Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
JorisvandV
Geregistreerd lid
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jun, 2021 16:37
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door JorisvandV » ma 21 jun, 2021 17:48

Een waterstof auto lijkt mij iets uit een Sci-fi film, maar ik las ergens dat er al twee modellen bestaan. De Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. Best wel hoge prijzen voor deze voertuigen. Ik denk dat elektrisch rijden goedkoper is, want er zijn niet genoeg waterstof tankstations. Je moet ook een afstand rijden om naar eentje te gaan. Misschien kan waterstof rijden een succes worden, wanneer de techniek wat minder ingewikkeld is?
Kies een geschikte alarmsysteem: Lees hier

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » ma 21 jun, 2021 18:35

Maar goed dat er zoveel accijns bpm mrb binnen komt, ik zie nog wel gebeuren dat een stel van die wappies in beeld gebracht door de npo/nos zeggen dat autorijden niet meer mag :shock:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Koen K
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Koen K » wo 23 jun, 2021 17:23

Volgens mij komt het niet goed met die waterstofauto's. Kijk naar de Toyota Mirai: aardige auto, maar prijzen vanaf 65k voor een bakbeest met binnenruimte en rijprestaties die het bij een BEV van de helft van het geld niet halen? Hmm, niet interessant. En gezien de inherent slechte efficiëntie van de waterstof-brandstofcel ziet het er niet naar uit dat dit veel beter wordt.

Ondertussen gaan de ontwikkelingen in acculand én qua groene energie razendsnel. In Ingolstadt verwacht men over een paar jaar überhaupt geen verbrandingsmotoren meer te maken.

Mijn geld staat op de BEV ;)
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Theun49 » zo 27 jun, 2021 10:35

Die B is BEV is erg belangrijk om te vermelden.

Een waterstof model is nu EV + H2 technologie voor de belangen van de fossiele industrie.

De lobby van de fossielen met diepe zakken zorgt ervoor, dat er nog steeds af en toe enkele fool cell modellen op de markt verschijnen.

Van de markt verdwijnt de Honda Clarity:

https://www.groen7.nl/honda-clarity-wor ... t-gehaald/
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » zo 27 jun, 2021 12:02

De producenten van auto's met een fuelcell kijken vooruit. Niet zozeer vanwege de belangen van de fossiele industrie op de korte termijn, maar vanwege het grondstoffentekort (waar we nu al mee te maken hebben), overbelasting van electriciteitsnetwerken en de ontwikkeling van de energiemarkt. Momenteel mag het dan zo zijn de een deel van de waterstof met hulp van fossiel wordt opgewekt. Maar datzelfde geldt op veel grotere schaal vanaf het begin van de introductie van de EV en tot en met vandaag wordt electiciteit nog steeds voor het merendeel fossiel opgewekt.
Dat je bij de pomp fossielvrij tankt en je met een EV zonder uitstoot voortbeweegt, is pure lariekoek. Alles gebeurt alleen buiten zicht.

Een deel van het probleem is dat windmolens niet 24/7 kunnen draaien en produceren, zelfs als er 24/7 voldoende wind is of zou zijn. Men kan het niet kwijt op het net. Als er infrastructuur wordt aangelegd om de "dode uren" wel te kunnen benutten, kan dat prima aangewend voor de productie van waterstof. Het is nog niet zover, maar dat komt wel.

Ondertussen staat de ontwikkeling van zonnewarmtecentrales die wel 24/7 electriciteit kunnen produceren ook niet stil. Bedenk je dat veel gebieden met veel zon dunbevolkt of niet bewoond zijn. We kunnen ervanuit gaan dat Het middenoosten vroeg of laat, naast olie ook waterstof zal gaan exporteren in mammoettankers. Ik denk dat ongeduld ons vooral tegenwerkt. Op politiek niveau worden beslissingen genomen die voorbarig zijn en ons van onze koers doen afwijken.

Er vindt met de grootschalige produktie van EV's nu en de komende jaren vooral substitutie van milieuvervuiling plaats. Zowel door het fabeltje van uitstootvrij autorijden in EV's, als door de toegenomen mijnbouw die eigenlijk het probleem voor toekomstige generaties alleen maar groter maakt. En het gaat niet alleen om lithium en koper.

