waarom weten zovelen niet hoe het moet?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
edwardk
Geregistreerd lid

waarom weten zovelen niet hoe het moet?

Bericht door edwardk » zo 02 apr, 2006 14:22

Onbenulligheid,desinteresse,onnozeligheid, hoe je het ook noemen wil maar mij valt de laatste tijd op dat er veel mensen zijn die auto rijden :O: en de verkeersregels niet of nauwelijks kennen.

Neem nu een dubbelbaans rotonde,er is mij geleerd die als volgend te nemen: bij opkomen naar de binnenste baan wanneer je meer dan 1/4 rond moet en dan 1/4 voor dat je de rotonde wilt verlaten richting aangeven en naar de buitenste baan en dan met richting aangeven de rotonde verlaten.
Waarom zijn er zoveel mensen die dat op de gok doen :-S+ (eigen manier)
Een goed plan om om de 5 jaar eens een verplichte rijtest :O: in te voeren voor sommige weggebruikers. Maar wil je goed het kaf van het koren willen scheiden zou daar ook een strafmaat bij moeten horen bij het niet met een voldoende afleggen van de test. De rotonde in uitgevonden als VEILIG alternatief voor kruisingen met stoplichten maar op de Bunschoterstraat van de A1 af richting A'foort zijn al verscheidene ongelukken met flinke blikschade geweest wat is ontstaan door het niet op de juiste manier 'nemen' van de rotonde.Vanmiddag weer zo'n maloot die niet wist hoe het hoort, maar goed dat ik al 'wakker' was en goed kon reageren op die onnozele actie. Dat wil niet zeggen dat ik er tegen ben, maar waar blijft het veiligheidsvoordeel van rotonde's wanneer er mensen op de weg 'zitten' die niet weten hoe het werkt :shock:

Ligt dit aan mij of...... :?: of valt het jullie ook op,of erger doen jullie het ook zo van we zien wel :?:

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » zo 02 apr, 2006 14:56

Klopt, de regels lijken te vervagen. In mijn dorp heb je 4 rotondes vlak achter elkaar, 90% geeft z'n richting niet aan, heel vervelend. En als je wel eens over het Keizerkarel-plein in Nijmegen bent geweest, das gewoon klein Rome. 4 a 5 auto's naast mekaar en flink douwen.....ik kijk er niet meer verbaasd van op.

Geen richting aangeven is gewoon heel erg irritant. Ik doe het zelf altijd, ik wil hier nu niet als heilig boontje overkomen, maar richting aangeven is het minste wat je kunt doen

edwardk
Geregistreerd lid

re

Bericht door edwardk » zo 02 apr, 2006 15:37

(Het valt me wel op dat vele Saab rijders zich meer dan gemiddeld aan de regels houden, zoals meer (vaker) dan gemiddeld richting aangeven).

Maar in deze gaat het me om het geheel, niet weten welke baan gekozen moet worden etc., het omgaan met een rotonde in het algemeen en dat is niet alleen door diegene die haast hebben maar ook door mensen die op een ongehaastte manier de rotonde verkeerd nemen. ZEER IRRITANT zeg maar. Ik ben er zeker van dat bijna de helft zijn rijbewijs kwijt zou zijn wanneer er een verplicht examen zou worden ingevoerd waarbij men na het niet met een voldoende afleggen van het praktijkexamen (rijtest)het rijbewijs in zou moeten leveren.>>>> :idea: oplossing voor het FILEprobleem :wink:

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » zo 02 apr, 2006 15:47

Ik erger me ook als een idioot aan mensen die idd geen (of te laat) richting aangeven. Het is het enige communicatie middel dat we ter beschikking hebben tijdens het auto rijden (naast de claxon, als vervanging van een scheldtirade). Wat ik ook niet begrijp is mensen die hun richting aanwijzer naar links doen bij het naderen van de rotonde :roll: . totaal zinloos.

