Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
- Gårdarket
- Donateur (5x)
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?
Nu de discussie over rekeningrijden weer eens los gebarsten is:
https://www.autoblog.nl/nieuws/kabinet- ... ten-126019
Vraag ik mij af welke kant het op zou moeten gaan. Mijn eerste gedachte is dat het op zich een prima idee is, betalen naar gebruik.Er zitten echter zoveel haken en ogen aan dat het een eindeloze politieke discussie gaat worden. Er zijn bijvoorbeeld zoveel uitzonderingsregels te verzinnen en dus ontelbaar haken en ogen aan het hele idee dat het bij voorbaat al gedoemd is om te mislukken. Wat denk jij ?
https://www.autoblog.nl/nieuws/kabinet- ... ten-126019
Vraag ik mij af welke kant het op zou moeten gaan. Mijn eerste gedachte is dat het op zich een prima idee is, betalen naar gebruik.Er zitten echter zoveel haken en ogen aan dat het een eindeloze politieke discussie gaat worden. Er zijn bijvoorbeeld zoveel uitzonderingsregels te verzinnen en dus ontelbaar haken en ogen aan het hele idee dat het bij voorbaat al gedoemd is om te mislukken. Wat denk jij ?
Laatst gewijzigd door Gårdarket op za 02 jul, 2022 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al koel genoeg.
Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Saab 99 gl, "Walnoot", det var en gång, 2012-2021
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Subaru Outback
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Betalen naar gebruik kan heel eenvoudig.
Wegenbelasting afschaffen, alle accijns op brandstof met 1 euro de liter verhogen.
Aftrekpost voor de transportsector, anders worden onze boodschappen onbetaalbaar. En de opbrengst gebruiken voor GOED, BETAALBAAR en toegankelijk openbaar vervoer.
Voor electrische auto’s dan wellicht accijns op stroom?
In elk geval,als je de auto gebruikt betaal je ervoor middels de energie die je er instopt.
Wegenbelasting afschaffen, alle accijns op brandstof met 1 euro de liter verhogen.
Aftrekpost voor de transportsector, anders worden onze boodschappen onbetaalbaar. En de opbrengst gebruiken voor GOED, BETAALBAAR en toegankelijk openbaar vervoer.
Voor electrische auto’s dan wellicht accijns op stroom?
In elk geval,als je de auto gebruikt betaal je ervoor middels de energie die je er instopt.
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Het wordt in ieder geval nooit goedkoper, het komt er op neer dat we allemaal even voorover mogen buigen zodat we voor de zoveelste keer. .............
Go we gaan elektrisch rijden, ok geven we subsidie, tja van mijn geld, oh wacht er komt minder accijns binnen , verrek
Komt straks ook nog wat anders uit achterstallig onderhoud, tja en die 11 miljard jaarlijks uit Groningen droogt ook op
Weg met al die koeien weer tig miljard door de afvoerput
Kolencentrales dicht, is ook beter
Het zal zo wel weer los barsten en zelfs op het forum komen we er niet uit en dat terwijl we over het algemeen in hetzelfde merk rijden
Rekening rijden, als die gasten slim zijn gaan ze eerst eens goed ter rade hoeveel en door wie worden de km gereden.
Voordat ze iets bedenken en weer te kort komen
Bij de RDW is in principe alles bekend, je moet er alleen even voor gaan zitten.
Staat mij iets bij van het afschaffen van de oldtimer mrb, zou 350 miljoen opleveren uiteindelijk maar een iets van 150
Als het te duur wordt, gaan mensen van alles bedenken om het goedkoper te gaan doen, lijkt mij ook de bedoeling. Minder km minder uitstoot helemaal mooi, maar onderaan de streep komen ze in den haag dan weer tekort, tja en hoe of waarmee gaan ze dat gat dan vullen
Ik denk dat we dan weer allemaal voorover moeten buigen
Go we gaan elektrisch rijden, ok geven we subsidie, tja van mijn geld, oh wacht er komt minder accijns binnen , verrek
Komt straks ook nog wat anders uit achterstallig onderhoud, tja en die 11 miljard jaarlijks uit Groningen droogt ook op
Weg met al die koeien weer tig miljard door de afvoerput
Kolencentrales dicht, is ook beter
Het zal zo wel weer los barsten en zelfs op het forum komen we er niet uit en dat terwijl we over het algemeen in hetzelfde merk rijden
Rekening rijden, als die gasten slim zijn gaan ze eerst eens goed ter rade hoeveel en door wie worden de km gereden.
