Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
Het lijkt erop dat er in de komende jaren als gevolg van de Brexit steeds minder nieuwe auto's gebouwd zullen worden in Groot Brittannië.
BMW waarschuwde vorig jaar juni al voor de gevolgen van de Brexit.
Bron: https://www.ed.nl/auto/brexit-brengt-86 ... ~a6a9ee20/
Jaguar Land Rover (JLR) heeft de produktie flink verlaagd en aangekondigd dat duizenden banen zullen verdwijnen.
Recent werd gemeld dat alle werknemers ook nog een verplichte vakantie krijgen in april.
In totaal werken bij JLR op dit moment 39.000 werknemers.
Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-j ... gen-119642
Recent meldde Ford dat een 'no deal'-Brexit het Amerikaanse autoconcern in 2019 alleen al circa 800 miljoen dollar
(zo'n 705 miljoen euro) gaat kosten.
Bron: https://www.nu.nl/auto/5702993/brexit-z ... -2019.html
En Nissan kondigde vandaag aan dat de nieuwe X-Trail alsnog niet in GB gebouwd zal worden, maar in Japan.
Aanvankelijk meldde Nissan dat de nieuwe X-Trail ondanks de Brexit toch in GB gebouwd zou worden.
Maar daar komt men nu dus op terug.
Bron: https://www.nu.nl/auto/5721222/nissan-z ... krijk.html
Zo langzamerhand vraag ik mij af of de Britse auto-industrie de Brexit gaat overleven.
BMW waarschuwde vorig jaar juni al voor de gevolgen van de Brexit.
Bron: https://www.ed.nl/auto/brexit-brengt-86 ... ~a6a9ee20/
Jaguar Land Rover (JLR) heeft de produktie flink verlaagd en aangekondigd dat duizenden banen zullen verdwijnen.
Recent werd gemeld dat alle werknemers ook nog een verplichte vakantie krijgen in april.
In totaal werken bij JLR op dit moment 39.000 werknemers.
Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-j ... gen-119642
Recent meldde Ford dat een 'no deal'-Brexit het Amerikaanse autoconcern in 2019 alleen al circa 800 miljoen dollar
(zo'n 705 miljoen euro) gaat kosten.
Bron: https://www.nu.nl/auto/5702993/brexit-z ... -2019.html
En Nissan kondigde vandaag aan dat de nieuwe X-Trail alsnog niet in GB gebouwd zal worden, maar in Japan.
Aanvankelijk meldde Nissan dat de nieuwe X-Trail ondanks de Brexit toch in GB gebouwd zou worden.
Maar daar komt men nu dus op terug.
Bron: https://www.nu.nl/auto/5721222/nissan-z ... krijk.html
Zo langzamerhand vraag ik mij af of de Britse auto-industrie de Brexit gaat overleven.
Keep on smiling!
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15106
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
Gaat het VK de brexit overleven?
Er worden (te)veel 1e levensbehoeften geïmporteerd..
Er worden (te)veel 1e levensbehoeften geïmporteerd..
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
Het lijkt erop dat Britse populisten het volk hebben wijsgemaakt dat een vertrek uit de EU grote voordelen heeft.
GB is tot op heden een netto-betaler binnen de EU. De Britten dachten met een vertrek uit de EU heel veel geld te besparen.
Nu blijkt dat de Brexit veel meer is dan een simpele besparing op de afdracht aan de EU.
En dáár hebben de Britten bij het referendum kennelijk niet zo diep over nagedacht......
GB is tot op heden een netto-betaler binnen de EU. De Britten dachten met een vertrek uit de EU heel veel geld te besparen.
Nu blijkt dat de Brexit veel meer is dan een simpele besparing op de afdracht aan de EU.
En dáár hebben de Britten bij het referendum kennelijk niet zo diep over nagedacht......
Keep on smiling!
- martinphili
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3073
- Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
Het is natuurlijk godsonmogelijk om hier een voorspellend woord over te zeggen. Niemand heeft ooit iets in deze geest meegemaakt.
Er zijn allemaal doemscenario's rond gegaan en eigenlijk gebeurt dat nog steeds. Veel bedrijven en overheidsinstanties (!) hebben nog steeds geen draaiboek voor "wat als"
Ik schat zelf een beetje in dat we bij een harde Brexit een poos heel erg veel onduidelijkheid krijgen van wat wel en wat niet mogelijk is. Dat gaat onze economie en de Britse vast en zeker veel geld kosten. Na verloop van tijd verwacht ik wel een behoorlijk stukje harmonisatie, zeg maar in de richting van het Noorwegen model.
Maar of dat snel genoeg zal komen voor de Britse autoindustrie? Geen idee. Klappen krijgen ze, dat is zeker.
Er zijn allemaal doemscenario's rond gegaan en eigenlijk gebeurt dat nog steeds. Veel bedrijven en overheidsinstanties (!) hebben nog steeds geen draaiboek voor "wat als"
Ik schat zelf een beetje in dat we bij een harde Brexit een poos heel erg veel onduidelijkheid krijgen van wat wel en wat niet mogelijk is. Dat gaat onze economie en de Britse vast en zeker veel geld kosten. Na verloop van tijd verwacht ik wel een behoorlijk stukje harmonisatie, zeg maar in de richting van het Noorwegen model.
