Algemene Rekenkamer: autobelastingen schieten hun doel voorbij
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Algemene Rekenkamer: autobelastingen schieten hun doel voorbij
De Algemene Rekenkamer heeft iets geconstateerd wat we eigenlijk al jaaaaaaaaaren weten:
de autobelastingen schieten hun doel voorbij.
De Rekenkamer doet daarom de aanbeveling aan staatssecretaris van Financiën Menno Snel
om de autobelastingen in hun huidige vorm onder de loep te nemen en deze te "heroverwegen
als ze niet bijdragen aan de hoofddoelen van de autobelastingen en ook geen actuele reden hebben.
Bron: https://www.nu.nl/auto/6013900/algemene ... orbij.html
de autobelastingen schieten hun doel voorbij.
De Rekenkamer doet daarom de aanbeveling aan staatssecretaris van Financiën Menno Snel
om de autobelastingen in hun huidige vorm onder de loep te nemen en deze te "heroverwegen
als ze niet bijdragen aan de hoofddoelen van de autobelastingen en ook geen actuele reden hebben.
Bron: https://www.nu.nl/auto/6013900/algemene ... orbij.html
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Re: Algemene Rekenkamer: autobelastingen schieten hun doel voorbij
Eigenlijk schieten ALLE Nederlandse belastingen hun doel voorbij .
-
93Rookie
- Donateur (3x)

ALLES, maar dan ook alles wat op belastinggebied op de schop is gegaan:
Na de zogenoemde Banken Crisis, is er in ons Koninkrijk der Nederlanden ,
voor een slordige 50 Miljard aan structurele belasting verhogingen doorgevoerd.
Misschien kun je nog wat details herinneren zoals de heffingsvoet voor de Zorg Verzekering Wet die bijna verdubbelde van 30.000 naar 50.000
En misschien vraag je je nog wel eens af waarom er bij het vakantiegeld meer dan de 52% schijf loonbelasting
van je loon af gaat.
Of slaap je gewoon verder.
Van een Rookie als Schaap.
Weer zo'n voorzetje om wat extra in de ivoren torens te pompen."Kost de burger handen vol geld"
Na de zogenoemde Banken Crisis, is er in ons Koninkrijk der Nederlanden ,
voor een slordige 50 Miljard aan structurele belasting verhogingen doorgevoerd.
Misschien kun je nog wat details herinneren zoals de heffingsvoet voor de Zorg Verzekering Wet die bijna verdubbelde van 30.000 naar 50.000
En misschien vraag je je nog wel eens af waarom er bij het vakantiegeld meer dan de 52% schijf loonbelasting
Of slaap je gewoon verder.
Van een Rookie als Schaap.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Ik zou minder moeite hebben met de belatingheffingen op auto's als het geld dat daarmee
wordt binnengeharkt ook gericht zou worden gebruikt voor doelen die hiermee rechtstreeks verband houden.
En dan denk ik aan de aanleg en het onderhoud van wegen, verbetering van de verkeersveiligheid etc.
wordt binnengeharkt ook gericht zou worden gebruikt voor doelen die hiermee rechtstreeks verband houden.
En dan denk ik aan de aanleg en het onderhoud van wegen, verbetering van de verkeersveiligheid etc.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Komt het kwartje van Kok nou ook eindelijk eens terug dan?
-
jelger
- Geregistreerd lid
De roep om een kattenbelasting heb ik ook alweer in de samenleving gehoord. Van mensen zonder kat.
Dat is nou net het ding: we zijn helemaal niet voor minder regels of lagere belasting zolang ze onszelf maar niet treffen. Ergeren we ons aan iets: regels! En handhaving! Ja, ik doe daar aan mee. Ik heb geen diesel, dus dieselaar pesten vind ik niet erg.
Dat is nou net het ding: we zijn helemaal niet voor minder regels of lagere belasting zolang ze onszelf maar niet treffen. Ergeren we ons aan iets: regels! En handhaving! Ja, ik doe daar aan mee. Ik heb geen diesel, dus dieselaar pesten vind ik niet erg.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Komi er ook dubbele belasting op auto's die zwaarder zijn dan 1400 kg
Wat katten betreft, wij hebben ze ook (wonen buiten af) vangen ook muizen en de rest.
Maar het blijven grote rovers en richten veel schade aan
Wat katten betreft, wij hebben ze ook (wonen buiten af) vangen ook muizen en de rest.
Maar het blijven grote rovers en richten veel schade aan
-
ReinO
- Donateur (2x)

hoe verzinnen ze het: autobelasting is er om het milieu te redden? Ik dacht dat het ging om inkomsten voor de
overheid te genereren. Gaan we nu elke belasting langs die meetlat leggen?
- tabakaccijns om longkanker te genezen?
- alcoholaccijns om lever en nierfalen op te lossen?
- overdrachtsbelasting om huizen te verbeteren?
- extra belasting op suiker om diabetes tegen te gaan?
enz.
Dan had het rijden op lpg een stuk goedkoper moeten zijn.
overheid te genereren. Gaan we nu elke belasting langs die meetlat leggen?
- tabakaccijns om longkanker te genezen?
- alcoholaccijns om lever en nierfalen op te lossen?
- overdrachtsbelasting om huizen te verbeteren?
- extra belasting op suiker om diabetes tegen te gaan?
enz.
