Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15925
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Klinkt goed en wij hebben ook genoeg koelwater voorhanden, maar het zal wel weer leiden tot opstand in een
deel van de samenleving die zich weer niet bij de feiten kan neerleggen.
deel van de samenleving die zich weer niet bij de feiten kan neerleggen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- wbsmit
- Geregistreerd lid
- Berichten: 912
- Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Vergeet twee dingen niet:
1) zo'n opslag is alleen zo veilig als men nú kan inschatten. De menselijke historie en technologische vooruitgang zijn een aaneenschakeling van momenten waarbij we pas achteraf leren wat niemand van tevoren kon inschatten. Per definitie werkt dat zo.
2) de baten van kerncentrales (en zo vele andere businesses) zijn altijd geprivatiseerd, terwijl de kosten en lasten altijd grotendeels zijn gesocialiseerd. Met andere woorden, de opslag van het afval is tot in lengte der dagen een zorg en kostenpost voor de overheid, als de uitbater al met de noorderzon vertrokken of failliet is. Uiteindelijk strijken aandeelhouders de winst op en betaalt de burger de kosten. Maar die kosten nemen ze niet of onvolledig mee in het mooie €/kwh plaatje als het ding aan het publiek verkocht moet worden.
1) zo'n opslag is alleen zo veilig als men nú kan inschatten. De menselijke historie en technologische vooruitgang zijn een aaneenschakeling van momenten waarbij we pas achteraf leren wat niemand van tevoren kon inschatten. Per definitie werkt dat zo.
2) de baten van kerncentrales (en zo vele andere businesses) zijn altijd geprivatiseerd, terwijl de kosten en lasten altijd grotendeels zijn gesocialiseerd. Met andere woorden, de opslag van het afval is tot in lengte der dagen een zorg en kostenpost voor de overheid, als de uitbater al met de noorderzon vertrokken of failliet is. Uiteindelijk strijken aandeelhouders de winst op en betaalt de burger de kosten. Maar die kosten nemen ze niet of onvolledig mee in het mooie €/kwh plaatje als het ding aan het publiek verkocht moet worden.
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-5 2.3t Griffin Biopower' 09
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06 (verkocht)
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)
9-5 2.3t Griffin Biopower' 09
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06 (verkocht)
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Waarheden als koeien.
Bovendien zijn kerncentrales niet de enige mogelijkheid voor een stabiele netleverantie. Ook al wordt dat steevast als argument in de strijd gegooid. Het maxvermogen per centrale kent vanwege de veiligheid tijdens status "in gebruik" ook een plafond. Dat is niet zaligmakend.
Bovendien zijn kerncentrales niet de enige mogelijkheid voor een stabiele netleverantie. Ook al wordt dat steevast als argument in de strijd gegooid. Het maxvermogen per centrale kent vanwege de veiligheid tijdens status "in gebruik" ook een plafond. Dat is niet zaligmakend.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Henk-Jan
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14317
- Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
- Regio: Outside Europe
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Het gaat er niet om één ei van Columbus aan te wijzen, maar om de ogen niet te sluiten voor verschillende methodes die elk hun bijdrage kunnen leveren aan een gezonde energiemix.
Als het inclusief de bijdrages aan een fonds niet uit kan, dan is de methode in kwestie op dat moment niet goed genoeg. Dat is prima en stimuleert de innovatie. Maar laten we tegelijkertijd niet vergeten dat de hele samenleving afhankelijk is van elektriciteit en een onbetrouwbare, ontoereikende stroomvoorziening op den duur nog meer kosten (economische schade) oplevert voor de gehele samenleving dan een verkeerd ingeschat terugbouwfonds. Om over de vermeende kosten van CO2 uitstoot door alternatieve basiscapaciteit nog niet te spreken.
