Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
Koen K
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Koen K » do 20 jan, 2022 16:42

Kerncentrales zijn, als alle kosten meegerekend worden, per kWh een stuk duurder dan zon en wind. Niet dat het dan meteen een slecht idee is om er een paar te bouwen, maar om de kosten hoef je het niet te doen.
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3

Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 916
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door wbsmit » do 20 jan, 2022 17:00

Precies. En een aanzienlijk deel van die kosten wordt gedragen door de belastingbetaler, om de prijs op papier laag te houden.
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-5 2.3t Griffin Biopower' 09
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06 (verkocht)
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

voodoo
Geregistreerd lid
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 21:57
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door voodoo » do 20 jan, 2022 17:03

Conventionele- of kerncentrales bouw je, bij gebrek aan energieopslagcapaciteit, voor de continuiteit van de levering.

En van "kosten gedragen door de belastingbetaler" zijn nog veel meer voorbeelden te noemen. Zoals EV's. Geen bpm, geen wegenbelasting en lage fiscale bijtelling moet toch ook ergens vandaan komen.....
Overigens vind ik ook dat geen probleem, vooruitgang/verandering kost geld. En soms levert het iets op.
Blije eigenaar van de opknap-anni ;-)

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » do 20 jan, 2022 17:33

Er had iemand pas nog een overzicht geplaatst van hoeveel van die dingen we al hebben: schokkend maar ja dan
kunnen wij er toch ook wel een paar hebben voor de zekerheid.
Die opslag van radioactief afval lossen we tegen die tijd wel op toch?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » do 20 jan, 2022 17:59

Ik geloof niet dat het afvalprobleem echt op te lossen is, Rein. Ingepakt verstoppen is geen oplossen.

Voor wie daar ook zo over denkt of ook vindt dat je aardgas niet opeens tot "groene" energie kunt verklaren, valt er een petitie te tekenen die tegen het "groen" verklaren van zowel Aardgas als Kernenergie is (of een van beide), dat mag je bij het ondertekenen toelichten:

https://secure.avaaz.org/campaign/en/eu ... cb7de5fef6
Afbeelding
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » do 20 jan, 2022 18:08

Koen K schreef:
do 20 jan, 2022 16:42
Kerncentrales zijn, als alle kosten meegerekend worden, per kWh een stuk duurder dan zon en wind. Niet dat het dan meteen een slecht idee is om er een paar te bouwen, maar om de kosten hoef je het niet te doen.
dat heb ik ook al eens andersom gelezen, kosten van een windpark was duurder dan kernenergie vergeleken naar de opbrengst
wind is dan een hoeveelheid vervuiling in het landschap
kernenergie heeft een ander probleem :-S+
wbsmit schreef:
do 20 jan, 2022 17:00
Precies. En een aanzienlijk deel van die kosten wordt gedragen door de belastingbetaler, om de prijs op papier laag te houden.
jij zou dit moeten weten, dit is met wind en zonneparken ook het geval, het hangt van SDE subsidies aan elkaar en hoe je het went of keert, het bonnetje ligt gewoon bij de burger,
zoek maar eens op wat de bijdrage van de burger is voor een grote windmolen :|

stap je op tijd in, dan profiteer je het meest,
let maar op als het salderen eraf gaat is het de doodsteek voor PV
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 916
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door wbsmit » do 20 jan, 2022 18:43


turbopilot schreef: jij zou dit moeten weten, dit is met wind en zonneparken ook het geval, het hangt van SDE subsidies aan elkaar en hoe je het went of keert, het bonnetje ligt gewoon bij de burger,
zoek maar eens op wat de bijdrage van de burger is voor een grote windmolen :|

stap je op tijd in, dan profiteer je het meest,
let maar op als het salderen eraf gaat is het de doodsteek voor PV
De subsidies voor zon en wind zijn nodig geweest om de onrendabele start mogelijk te maken. De laatste tenders voor wind en zon zijn inmiddels zonder subsidie geweest. Dat is hét mechanisme voor de overheid om een bepaalde ontwikkeling mogelijk te maken, die door de prijs niet uit de markt zelf komt. En als het betaalbaar is geworden bouwt men de subsidie af. Naast wind en zon worden ook EV"s steeds betaalbaarder, dus die subsidie zal ook niet lang meer bestaan.

Los daarvan kun je je afvragen of de beprijzing van CO2 voldoende is om echt alle schade erdoor te dekken. Ook fossiele brandstoffen zijn veel te lang onderbeprijsd geweest. Wat dat betreft zou het logisch zijn dat een EV in gebruikt altijd goedkoper blijft dan een fossiele auto.
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-5 2.3t Griffin Biopower' 09
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06 (verkocht)
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » do 20 jan, 2022 19:29

Ja maar wanneer gaan we nu eens af van het geloof dat EV CO2 neutraal is
een tesla van 1800 kg die in een paar seconden naar de 100 kan , daar kan kan modaal de hele avond ongeveer van in het licht zitten en tv kijken :mrgreen:

Bij binnenste buiten was ook een handige Harry met energie neutrale woning aan het woord,
Hij had elektrische vloerverwarming, tja dan zit je te klooien met een cop van 1

Ik zeg niet dat we niet moeten minderen, of verduurzamen maar graag wel eerlijk rekenen

Mijn buurman de rechter, je hebt meer dan 1 auto
Ja, maar ik rij maar in 1 tegelijk
En ik ga niet op vakantie en al helemaal niet vliegen
En voor wat jij verbruikt met vliegen , kan ik een jaar rijden .

