Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
holtwark
Geregistreerd lid
Berichten: 200
Lid geworden op: za 13 dec, 2008 0:19
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door holtwark » ma 20 sep, 2021 18:16


Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » ma 20 sep, 2021 22:24

Perslucht kent ongetwijfeld ook toepassingsmogelijkheden en zou ook met milieuvriendelijk opgewekte energie gecomprimeerd moeten worden. Ik weet niet hoe gebruik bij personenauto’s op koude herfst- en winterdagen eruit zou komen te zien, vanwege de behoefte om het interieur voor bestuurder en overige inzittenden op te warmen.
Dit is iets wat bij EV’s de actieradius bij koel en koud weer ook aanzienlijk beperkt en ze minder efficiënt maakt. En ik heb het idee dat hier vaak in vergelijkingen weinig rekening mee wordt gehouden.

Een mogelijkheid zou zijn om net als bij hybride auto’s meerdere aandrijfsystemen in een voertuig te combineren. Zeker in een transitiefase moeten we niet proberen om het hele energievraagstuk voor voertuigen met een enkel systeem op te lossen. Hybride voertuigen verbruiken minder brandstof dan een volledig fossiel voertuig. Dat is voor de mobilitietssector mogelijk voldoende voor de korte termijn.

Er zijn nog een aantal andere sectoren die veel meer uitstoot genereren dan auto’s, bussen en vrachtwagens.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » wo 22 sep, 2021 14:47

Perslucht slaat niet aan. Waterstof tot nu toe ook niet. Maar de lobby is sterk en de politiek is er gevoelig voor.
De belangen zijn zo immens.

Toyota is al eens op de vingers getikt voor misleiding in reclame over accu EVs.

De lucht zuiveren is nu lucht filteren in de laatste Mirai reclame. Komt een stuk dichter bij de werkelijkheid.

De lucht moet heel erg goed gefilterd worden voor die kwetsbare waterstof brandstofcellen.
Oude meuk technologie. Maar wel veel meer geld mee te verdienen voor de fossielen.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
holtwark
Geregistreerd lid
Berichten: 200
Lid geworden op: za 13 dec, 2008 0:19
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door holtwark » wo 22 sep, 2021 17:37


Gebruikersavatar
holtwark
Geregistreerd lid
Berichten: 200
Lid geworden op: za 13 dec, 2008 0:19
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door holtwark » vr 15 okt, 2021 13:58


Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » vr 15 okt, 2021 14:29

En 2 weken geleden een mooi item op tv waar in Groningen de 1e aardgasstations en leidingen gebruikt kunnen
worden voor het transport van waterstof. Dat scheelt natuurlijk enorm in het transport want alle leidingen liggen er al.
Het zal wel en en en worden. De complete zonnecel auto is er immers ook al :)
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » za 23 okt, 2021 11:30

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... -waterstof

Eindelijk een kritisch artikel op nos.nl over het waterstof project NortH2 in de provincie Groningen. De Gasunie en de Algemene Rekenkamer zoeken de publiciteit.
Mark Rutte haalde het nieuws met plannen voor een "groene waterstof economie". Volgens nos.nl.
In het artikel wordt het rapport 'Hyway27' van de NortH2 belangengroepen uit de gevestigde fossiele energiemarkt genoemd als basis voor regeringsbeleid.

De kern is de vraag: vindt er wel een gedegen en democratisch verantwoorde analyse en afweging plaats van zaken als economuische haalbaarheid, maatschappelijk belang, kosten, duurzaamheid, monopolievorming en een open en transparante aanbesteding?
Nee, lijkt het antwoord te zijn. De Tweede Kamer is niet betrokken bij het beleid. Volgens nos.nl.

Informatie in onafhankelijke onderzoeken en analyses wijst juist in de andere richting: "the hydrogen economy doesn't make sense".
Vaak zijn er alternatieven, die op allerlei gronden goedkoper, veiliger, minder milieubelastend en duurzamer zijn.
Alleen als die alternatieven er niet zijn, kan waterstof een acceptabele optie zijn.

Kiezen voor een waterstof economie is een sprong in het duister. Volgens hoogleraar staatsrecht Paul Bovend'Eert in:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden[/b]

Dit nos.nl artikel is de vijftien minuten meer dan waard.

Het formele standpunt van Economische Zaken is dat het beleid niet gericht is het inrichten van een waterstof economie maar op het inpassen van waterstof technologie in de oplossingen van een aantal klimaatvraagstukken. Is het verspreking van Mark Rutte (onwaarschijnlijk) of is er een probleem met de bestuurscultuur?

