ja hoor nog weer meer belasting op energie

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
edwardk
Geregistreerd lid

ja hoor nog weer meer belasting op energie

Bericht door edwardk » zo 16 jul, 2006 10:32

Brussel wil meer belastingen op energie

Uitgegeven: 15 juli 2006 11:34
Laatst gewijzigd: 15 juli 2006 19:30

TURKU - Brussel wil meer belastingen heffen op energie. Dat moet Europeanen prikkelen zuiniger om te gaan met de steeds schaarsere brandstoffen. Europees Commissaris Stavros Dimas (Milieu) heeft dat zaterdag in Finland gezegd tegen de milieuministers van de EU-landen.

"We moeten zorgen dat energie de juiste prijs krijgt", zei hij, doelend op de hoge kosten van lucht- en andere milieuvervuiling door fossiele brandstoffen. Dimas presenteert later een discussiestuk over de mogelijkheden. Om te beginnen wil hij versterkte samenwerking tussen landen die voorstander zijn van energieheffingen.

Belastingbesluiten voor de hele Europese Unie (EU) zijn echter lastig, omdat elk land akkoord moet gaan. Scandinavische landen zien een Europese invoering van zogeheten ecotaksen zoals kerosineaccijns wel zitten. Het idee stuitte zaterdag op bezwaren van de Ierse en Britse milieuministers.

Taboe

"Belastingen zijn nu eenmaal een taboe voor de EU. Dat zijn altijd lastige discussies", oordeelde staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu). Hij vindt het beter de aandacht te vestigen op allerlei marktmechanismen, zoals handel in emissierechten. "Nederland heeft dat al voor NOx (uitstoot van stikstofdioxide). Andere EU-landen kunnen zo aansluiten."

Van Geel bepleitte daarnaast om 'groen beleggen' beter mogelijk te maken in de EU. "Dat heeft een enorm hefboomeffect", aldus de staatssecretaris. Nederland wil ook dat luchtvaartmaatschappijen CO2-emissierechten kopen. Nederland heft als enige EU-land accijns op kerosine van binnenlandse vluchten.

Ambitieuzer milieubeleid

Europees Commissaris Dimas kwam zaterdag met zijn pleidooi, omdat hij een veel ambitieuzer milieubeleid wil. Europa moet naar zijn zeggen flink meer doen om milieu-uitputting en klimaatverandering te beperken. "Gewoon doorgaan is geen optie. De uitstoot van broeikasgas CO2 groeit, de luchtvervuiling doodt honderdduizenden Europeanen voortijdig, steeds meer diersoorten worden bedreigd en we gebruiken meer grondstoffen dan we ooit kunnen recyclen."

Dimas kreeg steun van milieuexperts Robert Watson van de Wereldbank en directeur Jacqueline McGlade van het Europees Milieuagentschap. Zij waarschuwden de milieuministers dat de wereld hard bezig is zichzelf leeg te roven.

Staatssecretaris Van Geel bepleitte dat EU-landen de huidige regels goed handhaven. Hij wees erop dat de helft van het afval in Noordwest-Europese havens illegaal blijkt te zijn. De CDA'er vindt het positief dat in de Verenigde Staten het besef groeit dat het broeikasgas CO2 moet gaan beperken. Dat is belangrijk voor het vervolg van het zogeheten Kyotobeleid, om deze uitstoot te verminderen.

Dimas waarschuwde de ministers zaterdag dat ze moeten opschieten met de nieuwe verdeling van emissierechten voor CO2. Hij is teleurgesteld dat slechts zes EU-landen een allocatieplan hebben opgesteld. Dimas gaat eind deze maand de nalatige regeringen een schriftelijke waarschuwing sturen.

:arrow: En dan dit:

http://www.dailywealth.com/signups/SDW_ ... Qgod-womsQ

The Oil Story No One’s Telling...

There are 71 billion barrels of oil waiting to be discovered in the deep waters of the Gulf of Mexico... There are another 85 billion barrels off the coast of West Africa... And the waters that surround the Spratly Islands in the South China Sea could hold as many as 300 billion barrels... But the greatest secret of all is how much oil lies – untapped – beneath U.S. soil. You'll be amazed when you see the numbers.

Even better, I want to show you which companies are drilling this oil – so you can get there first. It's all there in my free report, The Oil Story No One's Telling.

What are you waiting for? Sign up now to get your free report.

--------------------------------------------------------------------------------

PANDORA

Bericht door PANDORA » zo 16 jul, 2006 11:07

Je moet je toch wel afvragen hoe dit nu uit gaat pakken.

Principieel klinkt het goed, maar of de politiek straks ook voor de gewone burger opkomt? Als het land zometeen een links kabinet krijgt... worden de burgers dubbel belast.
Dan hadden we dus ook beter niet toe kunnen treden. Dit allemaal voor de natuur...
stem Groen Rechts, zou ik dan maar zeggen.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 16 jul, 2006 11:40

PANDORA schreef:Je moet je toch wel afvragen hoe dit nu uit gaat pakken.

Principieel klinkt het goed, maar of de politiek straks ook voor de gewone burger opkomt? Als het land zometeen een links kabinet krijgt... worden de burgers dubbel belast.
Dan hadden we dus ook beter niet toe kunnen treden. Dit allemaal voor de natuur...
stem Groen Rechts, zou ik dan maar zeggen.
dat gelul over olie voorraden die opraken, is weer een excuus om GELD te verdienen want het is dus nog niet zo erg als word voorgespiegeld. Als je leest dat er hier en daar nog gigantische hoeveelheden zitten dan zijn het de diverse regeringen en maatschappijen die die voorraden stil houden om tzt wanneer het echt opraakt nog over een buffertje te kunnen beschikken en wij ondertussen de dure rekening betalen :?: :roll: Alles tegen elkaar uitspelen en het slechter voorspiegelen dan de werkelijkheid en GOED geld verdienen aan de hoge prijzen en die rekening betaald voor een groot deel de nederlandse burger omdat wij in nederland graag (regering) het braafste jongentje van de klas willen zijn De energiekosten zijn in GEEN europees land al zo hoog als hier.In griekenland kost een kWh stroom minder dan de HELFT van hier in Nederland met zijn fijne accijnzen en ECOtax.Sraks hangt van je salaris af of je s'avonds het licht kan te laten branden. :roll: En 'onze' regering houdt angstvallig de goedkope mlieuvriendelijke alternatieven zolang mogelijk buiten de deur :wink:

PANDORA

Bericht door PANDORA » zo 16 jul, 2006 12:00

I ben voorstander van nieuwe ontwikkelingen, wie niet.... Maar met partijen als Groen Links of SP, met een zielig oninternationaal beleid, die exploiteren als gevolg alleen de gewone burger, naar mijn mening.
Persoonlijk zou ik wel gezellig vinden, hoor,.. ieder een golfkart en zijn eigen molen op zee.
Daar zou ik dus wel belasting voor wensen te betalen, want je weet tenminste dat je er iets voor terug krijgt.
Als Nederland straks niet een rechts kabinet krijgt, krijgen we weer de cookiemonster die met een oude verdwijn truc komt opduiken.

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » zo 16 jul, 2006 12:31

Ik had het van de week met mijn vriendin over dit onderwerp.

Straks kan je nog een windmolen meenemen in je hypotheek of je compost hergebruiken en energie opwekken.
Of je toilet niet meer doorspoelen maar hergebruiken :lol:

Volgens mij zijn de energie kosten de laaste jaren al genoeg gestegen :blue_susp:

Kom je weer bij Shell uit, een paar maanden geleden kosten een vat olie 75 dollar dus de prijs van benzine komt boven de 1,50 uit, nu kost het zelfde vat olie +/- 68 dollar en nog steeds kost de brandstof meer dan 1.50 :roll:

Ze moeten maar een vaste opslag invoeren, het kan toch niet waar zijn de overheid profiteerd van stijgende energie prijzen :cry:

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 16 jul, 2006 12:46

Red76 schreef:

, het kan toch niet waar zijn de overheid profiteerd van stijgende energie prijzen :cry:
FF wakker worden "RED76" :facts: Wij krijgen de rekening en dan maar gek vinden dat de economie zo achter blijft hier, VIND JE HET GEK DAN, zo hou je geen cent over om uit te geven ja in den haag vind men het wel gek stelletje........

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » zo 16 jul, 2006 13:26

edwardkommeren schreef:
Red76 schreef:

, het kan toch niet waar zijn de overheid profiteerd van stijgende energie prijzen :cry:
FF wakker worden "RED76" :facts: Wij krijgen de rekening en dan maar gek vinden dat de economie zo achter blijft hier, VIND JE HET GEK DAN, zo hou je geen cent over om uit te geven ja in den haag vind men het wel gek stelletje........
Jah, ze moeten nog ff zo doorgaan!

Dan neem ik ontslag en ga verder in de plantje's :lol:

Ik heb laaste €150 opslag gehad en jawel hoor ik ga netto 30 euro achteruit :shock: (en dan heb ik het nog niet over het nieuwe zorgstelsel)

Kan ook wel door de bonis zijn gekomen :wink:

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 16 jul, 2006 13:36

Red76 schreef:

Ik heb laaste €150 opslag gehad en jawel hoor ik ga netto 30 euro achteruit :shock:
zo ga je met elke stap vooruit toch een stap terug, dan maar geen opslag :wink:

Red76
Geregistreerd lid

Bericht door Red76 » zo 16 jul, 2006 13:40

edwardkommeren schreef:
Red76 schreef:

Ik heb laaste €150 opslag gehad en jawel hoor ik ga netto 30 euro achteruit :shock:
Nou, is wel goed voor het pensioen en evt ziektewet :wink:

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 16 jul, 2006 14:59

Red76 schreef:
edwardkommeren schreef:
Red76 schreef:

Nou, is wel goed voor het pensioen en evt ziektewet :wink:
Dan betaal je dus eigenlijk DUBBEL :wink:

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » zo 16 jul, 2006 15:06

PANDORA schreef:I ben voorstander van nieuwe ontwikkelingen, wie niet.... Maar met partijen als Groen Links of SP, met een zielig oninternationaal beleid, die exploiteren als gevolg alleen de gewone burger, naar mijn mening.
Persoonlijk zou ik wel gezellig vinden, hoor,.. ieder een golfkart en zijn eigen molen op zee.
Daar zou ik dus wel belasting voor wensen te betalen, want je weet tenminste dat je er iets voor terug krijgt.
Als Nederland straks niet een rechts kabinet krijgt, krijgen we weer de cookiemonster die met een oude verdwijn truc komt opduiken.
Ik zie dat je er een behoorlijk genuanceerde mening op na houdt :P

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 16 jul, 2006 19:09

Ze moeten maar een vaste opslag invoeren, het kan toch niet waar zijn de overheid profiteerd van stijgende energie prijzen
de acijns is een vast bedrag in nederland, en dus NIET afhankelijk van marktfluctuatie.

kortom, elke 10 cent per liter die de benzine duurder wordt, aan de pomp gaat 8 cent naar oliebedrijf en 2 cent is de normale BTW.

als je brood duurder wordt mekker je ook niet dat de staat je teveel besteelt door meer tax te innen bij stijging..... dan scheldt je ook de bakker uit.

nogmaals de accijns is een vast bedrag.... maw de relatieve belastingdruk is omlaag gegaan.. en duitsland heeft nu een hogere relatieve belasting. ondanks een lagere verkoopprijs....

weet je hoe dat komt??? de kale prijs van benzine in duitsland ligt 9 cent lager dan in NL(kaal, VOOOR tax), maw oliebedrijven verdienen op de kale prijs van benzine in NL ook nog eens 20% extra over jouw rug tov in duitsland...

PANDORA

Bericht door PANDORA » zo 16 jul, 2006 22:34

marq101 schreef:

Afbeelding

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » ma 17 jul, 2006 0:00

PANDORA schreef:
marq101 schreef:

Afbeelding