TDI-tirade

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Barrrt
Geregistreerd lid

TDI-tirade

Bericht door Barrrt » di 29 aug, 2006 11:25

Naar aanleiding van een onderschrift geplaatst in een ander topic:viewtopic.php?t=15862 gooi ik het hier ook maar eens in de groep, ervaringen met TDI-rijders.
Het gaat me dan ook niet om de TiD, TDCi's of HDI's (ik ben zelf geen dieselrijder, daar niet van), maar meer specifiek om de VW-rijders (Audi in mindere mate, is wat mij betreft ook een wat aansprekender merk) en hun rijgedrag :evil: .
Kijk, dat er tegenwoordig snelle diesels zijn vind ik prima, het heeft echter een bepaald type mensen, die vroeger tot een langzame vertegenwoordigersauto veroordeeld waren, het idee hebben dat ze een bijzonder snelle sportwagen rijden en navenant arrogant en provocerend rijgedrag aan de dag leggen.
Aangezien deze 'social climbers' gewend zijn op hun werk de ellebogen te gebruiken, schrikken ze er niet voor terug om flink te bumperkleven, groot licht te geven bij het minste of geringste, rechts in te halen en van het gebruik van een knipperlicht hebben ze nog nooit gehoord. Misschien moet de frustratie van de werkdag er nog even uit? :shock:
In elk geval, het is mij de afgelopen jaren opgevallen dat er veel TDI'tjes rondrijden, maar dat deze nog veel meer oververtegenwoordigd zijn in het veroorzaken van gevaarlijke of irritante verkeerssituaties. Een vooroordeel van mij dat helaas vrijwel dagelijks bevestigd wordt op de Nederlandse wegen. Ook in Duitsland vorige week nog een bijna-doodervaring gehad door een mevrouw in TDI-cabrio die op een haar na een vrachtwagen miste bij het inhalen op een tweebaansweg. Gelukkig hield ik afstand.
Het imago dat vroeger aan de BMW- of Alfarijder hing, kan tegenwoordig dus met gemak op de TDI-er worden geplakt. Van BMW-rijders heb ik veel minder last... :wink:
En dan heb ik het nog niet eens over al die Marokkaanse crimineeltjes hier in Amsterdam die ook al in glimmende TDI'tjes de blits maken...
Zo, dat is eruit...
Oké, een beetje zwaar aangezet misschien, maar dat is om de discussie te starten... :twisted:
Ben ik de enige die er zo over denkt?

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 29 aug, 2006 11:52

Lekker ongenuanceerd, maar er zit wel een grond van waarheid in... Zoals de gelegenheid de dief schept, schept ok het onder handbereik hebben van veel koppel/vermogen i.c.m. het vrijheid blijheid gevoel van de leaserijder (die immers de kosten van zijn/haar brandstof, banden, afschrijving en schade's niet direct voelt) de wegpiraat...

Ik heb het aan mezelf gemerkt, in de vele malen dat ik in mijn bewogen carriere van leaserijder naar privé rijder ben geswitched, maar merk het nu ook aan mijn partner, die van een bedeesde eigen 406 Break Diesel van 72 PK ineens in een zwarte lease Golf TDI 130 Pk met 6 versnellingen geslingerd werd.

Niet in dezelfde extreme mate die jij hierboven beschrijft, maar haar weggedrag is toch anders met al dat koppel/vermogen en het ontbreken van enige last van brandstofkosten...

K Plop
Geregistreerd lid

Bericht door K Plop » di 29 aug, 2006 11:56

Heb onlangs nog zo'n TDI rijder (bus) de achterkant van mijn TR4 (1961) laten zien in een stoplichtsprint.
Het mannetje zat me daar een partij te gassen met het busje van zijn baas. Na wat bumperkleefactiviteiten dacht hij natuurlijk die oude bak er bij het eerstvolgende stoplicht er uit te rijden maar ik bleef hem mooi voor.....(en ik had nog een passagier van ca. 100kg bij me!)
Je had zijn gezicht moeten zien!

