Verwijderen lijmresten

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Verwijderen lijmresten

Bericht door bas.kuijpers » vr 19 mei, 2006 21:12

Zo'n half jaar geleden heeft een onverlaat over de gehele rechter zijde van mijn geliefde Saab een lange diepe kras gezet. Ik heb alle beschadigde delen toen laten herstellen bij een autospuiterij. Dat is naar tevredenheid gebeurd. Enige tijd geleden heb ik echter gezien dat op het linker achterscherm lijmresten zitten, waarschijnlijk van tape of iets dergelijks dat voor het spuiten van de rechter zijde door de autospuiterij daar is aangebracht. Deze lijmresten kan ik niet met mijn "blote hand" van de lak verwijderen. Wat is een goede manier/goed middel om de lijmresten van de lak af te krijgen zonder de lak te beschadigen? Van belang om te weten is wellicht dat de plek waar de lijmresten zitten zo'n 1,5 jaar geleden i.v.m. roest ook is overgespoten.

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » vr 19 mei, 2006 21:33

Wanneer de lijmresten onder de lak zitten zal er geschuurd moeten worden,dus ook een nieuwe paintjob. :?

bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Bericht door bas.kuijpers » vr 19 mei, 2006 22:27

MISTY schreef:Wanneer de lijmresten onder de lak zitten zal er geschuurd moeten worden,dus ook een nieuwe paintjob. :?
Maar lijm kan toch niet zomaar door autolak heendringen? De lijmresten lijken op en niet onder de lak te zitten. Wat er denk ik is gebeurd, is dat met tape iets van afdekzeil of zo op de ene zijkant van de wagen is vastgemaakt om de andere zijkant "zonder morsen" te kunnen overspuiten. Na verwijdering heeft de tape lijmresten op de carrosserie achtergelaten. Die lijmresten wil ik graag verwijderen, maar weet niet hoe ik dat het best kan doen. 't Is allemaal een beetje moeilijk uit te leggen, maar eigenlijk is mijn vraag simpel: hoe kan ik het best lijmresten van de carrosserie verwijderen zonder de autolak te beschadigen. Met aceton of zo?

Estatic
Geregistreerd lid

Bericht door Estatic » za 20 mei, 2006 9:27

Over het algemeen is iedere autolak bestendig tegen veel dingen.
Na 1,5 jaar is je lak wel uitgehard.
Ik zou het eens met wat wasbenzine of terpentine proberen. Je kunt altijd op grover geschut overgaan als dat niet zou helpen. (thinner, cleaner enz.)
EN eerst op een onopvallend plekje uitproberen.
Indien je doek de kleur van de auto gaat krijgen: stoppen !

Succes

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » za 20 mei, 2006 9:48

Afbeelding

bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Bericht door bas.kuijpers » za 20 mei, 2006 14:42

Hmm, ik heb geprobeerd de vlekken met terpentine, wasbenzine en pindakaas (echt waar, schijnt te werken tegen lijmresten!) te verwijderen, allemaal tevergeefs. Ondanks dat ik de enige echte pindakaas heb gebruikt, die van Calvé :lol:. Het lijkt toch in de lak te zitten. De toplaag van de lak is namelijk nog mooi glad. Als ik er met mijn vinger overheen ga, voel ik geen reliëfverschil of zo. Zou het mogelijk zijn dat de zwarte lak (dat is de kleur van de wagen) destijds niet goed is aangebracht en onder invloed van het klimaat is gaan verkleuren of zo? Tot een tijd geleden was de lak nog mooi, nu zitten er een aantal grotere en kleinere doffe streperige vlekken op/in, net alsof er tape heeft opgezeten. Gelukkig heb ik de boel door een FOCWA-bedrijf over laten spuiten en heb ik er denk ik nog garantie op. Eens kijken of er iets met ze geregeld kan worden.

bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Bericht door bas.kuijpers » do 25 mei, 2006 11:17

Effe teruggeweest naar het autoschadeherstelbedrijf. Het waren inderdaad toch lijmresten. Hebben ze snel kunnen verwijderen met wat pasta. Ziet er weer strak uit nu!

Plaats reactie