Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » wo 27 okt, 2021 8:06

Raar fenomeen dat het belangrijk is om de toekomst te voorspellen terwijl normaliter zich van alles ontwikkelt en we lang
niet alle invloeden kunnen wegen, waardoor je helemaal niet goed hoeft te kunnen voorspellen. Allerlei energievormen
zullen ergens een plek vinden. En dan maar hopen dat die energiecentrales niet allemaal onder water komen te staan.
Dat die fossiele energie op zou zijn? Onder de noordpoolkap liggen nog oneindige reserves.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » wo 27 okt, 2021 10:10

Ik denk dat ReinO daar wel wat punten heeft. Maar een deel van het verloop blijft gerelateerd aan geld, macht en lobby. In het geval van de EV-lobby, die zich blindstaren op een korte-termijnoplossing, zoals Theun49 en de zijnen, wordt het milieuvraagstuk van de mijnbouwvervuiling/grondstofwinning telkens naar de achtergrond geduwd of doodgezwegen. Daar zullen we in te toekomst nog een prijs voor moeten betalen als het op de huidige voet doorgaat.

Een milieu vriendelijk geproduceerde accu moet wat mij betreft een eis worden voor subsidieverstrekking en import. We stellen wel deadlines als 2030 of 2050, maar zulke deadlines moeten niet gehaald worden door de natuur onnoemelijke schade aan te doen, en ons met nieuwe problemen opzadelen. Uiteindelijk krijgen we de rotzooi die we maken in ons eten en drinken.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » wo 27 okt, 2021 11:58

En als ik het goed heb zijn er helemaal niet genoeg grondstoffen om zoveel accu s van te bouwen nog afgezien van die mijnbouwschade.
En had ik niet ergens gelezen dat er wel duurzame accu s in ontwikkeling waren zonder kobalt en lithium enz?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » wo 27 okt, 2021 15:56

Waterstof lift mee op het succes van accu's. Zonder moderne accu's is waterstof helemaal onbetaalbaar.

Binnenkort kun je met twee omgebouwde oude Dornier 228 vliegtuigene die in het vorige millennium uit productie zijn gegaan naar Londen hoppen vanaf Rotterdam.

Gelukkig staat deze link onderaan het bericht op nos.nl (hoe-de-overheid-zichzelf-buitenspel-zet-bij-waterstof-maar-wel-betaalt):

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240278 ... el-betaalt.

in tegenstelling tot de EV subsidies van enkele tientallen miljoenen, gaat het bij waterstof om vele tientallen miljarden in de komende decennia.

P.S. Nog niet duidelijk is welk accupakket ze gaan installeren in de oude Dorniers om het benodigde vermogen bij opstijgen te leveren.
Misschien wel een EV accupakket. Een modern 800V pakket uit een Hyundai?
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » wo 27 okt, 2021 17:22

Even voor de lange termijn:
Jongens-O, zijn jullie klaar voor de waterstof rekening van NortH2 waterstof lobbyist Ad van Wijk en zijn Shell compagnons in het post Rutte tijdperk?

De accu discussie voor de lange termijn:
Wat betreft de benodigde accucapaciteit is het spreekwoordelijke lood om oud ijzer van toepassing bij de vraagstelling van dit topic.
Waterstof heeft in vrijwel dezelfde mate te kampen met de duurzaamheidsvraagstukken van lithium accu's: cobalt, recycling, mijnbouw e.d.

Ad van Wijk kan het lage 20% rendementsverlies alleen halen bij waterstof elektrolyse als forse accupakketten gebruikt worden voor het bufferen van de groene stroom van de windmolens.

Maar dat vertelt Ad uiteraard niet als hij miljarden probeert los te krijgen bij geschiedkundige Mark Rutte.

Elektrolyse kan alleen bij een constant vermogen een redelijk rendement halen.
Zonder bufferaccu's zakt het rendement van elektrolyse in als gevolg van het wisselende vermogen dat nou eenmaal bij windmolens hoort.

Soms waait het hard, dan weer minder.

Nu er miljarden naar waterstof lijken te gaan:

https://www.wattisduurzaam.nl/15443/ene ... terstof-2/

Van Thijs Ten Brinck. Hij is ingenieur en duurzaamheidsadviseur bij We-Boost Transitions.

Thijs is niet tegen waterstof maar heeft wel een kritische kijk.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door tanisha » wo 27 okt, 2021 23:24

Volgens mij kan ik beter mijn oude Trabant dagelijks gaan rijden dat is milieuvriendelijker dan al die accu's die na een jaar of 5 a 6 vervangen moeten worden.