Dat klopt en daarom is het zo belangrijk om het grondig door te rekenen en contractueel goed op te zetten. Met uitzondering van rampen zijn die kosten in te schatten (en zelfs de kosten van rampen zijn enigszins in te schatten) en kunnen in de kosten voor een operationele licentie opgenomen worden. Ik mag aannemen dat een operator van een windmolenpark ook een verwijderingsbijdrage moet betalen aan een onafhankelijk fonds zodat overbodig geworden molens ooit afgebouwd kunnen worden? In Zwitserland is Mühleberg van het net genomen en wordt nu over jaren teruggebouwd. Het fonds dat door de private partijen is gevuld zal waarschijnlijk niet toereikend zijn, maar omdat de publieke sector mede-eigenaar is van de kerncentrales zou een deel van de kosten sowieso bij de belastingbetaler komen te liggen (die ook mede de operationele vruchten geplukt heeft): https://www.srf.ch/news/wirtschaft/teur ... en-solltenwbsmit schreef: ↑di 28 dec, 2021 14:372) de baten van kerncentrales (en zo vele andere businesses) zijn altijd geprivatiseerd, terwijl de kosten en lasten altijd grotendeels zijn gesocialiseerd. Met andere woorden, de opslag van het afval is tot in lengte der dagen een zorg en kostenpost voor de overheid, als de uitbater al met de noorderzon vertrokken of failliet is. Uiteindelijk strijken aandeelhouders de winst op en betaalt de burger de kosten. Maar die kosten nemen ze niet of onvolledig mee in het mooie €/kwh plaatje als het ding aan het publiek verkocht moet worden.
Als het inclusief de bijdrages aan een fonds niet uit kan, dan is de methode in kwestie op dat moment niet goed genoeg. Dat is prima en stimuleert de innovatie. Maar laten we tegelijkertijd niet vergeten dat de hele samenleving afhankelijk is van elektriciteit en een onbetrouwbare, ontoereikende stroomvoorziening op den duur nog meer kosten (economische schade) oplevert voor de gehele samenleving dan een verkeerd ingeschat terugbouwfonds. Om over de vermeende kosten van CO2 uitstoot door alternatieve basiscapaciteit nog niet te spreken.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
- tanisha
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14140
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Briljant filmpje over een Fin die maar 1500 kilometer Tesla heeft mogen rijden.phanot schreef: ↑za 25 dec, 2021 11:02Als je e-auto 8 jaar oud is, en het batterijpakket het laat afweten...
https://www.youtube.com/watch?v=7_9aVzf5fC4&t=418s
in onze media hoor je alleen maar positieve berichten over e-auto's, dit is eens iets anders.
(mijn 900 houdt het al minstens 4x zo lang uit met nog steeds dezelfde techniek en actieradius)
Tesla wist pas na een maand onderzoek te melden dat zijn accu pack vervangen moest worden tegen 20.000 euro kosten.
Die oplossing van de Fin was de auto opblazen.
Zoals ik al eerder schreef bepaald Tesla waar jij jouw Tesla mag laten repareren en dat is dus alleen bij Tesla de aderlating die ze er aan hangen moet je voor lief nemen.
Ik snap werkelijk niet dat mensen nog in die Tesla rommel trappen.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
- jaap noord
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3112
- Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
- Regio: - kies een regio
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Dan kan er vanaf nu nog wel een nieuwe discussie bij vind ik.
Wat dacht je van rijden op perslucht??
Nu niet direct van alles hier rondslingeren, ga maar eens googelen. En het werkt!!!
300bar lucht,actieradius 400km,tanken in 4 minuten!!!!!!
Ik zou zeggen; kom maar door.
Wat dacht je van rijden op perslucht??
Nu niet direct van alles hier rondslingeren, ga maar eens googelen. En het werkt!!!
300bar lucht,actieradius 400km,tanken in 4 minuten!!!!!!
Ik zou zeggen; kom maar door.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T
CAAB 900SE 2.0T
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15925
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
ik las hem ook: subliem en ze zijn al bij de rdw geweest ook.
Over Tesla: zullen toch meest zakelijke rijders zijn en die boeit het niks.
Over Tesla: zullen toch meest zakelijke rijders zijn en die boeit het niks.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- phanot
- Donateur (2x)
- Berichten: 659
- Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
https://www.hemmings.com/stories/2020/0 ... d-air-carsjaap noord schreef: ↑di 04 jan, 2022 11:12Dan kan er vanaf nu nog wel een nieuwe discussie bij vind ik.
