met een tractor in Den Haag gestaan maar ik wil wel even op de bres springen voor de sector.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Het een sluit het ander niet uit.
Ja, we mogen met recht trots zijn op onze agro sector als het gaat om een hoop prestaties. Dat is echter niet hetzelfde als (automatisch?) de ogen sluiten voor de (milieu) impact in ons land of te ontzien van (vergaande of niet) maatregelen. Datzelfde geldt net zo goed voor andere sectoren.
Ja, we mogen met recht trots zijn op onze agro sector als het gaat om een hoop prestaties. Dat is echter niet hetzelfde als (automatisch?) de ogen sluiten voor de (milieu) impact in ons land of te ontzien van (vergaande of niet) maatregelen. Datzelfde geldt net zo goed voor andere sectoren.
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Ik denk niet dat de agrarische sector de ogen sluit voor maatschappelijke ontwikkelingen. Die sector wil ook beter en weet ook dat de afzetmarkt vraagt om schone producten. Centen zijn altijd een belangrijke motivator
Dat werkt soms negatief maar ook vaak heel positief. Ik zie in mijn vakgebied dat er steeds meer biologisch geteelde bloembollen verhandeld worden omdat gemeentes daar naar vragen.
Dus goede ontwikkelingen!
Je laatste zin, dat het voor andere sectoren ook moet gelden, doet me goed. Alle schapen met dezelfde schaar geknipt.
Dus goede ontwikkelingen!
Je laatste zin, dat het voor andere sectoren ook moet gelden, doet me goed. Alle schapen met dezelfde schaar geknipt.
-
verde900
- Donateur

Om uit de kosten te gaan komen is dan ook 'n zekere schaalgrootte gewenst, halveer je die houdt het op voor 'n ondernemer, men is best bereid om te investeren, maar dat geld wegflikkeren zonder 'n terugverdien optie is 'n dom plan
-
ReinO
- Donateur (2x)

nederland is een 'hotspot' voor stikstof. Maar ja hoe wil je in de alpen een hotspot worden? gaat niet lukken maar ze kopen
wel allemaal daar onze producten. Het is allemaal niet zo simpel.
wel allemaal daar onze producten. Het is allemaal niet zo simpel.