Ontwormen

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Garrett
Lid van verdienste

Ontwormen

Bericht door Garrett » wo 05 mei, 2004 11:42

Een ontwormingskuur, dat heb ik moeten doorgaan. Pijnlijk? Mwach. Irritant? Ja!

SASSER zet de wereld op de kop met een doel die mij volstrekt voorbij gaat. De worm kruipt je computer binnen via openstaande onbeveiligde poorten en rommelt aan een essentieel bestand in het besturingssysteem waardoor er om de haverklap een melding word gegeven dat de computer opnieuw opgestart gaat worden, inclusief countdown. Het simpele antwoord van "de nieuwe update installeren" ging helaas niet op, je moet vlugge vingers hebben om zóver te komen in ongeveer 50 seconden. Een systeemherstel boodt tot 2maal toe geen uitkomst en net op het punt dat ik alles zou gaan formateren pakt de systeemherstel. Heel simpel het uitgeschakelde bestand gerepareerd, updates geïnstalleerd en nu draaien we weer door.

De essentie van een worm? Wie kan het mij vertellen. Honderd-duizenden computers infecteren, volkomen doelloos. Een hoop overlast, verder niets. Krijgt ene billie, met de welbekende jampotglazen, tenger bleek figuur, warrige haren en een vreemde schaterlach, een harde piemel als deze ziet dat de halve wereld is geïnfecteerd?
Wil ie, voor de zoveelste keer, laten zien dat Windows ernstige steken laat vallen? Weten we allang.

Als iemand mij de beweegredenen van het uitbrengen van een dusdanig virus kan vertellen, vind ik het knap.

Deze wereld blijft me maar verbazen, zelfs je computer heeft een ontwormingskuur nodig. Nog eerder als mijn hond...

Sander
Forum Admin

Re: Ontwormen

Bericht door Sander » wo 05 mei, 2004 12:15

Nog niemand gehoord met een Mac die last van dit probleem heeft :)

Overigens snap ik dit ook niet, behalve dat het een geweldig goede waarschuwing is!! Op deze manier kan ook worden ingebroken op je PC en alles worden gewist, gegevens worden doorgegeven over internet aan derden, etc...

Sander

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 05 mei, 2004 12:56

Klopt, het is de afgelopen 2 dagen al uitvoerig in het nieuws. Dit was een van de grootste wormen.

Niet gevaarlijk, wel irritant. Je gegevens zijn wel open voor de verspreider maar daar heb ik geen boodschap aan. De irritatie wel.

Bedrijven lopen enorme schades, een Finse bank heeft uit voorzorg maandag al zijn filialen gesloten.

Wat is het nut van dit "geintje" ?

Tevens was dit een nieuw soort worm, werd je computer eerder door je eigen "domme" fout besmet door het openen van een bestand, deze dringt je computer in als je alleen al verbinding hebt met internet. Toen ik zaterdag rustig lag te slapen, en vergeten was de computer uit te schakelen, is de worm in mn computer gekropen...

Doffe ellende.

Voor WindowsXP gebruikers; op www.microsoft.com kan je updates downloaden en na laten gaan of de SASSER op je HD staat.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » wo 05 mei, 2004 13:31

Ik ben eerder blij dat iemand een ongevaarlijk (maar irritant) virus maakt en daarmee een lek aanduidt, dan iemand die een gevaarlijk virus maakt en daarmee miljoenen gebruikers dupeert.

Ieder ongevaarlijk virus is imho een zegen.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 05 mei, 2004 15:49

In dusverre onschadelijk dat ik op dit moment een continue aanloop van Quotum en BIOS foutmeldingen heb, terwijl alle updates en systeemherstellers erdoorheen gejaagd zijn, waardoor er nog 1 ding opzit; complete format van de harde schijf.

Slechts een beperkt stukje kan ik bewaren en tientallen foto's en video's en honderden nummers muziek zullen verloren gaan.

Wat een zegen......

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 05 mei, 2004 18:39

Flèche Rouge schreef:In dusverre onschadelijk dat ik op dit moment een continue aanloop van Quotum en BIOS foutmeldingen heb, terwijl alle updates en systeemherstellers erdoorheen gejaagd zijn, waardoor er nog 1 ding opzit; complete format van de harde schijf.

Slechts een beperkt stukje kan ik bewaren en tientallen foto's en video's en honderden nummers muziek zullen verloren gaan.

Wat een zegen......
BIOS-foutmeldingen duiden eerder op een hardwareprobleem dan software, aangezien er nog helemaal geen software in het geheugen is geladen wanneer de BIOS gaat posten. Voordat je gaat formatteren; ligt het probleem niet gewoon ergens anders? :)

Stijn
Geregistreerd lid

Bericht door Stijn » wo 05 mei, 2004 19:37

Flèche Rouge schreef:In dusverre onschadelijk dat ik op dit moment een continue aanloop van Quotum en BIOS foutmeldingen heb, terwijl alle updates en systeemherstellers erdoorheen gejaagd zijn, waardoor er nog 1 ding opzit; complete format van de harde schijf.

