Dieselgate

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 24480
Lid geworden op: zo 30 jan, 2005 18:00
Regio: - kies een regio

Re: Dieselgate

Bericht door Robbert » zo 23 dec, 2018 18:52

Je kan niet tegen kritiek he? En dan ga je nog verder in je beledigingen.

Weet je wat jij zo moeten doen weg van dit forum en lekker op Geen Stijl of zo trollen.
900ng cabrio. (verkocht)
9-5 Aero BSR (2000).
Te koop: Ronal worstenvelgen nieuwe steek. Saab 105122709. 6J*15H2 ET33

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Dieselgate

Bericht door RoelandV » ma 24 dec, 2018 17:59

...Een woordvoerster van Volkswagen bevestigt dat er ongebruikelijke software is aangetroffen....
Doet me denken aan de verhalen van een oud-collega.
Die begonnen altijd met: "Wat me nou toch weer is overkomen...".
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Dieselgate

Bericht door jelger » ma 24 dec, 2018 22:00

Beste Appie, Willeme1. Het is prima dat je hetgeen een ander aanhaalt betwist. Het is prima dat je hetgeen deze of gene neerzet als "onzin" bestempeld.

Of je daar de term "fake" op moet plakken als de bron een breed gerespecteerd en statistisch wetenschappelijk overheidsorgaan is, moet je zelf weten, maar ik denk er het mijne van. Het is de wijze waarop de Baudets en Trumps van deze wereld wetenschap en statistiek tot Instituut der Leugens hebben verheven, voor vooral eigen politiek gewin. Ga er vooral in mee als je dat behaagt.

Het is ook prima als je iemand om de oren slaat met andere cijfers. Vooral als we er allemaal wijzer van worden in onze kennis.
Het is niet prima als je daar nogal wat kwalitatieve termen bij gebruikt, en vervolgens ook nog eens weigert, ook bij navraag, een bron te noemen of aan te halen. Zo wek je zelf de indruk dat je de boel bij elkaar verzint, om precies Robbert terecht stelt, te 'trollen", oftewel een discussie moedwillig te saboteren en verzieken. Ook dat moet je zelf weten. Ik neem aan dat je ook hecht aan je eigen geloofwaardigheid. Misschien ook niet. Dat bepaal je vooral zelf natuurlijk, waarom je hier mee doet in deze of gene discussie. Mensen scherp houden, ene beetje de luis in de pels zijn, advocaat van de duivel, lijkt de rol te zijn die je hebt aangenomen. Allemaal prima.

Nu onderstaande.
App1 schreef:
zo 23 dec, 2018 13:05
Alleen aardgas gebruik was in 2017 al 188244 miljoen kg CO2 [188 miljard]
kolen centrales 51000 miljoen kg Co2 [51 miljard]
Ik krijg dit getal niet helder bovenwater. Het lijkt ook niet bij benadering op de getallen die ik wel tegenkom. De getallen van verschillende organisaties kunnen natuurlijk verschillen door verschil in gebruikte (reken)modellen, maar kunnen geen veelvoud van elkaar zijn.

Onderstaand geeft weer dat steenkool gerelateerde CO2 emissies, en aardgas (plus overigen) gerelateerde CO2 emissies ongeveer gelijk uitkomen op medio 24 miljard.
Afbeelding
(bron CBS)

De Nederlandse Emissie Autoriteit komt met vergelijkbare cijfers.
Afbeelding
bron: https://www.emissieautoriteit.nl/actuee ... der-tot-25

Het kan zijn dat bij de door jou aangehaalde getallen meer inbegrepen zit. Bij aardgas een factor 10, ca 170 miljard kg CO2 extra) en bij steenkool haal je een ruim dubbel getal aan. Graag hoor ik van je waar de door jou aangehaalde getallen op gebaseerd zijn.
App1 schreef:
zo 23 dec, 2018 13:05
Schiphol & vliegverkeer 41000 miljoen kg
Het CBS zegt daar over 13 miljard kg. (bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/luchtvaart ... uchtvaart- )
Maar ook een notitie bij het PBL komt tot die conclusie (bron: https://www.pbl.nl/sites/default/files/ ... d-3306.pdf ).
Graag hoor ik beargumenteerd van je waar het verschil van een factor 3 in zit. We kunnen allemaal wel roepen dat het CBS liegt, maar dan wil ik graag weten wie en wat er dan volgens jou niet liegt, en wie of wat de cijfers die je aanhaalt heeft opgesteld en op welke wijze.