Ach iedereen denkt dat hij het goed doet en ondertussen wordt het probleem voor de (klein) kinderen alleen maar groter
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door tanisha » do 20 jan, 2022 22:33

Koen K schreef:
do 20 jan, 2022 16:42
Kerncentrales zijn, als alle kosten meegerekend worden, per kWh een stuk duurder dan zon en wind. Niet dat het dan meteen een slecht idee is om er een paar te bouwen, maar om de kosten hoef je het niet te doen.
Alleen in Zeeland zijn ze zo gek om een kerncentrale te willen voor de rest is er geen Nederlander die zo'n ding in zijn achtertuin wil hebben.
En waar moet dat afval opgeslagen worden?
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Koen K
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Koen K » do 20 jan, 2022 23:46

@ turbopilot: Nee, natuurlijk is een BEV niet CO2-neutraal. En minder slecht voor het milieu is nog steeds niet goed voor het milieu.

Het probleem zit hem volgens mij precies in hetgene wat jij benoemt: we zoeken graag één onderwerp uit waarop we toevallig minder slecht dan gemiddeld bezig zijn en sussen daarmee ons geweten omtrent alle andere onderwerpen. En dat allemaal om de onvermijdelijke conclusie maar niet te hoeven trekken: als we een leefbare aarde en atmosfeer willen behouden zullen we met ietsjes minder genoegen moeten nemen.
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door turbopilot » vr 21 jan, 2022 8:48

on topic dan maar weer
of en het ligt eraan of het wat gaat worden en of het ook op H2 kan

https://www.motor.nl/nieuws/aston-aeros ... ieuwsbrief

lijkt mij wel wat voor in een 96 :wow:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » vr 21 jan, 2022 13:23

@Koen: Tot die conclusie kom ik ook telkens weer.

De valkuil om te denken iets anders wel te kunnen doen omdat je ergens milieuwinst behaald hebt is menselijk. Voor de man op straat kan ik dat makkelijker vergeven dan voor diegenen die professioneel oplossingen aandragen ... en daar dus hun brood mee verdienen of winst maken. Die valkuil moet op bestuurlijk niveau wel vermeden worden.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Gele aero » vr 21 jan, 2022 13:31

Even advocaat van de duivel: sinds een maandje het genoegen om af en toe in een Ioniq5 te rijden. En het is echt een fantastische auto met zeer goede looks en ik vind het lineaire vermogen van een elektrische auto eigenlijk heel lekker rijden. De stilte in de auto is een verademing, zo is autorijden bedoeld. Uiteraard zijn er allerlei bezwaren, maar ik ben toch wel blij verrast over het comfort van een elektrische auto. En er zijn genoeg studies die aantonen dat het verbruik van een elektrische auto in €/km substantieel lager liggen dan van een benzine auto. Ja de actieradius is belabberd, maar dat was met de eerste benzine auto's hetzelfde.
En ja het is ook zo dat een elektrische auto ons voor allerlei milieutechnische vraagstukken stelt, maar die zijn er net zo goed (en groter) bij een benzine auto.

Wat mij vooral opvalt, is dat de helft van het stroomverbruik voor het daadwerkelijk rijden is, het overige verbruik is voor klimaat en allerlei andere elektra. Daardoor ga je ook wat bewuster om met allerlei snufjes, foefjes en dat soort dingen.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » vr 21 jan, 2022 15:36

Vergeet niet dat het milieuvraagstuk van de EV meegroei met de schaal waarop deze gebruikt wordt. Het is niet fair om het zo op de weegschaal te leggen zoals Gele Aero het verwoord. Dan moet je het eerst omhoogrekenen naar de schaal waarop benzine- en ook dieselauto's nu worden ingezet.
Ook moet je in beschouwing nemen dat in het ene geval, voor zover het uitlaatgassen betreft je moet kijken hoe die giftige stoffen zich over de aarde verdelen en of en hoelang mensen daartegen bestand zijn, hoe de natuur de afvalstoffen verwerkt, en dat dan vergelijken met de hogere concentratie van gifstoffen op locatie van de winning van grondstoffen, in welke wateren die die terecht komen en hoe snel dat een gevaar voor milieu direct (of indirect via bijvoorbeeld vissen) voor onszelf vormt en op wat voor schaal dat nu het geval is en hoe dat zich ontwikkelt als de mijnindustrie toeneemt om in de vraag naar EV's (en andere batterijgevoede producten) te voorzien.

Als de batterij eenmaal is geproduceerd is de milieubelasting voor een groot percentage ineens tot uitdrukking gekomen. Bij uitlaatgassen vind de vervuiling voor het grootste deel plaats als functie van het gebruik. Als je bewustheid van die belasting tot uiting laat komen in het gebruik (frequentie) dan levert dat mogelijk een grotere voorkoming van belasting van het milieu op dan door het bewuste gebruik van voorzieningen waarmee een EV is uitgerust.

Ik begrijp dat je van je Ioniq geniet, en dat is je gegund. Maar zo kort door de bocht een conclusie stellen vind ik niet kloppen.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
KeesB
Geregistreerd lid
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 07 jun, 2009 19:35
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door KeesB » za 22 jan, 2022 9:11

https://www.ad.nl/binnenland/stroomnet- ... ~ab15125f/

En dan zijn er verhoudingsgewijs nog maar een paar elektrische auto's....
Nu:
9-5 DE 2.0t Hirsch, 2008, zilver
Gehad:
9-5 Aero, 2001, hazelnut
9-3 SS 1.8t 2005 Hirsch 195 PK, zilver
9-3 SE 2.0 LPT Cabrio 2001, zilver
9-3 SE 2.0 LPT 2002, rood
9-3 S 2.0 LPT 2000 Vialle LPi, zwart
9-3 SE 2.0 LPT 2000, cosmic blue
96 V4 1979
900 Turbo T8 1985

Plaats reactie