Betalen naar gebruik ( rekeningrijden ).Wat kunnen we verwachten in ons land?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door jelger » za 29 jun, 2019 20:37

Betalen naar gebruik. Maar hoeveel zijn de inwoners van de landen waar de olie vandaan is gekomen nu eigenlijk betaald voor ons gebruik? Hebben we eigenlijk wel eerlijk betaald? Of zijn we met z'n allen in het westen chronische medeplichtig aan (post-)koloniale diefstal van natuur bronnen ter meerdere eer en glorie van onszelf, en wentelen we ons nu in een zelfverkozen slachtofferrol?

Heren en dames, stel u zelf de vraag wie het slachtoffer van welke roof is. Welnu, zoals Tommy Wieringa in het NRC dat vandaag al aangaf, in onze boreale wereld ligt de ideale temperatuur voor intellectuele activiteit flink lager dan vandaag, dus zoek een koel biertje, een koude wijn op, en geniet van onze zomeravond!
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/29/ko ... d-a3965555
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door verde900 » za 29 jun, 2019 21:01

Wrijf dat een ander ff aan...
Wij betalen per liter grofweg het meest van de hele wereld, ik voel me daardoor nergens meer toe verplicht
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door jelger » za 29 jun, 2019 21:34

Niet aan de inwoners van de gebieden waar de meeste van onze olie vandaaan komt. Dat had je ook gesnapt natuurlijk, maar past niet op je stokpaardje. Ik zou het zelf prima vinden om een deel van onze accijns tbv 'eerlijke handel' in te zetten. Kost je aan de pomp niets extra.

Neem nu maar een koud ijsje of biertje. :drunksingers: beerchug: :fight_poke:
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1638
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door Gårdarket » za 29 jun, 2019 21:38

Het kost aan de pomp dan wel niets extra, maar die gederfde inkomsten zullen toch weer door de belastingbetaler vergoedt moeten worden. Uiteindelijk betaal je wel degelijk de rekening.

Dat biertje is een goed idee, ga ik nu doen. Het wordt een Brewdog punk IPA :D
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al koel genoeg.


Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Saab 99 gl, "Walnoot", det var en gång, 2012-2021
Subaru Outback

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door turbopilot » za 29 jun, 2019 22:34

Leeg roven, tja vast wel, maar de partij die dit nu het hardst doet zijn de Chinezen, die roven heel Afrika leeg let maar op

En wij maar bestellen viel alie expres , uiteindelijk heeft iedereen een pakje boter op zijn hoofd

Ga ook maar aan het bier, oh wacht het is een Heineken deed die ook niet iets in Afrika

Aan de andere kant, ik werk bij een bedrijf die 2 miljard :shock: , ja u leest het goed uitheeft om CO2 neutraal te worden wereldwijd

Dus ik neem toch maar het biertje beerchug:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door Sapphire » zo 30 jun, 2019 0:12

jelger schreef:
za 29 jun, 2019 20:37
Betalen naar gebruik. Maar hoeveel zijn de inwoners van de landen waar de olie vandaan is gekomen nu eigenlijk betaald voor ons gebruik? Hebben we eigenlijk wel eerlijk betaald? Of zijn we met z'n allen in het westen chronische medeplichtig aan (post-)koloniale diefstal van natuur bronnen ter meerdere eer en glorie van onszelf, en wentelen we ons nu in een zelfverkozen slachtofferrol?

Heren en dames, stel u zelf de vraag wie het slachtoffer van welke roof is. Welnu, zoals Tommy Wieringa in het NRC dat vandaag al aangaf, in onze boreale wereld ligt de ideale temperatuur voor intellectuele activiteit flink lager dan vandaag, dus zoek een koel biertje, een koude wijn op, en geniet van onze zomeravond!
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/29/ko ... d-a3965555
Ik ben het voor de verandering met je eens in principe. Het zou een goede zaak zijn als een deel van wat ik aan de pomp betaal wordt ingezet voor idealistische doelen. Echter, ik kan als simpele burger niet veel invloed uitoefenen op wat met mijn (belasting)geld gebeurt. Ik ben simpelweg verplicht het af te dragen (wat ik braafjes doe). Ik zou graag zien dat er allerlei mooie dingen mee worden gedaan, maar zoals wel meer mensen ben ik al blij dat ik auto kan rijden, een baan heb, af en toe op vakantie kan (liefst niet te ver weg, want CO2, etc). Graag zou ik allerlei dingen anders zien, maar veel van die dingen liggen buiten mijn macht. Natuurlijk kan ik mijn leven opzettelijk minder leuk en interessant maken door meer thuis te blijven, maar ik denk dat dat in the end niet veel verbetering oplevert voor de wereld. Ik ben niet op zoek naar een comfortabele slachtofferrol, maar de ideale situatie is in mijn ogen een utopie. Elektrisch rijden lost het ook niet op momenteel, want de subsidie wordt elders weggehaald en de CO2 uitstoot is niet minder (alleen op een andere plaats (=broekzak-vestzak)). En over die eerlijke betaling: het is maar net hoe je wereldbeeld is. Sommige mensen vinden dat de aarde van iedereen is. In andere landen is het land van een of enkele personen (dictatoren). In jouw optiek zouden jij en ik dus ook eerlijk betaald moeten worden als Nederland (Gronings) gas verkoopt, het komt immers uit onze bodem. Ik betwijfel of dat een logische gang van zaken is.

En om nog even op die airco's in te gaan. Natuurlijk zijn die milieuonvriendelijk, net als de belachelijke hoeveelheden plastic verpakkingen, voedselderving bij restaurants, en ik kan nog wel 100 dingen noemen. Ik denk dat veel bedrijven zonder airco echter nog minder gedaan kregen dan nu. Zeker als het 30+ is buiten. Simpelweg omdat er dan helemaal niet meer te werken valt. Ongetwijfeld 'kon' dat 50 jaar geleden wel, maar toen lag de productiviteit per medewerker gemiddeld ook een stuk lager en waren allerlei andere zaken weer minder goed geregeld dan nu.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door Steve-O » zo 30 jun, 2019 9:18

Je kunt koeler bouwen, door een stuk de grond in te gaan, in plaats van telkens de hoogte op te zoeken. Andersom scheelt dat in de winter weer stookkosten. Je kunt ook koelkelders bouwen, om bestaande gebouwen te voorzien van koelere lucht. Efficiëntie is mogelijk iets lager dan airco.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door tanisha » zo 30 jun, 2019 10:00

Ze hebben dat oude lijk van rekening rijden ook weer eens uit de kast getrokken en nu onder de noemer milieu gaan kijken of ze er minder gelazer mee gaan krijgen. :lol:
Zelf geloven ze er ook niet helemaal in omdat ze dit lekker vooruit schuiven naar de volgende club.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door turbopilot » zo 30 jun, 2019 10:42

Airco, die dingen staan zo hard, dat ik voor de zekerheid een jas meeneem
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door op » zo 30 jun, 2019 11:23

on Topic:
In de Volkskrant lees ik dat het kabinet heeft besloten dat er rekeningrijden komt, in 2026. 2026!!Feit is dus dat er voorlopig niks gebeurt, kan na de volgende verkiezingen wel zomaar veranderen...
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door turbopilot » zo 30 jun, 2019 11:50

Volkskrant :shock: is die in de verkeerde brievenbus gestopt :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door jaap noord » zo 30 jun, 2019 12:28

Jelger, weet niet precies hoe en wat je het bedoeld, maar........ eerlijk mee betalen? Arabieren, olie, dollars,macht,olielanden?? Wel eens gewerkt daar??? Kan je verzekeren dat die "eerlijkheid" eerst maar eens uit hun eigen rijke vingertjes moet komen.
Ziet er leuk uit, maar achter de schermen is toch wat anders.
Nee, het mag wel blijken dat ik geen medelijden met ze heb.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door jelger » zo 30 jun, 2019 13:57

Dat is precies wat ik bedoel. In bijna alle niet westerse landen profiteert de lokale bevolking niet van onze olie en gas consumptie. Simpelweg de sjeiks of corrupte oligarchen daarvan de schuld geven en onszelf van enige rol of verantwoordelijkheid ontslaan is de makkelijke weg. Het was slechts een ludieke suggestie om de korting op ontwikkelingsbudget een beetje om te buigen. Maar ik zie er eerlijk gezegd best wat in om een paar cent van de accijns te besteden aan BHOS, en dan ondermeer chapiter eerlijke handel.

Nou zijn petrolheads niet de grootste fans van progressieve ideeen is wel duidelijk, maar ik meende dat Saab rijders ooit wel bovengemiddeld als zodanig bekend stonden, met nadruk op de verleden tijd.

Enfin, betalen en beladtingafdracht naar gebruik doen we al, het is nu een kwestie van welk model er moet komen of blijven met de opkomst van elektische automobiliteit.
Laatst gewijzigd door jelger op zo 30 jun, 2019 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door verde900 » zo 30 jun, 2019 14:00

jelger schreef:
za 29 jun, 2019 21:34
Niet aan de inwoners van de gebieden waar de meeste van onze olie vandaaan komt. Dat had je ook gesnapt natuurlijk, maar past niet op je stokpaardje. Ik zou het zelf prima vinden om een deel van onze accijns tbv 'eerlijke handel' in te zetten. Kost je aan de pomp niets extra.

Neem nu maar een koud ijsje of biertje. :drunksingers: beerchug: :fight_poke:
Jij en ik gaan niet over de besteding van de accijns, onze overheid heeft zelf n hoeveelheid bodemloze putten waarin het zonder verantwoording gestort wordt.
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Betalen naar gebruik. Wat kunnen we verwachten in ons land?

Bericht door turbopilot » zo 30 jun, 2019 14:01

Jelger Ben toch echt wel benieuwd welk werk jij doet en op welke politieke partij je stemt :D
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Plaats reactie