Met name die busjes zijn erg, die dingen lopen zo hard tegenwoordig.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 29 aug, 2006 12:20

De busjes zijn ook een ergernis, vooral omdat die ook moeiteloos mee komen in t verkeer en ze dus constant op de linkerbaan het zicht belemmeren en bovendien bovenop je achterbumper zitten, terwijl je zelf ook een trits auto's voor je hebt waar je niet doorheen of overheen kan. Ik kijk zelf niet zozeer naar mijn directe voorganger, maar naar de situatie (ver) daarvoor. Door zo'n bus zie je een gevaarlijke situatie niet op tijd aankomen en word je gewoon verrast. Het komt ook regelmatig voor dat een kopstaartaanrijding op de linker snelwegstrook bestaat uit een bestelauto voorop met een of meer gewone auto's erachter. Ik hoop altijd maar dat die busjesrijders er nog lang nekklachten aan overhouden. No mercy.

De constatering van de ergerlijke gedragingen van de TDI golfjes deel ik ook. Overigens is de leaseprijs van zo'n Golf relatief laag vanwege de hoge restwaarde. Als dat niet zo zou zijn zou je ze meer in Alfa's etc tegenkomen. Het is dus niet alleen maar het vermogen en koppel dat iemand toevallig in zijn schoot geworpen krijgt, er is wel degelijk een karaktertrek bij nodig om het stereotiep compleet te maken.

ruter001
Geregistreerd lid

Bericht door ruter001 » di 29 aug, 2006 13:01

Velen van mijn collega's vinden golfs stoer, is uitgegroeid tot een soort statussymbool (Hallo! we hebben het over een volkswagen, ja?! Onbegrijpelijk.
Is ook mijn grootste ergernis in het verkeer, die volkswagenrijders die denken dat ze op een circuit zitten of voor hun playstation.
Pas werd ik nog bijna van de weg gedrukt door zo'n heerschap die invoegde en niet opzij keek. En dan nog verontwaardigd gaan toeteren en wijzen omdat hij achter mij moest invoegen .... Doe toch normaal, en wees blij dat je eens achter een mooie auto aan kunt rijden :wink:

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » di 29 aug, 2006 13:16

Ik kan bovenstaande alleen maar onderschrijven. Niet allemaal over een kam scheren, maar vooral zwarte golfjes (zelfs al is alleen de i maar rood), zwarte Vito's en in iets mindere mate opel en Renault busjes.

Met Alfa rijders heb ik over het algemeen minder moeite. Zij gaan, net als de Saab-liefhebbers, ook voor schoonheid op de weg...

Barrrt
Geregistreerd lid

Bericht door Barrrt » di 29 aug, 2006 13:24

ruter001 : Velen van mijn collega's vinden golfs stoer, is uitgegroeid tot een soort statussymbool (Hallo! we hebben het over een volkswagen, ja?! Onbegrijpelijk.
Inderdaad, in navolging van de Golg GTI (ooit een leuke auto trouwens;-) is inmiddels de hele Golf-lijn maar ook de Passat (ooit een auto voor de tevreden arbeider uit het Roergebied, nu een opgefokte managersbak;-) en alle andere VW´s ´ge-upgrade´ tot zogenaamd geweldige auto´s en statussymbolen, bij het middle management maar ook bij would-be gangstertjes. Inderdaad, onbegrijpelijk. :shock:
Die busjes spannen inderdaad helemaal de kroon, vooral koeriertjes die links en rechts slalommend voorbij komen zeilen op de snelweg, levensgevaarlijk! En al dat gefokte rijgedrag is een flinke domper op het rijplezier, helaas... :(

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » di 29 aug, 2006 13:30

Ik ben het niet met je eens. Je bent ontzettend aan het induceren. Lijkt me nergens goed voor en je haalt jezelf onnodig een hoop ergernis op de hals.

(Als Jan de Vries in zijn TDI asociaal rijgedrag vertoont, dan doet Jan de Vries dat, en niet zijn TDI. De vraag is derhalve: wie is Jan de Vries en waarom a] vertoon hij dit rijgedrag en b] rijdt hij in een TDI en c] rijdt hij hier en d] is hij op weg naar bestemming X en e] is hij te laat naar bed gegaan en f] is zijn vriendin zonder zijn medeweten zwanger en g] is zijn APK verlopen en h]...)