Volgens mijn informatie kunnen die maar voor 20% gerecycled worden wat natuurlijk heel milieuvriendelijk is. :roll:
Om nog maar te zwijgen over het elektriciteitsnet wat ongeveer max 4 elektrische auto's per straat aan kan. :lol:
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » vr 29 okt, 2021 8:26

duitser hebben toch geen humor :-S+

Winter 2030, heftige Schneefälle und Kälte haben ganz Deutschland erfasst. Photovoltaik eingeschneit, Windräder wegen Sturm abgeschaltet, Kohlekraftwerke gibt es nicht, die Gasversorgung schwächelt. Verbrennungsmotoren, Ofenheizungen, offenen Kamine, Motorsägen, Schneefräsen etc. sind verboten.

Auf den Autobahnen kilometerlange Staus von Elektrofahrzeugen, denen über Nacht der Strom ausging. Die elektrifizierten Rettungsdienste sind davon ebenfalls betroffen. Selbst bei besserem Wetter können sich die KFZ nicht mehr aus eigener Kraft weiterbewegen, sondern müssen einzeln abgeschleppt werden, was aber selbst die Bundeswehr mangels einsatzfähiger Fahrzeuge nicht bewältigen kann. Elektrische Bagger und Radlader können nicht mehr ans Netz oder sind nur wenige Stunden einsatzbereit. Mangels Nachfrage produzieren Raffinerien weder Benzin noch Diesel, die es nur noch in Gefahrgut-Ausgabestellen in geringen Mengen gibt.

Die Bundesregierung requiriert alle noch einsatzfähigen Oldtimer mit Verbrennungsmotor. Mit der alten Technik Vertraute sind Mangelware im Ruhestand. Lediglich Russland und der Iran könnten noch solche Fahrzeuge und Brennstoffe liefern, was aber wegen des wegen Strommangels und Schneemassen zusammengebrochenen Schienenverkehrs und dem Einspruch der USA unmöglich ist. Gesundheitsversorgung, Schulen, Lebensmittelversorgung und Industrieproduktion funktionieren nicht mehr. In sauberster Luft feiern frierende und hungernde Mitteleuropäer die erfolgreiche Energiewende, natürlich ohne Feuerwerk, Alkohol oder gar eine gegrillte Bratwurst, es sei denn diese ist vegan.

Soweit der Ausblick in die Zukunft Deutschlands.

Gruselig, nicht wahr?

Noch gruseliger: Es ist darin kein Denkfehler zu finden…
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » za 30 okt, 2021 14:08

Inderdaad, jongens-O, waterstof is voor de lange termijn. Ooit zal het met waterstof nog iets worden.
Dat was al meer dan een eeuw lang zo. En dat blijft zo. Een blijvende belofte voor de toekomst.

Nieuws uit de elektrische (accu) wereld:

200km laden in minder dan vijf minuten kan op korte termijn met 480 kW laders als het aan Chinese autofabrikant Xpeng ligt.
"chinese-ev-maker-xpeng-teases-124-miles-in-5-minutes-800v-platform-upgraded-charging"

https://www.greencarreports.com/news/11 ... d-charging

En nee, jongens-O, de kabel is niet zwaarder. Zie foto.

Autofabrikanten zijn wat conservatiever dan de tech bedrijven in de accu industrie zoals DESTEN (www.desten.com).

Gaat het bij Xpeng om 480kW, DESTEN presenteerde kort geleden een 900 kW lader waarmee hun accu's 400km in minder dan 5 minuten kunnen bijladen.

Vergelijkbare accu's zullen in de goedkopere modellen van Tesla toegepast worden: cobalt vrij, goedkoop en duurzaam (lange levensduur).
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » za 30 okt, 2021 15:13

Met zo snel laden trek je het de hele netwerk verdeling omver.

Voor het milieu is het beter om slim te laden, overdag bij overschot bijvoorbeeld :wink:
Of ‘S nachts bij wind overschot. Laten we eerst maar eens beginnen met smartgrid
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door tanisha » za 30 okt, 2021 21:37

Waarom krijg ik toch het idee dat het straks hier op https://nl.wikipedia.org/wiki/Gasgenerator gaat uitdraaien.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » zo 31 okt, 2021 0:35

Ja Tanisha, kan zomaar weer actueel worden, die oorlogstechniek.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Jungleman » zo 31 okt, 2021 12:58

Theun49 schreef:
za 30 okt, 2021 14:08
Inderdaad, jongens-O, waterstof is voor de lange termijn. Ooit zal het met waterstof nog iets worden.
Dat was al meer dan een eeuw lang zo. En dat blijft zo. Een blijvende belofte voor de toekomst.