Mijn idee of het erger wordt is dat het moeilijk te bepalen is of iets toeneemt als je je er ergert. je gaat er dan meer op letten, denk ik. Dus valt het meer op.

Grts,

rené

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 02 apr, 2006 16:00

lars schreef:Ik erger me ook als een idioot aan mensen die idd geen (of te laat) richting aangeven. Het is het enige communicatie middel dat we ter beschikking hebben tijdens het auto rijden (naast de claxon, als vervanging van een scheldtirade). Wat ik ook niet begrijp is mensen die hun richting aanwijzer naar links doen bij het naderen van de rotonde :roll: . totaal zinloos.

Mijn idee of het erger wordt is dat het moeilijk te bepalen is of iets toeneemt als je je er ergert. je gaat er dan meer op letten, denk ik. Dus valt het meer op.

Grts,

rené
Maar in deze gaat het me om het geheel, niet weten welke baan gekozen moet worden etc., het omgaan met een rotonde in het algemeen en dat is niet alleen door diegene die haast hebben maar ook door mensen die op een ongehaastte manier de rotonde verkeerd nemen. ZEER IRRITANT zeg maar. Ik ben er zeker van dat bijna de helft zijn rijbewijs kwijt zou zijn wanneer er een verplicht examen zou worden ingevoerd waarbij men na het niet met een voldoende afleggen van het praktijkexamen (rijtest)het rijbewijs in zou moeten leveren.>>>> :idea: oplossing voor het FILEprobleem :wink:

krokoklaas
Geregistreerd lid

Bericht door krokoklaas » zo 02 apr, 2006 16:02

Quote van Lars:
Wat ik ook niet begrijp is mensen die hun richting aanwijzer naar links doen bij het naderen van de rotonde . totaal zinloos. "

Daar ben ik het niet met je eens, je kan er dan vanuit uitgaan dat die chauffeur niet volledig onverwacht rechtsaf slaat zonder richting aan te geven.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 02 apr, 2006 16:10

krokoklaas schreef:Quote van Lars:
Wat ik ook niet begrijp is mensen die hun richting aanwijzer naar links doen bij het naderen van de rotonde . totaal zinloos. "

Daar ben ik het niet met je eens, je kan er dan vanuit uitgaan dat die chauffeur niet volledig onverwacht rechtsaf slaat zonder richting aan te geven.
Hier in Ned wordt je geleerd met rijlessen richting aan te geven bij het naderen van een rotonde en Rijkswaterstaat zet oa in Wijk bij duurstede borden neer bij rotonde's met de tekst bij ALLEEN RICHTING AANGEVEN BIJ HET VERLATEN VAN DE ROTONDE. Nou eenvoudiger kunnen we het niet maken daarom maken we het maar ingewikkeld :wink:

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » zo 02 apr, 2006 16:17

Ik doe het nog altijd zoals ik het geleerd heb bij het lessen.
Rechtsaf = rechts aangeven

Linksaf = links aangeven en nadat je de laatste afslag die je niet moet hebben bent gepasseerd rechts aangeven.

Rechtdoor = niets aangeven tot dat je de laatste afslag die je niet moet hebben bent gepasseerd rechts aangeven.

En bij meerbaans rotondes inderdaad in de binnenste ring gaan rijden, richting aangeven en invoegen nadat je de laatste afslag hebt gehad die je niet moet hebben.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 02 apr, 2006 16:22

Ruud schreef:Ik doe het nog altijd zoals ik het geleerd heb bij het lessen.
Rechtsaf = rechts aangeven

Linksaf = links aangeven en nadat je de laatste afslag die je niet moet hebben bent gepasseerd rechts aangeven.

Rechtdoor = niets aangeven tot dat je de laatste afslag die je niet moet hebben bent gepasseerd rechts aangeven.