Voordat ze iets bedenken en weer te kort komen
Bij de RDW is in principe alles bekend, je moet er alleen even voor gaan zitten.
Staat mij iets bij van het afschaffen van de oldtimer mrb, zou 350 miljoen opleveren uiteindelijk maar een iets van 150
Als het te duur wordt, gaan mensen van alles bedenken om het goedkoper te gaan doen, lijkt mij ook de bedoeling. Minder km minder uitstoot helemaal mooi, maar onderaan de streep komen ze in den haag dan weer tekort, tja en hoe of waarmee gaan ze dat gat dan vullen
Ik denk dat we dan weer allemaal voorover moeten buigen
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15106
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Rij je op dit moment 10.000km per jaar met een auto die 1 op 10 doet heb je daarvoor nodig 1000 ltr benzine, per ltr momenteel 1,023 aan belastingen (45% aan accijns en effectief 17% aan btw) maakt € 1023,-- aan heffingen, doe je 50.000km per jaar betaal je € 5.115,-- aan heffingen, het huidig systeem belast dus al naar gebruik.
Verhoog je de accijns met 1 euro/ltr loont het om even naar Belgie of Duitsland te rijden
Verhoog je de accijns met 1 euro/ltr loont het om even naar Belgie of Duitsland te rijden
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Dan gaan er mensen met aanhangwagens en tankjes in de weer. Maar betalen naar gebruik gebeurt al. Wil de regering meer innen, doe dat dan gewoon met de kilometerstand van de jaarlijkse APK. Nieuwere auto's kun je met rust laten. Eigenaren daarvan hebben net de volle BPM betaalt, moet je ze dan ook nog pesten met een extra heffing in het 1e jaar?
Turbopilot ziet het helder: Gij zult bukken!
Turbopilot ziet het helder: Gij zult bukken!
Laatst gewijzigd door Steve-O op ma 14 okt, 2019 8:43, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Gårdarket
- Donateur (5x)
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Het is waarschijnlijk nog een kwestie van tijd en dan verdwijnt de vrijstelling voor de wegenbelasting vast ook( zeer betrouwbare overheid). Als het dan betalen per kilometer wordt heeft ook dat weer voordelen. Zelf zou ik liever 4 auto's hebben van bijvoorbeeld €5000 dan 1 van €20000, en zonder wegenbelasting is dat prima te doen. Zit je alleen nog met extra premie voor de verzekering, dat overleef ik dan ook wel weer.
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al koel genoeg.
Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Saab 99 gl, "Walnoot", det var en gång, 2012-2021
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Subaru Outback
- jaap noord
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3115
- Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
- Regio: - kies een regio
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Nu gaat het hier alleen nog maar auto's en gebruik.
Zoals al gezegd, onder de streep is er "Weer" een tekort.
Wordt het dan niet eens tijd voor onze overheid, om het huishoudboekje eens na te kijken? Alle auto belastingen zijn maar een kleine druppel, waar gaat de rest dan naar toe?! Onze staat is zo langzamerhand een grote papieren monster aan het worden, lijkt soms net holle bolle gijs. Kijk maar naar de afwikkelingen in Groningen, er zijn al miljoenen verkwanseld, maar er staat nog bijna niks.
Hoeveel gaat er ook nu nog naar het buitenland? Legaal of via via illegaal? De economie draait redelijk, Nederland heeft straks 20 miljoen mensen, en nog kunnen ze geen "werkvolk" krijgen??!!!! Omdat daarin al jaren niet meer in geinvesteerd is. Stond laatst weer in de krant dat Nederland nummer 1 wil zijn in de ICT , maar ook dat zal weer aangelegd moeten worden door mensjes die nog met de handjes wapperen, en die we dus niet hebben?? Omdat iedereen op kantoor moet zitten, en ergens iets van moet vinden en daar uren, dagen, maanden en jaren over moet lullen. Slagvaardigheid is bijna nergens meer te vinden, eerst maar weer eens een rapportje opstellen, zodat iedereen kan zien dat ik goed bezig ben.