Wat dacht je van rijden op perslucht??
Nu niet direct van alles hier rondslingeren, ga maar eens googelen. En het werkt!!!
300bar lucht,actieradius 400km,tanken in 4 minuten!!!!!!
Ik zou zeggen; kom maar door.
Het idee van perslucht is al zo oud als de auto. Alleen valt er, na doorontwikkeling en inproductiename te weinig of niets aan te verdienen door energiemaatschappijen en overheden.
Nieuwe ontwikkelingen op dit vlak worden dan ook ontmoedigd en halen nauwelijks het nieuws. De politiek heeft nu eenmaal besloten dat elektrisch de enige oplossing is.
Batterijen zijn objecten die energie kunnen opslaan en terug afgeven. Op dat vlak verschilt een persluchtauto niet van een E-auto, want het is ook een soort van batterijwagen.
Voordeel van perslucht is dat bestaande motoren relatief eenvoudig om te bouwen zijn. Dit biedt toekomst voor onze klassiekers.
- Henk-Jan
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14317
- Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
- Regio: Outside Europe
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Elektrische auto's waren ook lang niet economisch levensvatbaar, tot de accu-technologie o.a. door doorbraken voor mobiele apparaten zo ver voortgeschreden was dat het ook voor automobiele toepassingen interessant werd. Die veelvoud aan mogelijke toepassingen heeft investeringen aangetrokken, wat ik voor perslucht niet zie gebeuren.
In het artikel waar je naar hebt verlinkt (waarvoor dank, interessant leesvoer), worden de technische problemen om perslucht levensvatbaar te maken duidelijk aangekaart:
In het artikel waar je naar hebt verlinkt (waarvoor dank, interessant leesvoer), worden de technische problemen om perslucht levensvatbaar te maken duidelijk aangekaart:
But it's also easy to see why automakers and inventors quickly discard the idea. As seen in the table above, part of a 2015 paper reviewing the feasibility of compressed air in driving a vehicle, compressed air has just a fraction of the specific energy and energy density of pretty much every other common fuel available. That in and of itself doesn't necessarily preclude compressed air as an energy source; lithium-ion batteries, not shown above, have a specific energy of 0.36-0.875 MJ/kg and energy density of 0.90-2.43 MJ/L, and they're now used in just about every application that calls for rechargeable batteries.
There is the problem of finding the space for the air tanks and of making them from a material that will hold up to thousands of pounds of pressure and pass crashworthiness standards. The latter should be easily solved by materials engineers and by tanks designed to safely discharge their pressure in an accident, but the former would almost relegate the system to delivery trucks.
Rather, what really kills compressed air as an energy source is basic physics. Briefly, compressing air causes it to heat up, which then requires a heat exchanger of some sort to generate any significant pressure and to store the compressed air for any amount of time. On the opposite end, discharging compressed air causes it to cool down, which then requires some sort of heat input to prevent icing up the engine. Speaking of, a high-pressure system would require the extraction of as much moisture as possible, adding another layer of complexity and energy loss to a compressed-air system. In addition, regardless of the method used to compress the air, that additional step results in increased carbon emissions (estimated at more than twice that of gasoline-powered cars) as well as steep losses in overall efficiency that then make it uneconomical to run a compressed-air car, despite the ease of obtaining the working fluid.
To counter all of the above factors, engineers and inventors have come up with multi-stage compression systems, multi-step expansion systems, heated-water systems, adiabatic processes, even alternative working fluids. However feasible these solutions may be on paper or in the lab, none have moved the needle in terms of automotive use. About the only path forward some see is the method Citroen proposed, using the compressed-air system in a hybrid arrangement with an internal combustion engine, making it more of an accumulator or capacitor capable of storing the energy from, say, a regenerative braking system. Yet, without partner to develop the technology, Citroen abandoned the idea not long afterward.