Goede zaak dat de Gasunie en de Algemene Rekenkamer nu de publiciteit zoeken. Er lijkt een verschil te bestaan tussen de praktijk bij het NortH2 project en het formele EZ standpunt. Is er sprake van een slecht gekozen formulering van Mark Rutte (onwaarschijnlijk) of is er een probleem met de bestuurscultuur?
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » za 23 okt, 2021 11:43

Ik zie het probleem niet: het wordt niet of of maar en en en.
Waterstof vindt een plek en sommige woonwijken gaan al op waterstof over maar dat geldt niet voor de hele economie: wie zien wel hoe
ver het gaat toch?
Soms is de vooruitgang niet goed te voorspellen. Wie had 20 jaar geleden gedacht dat we nu de hele dag met een smartphone de hele
dag zitten te internetten zonder dat we dood gaan aan 5g?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Jungleman » za 23 okt, 2021 13:03

en toch zijn er mensen die denken dat je omvalt van 5G. ik denk dan: waar waren die mensen toen 4G uitgerold werd?

èn waterstof èn electrisch, wat is daar mis mee? we hebben vandaag de dag tenslotte ook èn benzine èn LPG èn Diesel. als mij gevraagd zou worden wat ik zou willen rijden als het zou moeten: waterstof. want dat heeft een vergelijkbaar actieradius als een benzine-auto.

zo maar even de tank van de tank volgooien, anders red ik het niet naar de 9000-meeting, morgen :O:
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » za 23 okt, 2021 13:23

Er is 1 heel gemakkelijke rekensom

Hoeveel gas gaat er door de leidingen naar de verbruikers, doe elke m3 x 9 en je weet het totale elektrische verbruik.
Tel daar ook nog even de brandstof bij die nu elektrisch verbruikt wordt en gaat worden door elektrisch rijden. :shock:

En dat zou allemaal met het bestaande netwerk moeten kunnen. :-S+

Waterstof is een oplossing voor erbij en let maar op de grootverbruikers gaan eerst. Omdat dat qua infra gemakkelijker gaat.


Misschien hebben we in de toekomst wel kleine lokale mini centrales, kun je daar tanken en een wijk er mee voorzien. :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Jungleman » zo 24 okt, 2021 11:14

hoezo 'x 9'?
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » zo 24 okt, 2021 14:50

Maar weer eens een Link voor info:
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/ni ... d=msedgntp

En dan als tegen hanger dit item over North2:
https://www.gasunie.nl/nieuws/gasunie-v ... waterstof

Nieuwsuur item over North2
https://twitter.com/Nieuwsuur/status/ ... 4602699785


Dan een Rookie vraag aan de echte deskundigen:
Ooit gelezen dat het kleinste atoom het waterstof atoom is.
Het kleinste atoom waterstof heeft een diameter van een halve Angstrom.
Nu heb ik geen idee of het waterstof molocule bestaande uit 2 atomen Waterstof niet te klein is om in het aardgasleiding net getransporteert te worden.
Met andere woorden is het bestaande leidingnet niet te diffuus?

En hier nog een leuke:
Een kleinschalig pilot project van aardgas naar Waterstof:
https://www.kiwa.com/globalassets/net ... vliet.pdf
Wat ik als burger wel zou willen weten is: Wat worden de kosten van ombouw en hoe wordt dit in het vastrecht of de M3 prijs naar de huishoudens toe doorberekent ?

Vooral als het project van North2 een commercieel project van Shell en de Nam en andere belanghebbende gaat worden.
Het heeft natuurlijk wel een groot voordeel, de Pensioenfondsen die beleggen in Shell krijgen ook een stukje van het redement in de vorm van dividend, maar ja wie betaalt dat dan uiteindelijk :-P+

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » zo 24 okt, 2021 16:29

Zomaar weer wat gelezen waarvan ik als Rookie de reikwijdte niet van kan overzien:
Verschil tussen aardgas en waterstof

Zie hier.

► Waterstof (H2) is het kleinste molecuul op Aarde en ‘wil overal doorheen’. Pijpleidingen en opslagtanks moeten uit materialen bestaan die weinig of geen lekkage geven. Praktisch goed beschikbare en reeds toegepaste materialen als koolstofijzer of HDPE (High Density PolyEthyleen) voldoen daar overigens aan. Deze materialen zijn dus geschikt voor leidingconstructies om in plaats van aardgas, waterstofgas te vervoeren. De vraag is dus of alle aardgasleidingen gebruikt kunnen worden voor waterstof en zo niet, wie gaat de vervanging betalen … de afnemer dus.