Het probleem is hier dat je iets neer plempt, een ander voor liegen beest uitmaakt (of verspreider van "fake facts", zelf je "echte feiten" niet verifieerbaar neer zet, niet wil aangeven hoe je er aan komt. Daarmee zadel je eventuele geïnteresseerden of gekke henkies op met huiswerk om het dan maar zelf even na te gaan.

Negen van de 10 hebben - en terecht - zoiets van "het zal wel". En dus blijft er iets ongechallenged staan geponeerd als zijnde "echt feit". Dit is hoe de leugens en fake facts de wereld in komen. en onwaarheden een eigen leven gaan leiden.

Dus ik hoop dat je nu de bron kunt aanhalen. Dan zijn we daar ook vanaf.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Dieselgate

Bericht door RoelandV » di 25 dec, 2018 10:31

@App1: zou je dit willen toelichten?
De door mij geponeerde cijfers heb ik bewust laag gehouden en zijn dan ook gedeeltelijk uit de losse hand geschud.
Anders zou het voor de leek als een fake ipv een fact overkomen omdat de werkelijke cijfers teveel afwijken van wat de
overheid ons wil doen geloven.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Dieselgate

Bericht door tanisha » di 25 dec, 2018 10:36

Mooi feestje dit nu nog afwachten wanneer we eindelijk verlost zijn van dat afgrijselijke vag concern! :lol:
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Sander
Forum Admin
Berichten: 6974
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 11:08
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Dieselgate

Bericht door Sander » wo 26 dec, 2018 12:36

Waarschuwing verstuurt naar App1:
Dit is een waarschuwing vanwege het volgende bericht dat je hebt geplaatst: viewtopic.php?f=9&p=1797485#p1797485 .

Eerst noem je een reactie van iemand "fake" terwijl je daarna zelf toegeeft feiten uit je duim te zuigen. Terwijl de eerste en latere ook anderen tenminste de moeite nemen hun beweringen te funderen. Daarna neem je de moeite om Jelger op de persoon aan te vallen. Persoonlijke vetes (als het daar vandaan komt) doe je maar buiten het forum.
Als je deze discussie op deze manier blijft benaderen en personen persoonlijk blijft aanvallen, dan verwijder ik je account en al je berichten.
Saab 900S Aero 1992 eucalyptus
ex: Saab 9-3 SS Aero TTID 2010
ex: Saab 900S Aero cabrio 1992 le mans blauw
ex: Saab 9-3 Aero Maptun cosmic blue (2000)
ex: Saab 9-3 Speektuning black (1997)
ex: Saab 900 turbo S Aero 1992 le mans blauw
ex: Saab 900 Forty 1990 le mans blauw
ex: Saab 900i 16v 1990 cherry red
ex: Saab 900c 1986 5-deurs Silver
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Huisregels van Saabforum.nl
Steun het SAABFORUM, doneer!

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Dieselgate

Bericht door RoelandV » wo 26 dec, 2018 13:40

@App1: ik heb je hierboven een vraag gesteld over een eerdere opmerking:
De door mij geponeerde cijfers heb ik bewust laag gehouden en zijn dan ook gedeeltelijk uit de losse hand geschud.
Anders zou het voor de leek als een fake ipv een fact overkomen omdat de werkelijke cijfers teveel afwijken van wat de
overheid ons wil doen geloven.
In jouw laatste reactie geef je in feite aan dat jij het recht hebt om CBS-cijfers naar willekeur te gebruiken en veranderen want
Wat dat fake aangaat over dat CBS dat weet zowat iedereen die zich interesseert in het milieu en is gemakkelijk te staven
en onderbouwen. zelfs een kind kan dat eenvoudig op het web vinden.
In feite zeg je: ik rommel met CBS-cijfers zoals het mij uitkomt en wie wil weten wat de echte CBS-cijfers zijn die moet ze maar zelf opzoeken.
Je hebt de boodschap van Sander blijkbaar niet goed begrepen, of je wilt hem niet begrijpen.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Dieselgate

Bericht door jelger » wo 26 dec, 2018 14:58

Wat Schiphol betreft rekent het CBS en PBL met modellen op basis van hoeveelheid getankte kerosine.

https://www.pbl.nl/publicaties/ontwikke ... -nederland

Aangezien vanuit Schiphol relatief veel intercontinentale vertrekken (en aankomen) op een relatief klein luchtruim is de gekozen methodiek helemaal niet perse voordelig ten aanzien van de toegekende CO2 uitstoot.