En bij meerbaans rotondes inderdaad in de binnenste ring gaan rijden, richting aangeven en invoegen nadat je de laatste afslag hebt gehad die je niet moet hebben.
He jij weet hoe het hoort :shock:, velen die het niet weten :!:

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 02 apr, 2006 16:47

Het probleem met de rotondes is dat het overgrote deel van de weggebruikers zijn examen heeft gedaan in de tijd dat er nog helemaal geen rotondes in Nederland waren, uitgezonderd die in Venlo vlakbij de Duitse grens. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik die meerbaans rotondes ook vaak verkeerd 'neem'. Als je 3/4 rond gaat (dus linksaf eigenlijk) blijf ik angstvallig op de rechterbaan rijden, want als ik eerst de linker pak en na de rotonde half genomen te hebben mijn richtingaanwijzer naar rechts zet om de rechterbaan op te zoeken en rechtsaf te slaan, wordt dat vaak niet gewaardeerd door het achteropkomend verkeer... Dit geldt vooral op die kleine dubbelbaans rotondes zoals op de Bunschoterstraat, op de grotere valt het over het algemeen wel mee.

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » zo 02 apr, 2006 16:55

Ervan uitgaande dat mensen die hun richting aanwijzer gebruiken deze naar rechts aanzetten bij het opdraaien van de rotonde als ze de eerste afslag op de rotonde nemen, iedereen die dat niet doet gaat half, 3/4 of helemaal rond. Zij die 1/2, 3/4 of helemaal rond gaan zullen de richting aangeven wanneer ze rotonde verlaten. Je weet dan 1/4 rotondedeel van te voren altijd waar je aan toe bent.
Er zijn zelf mensen die de richting aanwijzer naar links aan zetten om hem vervolgens direct naar rechts te zetten om de eerste afslag te nemen.
De ervaring leert dat regels zo simpel mogelijk moeten zijn in het verkeer. Dus: richting aangeven bij het verlaten van de rotonde.

Mensen die hun richting aanwijzer niet gebruiken zullen dat ook niet naar links doen, deze regels instellen zal voor de catagorie ook niet helpen.

Waarmee volgens mij het naar links aanzetten van je richting aanwijzer volkomen zinloos is. But hey! that's just me :wink:

@ edward

Snap ik, het punt blijft dat er ervaren en minder ervaren bestuurders zijn. Zij die ervaren zijn zullen adaptief moeten rijden (verder vooruit kijken e.d.)
Ik ga er zelf niet vanuit dat ik de verkeersregels foutloos kan opdreunen ondanks dat ik zo'n slordgie 50.000 km's per jaar rijd.

Afstand houden duidelijk aangeven wat je gaat doen en anticiperen op anderen leverd volgens mij meer op dan deze regels op je duimpje kennen en "dom" toepassen.

Grts,

René

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 02 apr, 2006 17:13

gj9000 schreef:Het probleem met de rotondes is dat het overgrote deel van de weggebruikers zijn examen heeft gedaan in de tijd dat er nog helemaal geen rotondes in Nederland waren, uitgezonderd die in Venlo vlakbij de Duitse grens. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik die meerbaans rotondes ook vaak verkeerd 'neem'. Als je 3/4 rond gaat (dus linksaf eigenlijk) blijf ik angstvallig op de rechterbaan rijden, want als ik eerst de linker pak en na de rotonde half genomen te hebben mijn richtingaanwijzer naar rechts zet om de rechterbaan op te zoeken en rechtsaf te slaan, wordt dat vaak niet gewaardeerd door het achteropkomend verkeer... Dit geldt vooral op die kleine dubbelbaans rotondes zoals op de Bunschoterstraat, op de grotere valt het over het algemeen wel mee.
Heb al ruim 20 jaar mijn rijbewijs en ik denk dat zelfs in die tijd in bijna elk deel van nederland wel een rotonde lag in de dubbelbaans catagorie zoals voor A'foort en omstreken de bekende stichtse rotonde die in iedergeval al 25 jaar dubbelbaans is en waar door vrijwel (of alle ) rijscholen uit de buurt wordt geoefend, en zo heeft iedere streek al jaren zijn eigen 'oefen rotonde'. Dus niet weten hoe een rotonde te nemen is wanneer je na 1975 je rijbewijs hebt gehaald niet mogelijk, of hebt met 'afrijden' geluk gehad of met lessen niet opgelet en je instructeur heeft zitten slapen. :wink:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 02 apr, 2006 17:59

edwardkommeren schreef:

Hier in Ned wordt je geleerd met rijlessen richting aan te geven bij het naderen van een rotonde en Rijkswaterstaat zet oa in Wijk bij duurstede borden neer bij rotonde's met de tekst bij ALLEEN RICHTING AANGEVEN BIJ HET VERLATEN VAN DE ROTONDE. Nou eenvoudiger kunnen we het niet maken daarom maken we het maar ingewikkeld :wink:
Het wordt ook schijnbaar iedereen weer anders geleerd.
Mij is geleerd de rotonde te benadren als een kruising. En zodoende ook voor de rotonde richting aan te geven welke kant je op gaat. En in geval van rechtdoor geen richting aan te geven.
en als je dan op de rotonde zit alleen richting aan te geven als je hem verlaat.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » zo 02 apr, 2006 18:22

edwardkommeren schreef:Heb al ruim 20 jaar mijn rijbewijs en ik denk dat zelfs in die tijd in bijna elk deel van nederland wel een rotonde lag in de dubbelbaans catagorie zoals voor A'foort en omstreken de bekende stichtse rotonde die in iedergeval al 25 jaar dubbelbaans is en waar door vrijwel (of alle ) rijscholen uit de buurt wordt geoefend, en zo heeft iedere streek al jaren zijn eigen 'oefen rotonde'. Dus niet weten hoe een rotonde te nemen is wanneer je na 1975 je rijbewijs hebt gehaald niet mogelijk, of hebt met 'afrijden' geluk gehad of met lessen niet opgelet en je instructeur heeft zitten slapen. :wink:
Klopt, er waren rotondes, zij het spaarzaam verdeeld over het land, maar niet van het type waarop je voorrang hebt. De Stichtse rotonde is inderdaad ook een oudje maar is tot voor kort (nu helemaal omgebouwd) nooit meegegaan in de voorrangsregels zoals die nu voor alle rotondes gelden, nl. alle verkeer op de rotonde heeft voorrang. Het ging dus ook regelmatig goed fout op die rotonde omdat men al gewend was geraakt aan het hebben van voorrang. Ik ben van dezelfde generatie als jij wat betreft het rijbewijs en ik kan me niet herinneren in die tijd ook maar 1 rotonde gezien te hebben waarop je voorrang hebt (uitgezonderd die in Venlo...).

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 02 apr, 2006 18:41

gj9000 schreef:
edwardkommeren schreef:Heb al ruim 20 jaar mijn rijbewijs en ik denk dat zelfs in die tijd in bijna elk deel van nederland wel een rotonde lag in de dubbelbaans catagorie zoals voor A'foort en omstreken de bekende stichtse rotonde die in iedergeval al 25 jaar dubbelbaans is en waar door vrijwel (of alle ) rijscholen uit de buurt wordt geoefend, en zo heeft iedere streek al jaren zijn eigen 'oefen rotonde'. Dus niet weten hoe een rotonde te nemen is wanneer je na 1975 je rijbewijs hebt gehaald niet mogelijk, of hebt met 'afrijden' geluk gehad of met lessen niet opgelet en je instructeur heeft zitten slapen. :wink:
De Stichtse rotonde is inderdaad ook een oudje maar is tot voor kort (nu helemaal omgebouwd) nooit meegegaan in de voorrangsregels
Bekend hier in de buurt :?: , de rotonde is pas af, zoals ie nu is is het wel even wennen, maar moet zeggen dat het wel werkt zoals ie nu is.

Plaats reactie