Nieuws uit de elektrische (accu) wereld:

200km laden in minder dan vijf minuten kan op korte termijn met 480 kW laders als het aan Chinese autofabrikant Xpeng ligt.
"chinese-ev-maker-xpeng-teases-124-miles-in-5-minutes-800v-platform-upgraded-charging"

https://www.greencarreports.com/news/11 ... d-charging

En nee, jongens-O, de kabel is niet zwaarder. Zie foto.

Autofabrikanten zijn wat conservatiever dan de tech bedrijven in de accu industrie zoals DESTEN (www.desten.com).

Gaat het bij Xpeng om 480kW, DESTEN presenteerde kort geleden een 900 kW lader waarmee hun accu's 400km in minder dan 5 minuten kunnen bijladen.

Vergelijkbare accu's zullen in de goedkopere modellen van Tesla toegepast worden: cobalt vrij, goedkoop en duurzaam (lange levensduur).
maar voorlopig rijd je nog in een vervuilende Saab. als je vindt dat Electrisch rijden de toekomst is en je hebt principes, dan ruil je morgen je vervuilende Saab in voor een emotieloze 13-in-een-dozijn-Tesla.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » zo 31 okt, 2021 13:39

Ja, heel weinig kilometers op jaar basis. De afgelopen jaren zijn de vakanties ook niet doorgegaan. Toch misschien een beetje een Saab fan.
Even wat ironie in reactie op een Duitstalige bijdrage over EV files.

DE 10 MILJARD VOOR HET OPLOSSEN VAN DE FILES BIJ DE WATERSTOF TANKSTATIONS Afbeelding

Een rekensommetje van de kosten van waterstof tankstations.
Op een bierviltje, omdat de waterstof lobby de echte cijfers achter houdt.

De kosten van de bouw van een tankstation met 1 tankpunt ligt rond de 1 miljoen euro. Volgens de propaganda van de waterstof lobby.
Een dergelijk station kan circa twee auto's met waterstof vullen voordat er opnieuw druk moet worden opgebouwd.

Een erg hoge druk. En dat kost veel energie. Ongeveer een halve kilo waterstof op elke kilo waterstof die wordt geleverd.
Uiteraard kunnen compressoren niet op waterstof draaien. Het elektriciteitsnetwerk moet worden uitgebreid voor deze forse extra vraag naar elektriciteit.
Deze bijkomende kosten moeten worden meegenomen als waterstof grootschalig iets gaat worden.

Het station van 1 miljoen moet na twee tankbeurten "nee" verkopen tijdens het opbouwen van de druk.
Onacceptabel uiteraard. De gekscherende file bij EV laadpunten is eigenlijk op waterstof van toepassing. Hoe ironisch.

Maar ook dat probleem van waterstof kan worden opgelost. Een nog dikkere elektriciteitskabel naar het tankststion en meerdere installaties van een miljoen die om de beurt of druk opbouwen of waterstof leveren.

De realistische kosten van de bouw van een tankstation zullen daarmee rond de 20 miljoen uitkomen.
Uitgaande van circa 500 tankstations in Nederland, praten we over in totaal 10 miljard.

Tot nu toe zijn er ongeveer vijf van de € 1 miljoen kostende stations gebouwd. Je weet wel, het model met een oplichtend "STAU WARNUNG" bord als er net twee auto's achter elkaar hebben getankt.

Het aantal laadpunten voor EVs is eigenlijk al niet meer bij te houden.
Laatst gewijzigd door Theun49 op zo 31 okt, 2021 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door tanisha » zo 31 okt, 2021 13:40

Je erg fijn zo'n Tesla waarbij op een gegeven moment het grote scherm een giftige vloeistof op je benen gaat lekken.
Heel milieuvriendelijk allemaal!
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » zo 31 okt, 2021 16:52

Mailtje naar Elon, Tanisha? Denk niet dat je klacht aankomt. Hij heeft net een deal gesloten met CATL voor de levering van 800.000 cobalt en nikkel vrije, duurzame accupakketten.

Voor jou dus geen Tesla. Voor mij ook niet, maar de 2022 IONIQ5 is een goede kanshebber. 200km bijladen in tien minuten.

"10-reasons-why-the-2022-hyundai-ioniq-5-is-irresistible"
https://www.greencarreports.com/news/11 ... resistible
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Plaats reactie