Ik heb het gevoel dat je op je gevoel redeneert. Dat mag, maar dan is het praten tegen een windmolen. Ik wens je nog een goede kerst.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Dieselgate

Bericht door RoelandV » wo 26 dec, 2018 15:20

@App1: kennelijk is het sjoemelen met cijfers voor jou een gewoonte geworden.
Als iemand daar bezwaar tegen maakt dan is jouw standaard reactie: "kun je zo vinden op het web".
Maar met dat laatste bedoel je: "zuig ik uit mijn dikke duim".
Kortom: je vermeldt - ondanks herhaalde verzoeken - geen enkele keer een bron.

Dan even terug naar jouw cijfers. Om te beginnen met Vertogas.
In 2018 verwacht Vertogas in totaal 120 miljoen m3 gas te certificeren (dus geen 98 miljoen).
Bron: https://www.vemw.nl/Nieuwsoverzicht/201 ... ering.aspx

En dan de CBS-cijfers: het CBS meet niet alleen de eigen vliegbewegingen, maar alle vliegbewegingen
van een naar ons land. Men komt voor 2017 uit op 646 duizend vliegbewegingen.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/luchtvaart ... nederland-

De conclusie is wat mij betreft helder: jouw stellingen zijn gebaseerd op cijfers die afkomstig zijn uit je dikke duim.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Dieselgate

Bericht door turbopilot » wo 26 dec, 2018 15:27

Roeland, app had het over 2017 niet over 2018 :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Dieselgate

Bericht door verde900 » wo 26 dec, 2018 15:29

Heet app1 ook Trump?
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
Sander
Forum Admin
Berichten: 6974
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 11:08
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Dieselgate

Bericht door Sander » wo 26 dec, 2018 18:05

Teksten kopiëren van Wikipedia maakt je niet intelligenter :roll: , zeker niet als je keer op keer geen bronverwijzigingen toevoegt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgas

En elke discussie neersabelen zonder zelf gefundeerde argumenten aan te dragen.. en te doen overkomen dat het aan de ander ligt. Trollen heet dat.
Saab 900S Aero 1992 eucalyptus
ex: Saab 9-3 SS Aero TTID 2010
ex: Saab 900S Aero cabrio 1992 le mans blauw
ex: Saab 9-3 Aero Maptun cosmic blue (2000)
ex: Saab 9-3 Speektuning black (1997)
ex: Saab 900 turbo S Aero 1992 le mans blauw
ex: Saab 900 Forty 1990 le mans blauw
ex: Saab 900i 16v 1990 cherry red
ex: Saab 900c 1986 5-deurs Silver
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Huisregels van Saabforum.nl
Steun het SAABFORUM, doneer!

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Dieselgate

Bericht door RoelandV » wo 26 dec, 2018 23:08

@Turbopilot: wat ik bedoelde is dat er inmiddels recentere cijfers zijn dan die van 2017.
Tevens heb ik ook - zoals het hoort - mijn bronnen vermeld.
Zonder concrete cijfers en bijbehorende bronnen krijg je geen heldere discussie.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
John
Geregistreerd lid
Berichten: 1412
Lid geworden op: wo 27 aug, 2003 16:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Dieselgate

Bericht door John » do 27 dec, 2018 18:12

<nav reeds verwijderde bericht app met vele referenties>
Dat zijn nog eens referenties! Waarbij Climate gate zoals ik het zo snel zie niet direct tot het meest ongefilterde genre behoort..... (en dan druk ik me genuanceerd uit....)
Laatst gewijzigd door John op za 29 dec, 2018 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Dieselgate

Bericht door jelger » do 27 dec, 2018 19:04

In je haast om even snel wat linkjes te posten heb je niet eens door dat aan dit document al meermaals is gerefereerd. We komen ergens nader tot elkaar zie ik. Wat ik met Wiki pagina;s van Ryan Air en EasyJet precies moet is me niet helemaal duidelijk.. Maar dank voor je moeite!
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Plaats reactie