De staat zal het vast goed met ons voor hebben, maar de tussenhandel, instellingen,bureautjes etc, gaat het meeste verloren is mijn idee.
Het geld???? Ach die harken we wel weer bij de bevolking weg. Rekeningrijden of zo; kan mooi onder het mom van: milieu.
Sorry van de vervuiling jongens en meisjes, maar denk toch dat het overheidsorgaan maar eens een ouderwets huishoudboekje moet gaan aanschaffen en dan alle, maar dan ook alle in, en uigaven maar eens op een rij moet zetten. Zal vast wel een extern bureau zijn die dat kan doen!!!!!
Dit is GÉÉN politiek pleidooi, maar mijn eigen idee, gevoel van onze huidige Nederlandse staat.
Toen er iemand begon te schreeuwen over een "participatie" maatschappij, ging er bij mij een lampje branden over "zelfredzaamheid" , en dat is precies wat er tegenwoordig gaande is in optima forma.
TÉ veel gelul, maar (bijna) geen daden meer.
Ik zal nu ophouden om mijn frustraties hier te uiten.
Gegroet.
Zoals al gezegd, onder de streep is er "Weer" een tekort.
Wordt het dan niet eens tijd voor onze overheid, om het huishoudboekje eens na te kijken? Alle auto belastingen zijn maar een kleine druppel, waar gaat de rest dan naar toe?! Onze staat is zo langzamerhand een grote papieren monster aan het worden, lijkt soms net holle bolle gijs. Kijk maar naar de afwikkelingen in Groningen, er zijn al miljoenen verkwanseld, maar er staat nog bijna niks.
Hoeveel gaat er ook nu nog naar het buitenland? Legaal of via via illegaal? De economie draait redelijk, Nederland heeft straks 20 miljoen mensen, en nog kunnen ze geen "werkvolk" krijgen??!!!! Omdat daarin al jaren niet meer in geinvesteerd is. Stond laatst weer in de krant dat Nederland nummer 1 wil zijn in de ICT , maar ook dat zal weer aangelegd moeten worden door mensjes die nog met de handjes wapperen, en die we dus niet hebben?? Omdat iedereen op kantoor moet zitten, en ergens iets van moet vinden en daar uren, dagen, maanden en jaren over moet lullen. Slagvaardigheid is bijna nergens meer te vinden, eerst maar weer eens een rapportje opstellen, zodat iedereen kan zien dat ik goed bezig ben.
De staat zal het vast goed met ons voor hebben, maar de tussenhandel, instellingen,bureautjes etc, gaat het meeste verloren is mijn idee.
Het geld???? Ach die harken we wel weer bij de bevolking weg. Rekeningrijden of zo; kan mooi onder het mom van: milieu.
Sorry van de vervuiling jongens en meisjes, maar denk toch dat het overheidsorgaan maar eens een ouderwets huishoudboekje moet gaan aanschaffen en dan alle, maar dan ook alle in, en uigaven maar eens op een rij moet zetten. Zal vast wel een extern bureau zijn die dat kan doen!!!!!
Dit is GÉÉN politiek pleidooi, maar mijn eigen idee, gevoel van onze huidige Nederlandse staat.
Toen er iemand begon te schreeuwen over een "participatie" maatschappij, ging er bij mij een lampje branden over "zelfredzaamheid" , en dat is precies wat er tegenwoordig gaande is in optima forma.
TÉ veel gelul, maar (bijna) geen daden meer.
Ik zal nu ophouden om mijn frustraties hier te uiten.
Gegroet.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T
CAAB 900SE 2.0T
- scancaep
- Geregistreerd lid
- Berichten: 395
- Lid geworden op: di 10 dec, 2013 16:20
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Je bent net lekker bezig, ga door...
- jaap noord
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3115
- Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
- Regio: - kies een regio
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Nee, zal ik jullie niet mee lastig vallen, maar af en toe raak ik soms wel eens van het pad af, dit is natuurlijk wel een Saab forum.