Wat een zegen......
Van je waardevolle bestanden moet je heel regelmatig back-ups maken. Is niks nieuws.
Als ik naar Microsoft ga zie ik als eerste:

Step 1: Enable a Firewall

Before you take other steps, make sure you have a firewall activated to help protect your computer against infection. If you have a hardware firewall in place for your home or workplace connection, or if you use the firewall included with Windows XP, the Sasser worm is most likely blocked. If your computer has been infected, activating firewall software will help limit the effects of the worm on your computer. For comprehensive guidance to installing and enabling a firewall, see the Microsoft Protect Your PC site.

Had je dan geen firewall geinstalleerd?

Veel problemen (spyware, virussen) komen binnen via Internet Explorer, ik gebruik sinds een half jaar Mozilla, een alternatieve webbrowser die ongevoelig is voor de meeste troep die je computer trager maken of erger. Ook geen pop-ups meer! :D De pop-ups die wel nodig hebt kun je instellen. Nadeel: met Mozilla kunnen niet alle webpagina's goed weergegeven worden omdat sommige pagina's "speciaal voor IE zijn ontwikkeld". Maar als je die wilt bekijken neem je gewoon de IE op voorwaarde dat het een betrouwbare site is. Dit forum is prima te bekijken met Mozilla, natuurlijk. 8)
Downloaden? Neem Mozilla 1.6 op www.mozilla.org.

Laat nog eens een expert oordelen in hoeverre je gegevens nog te redden zijn. Je kan hiervoor bijvoorbeeld gaan naar http://www.helpmij.nl/forum/ Succes ermee.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 06 mei, 2004 11:17

Ik lees dit alles pas na de format :wink:

Alles lijkt fatsoenlijk te functioneren. De essentiële update heb ik geinstalleerd en nu ben ik met de overige 43 :shock: bezig.

Gisteravond getracht mijn fotomateriaal naar een FTP server te verplaatsen (150MB).

Na ongeveer 1,5 uur weer een Quotum en geheugendump icm blauw scherm. Uit irritatie de computer een format laten uitvoeren... Slecht van me om het virus te laten winnen :roll:

Maargoed, alles doet het weer gewoon. Jammer van de vakantiefoto's maar ook mooie Red Arrow momenten en prachtige oldtimerrit foto's hebben het niet gered... :cry: De beveiliging zal ik eens aan gaan scherpen.

Ik had de firewall wel ingesteld. Sinds 2 maanden heb ik echter ADSL die een nieuwe LAN-verbinding insteld en zodoende vergeten de firewall in te schakelen...

Ik zie het als leerproces en zien jullie het maar als waarschuwing.

@Stijn: een back-up van fotomateriaal gaat redelijk moeilijk zonder brander, zonder netwerk en met een 20kb/s FTP server... (1 digitale foto is gemiddeld 2mb)

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 06 mei, 2004 15:00

Flèche Rouge schreef:...zonder netwerk en met een 20kb/s FTP server...
Je hebt dus WEL netwerk :lol:

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » do 06 mei, 2004 15:30

Wellicht is het een idee om bij serieuze problemen aan je computer voortaan een professional in te schakelen. Op die manier kan je hoogstwaarschijnlijk wél je foto's en documenten bewaren.

Je brengt je SAAB toch ook naar de garage bij ernstige ziekte? :P

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 06 mei, 2004 16:18

Ik bedoel intern-thuisnetwerk :roll:

Mijn broer is een professional en die raadde me aan een format uit te voeren maar met backup van belangrijke files.

Ik heb het geprobeerd in ieder geval :P

Alles draait nu weer naar wens trouwens.

De beste stuurlui ....... Na 6 dagen van virussen, wormen, foutmeldingen en spontante reboots is je geduld op, mn zenuwen aangetast en mn humeur verpest.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 06 mei, 2004 17:39

Intern thuisnetwerk @ 20kb/s? Je woont in Nijmegen, hebt een WLan verbinding en de router staat in Arnhem ofzo? :lol:

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 06 mei, 2004 18:25

Zucht...

Ik bedoelde ik heb gèèn intern netwerk en het uploaden naar de FTP ging met 20kb/sec.

Ronduit waardeloos dus.

Ik heb een 2240kb/sec ADSL aansluiting dus daar zal het niet aan gelegen hebben ;)

Alleen dat Sasser op hypersonische snelheid mn computer binnen heeft kunnen gaan

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 06 mei, 2004 18:29

Zucht...

Ik bedoelde ik heb gèèn intern netwerk en het uploaden naar de FTP ging met 20kb/sec.

Ronduit waardeloos dus.

Ik heb een 2240kb/sec ADSL aansluiting dus daar zal het niet aan gelegen hebben ;)

Alleen dat Sasser op hypersonische snelheid mn computer binnen heeft kunnen gaan

Stijn
Geregistreerd lid

Bericht door Stijn » do 06 mei, 2004 20:19

Flèche Rouge schreef:@Stijn: een back-up van fotomateriaal gaat redelijk moeilijk zonder brander, zonder netwerk en met een 20kb/s FTP server... (1 digitale foto is gemiddeld 2mb)
Een brandertje heb je al voor 33 euro bij Mediamarkt... dat zijn de kosten niet, het kost ook weinig tijd en dus is het een goede back-up methode. Je foto's zijn veel kostbaarder...

Plaats reactie