Hieronder enkele belastingtips. Omdat het leven en het rijden van een Saab al duur genoeg is:
Aftrekmogelijkheid is soms afhankelijk van een drempelinkomen
*Wist je dat alle premies voor ziekenfonds of ziekteverzekering kunt aftrekken? Dat zijn: de premie die de werkgever of uitkeringsinstantie voor je betaalt, plus de premie die van je loon of uitkering wordt ingehouden, plus de nominale premie die je zelf betaalt, plus de premie voor eventueel aanvullende verzekeringen.
*Wist je dat je de premie voor een reisverzekering kunt aftrekken als die (ook) voor medische kosten geldt?
*Wist je dat je de premie voor een uitvaartverzekering en ook de premie van je gezinsleden mag aftrekken mits de verzekering uitkeert in "natura" of indien het uigekeerde geld alleen aan de begrafenis of crematie besteed wordt.
*Wist je dat je zelf mag bepalen wat het voordeligste is: alle kosten van een inkomen aftrekken of ze verdelen zoals je wilt over twee fiscale partners?
*Wist je dat je met terugwerkende kracht via een T-biljets ook nog belasting kunt terugvragen van voorgaande jaren? Ook als je bepaalde aftrekposten bent vergeten. (informeer eerst bij de belastingdienst)
*Wist je dat als je meer dan €311 aan specifieke uitgaven (bril, contactlenzen, vloeistof, andere hulpmiddelen of medicijnen etc,) ziektekosten hebt je dan recht hebt op een chronisch-ziekenforfait (extra aftrek) van € 787. Ook als je niet chronisch ziek bent.
*Wist je dat je premie voor een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering kan aftrekken?
*Wist u dat u bepaalde kosten voor adoptie of bevalling kan aftrekken?
*Wist u dat u een vaste aftrek voor huisapotheek (paracetamol, pleisters, brandzalf, etc) á € 23 per persoon mag aftrekken. Bewijsstukken niet nodig.
*Wist u dat veel kosten die te maken hebben met aankoop woning of overlsluiten hypotheek mag aftrekken. Ook eventuele betaalde boeterente.
*Wist u dat indien u een wisselend inkomen per jaar heeft, U kunt "middelen" waarmee voor 3 aaneengesloten jaren het gemiddelde inkomen als basis genomen wordt en u dus eventueel te veel betaalde belasting terug krijgt? Zie www.berekenhet.nl
*Wist u dat alle kosten die niet door uw zorgverzekeraar werd vergoed en u zelf moest betalen, kan aftrekken. Ook de kosten die onder uw eigen-risico vielen?
*Wist u dat uw giften boven de drempel van € 386 aan goede doelen aftrekbaar zijn?
*Wist u dat uw pensioenpremie aftekbaar is indien u een pensioengat
heeft.
* Wist u dat u in de opgaaf tegemoetkoming kinderopvang ook alle extra afgenomen dagen kunt opvoeren, ook al krijgt u hiervoor geen vergoeding van uw werkgever. Maar wel van de belastingdienst.
Doe electronisch aangifte. Geen lastige formulieren en geen rekenmachine nodig. Het programma rekent het voor u uit.
Vraag wel eerst en tijdig een electronische handtekening aan. (duurt ca. 6 weken)
Succes
DC
Belastingtips aangifte 2005
-
bas.kuijpers
- Geregistreerd lid
-
Dc
- Geregistreerd lid
Deze informatie kan op meerdere plaatsen op internet en natuurlijk de help functie van het aangifte programma gevonden worden.
Het verifieren van de gegevens mag je zelf doen, ik geeft enkel wat tips en handvaten.
Ik doe al enkele jaren de belasting zelf en weet de meeste dingen uit ervaring.
Verdiep je zelf er ook eens in en wie weet bespaar je jezelf veel geld en kom je er al gauw achter dat alles wat hier gemeld wordt ook daadwerkelijk toegepast kan en mag worden.
En als je me echt niet gelooft: bel de belastingtelefoon.
Oh, en geen dank... ik doe het graag
Het verifieren van de gegevens mag je zelf doen, ik geeft enkel wat tips en handvaten.
Ik doe al enkele jaren de belasting zelf en weet de meeste dingen uit ervaring.
Verdiep je zelf er ook eens in en wie weet bespaar je jezelf veel geld en kom je er al gauw achter dat alles wat hier gemeld wordt ook daadwerkelijk toegepast kan en mag worden.
En als je me echt niet gelooft: bel de belastingtelefoon.
Oh, en geen dank... ik doe het graag
-
bas.kuijpers
- Geregistreerd lid
-
Dc
- Geregistreerd lid
Bas,
Wat heeft het voor zin om de bron te vermelden van een eventuele internetsite waar deze informatie terug te vinden is. Vraag is dan weer...wat is hun bron.
De betrouwbaarste bron is de belastingdienst zelf.
Als je het aangifte programma download kun je in de help functie alle informatie terug vinden.
Dus mocht je dit jaar je eigen aangifte doen, doe er je voordeel mee.
En heb je een vraag, stel 'm gerust. Ik weet niet alles maar kan wellicht wat meer informatie geven m.b.t. enkele genoemde punten.
Wat heeft het voor zin om de bron te vermelden van een eventuele internetsite waar deze informatie terug te vinden is. Vraag is dan weer...wat is hun bron.
De betrouwbaarste bron is de belastingdienst zelf.
Als je het aangifte programma download kun je in de help functie alle informatie terug vinden.
Dus mocht je dit jaar je eigen aangifte doen, doe er je voordeel mee.
En heb je een vraag, stel 'm gerust. Ik weet niet alles maar kan wellicht wat meer informatie geven m.b.t. enkele genoemde punten.
-
4000365
- Geregistreerd lid