Voel me heel af en toe wel eens een roepende in de woestijn.
Waarvan acte.
Voel me heel af en toe wel eens een roepende in de woestijn.
Waarvan acte.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T
CAAB 900SE 2.0T
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Al die roependen in de woestijn trekken straks een geel hesje aan en dan gaan ze in den haag zich afvragen hoe dat komt
Betalen per km, zo gauw als ik weet dat dit gaat komen, maar ja wat is zeker, koop ik mij de minst begeerlijke Saab volgens sf leden
een 9-7 8 cilinder
Zag net wat berichten, lijkt weer mee te vallen, maar ja wat is zeker
Belasting betalen en dat je dood gaat, komt nog iets bij tegenwoordig; niet weten wanneer je met pensioen mag
Betalen per km, zo gauw als ik weet dat dit gaat komen, maar ja wat is zeker, koop ik mij de minst begeerlijke Saab volgens sf leden
een 9-7 8 cilinder
Zag net wat berichten, lijkt weer mee te vallen, maar ja wat is zeker
Belasting betalen en dat je dood gaat, komt nog iets bij tegenwoordig; niet weten wanneer je met pensioen mag
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Ik vind het idee betalen naar gebruik prima, maar ik denk als NL zo nodig het braafste jongetje wil zijn dat ze dit moeten inbrengen in Brussel/Straatsburg, want het moet dan Europees worden geregeld. Ik ga zelf voor die euro verschil per liter niet naar België vanuit Noord-Holland, maar je krijgt dan idd illegale praktijken met 'over de grens' tanken (gebeurt nu natuurlijk ook al massaal in de grensstreek, maar Den Haag doet net alsof dat niet zo is).
In hoeverre het precies illegaal is weet ik niet, geen idee of vaststaat hoeveel brandstof je zonder speciale uitrusting mag vervoeren (5 liter jerrycan achterin is ongetwijfeld legaal, 25 jerrycans lijkt me niet wenselijk).
Zolang er geen kastjes in de auto's komen die derden er in moeten zetten (met parkers op popnagels ofzo) vind ik vrijwel alles best. Het meest simpele is gewoon alle belastingen weg en de brandstof duurder maken. Dit stimuleert ook zuinig rijden en kleinere motoren enzo. En het voorkomt een ondoenlijk ingewikkeld administratie- en controlemonster.
Ik rij zelf nu zo'n 45.000 km per jaar, dus volgens de berekening van Verde betaal ik (bovenop MRB voor gemiddeld 4 auto's) een slordige 4500 euro aan belasting. Als ik alle mrb weg laat scheelt dat ca. 250 euro per maand, jaarlijks dus €3000,-. Met 4500 liter tanken à €1 per liter duurder scheelt dat dus 1500 euro in het voordeel van Den Haag. Iemand die 15.000 km rijdt (ik schat zo'n beetje het landelijk gemiddelde) is (bijvoorbeeld, hangt sterk van de auto af) 50 euro mrb * 12 maand = €600 minder kwijt en gaat €1500 meer betalen, netto loont het dus waarschijnlijk (dit is allemaal een beetje nattevingerwerk) alleen als je heel weinig rijdt. Precies waar men volgens mij op uit is. Dat je niet die vaste laten betaalt en maar 3000 km per jaar doet. Voor wie 'veel' rijdt is de mrb in verhouding niet zo duur. Op 2x tanken betaal je al meer belasting dan de maandelijkse bijdrage.
In hoeverre het precies illegaal is weet ik niet, geen idee of vaststaat hoeveel brandstof je zonder speciale uitrusting mag vervoeren (5 liter jerrycan achterin is ongetwijfeld legaal, 25 jerrycans lijkt me niet wenselijk).
Zolang er geen kastjes in de auto's komen die derden er in moeten zetten (met parkers op popnagels ofzo) vind ik vrijwel alles best. Het meest simpele is gewoon alle belastingen weg en de brandstof duurder maken. Dit stimuleert ook zuinig rijden en kleinere motoren enzo. En het voorkomt een ondoenlijk ingewikkeld administratie- en controlemonster.