We moeten beter nadenken over de gehele keten en alle effecten van verandering en niet alls lemmingen in één richting rennen. Als je auto's wilt bouwne die echt milieuvriendelijk zijn en de planeet leefbaar wilt houden en tot in het einde der tijden economie en werkgelegenheid wilt behouden, dan ga je niet over een nacht ijs. En sluit je ook niet bij voorbaat allerlei varianten uit.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door tanisha » ma 26 jul, 2021 22:59

Ik zag de lightyear laatst op tv en ik moet toegeven dit is de eerste ev waar ik het mee zou kunnen vinden in reikwijdte.

https://ev-database.nl/auto/1166/Lightyear-One

Natuurlijk een heel prijzig ding :roll: hoe kan het ook anders dus ik blijf voorlopig maar met dat oude spul rond hobbelen. :lol:
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door phanot » di 27 jul, 2021 5:59


Tot 1912, voordat Cadillac met de startmotor kwam, waren elektrische auto's populairder dan benzine auto's.
Nadat de benzinewagens niet meer moesten worden aangeslingerd, nam de benzinewagen het stokje over van elektrisch gedurende meer dan 100 jaar.
Onder politieke druk werd de draad van de elektrische auto weer opgepakt na een pauze van vele decennia en wordt nu de focus alleen maar op elektrisch gelegd.
In 1932 was er ook al een experimenteel alternatief op perslucht. Dit idee werd in de jaren 70 (experimenteel) nogmaals opgepakt en recent opnieuw, het heeft helaas geen politieke aandacht.
https://www.nu.nl/economie/1133783/belg ... redirect=1
https://topgear.nl/autonieuws/rijden-op ... lutionair/
Voordeel hiervan is dat bestaande motoren relatief goedkoop kunnen omgebouwd worden en perslucht zou je in theorie met een klein goedkoop windmolentje zonder magneten in de tuin zelf kunnen aanmaken zonder windenergie eerst nutteloos naar elektriciteit om te zetten en daarna weer in lucht.
Ik zie meer toekomst in perslucht dan in batterij auto's. Een elektrische auto van 15 jaar geleden had ook maar een belachelijke actieradius met veel te grote en te zware batterijen en zal met de originele batterijen niet meer van zijn plaats kunnen na 15 jaar. Met heel veel aandacht is dit snel verbeterd, maar de levensduur van een batterij blijft beperkt.
De politiek moet eerst zijn gelijk halen met iedereen op elektriciteit, maar daarna wordt het misschien wat met perslucht, ook voor onze Saabs.
Elektrische auto's lijken mij nu en ook in de toekomst niet interessant voor niet lease rijders en mensen die niet vaak en veel rijden. Na een aantal jaren zijn de batterijen helaas aan vervanging toe. https://www.ad.nl/auto/nieuw-accupakket ... ~a2c3548b/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » di 27 jul, 2021 9:31

En waar worden de accu's gerecycled? Wat is herbruikbaar aan een Li-ionaccu en wat wordt er gedumpt, ingegraven of de zee ingespoeld? Ik zou graag eens een documentaire zien over Li-ion recyclingbedrijf.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ghulst » di 27 jul, 2021 10:57

Het is een beetje afhankelijk van het merk waar je mee bezig bent. Tesla zegt zelf dat 100% van hun accu's hergebruikt worden. Renault heeft een recycling fabriek laten bouwen waarin ze verwachten 25% van de hele elektrische accu markt te kunnen bedienen. Zij zien daar ook wel een markt in.

Ik heb overigens niet het idee dat de startmotor alleen de dood van de elektrische auto in 1912 heeft veroorzaakt. Ook toen al was er een politieke olie lobby die daar zeker ook een vinger in gehad heeft. Nu lijkt een andere lobby een steviger vinger te hebben. ;)

Over perslucht ben ik zeer sceptisch om niet te zeggen pessimistisch. Het zou leuk zijn als daar wat uit zou komen, maar dan zou ik toch wel een wat meer specifiek opgebouwde motor verwachten dan een omgebouwde verbrandingsmotor. Daar zie ik de efficiëntie nog niet uit komen. Een collega van mij heeft pas een proef gereden met een op perslucht omgebouwde dieselmotor, die dan zeker 200km moest kunnen rijden. Met 10 minuten op wat kleine wegen was de puf er echter al uit. Aangezien hij er geen 1200km/u reed, weet ik wel vrij zeker dat de 200km niet gehaald is. De perslucht opslag nam behoorlijk wat ruimte in beslag in het voertuig, dus voor dat we dat prettig kunnen inzetten, zijn we ook wel wat verder, denk ik.
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » za 18 sep, 2021 16:48

Er is altijd een gulden middenweg!
https://innovationorigins.com/nl/waters ... ecentrale/