► De energie-inhoud van waterstof is per volume-eenheid relatief klein. In vergelijking met laagcalorisch aardgas uit Slochteren, bevat waterstof bij dezelfde druk 3 maal minder energie per volume-eenheid. Waterstofauto’s moeten gebruik maken van hogedrukcilinders om de hoeveelheid acceptabel te houden. 700 Bar is de standaard geworden. Deze tanks bevatten dan zo’n 5 tot 6 kg waterstof, waarmee een brandstofcel waterstofauto 500-600 km kan rijden. Een actieradius vergelijkbaar met die van benzine- of dieselauto’s.

► Waterstof wordt vaak als gevaarlijk gezien. Waterstof/luchtmengsels kunnen inderdaad bij een grotere concentratie ontbranden/exploderen. Maar, waterstof is veel lichter dan aardgas/methaan en stijgt daardoor zeer snel op bij een lekkage. KIWA-Gastec heeft dit aangetoond in het HyHouse-project met praktijkproeven. De conclusie was dat bij lekkage in huis de kans dat een explosief lucht/waterstof mengsel ontstaat kleiner is dan wanneer aardgas ontsnapt.

► Waterstof heeft als belangrijk voordeel dat het bij verbranding geen koolmonoxide kan vormen. De meeste aardgasdoden in Nederland vallen door koolmonoxidevergiftiging.

Rendement bij de productie van waterstof en gebruik als brandstof voor centrales en waterstof auto’s

Zie hier.

De omzetting van elektriciteit naar waterstof levert een rendement op van ±75%. De insteek van waterstof voor elektriciteit opwekking gaat gepaard met een rendement van ±55%. Het totale rendement voor een waterstofgas gestookte centrale komt dan uit op zo’n 40%. Zo verlies je onderweg ±60% van de origineel opgewekte stroom en
dat betekent, dat we per kilowattuur eindverbruik minimaal dubbel zo duur uit zijn. Het rendement van 75% bij de productie van waterstof geldt voor auto’s, die op waterstof gaan rijden! Zie hier.



De Noordelijke provincies (Groningen, Friesland en Drenthe) zien veel toekomst in waterstof, als alternatief voor de aardgaswinning. Om een groene waterstofeconomie van de grond te krijgen, schatten zij in dat tot 2030 voor 5,5 tot 10 miljard euro aan investeringen nodig is in waterstof. En daarboven nog 12 tot 15 miljard in offshore wind.

Kwaliteit van het water, dat voor de elektrolyse nodig is

Voor de productie van waterstof via elektrolyse is de noodzaak van zeer zuiver water essentieel. Stel, dat we alle fossiele brandstof voor auto’s in 2050 hebben vervangen door waterstof. In 2017 was het brandstofverbruik in Nederland 11.000 miljoen kg. Als we deze hoeveelheid moeten vervangen door waterstof dan gaat het hier ruwweg om 33.000 miljoen kg waterstof, die dan geproduceerd moet worden. Voor de aanmaak van deze hoeveelheid waterstof door elektrolyse is dan 297.000 miljoen kg drinkwater nodig. Het verbruik aan drinkwater in Nederland is 1.100.000 miljoen kg. Voor de aanmaak van waterstof is dit ¼ deel van ons drinkwaterverbruik. Voor Nederland hoeft dit geen probleem te zijn, maar voor veel landen waar nu al sprake is van een drinkwater te kort levert dat gigantische bezwaren op.

Helaas is zeewater niet geschikt voor elektrolyse, omdat door de aanwezige chloriden in het zeewater bij elektrolyse ook het giftige chloorgas ontstaat. Er is wel onderzoek gaande om door gebruik van andere elektroden het vrijkomen van chloorgas te minimaliseren.

Bij de verbranding van waterstof ontstaat waterdamp

Waterdamp is een sterk broeikasgas.

Bij de verbranding van 1 kg benzine (C8H18) ontstaat 1,5 kg water.
Bij de verbranding van 1 kg waterstof (H2) ontstaat 9 kg water.

De uitlaatgassen van een benzinemotor hebben een temperatuur van 900°C. Op weg naar de uitlaat vindt koeling door langsstromende rijwind plaats. De uitlaattemperatuur ligt dan nog altijd dik boven de 100°C en dat betekent, dat het water als waterdamp (gas) in de omgevingslucht verdwijnt.

In de natuurkunde kennen we het begrip relatieve vochtigheid. De relatieve vochtigheid is de verhouding tussen wat er aan waterdamp in lucht aanwezig is en wat er maximaal in zou kunnen. De relatieve vochtigheid is afhankelijk van de temperatuur. Zie bijgaande tabel.

Temperatuur °C Verzadigd gram/m³
-20 0,90
-15 1,41
-10 2,15
-5 3,26
0 4,84
5 6,83
10 9,40
15 12,85
20 17,28
25 23,05
30 30,34
35 39,56

Bij een relatieve vochtigheid van bijvoorbeeld 80 bij 20°C is er 80% van 17,28 gram per m³ aan waterdamp aanwezig. Als de temperatuur stijgt dan kan de lucht meer waterdamp opnemen, bijvoorbeeld bij 25°C kan de lucht maximaal 23,05 gram per m³ lucht bevatten.

In de winter kan het overdag soms 10°C zijn en stel dat de relatieve vochtigheid 75 is, dan bevat de lucht 75% van 9,40 = 7,05 gram per m³ lucht. Als het dan ‘s nachts gaat vriezen en wordt het bijvoorbeeld -5°C dan kan de lucht maximaal 3,26 gram per m³ bevatten en vindt er condensatie plaats. Ook al heeft het niet geregend dan zal er toch ijs ontstaan op de ruiten van uw auto of woning omdat dit gecondenseerde water op het koude oppervlak bevriest.

Warme lucht kan dus meer vocht bevatten dan koude lucht. De hoeveelheid waterdamp, die de lucht kan bevatten neemt met 7% toe bij elke graad temperatuurstijging.

Er bestaat in de wetenschap geen verschil van mening over het effect van waterdamp en CO2 als broeikasgassen.

Waterdamp is voor 90% als broeikasgas verantwoordelijk voor de opwarming van de lucht. Bij het ontbreken van waterdamp in de lucht is het kleine beetje CO2 (0,04%) nauwelijks in staat om de warmte na het ondergaan van de Zon vast te houden. Het praktische voorbeeld doet zich voor in de woestijn, waar het overdag zo’n 45°C kan zijn en de temperatuur ’s avonds al vlot onder 0°C kan worden.

Omgekeerd is het zo, dat warmere plekken meer waterdamp kunnen opnemen en dat daarmee het broeikaseffect toeneemt, m.a.w. er is sprake van meer opwarming. Deze situatie doet zich voor boven industriegebieden, steden en asfaltwegen. De enorme toename in verstedelijking (menselijk handelen) van de laatste 100 jaar, waarbij groene aanplant is verdwenen, is verantwoordelijk dat er veel meer zonnewarmte in de bebouwing wordt opgenomen en dus ook meer IR-straling wordt uitgezonden, waardoor de bovenliggende lucht extra wordt opgewarmd en dus in droge tijden op haar beurt meer waterdamp kan opnemen hetgeen resulteert in een extra broeikasgas effect. Zie afbeelding.



De combinatie van extra opwarming door verstedelijking en extra toevoer van waterdamp vanuit de (toekomstige) waterstofauto’s kan een oorzaak worden van een toename van het broeikasgas effect.

Beschouwingen

Klimaatwetenschap is verre van eenvoudig en er zijn nog veel onderwerpen waar men nog veel te weinig van af weet.
Het IPCC heeft gebruik gemaakt van modellen (historische gegevens) van waaruit de toekomst van het klimaat is voorspeld. Achteraf worden er nu allerlei correcties doorgevoerd en gebleken is, dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij is opgediend.

Het moet voor iedereen toch duidelijk zijn dat het klimaat zich niet de wet laat voorschrijven. Vervolgens gaat de overheid met al haar aanhang (provincies, gemeentes, etc.) met klimaatleek Ed Nijpels voorop, oplossingen doorvoeren voor een CO2-probleem, dat nauwelijks meer bestaat: Voor de gemiddelde hoeveelheid IR-straling vanuit de Aarde is een overmaat aan CO2 aanwezig. Meer CO2 heeft dus geen of nauwelijks effect meer.
Zie ook hier.



Deze niet-werkende oplossingen zijn nu voorgelegd aan het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), die vervolgens met verouderde modellen aan de slag gaat voor een kostenberekening. Modellen geven, evenals voorspellingen van de rente op de kapitaalmarkt, geen feitelijke zekerheid voor de toekomst. Het is een glazen bol visie.

De heer J.T. Mommaas, directeur van het PBL, gaf in de uitzending van Nieuwsuur (20.02.2019) een zeer warrige uiteenzetting over de wijze van aanpak. Zelfs de reporter kon er geen touw aan vastknopen.

De jeugd wordt in deze dwaling meegesleept en gaat de straat op om te demonstreren. Ook zij weten niet hoe de vork in de steel zit.

Uiteindelijk zal de burger bloeden en in onwetendheid zwijgen.

Conclusies

► Bij de omschakeling in auto’s van benzine naar waterstof komt er een factor 6 meer aan waterdamp in de atmosfeer terecht, dat op droge warmere plaatsen tot een verhoging van het broeikaseffect door waterdamp kan leiden. Het is dus verstandig om eerst het effect van grootschalig gebruik van waterstof als energiedrager nader te bestuderen.

► Als er sprake is van beïnvloeding op het klimaat door het gebruik van waterstof, dan krijgt de elektrische auto als vervoermiddel de voorkeur. Het is dan verstandig om kerncentrales te plaatsen voor de opwekking van de noodzakelijke extra elektriciteit, omdat dit nooit door windturbines en zonnepanelen opgebracht kan worden.

► Het is onmogelijk om alle benodigde elektrische energie zonder centrales op te wekken, want zonnepanelen leveren ’s nachts geen elektriciteit en bij rijp- en sneeuw-bedekking evenmin. Het aantal windturbines zal altijd ontoereikend blijven en bovendien komen voor de elektriciteitsvoorziening aanbod en vraag niet met elkaar overeen.

De opbrengst aan elektriciteit van windturbines is volledig afhankelijk van de windkracht:

Windkracht 9: turbine moet vanwege veiligheid stil gezet worden;
Windkracht 7: maximaal vermogen;
Windkracht 5: 12%;
Windkracht 4: nauwelijks vermogen.

De energiebronnen, die bij een volledige energietransitie nog alleen ter beschikking staan, zijn biogas en waterstof.
Biogas valt af, want dat zal gebruikt moeten worden voor de productie van brandstof voor schepen en vliegtuigen en dus blijft er alleen waterstof over.

Waterstof wordt door elektrolyse uit water gemaakt en hiervoor is elektriciteit nodig. Rendement 75%. Vervolgens wordt dit waterstof in centrales gebruikt om elektriciteit op te wekken. Het rendement hiervan is 55%. Totale rendement: 40%.

Ook voor waterstofauto’s is waterstof nodig, dat met elektriciteit wordt geproduceerd. In de waterstofauto wordt vervolgens stroom opgewekt, waarmee de auto kan rijden.

Hier past alleen maar de oer-Hollandse uitdrukking: Zijn we nu helemaal van de pot gerukt?

Als men nog over een klein beetje verstand beschikt, kom je ook hier tot de conclusie dat kerncentrales een bittere noodzaak zijn.

De chinezen hebben het door: zij hebben nu al 40 kerncentrales en er worden er nog tientallen bijgeplaatst.

► De klimaatverandering wordt slechts in zeer geringe mate veroorzaakt door het broeikasgas CO2. Het verdwijnen van aanplant en boskap met in de plaats daarvan verstedelijking is de hoofdoorzaak van de plaatselijke opwarming van de Aarde. Nieuw-Zeeland is gestart met de extra aanplant van 1 miljard bomen!

► Alle investeringen, die ingezet worden voor het terugdringen van het CO2 gehalte in onze atmosfeer hebben geen effect.

► De overheid doet er verstandig aan om de klimaatwet te annuleren en zich terug te trekken uit het Parijse Akkoord. Preventieve maatregelen zullen meer effect hebben.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » zo 24 okt, 2021 19:07

Jungleman schreef:
zo 24 okt, 2021 11:14
hoezo 'x 9'?
De energie die vrij komt bij het verbranden van 1 m3 aardgas in een HR cv ketel is ongeveer gelijk aan 9 kWh Electra

Anders gezegd ; als je een elektrisch kacheltje van 1 kw 9 uur lang aandoet heb je dezelfde hoeveelheid warmte die gelijk staat als 1 m3 Gronings aardgas verbranden.

https://www.3nergie.nl/blog/mwh-naar-m3/

Ongeveer 9 , omdat een ketel 90% rendement heeft
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » zo 24 okt, 2021 19:12

Ah kijk daar kan ik wat mee. Op een slechte dag stookte ik 13m3. Nu vloerverwarming dus dat moet schelen. Alleen is de handdoeken radiator geofferd ivm leidingen in vloer die geofferd zijn. :roll: Dus moet nog elektrische vervanging regelen, de vrouw vindt de badkamer te koud zo (de vloerverwarming is daar niet doorgetrokken, misschien gemiste kans, wie zal het zeggen :? )
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Plaats reactie