Maar of dat snel genoeg zal komen voor de Britse autoindustrie? Geen idee. Klappen krijgen ze, dat is zeker.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
Mijn gevoel zegt dat een origineel in GB nieuw gebouwde auto in de toekomst een collector's item wordt.
Keep on smiling!
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15106
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
Noorwegen is nog n rijk land, dat kan zich iets veroorloven..
GB heeft n evacuatie plan voor de Britse vorstin in geval van chaos
GB heeft n evacuatie plan voor de Britse vorstin in geval van chaos
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
Na "God save the Queen" is de nieuwe leus nu "God evacuate the Queen"
Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b153e468/
Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b153e468/
Keep on smiling!
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
Volgens mij id May stiekum bezig om een 2e referendum te houden. Iedereen aan de overkant is tenminste van info voorzien nu.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15106
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
Dit gaat zomaar serieus fout, import van straks erg duur voedsel en bij de uitvoer van alle Britse producten die straks overal met invoerrechten belast gaan worden.
Zag gisteren dat ze heel Nissan in Sunderland willen sluiten.
Zag gisteren dat ze heel Nissan in Sunderland willen sluiten.
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
en hoe willen straks hun bacon gaan regelen? nu komt dat lekker goedkoop uit nederland. Dierenartsen worden opgeleid om vlees te keuren bij de douane.
Hoeveel heeft al dit geneuzel nu al niet gekost?
Bacon: hebben ze daar überhaupt van die grote stallen? Als varkensboer in Nederland zou ik nu naar GB verhuizen en een stal beginnen daar.
Hoeveel heeft al dit geneuzel nu al niet gekost?
Bacon: hebben ze daar überhaupt van die grote stallen? Als varkensboer in Nederland zou ik nu naar GB verhuizen en een stal beginnen daar.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15106
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
Die bacon loopt straks zelf het laatste stuk wel, net als alle andere verse producten..
Varkens lopen daar veelal wel buiten...
Varkens lopen daar veelal wel buiten...
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
Volgens mij hebben veel Britten op het referendum tevens voor Brexit gestemd om de immigrantenstroom te verminderen. Niet alleen vanwege de bijdrage aan de EU.
Gisteren vernam ik dat in Aleppo (Syrië) aan de restauratie en heropbouw van de historische markt en religieuze gebouwen daaromheen begonnen is en dat men o.a. de oorspronkelijke winkeliers benadert om hun toko mee te helpen opbouwen en inrichten. Kennelijk ziet men daar het definitieve einde van de oorlog aan de horizon. Daar heb ik zelf mijn twijfels over.
Maar als Syriërs in dezelfde mate terug zouden keren als de mensen uit voormalig Joegoslavië eerder deden, dan verliezen rechtse partijen terrein en wordt het wat dat aspect aangaat weer wat gemoedelijker. Dan zou de Brexit wat dat betreft een misser zijn.
Ik ben het eens met martinphili dat alles onduidelijk is en dat voorlopig nog blijft. De paniek en mogelijke prijsstijging versterken elkaar nog, maar misschien valt het allemaal mee. We gaan het zien. Zijn de Britten zelf al aan het 'Hamstereeeeeeeeeeeen' ?
Productie naar de UK verplaatsen kan hoe dan ook voordelen hebben, als de UK je voornaamste afzetmarkt is.
Zelfs als het meevalt. Gisteren zag ik een docu (van Nederlandse origine) over Amazon.com die in Engeland enorme warehouses hebben gebouwd bij plaatsen die vroeger door mijnbouw beheerst werden en de Libertarische inslag van Amazon die daarbij parten speelt. Ook lopen er voorspellingen, dat Amazon globaal markten overneemt en regels beïnvloedt. Ik vraag me af of Amazon de Brexit in de schoot geworpen krijgt en daar voordeel uit gaat halen, of dat zij hun distributie vanuit de UK gaan verminderen of met bijvoorbeeld een papieren route komen via andere landen.
Gisteren vernam ik dat in Aleppo (Syrië) aan de restauratie en heropbouw van de historische markt en religieuze gebouwen daaromheen begonnen is en dat men o.a. de oorspronkelijke winkeliers benadert om hun toko mee te helpen opbouwen en inrichten. Kennelijk ziet men daar het definitieve einde van de oorlog aan de horizon. Daar heb ik zelf mijn twijfels over.
Maar als Syriërs in dezelfde mate terug zouden keren als de mensen uit voormalig Joegoslavië eerder deden, dan verliezen rechtse partijen terrein en wordt het wat dat aspect aangaat weer wat gemoedelijker. Dan zou de Brexit wat dat betreft een misser zijn.
Ik ben het eens met martinphili dat alles onduidelijk is en dat voorlopig nog blijft. De paniek en mogelijke prijsstijging versterken elkaar nog, maar misschien valt het allemaal mee. We gaan het zien. Zijn de Britten zelf al aan het 'Hamstereeeeeeeeeeeen' ?