Afbeelding
Bron TU Delft
TU Delft werkt aan waterstofauto als mini-energiecentrale
Iedere week geven we een vervolg aan goed gelezen verhalen op de website. Deze week: zit er echt geen toekomst meer in de waterstofauto?/quote]

https://innovationorigins.com/nl/wie-he ... -vermoord/

En dan nog een hoopgevende innovatie oud 60 jaar: Een kernfusie van Waterstof en Boron-11 met behulp van Extra sterke Lasers geeft energie in de vorm van Elektriciteit.
Bijkomend voordeel geen Kernafval, grondstoffen ruim aanwezig, geen meltdown, en groene productie van Elektriciteit,

https://hb11.energy/

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door phanot » za 18 sep, 2021 22:01

Bij waterstof komen er in de toekomst mogelijk ook 2 totaal verschillende soorten aandrijving,
-de waterstofauto die met een brandstofcel werkt (eigenlijk een elektrische auto), is nu reeds te koop
-een waterstofauto met een klassieke motor die waterstof gebruikt i.p.v. benzine. Toyota werkt momenteel aan een 3 cilinder verbrandingsmotor op waterstof.
https://www.autoblog.nl/nieuws/toyota-i ... tof-886906
Het laatste is interessant en bied mogelijk perspectief om oldtimers om te bouwen met behoud van de originele motor (wie weet?)

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » zo 19 sep, 2021 11:51

Bijtelling 100 % elektrisch rijden ?
Gemakkelijker kunnen we het niet maken wel moeilijker!
https://www.leaseblog.nl/blog/bijtellin ... en-en-dan/

In mijn poging om eenvoudig een tabel op te stellen met de bijtelling percentages voor de inkomsten belasting loop ik helemaal vast ! ;-(+

In de begin fase van de EV. was het 0% bijtelling. Voor 2013 ? zekerheid heb ik daar niet over, maar na 60 maanden vervalt het voordeel op een soms ingewikkelde wijze voor de gebruikte EV.
Maar goed die periode zijn we allang voorbij, dus op naar de actualiteit.

Ook daar zitten weer wat verhogingen in door het verlagen van de vrijstellingsnorm van 50.000 naar 40.000 en over het percentage dat in mindering gebracht mag worden op het voor dat jaar gelden bijtelling percentage. Er wordt dus over jaren een vermindering in een percentage vastgesteld over het in die jaren geldende standaard bijtelling percentage. Duidelijk toch ? :-S+

Hoe verzinnen ze het?
Het zullen wel rekenmodellen en aannames zijn van de groei van het EV wagen park en de derving van de Inkomstenbelasting.
Ook weer duidelijk toch ? :-S+

Even de historie en de toekomst, bij het 60 maanden geldig zijn na de maand van ingebruikname van de EV, dus ook de gebruikte EV.
Het percentage geldt voor 60 maanden op het kenteken.

2013 0%
2014 t/m 2019 4%
2020 8%
2021 12%
2022 t/m 2024 16%
2025 17%
2026 22%

Conclusie in 2026 bijtelling op het standaard nivo.

Dan maar weer tussen 2022 en 2026 aan de " wegenbelasting" gaan morrelen of beter nog de mobiliteit belasting in de vorm van de Kilometer heffing.
We zullen het zien en mee maken. :-P+

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door phanot » zo 19 sep, 2021 12:15

15 jaar geleden moesten we allemaal nog aan de diesel.
Als we nu allemaal naar EV worden gedreven als een kudde schapen, kan je je beter concentreren op hetgeen erna komt.
Een beetje hetzelfde hebben we meegemaakt met televisies, Omdat teveel mensen geen afstand deden van hun beeldbuis TV kwamen er plots veel meldingen in de media en ook op het journaal van spontaan ontploffende en in brand schietende beeldbuis TV's om iedereen te overtuigen om het toestel snel te vervangen.
Voor een groot deel commercie, de consumptiemaatschappij moet blijven draaien. Je doet hier maar zoveel aan mee als je zelf nodig vindt.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » ma 20 sep, 2021 9:44

Theun49 schreef:
za 23 feb, 2019 14:15
Ik ben thuis in de materie. Al meer dan 40 jaar. De vraagstelling is niet nieuw. Al actueel begin jaren 80 na de oliecrisis en het rapport van de club van Rome.
Warmtepompen, niets nieuws in 1980, maar in de NRC werden ze kort geleden innovatief genoemd.Afbeelding



Waterstof: zeer weinig innovatie, toepassingen nog steeds kleinschalig en experimenteel, zwaar gesubsidieerd, in het verleden veel problemen en ongelukken, laag rendement, nauwe banden met de fossiele industrie (die belang heeft bij waterstof).