Ik rij zelf nu zo'n 45.000 km per jaar, dus volgens de berekening van Verde betaal ik (bovenop MRB voor gemiddeld 4 auto's) een slordige 4500 euro aan belasting. Als ik alle mrb weg laat scheelt dat ca. 250 euro per maand, jaarlijks dus €3000,-. Met 4500 liter tanken à €1 per liter duurder scheelt dat dus 1500 euro in het voordeel van Den Haag. Iemand die 15.000 km rijdt (ik schat zo'n beetje het landelijk gemiddelde) is (bijvoorbeeld, hangt sterk van de auto af) 50 euro mrb * 12 maand = €600 minder kwijt en gaat €1500 meer betalen, netto loont het dus waarschijnlijk (dit is allemaal een beetje nattevingerwerk) alleen als je heel weinig rijdt. Precies waar men volgens mij op uit is. Dat je niet die vaste laten betaalt en maar 3000 km per jaar doet. Voor wie 'veel' rijdt is de mrb in verhouding niet zo duur. Op 2x tanken betaal je al meer belasting dan de maandelijkse bijdrage.
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Yep, maar mensen vinden het te duur worden en gaan minder rijden, komt den haag te kort
Zit je nog met het bpm hangijzer, daar moeten ze eigenlijk ook vanaf, dus ff uitrekenen als je het terug geeft, hoeveel miljoen is dat.
En dan gewoon alles gelijk trekken
Minder rijden is minder betalen
Zuiniger rijden is minder betalen
Elektrisch betaald dan ook gewoon mee. En terecht als je ergens tankt uit een laadpaal die gevoed wordt uit een (kolen) centrale. Kwiebus deed gisteren alweer een deur open voor kernenergie
Elektrisch laden via je eigen duurzame stroom ( dus weg met het salderen) gaat dan ook beter helpen aan opladen terwijl het beter is.
Zit je nog met het bpm hangijzer, daar moeten ze eigenlijk ook vanaf, dus ff uitrekenen als je het terug geeft, hoeveel miljoen is dat.
En dan gewoon alles gelijk trekken
Minder rijden is minder betalen
Zuiniger rijden is minder betalen
Elektrisch betaald dan ook gewoon mee. En terecht als je ergens tankt uit een laadpaal die gevoed wordt uit een (kolen) centrale. Kwiebus deed gisteren alweer een deur open voor kernenergie
Elektrisch laden via je eigen duurzame stroom ( dus weg met het salderen) gaat dan ook beter helpen aan opladen terwijl het beter is.
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Ik denk niet dat mensen minder gaan rijden omdat ze het te duur vinden. Eerder dat ze zuinigere auto's kopen, al dan niet met subsidie (=broekzak vestzak constructie in the end). De meeste mensen rijden vermoedelijk het grootste aantal kilometers niet recreatief, maar woon-werk of anderzins voor de baas (al dan niet zijzelf). Het is ook een continu spagaat denk ik (vergelijkbaar met het "tabaksprobleem"). Enerzijds wil de overheid mensen stimuleren om weinig uit te stoten. Anderzijds willen ze niet teveel inleveren. Als iedereen een Lupo 3L gaat rijden in plaats van een 1 op 10 benzineslurper kost dat Den Haag heel veel geld. Het stimuleren van onzuinige auto's is echter ook niet houdbaar, zeker internationaal niet. Daardoor ontstaan weer andere problemen, omdat men gelijk met onhaalbare normen komt (zie Dieselgate).
