Liefhebbers van cruiseschepen (1930-1965)

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
sjoerdk
Geregistreerd lid

Liefhebbers van cruiseschepen (1930-1965)

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 19:57

Zijn er op het forum nog meer liefhebbers van de grote cruiseschepen in de periode 1930-1965?

Een paar voorbeelden:
S.S. Normandie, French Line:
Afbeelding

Queen Mary, Cunard Line
Afbeelding

Neerlands trots: de S.S. Nieuw Amsterdam, Holland Amerika Line
Afbeelding

nacra 93
Donateur
Donateur

Bericht door nacra 93 » za 13 mei, 2006 20:10

was 20 jaar geleden kok op de holiday van de carnival cruise line,en lagen toen altijd gelijk met de rotterdam in nassau /bahama,s
das een pracht schip

de rotterdam

Afbeelding

de holiday
Afbeelding

vanwaar jouw interesse :?:

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 20:15

Gaaf dat je kok was op zo'n groot schip! De Rotterdam V is inderdaad een prachtig schip, en een knap staaltje Nederlands werk!
Goed nieuws, waarschijnlijk keert het schip dit jaar terug in Rotterdam!
Eigenlijk zou het vorig jaar al terugkeren maar dat ging niet door vanwege de asbest aan boord.

Nog een aantal foto's van de Rotterdam V, de eerste foto toont het schip in z'n originele uitmonstering, in dienst van de Holland America Line.

Op de tweede foto is de Rotterdam te zien als de 'Rembrandt', het schip keert in deze conditie terug naar Rotterdam, en wordt daar weer helemaal in z'n oude kleuren geschilderd, het interieur is namelijk nog helemaal intact!

Afbeelding
Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 20:21

GOED NIEUWS: De Rotterdam V is al weer in z'n originele uitmonstering geschilderd en is onderweg naar Rotterdam!!

Hier is het schip te zien in Gdansk:
Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 20:22

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 13 mei, 2006 20:28

eerder de oude lijnschepen op De Oost (en eigenlijk rond de hele wereld)

dat waren cruise-liners uiteraard. op de oost aanmeren /starten in Genua of Venetie, Alexandrie, Arabie, Bombay etc. een paar weken op reis om van/naar huis te reizen.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 20:29

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 20:34

Het schip wordt rond het voorjaar van 2007 in de haven van Rotterdam verwacht, nog even geduld dus.

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » za 13 mei, 2006 20:47

sjoerdk schreef:Het schip wordt rond het voorjaar van 2007 in de haven van Rotterdam verwacht, nog even geduld dus.
Hij is al onderweg :?: Dan zijn de schepen van tegenwoordig toch echt stukken sneller :!:

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 20:56

Hij is onderweg, maar er worden onderweg naar Rotterdam natuurlijk een heleboel werkzaamheden verricht, het schilderen, wat nu gereed is en het restaureren van het interieur.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 13 mei, 2006 21:26

de Baloeran (Feijenoord, 1930), een mooie klassieke MS van de Rotterdamse Lloyd. Zusterschip was de Dempo, toevalligerwijs vernoemd naar de vulkaan (Gunung Dempo) aan welke voet mijn opa en oma gewoond hebben in de jaren 30. Of zij 1 van hun reizen met deze boot gemaakt hebben weet ik niet. mijn oma heeft regelmatig in de jaren voor 1930 de reis gemaakt. De Baloeran vond in 1943 haar einde als Duits hospitaalschip in de wateren van Ijmuiden na een aanvaring met een mijn en vervolgens een Engels potje vernietigen uit de lucht. De Dempo vond haar einde in de Middellandse Zee, gedurende de oorlog.

Afbeelding
Afbeelding

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » za 13 mei, 2006 22:08

Mijn ouders voeren van en naar Indie met de Oranje en met de Johan van Oldenbarnevelt.

MS Oranje

Afbeelding
Afbeelding

MS Johan van Oldenbarnevelt

Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 22:17

@ Jelger Mooie schepen, de Baloeran en de Dempo, erg jammer dat beide helaas verloren zijn gegaan.

Hier nog wat fotootjes:
Afbeelding

Vooral vanuit deze hoek is het een prachtig schip:
Afbeelding

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 13 mei, 2006 22:40

even een zijstapje voor de liefhebbers van oude schepen, ik heb jaren geleden (1995) op de MV Liemba meegevaren, een stoomboot die gebouwd is door de Duitsers in ca 1914 voor vaarten op het Lake Tanganjika (tussen de toenmalige duitse kolonie Tanzania en de Congo.) De hele boot is in wezen in delen vanuit ik meen zelfs Duitsland vervoerd naar Tanzania, en met de trein naar Kigoma vervoerd (die spoorlijn is overigens ook een staaltje bouw dwars door het Oost Afrikaanse steppelandschap).

de boot werd in 1918 voor de wateren van Kigoma afgezonken omdat de Duitsers de boot niet in Britse handen wilde laten vallen. de Britten hebben bij het verkrijgen van het mandaat over Tanzania de boot opgetakeld, hersteld en in de vaart genomen. Hij vaart nog steeds elke week op en neer tussen Mpulungu (Zambia), en Bujumbura (Burundi), (wat naast Kigoma de enige echte kade-havens zijn) met tussenstops langs de Tanzaniaanse kust plaatsjes van het meer waar geankerd wordt. Duurt enkele dagen deze tocht. Pas in 1992 of 1993 heeft de stoommotor plaats gemaakt voor een dieselmotor.

heb geen scans van de plaatje sdie ik zelf geschoten heb, maar deze werken ook wel.
Afbeelding

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 13 mei, 2006 22:50

Wat een leuk verhaal! Echt een schip met historie dus! Typisch dat de Britten het weer in de vaart hebben genomen.

Dit is ook een prachtig schip: De France van de French Line, gebouwd in 1962.
Afbeelding

Plaats reactie