Productie naar de UK verplaatsen kan hoe dan ook voordelen hebben, als de UK je voornaamste afzetmarkt is.
Zelfs als het meevalt. Gisteren zag ik een docu (van Nederlandse origine) over Amazon.com die in Engeland enorme warehouses hebben gebouwd bij plaatsen die vroeger door mijnbouw beheerst werden en de Libertarische inslag van Amazon die daarbij parten speelt. Ook lopen er voorspellingen, dat Amazon globaal markten overneemt en regels beïnvloedt. Ik vraag me af of Amazon de Brexit in de schoot geworpen krijgt en daar voordeel uit gaat halen, of dat zij hun distributie vanuit de UK gaan verminderen of met bijvoorbeeld een papieren route komen via andere landen.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
maar dat is nu het punt: bedrijven in Engeland gaan straks allemaal kosten oplopen wanneer ze naar Europese Unie willen exporteren. Nog afgezien de
extra tijd en douanegedoe. De varkenssector en kippensector zullen daar wel blij zijn: op BNR konden ze zo gauw geen andere bedrijven vinden.... .
Kunnen we geen poll maken met mogelijke scenarios en de winnaar krijgt iets Saabs?
extra tijd en douanegedoe. De varkenssector en kippensector zullen daar wel blij zijn: op BNR konden ze zo gauw geen andere bedrijven vinden.... .
Kunnen we geen poll maken met mogelijke scenarios en de winnaar krijgt iets Saabs?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 18854
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
De Britten hebben altijd met slechts een half been in de EEG/EU gestaan. Daar is geen plaats meer voor. De EU moet vooruit, en heeft geen behoefte aan een molensteen die alleen maar bezig is voor zichzelf de uitzonderingen te regelen (in plaats van proberen de - inrichting van de - EU als geheel proberen te veranderen naar haar zin en behoeftes). Het is wel goed dat de Britten zichzelf er uit wippen. En als dat betekent "get rid of their jobs", dan lijkt me dat een wijze les voor een dom electoraat.
En het is ook goed om aan bepaalde delen van de populatie in de EU de zin en onzin te laten zien van "directe democratie" over zulke complexe thema's. Misschien dat sommigen dan het licht nog eens zien, dat we er vanaf moeten blijven. Hou het over de tennisbaan, de lokale rondweg, maar blijf weg van dit soort vergaande en complexe vraagstukken. Opportunisten hebben nooit het algemene belang voor ogen, en zeker niet van de "gewone burger". Want die wordt juist negatief geraakt door deze door malloten aangestichte ravage. De Farages van deze wereld hebben hun financiële schaapjes op het droge, die hebben niets te verliezen, en blijven ook nog eens uit de Europese ruif eten met hun privileges op Europees pensioen, waar ze geen afstand van doen (ook al kunnen en mogen ze dat) en regelen ze Duitse paspoorten voor hun koters zodat deze gewoon van alle EU privileges gebruik kunnen maken.
En het is ook goed om aan bepaalde delen van de populatie in de EU de zin en onzin te laten zien van "directe democratie" over zulke complexe thema's. Misschien dat sommigen dan het licht nog eens zien, dat we er vanaf moeten blijven. Hou het over de tennisbaan, de lokale rondweg, maar blijf weg van dit soort vergaande en complexe vraagstukken. Opportunisten hebben nooit het algemene belang voor ogen, en zeker niet van de "gewone burger". Want die wordt juist negatief geraakt door deze door malloten aangestichte ravage. De Farages van deze wereld hebben hun financiële schaapjes op het droge, die hebben niets te verliezen, en blijven ook nog eens uit de Europese ruif eten met hun privileges op Europees pensioen, waar ze geen afstand van doen (ook al kunnen en mogen ze dat) en regelen ze Duitse paspoorten voor hun koters zodat deze gewoon van alle EU privileges gebruik kunnen maken.
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Overleeft de Britse auto-industrie de Brexit?
Geheel mee eens. Het is tevens in belang van Europese overheden om te roepen dat een Brexit enorm nadelig is, dus we zien wel waar het uiteindelijk op uitdraait. Op z'n vroegst over 10 jaar kun je er iets zinnigs over zeggen. De rest is puur speculatie.martinphili schreef: ↑zo 03 feb, 2019 22:30Het is natuurlijk godsonmogelijk om hier een voorspellend woord over te zeggen. Niemand heeft ooit iets in deze geest meegemaakt.
Er zijn allemaal doemscenario's rond gegaan en eigenlijk gebeurt dat nog steeds. Veel bedrijven en overheidsinstanties (!) hebben nog steeds geen draaiboek voor "wat als"
Ik schat zelf een beetje in dat we bij een harde Brexit een poos heel erg veel onduidelijkheid krijgen van wat wel en wat niet mogelijk is. Dat gaat onze economie en de Britse vast en zeker veel geld kosten. Na verloop van tijd verwacht ik wel een behoorlijk stukje harmonisatie, zeg maar in de richting van het Noorwegen model.
Maar of dat snel genoeg zal komen voor de Britse autoindustrie? Geen idee. Klappen krijgen ze, dat is zeker.