Maar eerlijk gezegd - zijweg hoor - denk ik dat het ook een flinke rol speelt dat (grotendeels door de toegenomen welvaart) mensen het zich (kunnen) permitteren om steeds verder van het werk te gaan wonen (waardoor ze dagelijks in de spits/file 'moeten' reizen). In veel gevallen is dat geen moeten maar willen. Zo woon ik zelf exact 40 km van mijn werk af (en 500 m van mijn werkplaats ) en rijd ik dus 80 km per dag = 500 km per week en dus een kleine 20.000 km per jaar voor werk. En dan nog een 20.000 km privé en 5.000 km aan vakantiekilometers ongeveer. Dat is in principe niet noodzakelijk maar omdat ik het kan betalen en vanwege mijn werktijden vrijwel nooit hoef te filerijden handhaaf ik mijn prettige woonlocatie en baan. Ik heb echter ook collega's die in Duitsland wonen (en in Amsterdam werken), of in Friesland/Groningen. Die rijden dus helemaal veel (maar zijn tegelijk weer de uitzonderingen). Natuurlijk is het prachtig al die (financiële) vrijheid, maar het heeft ook een keerzijde. Het lijkt me alleen niet aan Den Haag om te bepalen dat je dichterbij je werk moet gaan wonen. Zeker niet omdat tegenwoordig minder zekerheid is over veel banen, en met die afgenomen (ten opzichte van vroegâh) zekerheid ook een afgenomen bereidwilligheid om te verhuizen voor de baas.
Maar eerlijk gezegd - zijweg hoor - denk ik dat het ook een flinke rol speelt dat (grotendeels door de toegenomen welvaart) mensen het zich (kunnen) permitteren om steeds verder van het werk te gaan wonen (waardoor ze dagelijks in de spits/file 'moeten' reizen). In veel gevallen is dat geen moeten maar willen. Zo woon ik zelf exact 40 km van mijn werk af (en 500 m van mijn werkplaats ) en rijd ik dus 80 km per dag = 500 km per week en dus een kleine 20.000 km per jaar voor werk. En dan nog een 20.000 km privé en 5.000 km aan vakantiekilometers ongeveer. Dat is in principe niet noodzakelijk maar omdat ik het kan betalen en vanwege mijn werktijden vrijwel nooit hoef te filerijden handhaaf ik mijn prettige woonlocatie en baan. Ik heb echter ook collega's die in Duitsland wonen (en in Amsterdam werken), of in Friesland/Groningen. Die rijden dus helemaal veel (maar zijn tegelijk weer de uitzonderingen). Natuurlijk is het prachtig al die (financiële) vrijheid, maar het heeft ook een keerzijde. Het lijkt me alleen niet aan Den Haag om te bepalen dat je dichterbij je werk moet gaan wonen. Zeker niet omdat tegenwoordig minder zekerheid is over veel banen, en met die afgenomen (ten opzichte van vroegâh) zekerheid ook een afgenomen bereidwilligheid om te verhuizen voor de baas.
- verde900
- Donateur
- Berichten: 15106
- Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Contacteer:
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Provinciale opcenten afschaffen, zh is per kwartaal 21euro duurder dan nh
SAAB, värd varje krona.........
Deltid Skåning..
Deltid Skåning..
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?
Ten tijde van de recessie, kon je overdag overal gewoon naar toe rijden, 100 km was een uur 200 2 uur, geen probleem
Als er straks vakantie is, zijn er ook nagenoeg ook geen problemen
Smorgens naar mijn werkt staat het werkende volk ook in de file bij binnenrijden van de stad, waarom, hele volksstammen scholieren moeten oversteken tussen 7:30 en 8:00 en als je al groen hebt fietsen ze gewoon door rood.
Tja dan neem je de rondweg, zelfde probleem, maken ze wel een fietsbrug maar dan weer op de verkeerde plek
En een rondweg met 2 rijstroken meer kon niet, wat er zaten 4 kikkers en een slak in de sloot
Gewoon lekker duur maken zodat niemand het meer kan betalen, wordt het lekker rustig op de weg
Als er straks vakantie is, zijn er ook nagenoeg ook geen problemen
Smorgens naar mijn werkt staat het werkende volk ook in de file bij binnenrijden van de stad, waarom, hele volksstammen scholieren moeten oversteken tussen 7:30 en 8:00 en als je al groen hebt fietsen ze gewoon door rood.
Tja dan neem je de rondweg, zelfde probleem, maken ze wel een fietsbrug maar dan weer op de verkeerde plek
En een rondweg met 2 rijstroken meer kon niet, wat er zaten 4 kikkers en een slak in de sloot
Gewoon lekker duur maken zodat niemand het meer kan betalen, wordt het lekker rustig op de weg
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee