ethanol in zweden

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
edwardk
Geregistreerd lid

ethanol in zweden

Bericht door edwardk » do 03 aug, 2006 10:13

Afbeelding
Door het kleine deel benzine in de ethanol gaat de prijs van ethanol weinig/niet naar beneden bij prijsdaling van de ruwe olie prijs heb ik geconstateerd tijdens bezoek in zweden. En de prijs van ethanol is er redelijk, ook als je bedenkt dat de auto 30 % meer verbruikt dan met benzine.Scheeld toch 4 SEK per liter en is omgerekend 1 Hollandse gulden goedkoper per ltr.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 03 aug, 2006 10:30

en in de grote steden parkeergarages waarin je met je ethanolauto gratis parkeren mag.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » do 03 aug, 2006 10:31

verde900 schreef:en in de grote steden parkeergarages waarin je met je ethanolauto gratis parkeren mag.
:applause:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 03 aug, 2006 10:36

edwardkommeren schreef:
verde900 schreef:en in de grote steden parkeergarages waarin je met je ethanolauto gratis parkeren mag.
:applause:
Ik moet het die Zweden nageven, ze doen er wel actief wat aan, hier is het op dat vlak echt allemaal gel*l op niks af.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » do 03 aug, 2006 10:40

Juich niet te vroeg betreffende de prijs van Ethanol. Op de TV was er hier onlangs een docu over de ontwikkeling van Ethanol en hierin werd al gewaarschuwd voor grote prijsstijgingen als de vraag blijft toenemen in het tempo waarin het dat nu doet (wereldwijd). De oliemaatschappijen zijn ook niet gek zoals we weten en zullen de prijs op de vraag gaan afstemmen.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 03 aug, 2006 10:43

gj9000 schreef:Juich niet te vroeg betreffende de prijs van Ethanol. Op de TV was er hier onlangs een docu over de ontwikkeling van Ethanol en hierin werd al gewaarschuwd voor grote prijsstijgingen als de vraag blijft toenemen in het tempo waarin het dat nu doet (wereldwijd). De oliemaatschappijen zijn ook niet gek zoals we weten en zullen de prijs op de vraag gaan afstemmen.
De Ethanol in Zweden wordt naar ik begrijp overwegend uit "houtafval" gewonnen, daar is in Zweden zat van voor handen, wij zijn niet zo rijk in Nederland, wij mogen er daarom voorlopig nog € 1,91 p/ltr voor betalen.
De oliemaatschappijen maken zich aan kartelvorming schuldig door in onderling overleg de prijzen af te stemmen en komen er ook al jaren mee weg, wie "regeert" er dus eigenlijk?

Maarten
Lid van verdienste

Re: ethanol in zweden

Bericht door Maarten » do 03 aug, 2006 11:06

edwardkommeren schreef:... is omgerekend 1 Hollandse gulden goedkoper per ltr.
Gulden???? Oh ja, daar heeft mijn opa het wel eens over als hij over vroeger vertelt.

Omgerekend naar hedendaagse valuta is het 0,45.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » do 03 aug, 2006 12:42

Maarten schreef:
Gulden???? Oh ja, daar heeft mijn opa het wel eens over als hij over vroeger vertelt.

off topic :!: ja Maarten de al oude vertrouwde nederlandse gulden, terug met dat ding!, beter dan de treuro

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 03 aug, 2006 12:51

edwardkommeren schreef:
Maarten schreef:

off topic :!: ja Maarten de al oude vertrouwde nederlandse gulden, terug met dat ding!, beter dan de treuro
Dat zou ONS weer een paar miljard gaan kosten, hou die Euro maar gewoon, één keer genaaid worden is zat.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 03 aug, 2006 13:00

edwardkommeren schreef:...de al oude vertrouwde nederlandse gulden, terug met dat ding!
En elke keer als ik naar mijn Saabgarage net over de grens ga weer provisie moeten betalen over de vreemde valuta die ik in huis moet halen, nee dank u. :wink:

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » do 03 aug, 2006 13:21

Maarten schreef: En elke keer als ik naar mijn Saabgarage net over de grens ga
wat je ver haalt is beter :shock: :?: :?: en dat gemak van GEEN provisie zit dan wel bij de kostprijs in my friend , think about that. :wink:, beetje naief soms ?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 03 aug, 2006 14:00

Wat je van ver (Houthalen is niet zo ver van Eindhoven) haalt is in dit geval inderdaad beter. Niet elke garage heeft zoveel ervaring met opgevoerde Saabs.

Misschien is het wel naief van me om niet door te hebben dat A&P Cars in zijn kostprijs de provisie die ik anders aan de bank betaalde gewoon doorberekent. De volgende keer zal ik toch eens vragen hoe hij zijn kostprijs voor Nederlanders berekent. :wink:

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » do 03 aug, 2006 14:11

verde900 schreef:...Ik moet het die Zweden nageven, ze doen er wel actief wat aan...
Behalve dat er in heel Zweden misschien 5 LPG stations zijn... :(
hier is het op dat vlak echt allemaal gel*l op niks af
Zeker wat de hypocrisie met diesel/LPG/milieu betreft.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 03 aug, 2006 15:03

72sonett-III schreef:
verde900 schreef:...Ik moet het die Zweden nageven, ze doen er wel actief wat aan...
Behalve dat er in heel Zweden misschien 5 LPG stations zijn... :(
Inderdaad, daar hebben ze ook vast heel goede redenen voor, enne....wij hebben er juist heel veel en wij mogen met gas nu vaak juist niet in een parkeergarage staan, laat staan gratis, geeft dat jou niet te denken?
72sonett-III schreef:
hier is het op dat vlak echt allemaal gel*l op niks af
Zeker wat de hypocrisie met diesel/LPG/milieu betreft.
Hier zit helaas niet één visionair in onze regering.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » do 03 aug, 2006 16:19

Maarten schreef:De volgende keer zal ik toch eens vragen hoe hij zijn kostprijs voor Nederlanders berekent. :wink:
Heel veel vriendlijker :shock:

Plaats reactie