Could compressed-air cars be made to work? It's possible that we only see internal-combustion and battery-electric vehicles as the only viable means of transport today because they're the only two technologies to benefit from more than a century of commercial development. Or it's entirely possible that there's no feasible way around the physics of compressed-air cars and that they will forever remain a technological dead end.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...
- Koen K
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Inderdaad, het belabberde rendement van een luchtcompressor (rond de 10 procent) is het probleem, niet "de politiek" die iets "besloten" heeft. Milieuclubs zoals Transport & Environment zijn echt niet in een specifieke technologie geïnteresseerd, maar gewoon in de schoonste optie die qua gebruik, veiligheid en kosten voldoet. Dat is op dit moment de BEV, die met enige afstand de beste "well-to-wheel" efficiëntie heeft.
Nog los van het rendement heeft een persluchttank een lagere energiedichtheid dan loodaccu's. Dus als je iets wilt maken wat met prehistorische BEV's kan concurreren, maar dan heel wat minder efficiënt qua energieomzetting, dan is het een prima optie
Hetgeen klassiekers toekomst gaat geven zal toch vooral zijn dat er, op het moment dat >95% van het vervoer uitstootvrij is, geen noodzaak meer is om de hobbyist met z'n oude benzinebak nog het leven zuur te maken
Nog los van het rendement heeft een persluchttank een lagere energiedichtheid dan loodaccu's. Dus als je iets wilt maken wat met prehistorische BEV's kan concurreren, maar dan heel wat minder efficiënt qua energieomzetting, dan is het een prima optie
Hetgeen klassiekers toekomst gaat geven zal toch vooral zijn dat er, op het moment dat >95% van het vervoer uitstootvrij is, geen noodzaak meer is om de hobbyist met z'n oude benzinebak nog het leven zuur te maken
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3
2022 VW ID.3
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Echt uitstootvrij geldt pas als je de hele energieproductieketen in beschouwing neemt. Dat gaat nog wel een jaar of 20 duren. En mogelijk nog langer. EV's zijn niet uitstootvrij te noemen. In dat zich is een politiek besluit zoals dat er nu ligt wel een deel van het probleem.
NIet dat ik zeg dat perslucht dé oplossing zou zijn. Maar het tegenwerken van ontwikkelingen in verschilende richtingen is geen goed idee. Als ik ervoor kies om een compressor in mijn garage te installeren om mijn auto met lucht vol te pompen en netjes de electra-factuur betaal is dat ondanks de bovengenoemde renedementscijfers niet milieu-onvriendelijker als het bouwen van EV's met milieuvervuildende accupack's. Onder de streep is dat mogelijk zelfs schoner. Dat zou het doel moeten zijn.
Andere technieken die het milieu per saldo meer ontzien dan EV (anno nu) zou een bredere ondersteuning verdienen. In genoemd voorbeeld met een compressor in de eigen garage wordt er bovendien nog steeds verdiend , namelijk door de electriciteitsmaatschappij. Het geld gaat naar andere spelers op de markt. Huidige spelers (met welhaast "bodemloze" zakken geld moeten gewoon een vooruitziende blik ontwikkelen en hun geld ook op andere paarden gaan zetten.
NIet dat ik zeg dat perslucht dé oplossing zou zijn. Maar het tegenwerken van ontwikkelingen in verschilende richtingen is geen goed idee. Als ik ervoor kies om een compressor in mijn garage te installeren om mijn auto met lucht vol te pompen en netjes de electra-factuur betaal is dat ondanks de bovengenoemde renedementscijfers niet milieu-onvriendelijker als het bouwen van EV's met milieuvervuildende accupack's. Onder de streep is dat mogelijk zelfs schoner. Dat zou het doel moeten zijn.