Zeer zwaarwegend bezwaar tegen waterstof: we moeten twee distributie netwerken aanpassen en in goede staat houden. Gas en elektra. Waarom onnodig dubbele kosten?
Je lijkt meer vastgeroest dan geëvolueerd in die 40 jaar. Er is nog nooit grootschalig ingezet op waterstof, omdat de lobby van fossiel en pro-EV sterker is. De positie op de leercurve van waterstofontwikkeling is daardoor geheel anders. Toepassingen zijn mede daardoor ook nog niet grootschalig. Dat waterstof nu voor een groot deel met behulp van fossiele brandstoffen zou worden geproduceerd, betekent niet dat dat altijd zo moet blijven en dus ook niet dat het altijd duurder zou blijven. Er ligt een rechterlijke uitspraak tegen Shell die daarbij een belangrijk keerpunt zou kunnen zijn.

Tegen grootschalige-EV toepassing - en alles waar vandaag de dag batterijen in gaan - spreekt de onherstelbare schade en vergiftiging van de natuur door mijnbouw, die met geen woorden goed te praten valt. Maar ik spreek tot nog toe tegen dovemansoren.

Het is te zot voor woorden dat gezonde mensen die nog lang niet aan de pensioengerehtigde leeftijd toe zijn, op een fiets met een accu naar school of werk rijden. Stelletje mietjes met zijn allen. Ik fietste vroeger dagelijks 15 kilometer door weer en wind heen en weer terug naar school en deed haast alles op de fiets. En voor mijn werk gold hetzelfde.

Het is niet te bevatten hoeveel andere nutteloze en onzinnige producten vandaag de dag voorzien zijn van een (Li-ion)-accu. Of dingen die strikt genomen niet noodzakelijk zijn. En alles moet opgeladen. Dat vergeten we voor het gemak. Dat we gloeilampen en helaas ook halogeenlampen uit de maatschappij verbannen hebben, maar dat we tegelijertijd keidhard aan de andere kant meer gaan verbruiken door allerlei shit omdat we te lui en zijn en graag het nieuwste van het nieuwste willen hebben of uitproberen. Het is zo goedkoop dat als het niet bevalt, gewoon wordt weggegooit en dus zonder reden een aanslag of moeder aarde heeft gepleegd.

Als je het vanuit dat oogpunt bekijkt mogen er vaker containerschepen een ongeplande pauze voor hun kiezen krijgen; vooral met EV’s en onderdelen daarvoor aan boord. Het blijkt telkes weer te gaan om meer om geld te verdienen dan werkelijk een transitie te doorgaan. We leren nog steeds niet genoeg uit de geschiedenis.

Wat betreft auto’s op waterstof, daar volgt de productie ervan aan de pomp. De klandizie is nog niet zo groot dat het nodig is om daar fossiele productie aan toe te voegen. Tussen de windmolenparken en het landelijke/regionale netwerk zouden waterstofproducerende bufferstations moeten komen die het overschot aan electriciteit dat anders niet op het net weg kan, gebruikt wordt om waterstof meer efficiënt te produceren. Geen idee waarom men daar bij de aanleg van die horizonvervuilende en vogeldodende propellers niet aan gedacht heeft, maar het kan ook nu nog worden toegevoegd. Het enige dat daarvoor nodig is, is de wil om echt milieuvriendelijk te willen zijn in plaats van de nadruk te leggen op nieuwe verdienmodellen en de illusie dat aandeelhouders jaarlijks een rendement op hun investering uitgekeerd moeten krijgen. De kost gaat voor de baat uit en de baat is niet alleen in valuta uit te drukken!

Er kan geen sprake zijn van onnodige dubbele kosten. En met alle vastrecht wat consument en bedrijfsleven opbrengt, mogen we ook verwachten dat dat geld voor dat onderhoud wordt gebruikt. Anders wil ik het graag vandaag nog retour op mijn rekening! ;-|+ Dat gezegd hebbende, zou het wellicht beter zijn als het vastrecht in de vorm van aandelen aan de gebruiker zouden worden verstrekt.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door phanot » ma 20 sep, 2021 18:07

[]

Je hebt, mijn inziens, helemaal gelijk, maar je mag niet teveel nadenken in onze maatschappij en liefst de kudde schapen blijven volgen om de politiek gestuurde groepsgeest geen geweld aan te doen. Teveel over dit soort dingen nadenken maakt depressief.

Ik blijf ook van mening dat als perslucht evenveel aandacht had gekregen als EV auto's, dan reden we vandaag allemaal op perslucht. De eerste experimentele auto op perslucht is ook al bijna 90 jaar geleden en nooit echt doorontwikkeld (niet genoeg aan te belasten en te verdienen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sander op di 26 okt, 2021 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Plaats reactie