Dan had het rijden op lpg een stuk goedkoper moeten zijn.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/27/re ... n-a3981815Autobelastingen zijn met 16,6 miljard euro een belangrijke inkomstenbron voor de overheid. Momenteel bestaan er zo’n 54 regelingen - onder meer voor bestelauto’s, oldtimers, youngtimers, taxi’s, brandweerauto’s, ambulances en gehandicaptenvervoer - waarmee in 2018 zo’n 2 miljard euro gemoeid was. Daarbinnen is het bijvoorbeeld aantrekkelijk om oudere dieselauto’s van de zaak met een lage dagwaarde privé te gebruiken. „Uit oogpunt van luchtkwaliteits- en klimaatdoelen onwenselijk”, concludeert de Rekenkamer.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Daar staat eigenlijk het omgekeerde: Men vindt dat genoemde categoriën te laag belast worden. Dus doei olditmers belastingvrij, doei youngtimer voor de zaak. Als het aan de rekenkamer ligt krijgt niemand iets terug. 
-
jelger
- Geregistreerd lid
En wat is daar verkeerd aan? Het wordt tijd dat oldtimers echt als oldtimers worden behandeld. En dat youngtimer geneuzel, hou toch op zeg. Dat zijn gewoon ouwe occasies die niet zo mogen heten want anders vang je er geen hipster geld voor.
Maak de wereld eenvoudiger en eerlijker.
Maak de wereld eenvoudiger en eerlijker.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Man man man, kijk nu ff waar je zelf mee rond rijdt of mee hebt gereden 
-
jelger
- Geregistreerd lid
Kom maar op de koffie om daar eens over te babbelen. Ik hoef mij op deze wijze niet te verantwoorden voor een standpunt over versimpelen woud aan regelingen.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Gelukkig regeert de rekenkamer ons land niet en zijn ze ook niet door ons gekozen daar -alhoewel de meerderheid hier een
erg slechte hand van kiezen heeft- .
Feit blijft dat het raar is dat er een verband hard gemaakt moet worden met het milieu. En bij accijns hoeft dat ineens niet meer?
erg slechte hand van kiezen heeft- .
Feit blijft dat het raar is dat er een verband hard gemaakt moet worden met het milieu. En bij accijns hoeft dat ineens niet meer?
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Het jagen op mensen die nu een belastingvoordeel hebben met hun oldtimer, youngtimer of wat dan ook heeft niets, maar dan ook NIETS met verbetering van het milieu uit te staan. Dat gaat alleen om centen. Denk even terug aan wat de scheepvaart uitstoot: Meer dan 1300 keer (ik herhaal 1300 keer) de totale uitstoot van alle auto's op de hele aardkloot tezamen
Elke kleuter snapt dat automobilistje je pesten (Want de symboolpolitiek kun je met zulke verhoudingen zeker wel zo met recht bestempelen) niet de oplossing biedt waar men zegt naar te zoeken. Het is te triest voor worden dat zelfs de "groene" partijen in dit soort onzin meelopen.
Wanneer gaan we (politiek en burger) nu eens maatregelen nemen die echt zoden aan de dijk zetten? We zeggen dat we minder energie moeten verbruiken, maar het aantal accu en batterij aangedreven producten neemt alleen maar toe. Als we dit niet aan de grens tegenhouden, moeten we eindelijk eens investeren in grootschalige opwekking van zonnewarmte-energie in landen waar daar ruimte voor is. Alleen op die manier kan onze voetafdruk verkleind.
En die schepen. Aanpakken die hap! Nu!
En kunnen we iets minder brandstofslurpends verzinnen dan een straalmotor? Heeft het zin om minder vluchten uit te voeren met grotere toestellen? (Beluga Boeing) Of juist meer met kleinere. Kan de techniek in ontwerp envan bijvoorbeeld stealth-bommenwerpers om langere afstanden te overbruggen ook toegepast worden in burger- en vrachtluchtvaart. Maakt het uit hoe die dingen eruit zien.
En kunnen we gelijktijdig niet zeggen. Allemaal max 1x per 3 -5 jaar met vliegvakantie. Laat de ticketprijzen maar weer stijgen. Firma's als Ryan-air hebben het aantal vluchten door prijsstunten doen toenemen en de lonen van piloten onder druk gezet, meer steeds meer stakingen tot gevolg. Gewoon terug in de tijd, zou ik zeggen.
Wanneer gaan we (politiek en burger) nu eens maatregelen nemen die echt zoden aan de dijk zetten? We zeggen dat we minder energie moeten verbruiken, maar het aantal accu en batterij aangedreven producten neemt alleen maar toe. Als we dit niet aan de grens tegenhouden, moeten we eindelijk eens investeren in grootschalige opwekking van zonnewarmte-energie in landen waar daar ruimte voor is. Alleen op die manier kan onze voetafdruk verkleind.
En die schepen. Aanpakken die hap! Nu!
En kunnen we iets minder brandstofslurpends verzinnen dan een straalmotor? Heeft het zin om minder vluchten uit te voeren met grotere toestellen? (Beluga Boeing) Of juist meer met kleinere. Kan de techniek in ontwerp envan bijvoorbeeld stealth-bommenwerpers om langere afstanden te overbruggen ook toegepast worden in burger- en vrachtluchtvaart. Maakt het uit hoe die dingen eruit zien.
En kunnen we gelijktijdig niet zeggen. Allemaal max 1x per 3 -5 jaar met vliegvakantie. Laat de ticketprijzen maar weer stijgen. Firma's als Ryan-air hebben het aantal vluchten door prijsstunten doen toenemen en de lonen van piloten onder druk gezet, meer steeds meer stakingen tot gevolg. Gewoon terug in de tijd, zou ik zeggen.