Tekenende quote: "Het imago dat vroeger aan de BMW- of Alfarijder hing, kan tegenwoordig dus met gemak op de TDI-er worden geplakt. Van BMW-rijders heb ik veel minder last... :wink: "

Barrrt
Geregistreerd lid

Bericht door Barrrt » di 29 aug, 2006 13:58

Ewout,

Toegegeven, ik heb de discussie bewust een beetje op de spits gedreven, maar zo te zien ben ik niet de enige die er zo over denkt. Dat het mijn particuliere mening is, staat buiten kijf, maar waar hebben we anders dit forum voor? Zelfs over allerlei technische aangelegenheden zijn de meningen vaak sterk verdeeld, dus over medeweggebruikers is dat zeker het geval... :?
Wat betreft het feit dat het hier om een individu gaat dat een auto bestuurt is al een even open deur, natuurlijk zijn auto´s niet zelf in staat tot dit soort rijgedrag. In mijn verhaal komt dit volgens mij duidelijk genoeg naar voren. Het gaat om de berijder die blijkbaar vaker gefrustreerd, opdringerig/opgefokt is en dit afreageert op zijn/haar medeweggebruikers, een algemene trend in het wegverkeer die naar mijn idee wel zeer vaak de kop opsteekt bij chauffeurs van dit type auto.
Ik signaleer dus alleen een trend zoals IK die waarneem en vraag aan anderen of die er ook zo over denken. Misschien heb ik het wel aan het verkeerde eind?
Overigens heb ik in mijn vriendenkring meerdere (ex) TDI-rijders, die bovenstaand weggedrag niet aan de dag leggen, ik begrijp dus ook dat dit geen algemeen geldende wet is... :wink:
Volgens mij is dit sowieso een discussie die niet helemaal serieus genomen hoeft te worden, maar goed, shoot!

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » di 29 aug, 2006 14:22

Barrrt schreef:Wat betreft het feit dat het hier om een individu gaat dat een auto bestuurt is al een even open deur
Dan snap ik niet dat iemand met zo een heldere geest een discussie als deze start...
Barrrt schreef:Het gaat om de berijder die blijkbaar vaker gefrustreerd, opdringerig/opgefokt is en dit afreageert op zijn/haar medeweggebruikers, een algemene trend in het wegverkeer die naar mijn idee wel zeer vaak de kop opsteekt bij chauffeurs van dit type auto.
Ik begrijp nu wel wat je bedoelt met "niet helemaal serieus" nemen...
Barrrt schreef:Ik signaleer dus alleen een trend zoals IK die waarneem en vraag aan anderen of die er ook zo over denken.
Hoe kan je nou op basis van jouw ervaringen überhaupt een trend waarnemen en wat is volgens jou dan de emprische onderbouwing dan wel de logica van deze trend?

Maar wie weet worden jouw observaties hier gestaafd met harde feiten. Ik wacht af... Ik moet het inderdaad maar niet te serieus nemen en bedoel het ook niet verkeerd.

P.S.: Ik vatte dit onderwerp - misschien onterecht - wel op als een serieus onderwerp. Ik maak me dan ook nogal zorgen over dergelijke denkwijzen, die wat al te snel conclusies trekken uit andermans gedrag en dit gedrag bovendien vertalen naar een hele groep mensen, in dit geval de gefrustreerde TDI-rijder.

Barrrt
Geregistreerd lid

Bericht door Barrrt » di 29 aug, 2006 14:38

Beetje zwaar op de hand, Ewout...
Dan snap ik niet dat iemand met zo een heldere geest een discussie als deze start...
Wat betreft de trend die IK waarneem (en enkele niet Saab-rijders in mijn omgeving trouwens ook), volgens mij is zoiets altijd het geval met trends, en is het bestaan ervan op zijn minst subjectief te noemen. Wat de een als trend aanmerkt is een ander wellicht in het geheel niet opgevallen. Dat betekent m.i. nog niet dat je de discussie over zo´n onderwerp niet mag beginnen of direct moet doodslaan.
Ik begrijp nu wel wat je bedoelt met "niet helemaal serieus" nemen...
Hoe bedoel je?
P.S.: Ik vat dit onderwerp - misschien onterecht - wel op als een serieus onderwerp. Ik maak me dan ook nogal zorgen over dergelijke denkwijzen, die wat al te snel conclusies trekken uit andermans gedrag en dit gedrag bovendien vertalen naar een hele groep mensen, in dit geval de gefrustreerde TDI-rijder.
Ik trek niet al te snel conclusies uit andermans rijgedrag, ik poneer deze stelling na enkele jaren met stijgende verbazing te hebben gekeken naar het gedrag van mijn medeweggebruikers in het algemeen, en daarbij had ik vooraf geen vooroordelen tegen TDI-rijders whatsoever. Het viel me echter keer op keer op dat de m.n. de Golfjes TDI uitblonken in weggedrag dat ik hierboven beschreven heb. Dat rijgedrag beschouw ik pas echt als zorgelijk, want echt levensgevaarlijk.
Harde cijfers van ongelukken met TDI´s heb ik niet, maar ik ben wel bereid de komende weken wel voor je gaan turven... :wink:

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » di 29 aug, 2006 14:43

Barrrt schreef:Ik trek niet al te snel conclusies uit andermans rijgedrag, ik poneer deze stelling na enkele jaren met stijgende verbazing te hebben gekeken naar het gedrag van mijn medeweggebruikers in het algemeen, en daarbij had ik vooraf geen vooroordelen tegen TDI-rijders whatsoever. Het viel me echter keer op keer op dat de m.n. de Golfjes TDI uitblonken in weggedrag dat ik hierboven beschreven heb.
Allereerst ben ik blij dat ook jij met verbazing naar andermans rijgedrag kijkt. Zoals je inmiddels gemerkt hebt ben ik in tegenstelling tot jou niet van mening dat dit samenhangt met de motorisering van de betreffende auto, maar met de bestuurder. En inderdaad: er worden veel TDI's verkocht.
Barrrt schreef:Harde cijfers van ongelukken met TDI´s heb ik niet, maar ik ben wel bereid de komende weken wel voor je gaan turven... :wink:
Niet nodig. Ik kan me ook wel voorstellen dat je veel TDI's opvallend rijgedrag ziet vertonen, maar ik ontken het verband ertussen. Wellicht zeggen we hetzelfde vanuit een andere invalshoek.

Het is ook niet mijn bedoeling aan te vallen; zoals ik even voor jouw reactie mijn tekst al iets heb aangepast om niet al te aanvallend over te komen benadruk ik dat nog maar even. Je vroeg naar andermans mening. Bij deze. Als de discussie over onderbuikgevoelens gaat: geen probleem uiteraard, maar dan hou ik me verder afzijdig.

Sergej
Geregistreerd lid

Bericht door Sergej » di 29 aug, 2006 14:50

Niet helemaal on topic omdat het hier over tdi rijders gaat, maar misschien wel een leuke zijstap: http://www.nederlandschoon.nl/actueel/p ... bestuurder_

Barrrt
Geregistreerd lid

Bericht door Barrrt » di 29 aug, 2006 15:07

Niet nodig. Ik kan me ook wel voorstellen dat je veel TDI's opvallend rijgedrag ziet vertonen, maar ik ontken het verband ertussen. Wellicht zeggen we hetzelfde vanuit een andere invalshoek.
Zou heel goed kunnen, ik beweer ook zeker niet dat dit de enige automobilisten zijn die zo rijden, en ja, ook veel Saabrijders maken zich er schuldig aan.
Het is ook niet mijn bedoeling aan te vallen; zoals ik even voor jouw reactie mijn tekst al iets heb aangepast om niet al te aanvallend over te komen benadruk ik dat nog maar even. Je vroeg naar andermans mening. Bij deze. Als de discussie over onderbuikgevoelens gaat: geen probleem uiteraard, maar dan hou ik me verder afzijdig.
Prima, no hard feelings :wink: Een pittige discussie mag van mij altijd, en als ik iets doms zou zeggen mag iedereen dat uiteraard ook even goed laten weten.
Of dit onderbuikgevoelens zijn weet ik niet, ik ben vooral op zoek naar ervaringen van anderen. Niet om de TDI-rijder nou als zondebok aan te wijzen voor de teloorgang van ´slands normen en waarden op de weg en hem/haar in de ban te doen, (dat wordt wel erg preken voor eigen parochie :wink: ) . Maar goed, ik ben benieuwd naar wat anderen hier nog over te zeggen hebben...

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 29 aug, 2006 15:19

Ewout900 schreef:Maar wie weet worden jouw observaties hier gestaafd met harde feiten. Ik wacht af...
Deze week verschenen, een onderzoek van http://www.trendbox.nl 'Trends on Cars'; "BWM en Citroën rijders zijn de smerigste". Dat van die BMWs verbaast me niets, van Citroëns valt het me tegen.
Ik heb het artikel nog niet on line kunnen vinden.

Plaats reactie