Andere technieken die het milieu per saldo meer ontzien dan EV (anno nu) zou een bredere ondersteuning verdienen. In genoemd voorbeeld met een compressor in de eigen garage wordt er bovendien nog steeds verdiend , namelijk door de electriciteitsmaatschappij. Het geld gaat naar andere spelers op de markt. Huidige spelers (met welhaast "bodemloze" zakken geld moeten gewoon een vooruitziende blik ontwikkelen en hun geld ook op andere paarden gaan zetten.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Koen K
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Geen geld investeren in absurd laagrendabele technologie vind ik niet "het tegenwerken van ontwikkelingen" maar gewoon gezond verstand. Het staat je in principe volledig vrij om het op je eigen manier op te lossen, en reken maar dat de persluchtauto het zou halen als er genoeg mensen geïnteresseerd waren in een 10x zo hoge energiefactuur.
Je kunt je ogen ervoor blijven sluiten, maar elk degelijk wetenschappelijk onderzoek laat al jarenlang zien dat een BEV die op groene stroom rijdt met afstand de minst vervuilende personenauto is, en het wordt ook nog eens met de dag beter door ontwikkeling van de technologie en vergroening van het energieaanbod. Er zijn momenteel gewoon geen bruikbare / toepasbare technologieën die minder slecht zijn voor het milieu dan BEV's (die inderdaad ook nog steeds niet goed voor het milieu zijn). Maar als er betere waren zouden ze heus benut worden.
En het feit dat uitstootvrij leven niet bestaat betekent immers niet dat we maar lekker ongeremd moeten doorgaan de atmosfeer vol te pompen met broeikasgassen, terwijl we onszelf de illusie voorhouden dat een of andere niet-gespecificeerde toekomstige technologie de problemen allemaal wel zal oplossen.
Je kunt je ogen ervoor blijven sluiten, maar elk degelijk wetenschappelijk onderzoek laat al jarenlang zien dat een BEV die op groene stroom rijdt met afstand de minst vervuilende personenauto is, en het wordt ook nog eens met de dag beter door ontwikkeling van de technologie en vergroening van het energieaanbod. Er zijn momenteel gewoon geen bruikbare / toepasbare technologieën die minder slecht zijn voor het milieu dan BEV's (die inderdaad ook nog steeds niet goed voor het milieu zijn). Maar als er betere waren zouden ze heus benut worden.
En het feit dat uitstootvrij leven niet bestaat betekent immers niet dat we maar lekker ongeremd moeten doorgaan de atmosfeer vol te pompen met broeikasgassen, terwijl we onszelf de illusie voorhouden dat een of andere niet-gespecificeerde toekomstige technologie de problemen allemaal wel zal oplossen.
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3
2022 VW ID.3
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Het draait alleen niet allemaal alleen om uitstoot. Uitstoot is het "eind" van de keten. Die moet en kan omlaag. Het gaat erom op welke manier je dat doet en op welke manier je dat betaald. De kosten voor de consument zullen nooit dalen. Op welke manier je het ook aan pakt. Een 10x zo hoge energie-rekening is puur op basis van een efficiëntiecoëfficient te kort door de bocht gerekend. Maar natuurlijk is dat iets waar mee geschermd wordt.
Dan komen we in eenzelfde discussie als voorheen in dit topic. Mijns inziens moet er een strikt onderscheid gemaakt worden in productiekosten, zeker als de investeringen al zijn gedaan. Als je bijvoorbeeld zonnewarmte of wind als energiebron neemt, dan kun je je overproductie gebruiken om efficiëntiekwesties te overkomen. Ik stel zelfs dat je moet sturen op een grote overproductie om de prijs te drukken. Niet alleen wordt alles dan ruim kostendekkend en betaalbaar, maar dan kun je echt milieuvriendelijkheid voor zowel luchtkwaliteit (uitstoot is alleen aan luchtkwaliteit relateerd) als mede het ontzien van de rest van het milieu (minder gif in de grond, minder grondstoffenverspilling en minder energie voor afvalverwerking en hergebruik) + minder uitstoot, omdat de energiebron zelf zo goed als uitstootvrij is.
De melkindustrie en de supermarktketens laten zien dat overproductie geen windeieren hoeft te leggen. Je kun hun tactiek die boeren tot slachtoffers maakt, ook inzetten op de energiemarkt zonder slachtoffers te maken die werkelijk het milieu in het vaandel dragen. I.p.v. een industrie te ondersteunen die de aarde meer schade toebrengt dan dat de beperking van slechts uitstoot ook maar in de verste verte tot positief resultaat kan hebben. Er is daar geen balans mogelijk omdat andere factoren meespelen die invloed op het milieu hebben.
Ik ben ervan overtuigd dat het dat laatste is wat ons streven moet zijn, zonder ons via een vervuilende berg accu-afval en vergifitigen van grond- en oppervlaktewater door de mijnindustrie het doel te gaan halen. In die zin kun je het niet stimuleren van laagdrempelige technologie niet koppelen aan gezond verstand.
Dan komen we in eenzelfde discussie als voorheen in dit topic. Mijns inziens moet er een strikt onderscheid gemaakt worden in productiekosten, zeker als de investeringen al zijn gedaan. Als je bijvoorbeeld zonnewarmte of wind als energiebron neemt, dan kun je je overproductie gebruiken om efficiëntiekwesties te overkomen. Ik stel zelfs dat je moet sturen op een grote overproductie om de prijs te drukken. Niet alleen wordt alles dan ruim kostendekkend en betaalbaar, maar dan kun je echt milieuvriendelijkheid voor zowel luchtkwaliteit (uitstoot is alleen aan luchtkwaliteit relateerd) als mede het ontzien van de rest van het milieu (minder gif in de grond, minder grondstoffenverspilling en minder energie voor afvalverwerking en hergebruik) + minder uitstoot, omdat de energiebron zelf zo goed als uitstootvrij is.
De melkindustrie en de supermarktketens laten zien dat overproductie geen windeieren hoeft te leggen. Je kun hun tactiek die boeren tot slachtoffers maakt, ook inzetten op de energiemarkt zonder slachtoffers te maken die werkelijk het milieu in het vaandel dragen. I.p.v. een industrie te ondersteunen die de aarde meer schade toebrengt dan dat de beperking van slechts uitstoot ook maar in de verste verte tot positief resultaat kan hebben. Er is daar geen balans mogelijk omdat andere factoren meespelen die invloed op het milieu hebben.
Ik ben ervan overtuigd dat het dat laatste is wat ons streven moet zijn, zonder ons via een vervuilende berg accu-afval en vergifitigen van grond- en oppervlaktewater door de mijnindustrie het doel te gaan halen. In die zin kun je het niet stimuleren van laagdrempelige technologie niet koppelen aan gezond verstand.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- phanot
- Donateur (2x)
- Berichten: 659
- Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Een probleem van hernieuwbare energie is, dat deze vaak in overvloed aanwezig is als je deze niet nodig hebt. We verbruiken helaas de meeste energie in de donkere koude wintermaanden. Zo denk ik ook wel eens tijdens een hittegolf in de zomer: kon ik deze warmte maar bewaren voor de koude winter.
Ik zie voor auto's meer heil in een synthetische brandstof die tijdens de zomermaanden of in zonrijke landen geproduceerd kan worden.
Alles op elektriciteit is ook een risico, zo waren we 8 januari 2021 zeer dichtbij een totale Europese electriciteitsuitval.
Op 1 paard wedden is nooit een goed idee geweest
Ik zie voor auto's meer heil in een synthetische brandstof die tijdens de zomermaanden of in zonrijke landen geproduceerd kan worden.
Alles op elektriciteit is ook een risico, zo waren we 8 januari 2021 zeer dichtbij een totale Europese electriciteitsuitval.
Op 1 paard wedden is nooit een goed idee geweest
- wbsmit
- Geregistreerd lid
- Berichten: 912
- Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?
Synthetische brandstoffen hebben als grootste voordeel dat ze CO2 neutraal zijn, mits de hele keten ok is. Maar ook die moet dan in grote hoeveelheden worden ingeslagen voor de koude maanden. Het nadeel is dat ze net zo goed stikstofoxiden en fijn stof uitstoten, dus t.a.v. luchtkwaliteit geen verbetering brengen.
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-5 2.3t Griffin Biopower' 09
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06 (verkocht)
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)
9-5 2.3t Griffin Biopower' 09
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06 (verkocht)
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)