E10: na stilstand kans op sludgevorming

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
RoelandV
Geregistreerd lid

E10: na stilstand kans op sludgevorming

Bericht door RoelandV » ma 27 apr, 2020 22:03

Autoweek heeft een artikel gepubliceerd over het effect van E10 na langer stilstaan.
Daarin wordt gemeld dat bij E10 voor 10% Bio-ethanol bevat. Bio-ethanol heeft de eigenschap om vocht op te nemen
uit de omgeving. Zodoende kan er vocht in de tank komen en dat kan tot problemen leiden,
Bij een nog koude motor condenseert dat vocht op de koude cilinderwand.
Dit vocht loopt langs de cilinderwand naar beneden het carter in en wordt daar door additieven in de motorolie ingekapseld.
Er ontstaat dan 'sludge' in de olie en dat kan zich gaan verzamelen in bijvoorbeeld het kleppendeksel.
Normaal gebeurt dit op kleinere schaal ook al bij auto's waar enkel korte stukjes mee worden gereden,
maar als er nog meer vocht in de brandstof zit dan gewoonlijk, kan dit uiteraard wat sneller tot problemen leiden.
Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... n-met-e10/

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: E10: na stilstand kans op sludgevorming

Bericht door Steve-O » di 28 apr, 2020 2:23

Tsjonge, wat een commotie om niks. Eerst paniek scheppen met een pakkende koptekst die het meest bij lezers blijft hangen en het brein bij velen niet meer loslaten om aan het aan het eind van het artikel het weer te relativeren met het eens in de week een niet al te korte rit met de auto maken. De onzekerheid is echter al geschapen. En tegenstijdige en vreemde beweringen zijn al als zoete koek geslikt.

Enige voorbeeldquotes - en kanttekeningen:
"Bij lange stilstand zal dit vocht zich onderin de tank tezamen met wat alcohol verzamelen. Behalve mogelijke oxidatie, omdat dit water-alcoholgoedje in de tank corrosief is, kan zich ook nog een ander probleem gaan voordoen." Is 99% van de tanks van de laatste 25-30 jaar niet van kunststof, dan?

"Wanneer er weer gereden wordt met de auto en er veel vocht bezonken is in de tank" - Tja, daar zit een een plafond aan dat gerelateerd is aan het percentage alcohol. We praten hier niet over liters water, en het is nog gebonden aan de alcohol, dus van water in je tank kun je niet spreken. Maar dat beeld wordt wel gevormd.

"Bij een nog koude motor condenseert dat op de koude cilinderwand." -Tja, hoelang is de cilinderwand van een motor koud, of als koud aan te duiden? Deze warmt in sneltreinvaart op. Condensatie kan slechts plaatsvinden bij een aanzienlijk temperatuurverschil tussen brandstofmengseltemperatuur en cilinderwand, waar bij de cilinderwand dan het koudst van de twee moet zijn. Met een buitentemperatuur van de afgelopen 2 maanden, en de daaraan gerelateerde brandstoftemperatuur in de tank, zal de temperatuur van de cilinderwand binnen enkele seconden ruimschoots boven de brandstoftemperatuur gekomen zijn, en mogelijk was het blok al op dezelfde temperatuur als de brandstof op het moment dat je startte.

En de commentaren komen snel: Nodeloos protest aan het adres van een overheid die iets aan de uitstoot probeert te verminderen, en reacties van mensen die beweren dat ze nooit E10 denken om dat ze overtuigd zijn dat het slecht is voor hun auto, en dus altijd E5 tanken. De drommels weten niet dat E5 inmiddels synoniem staat voor E10. Het feitelijke percentage alcohol is in beide brandstof licht aan variatie onderhevig.

Er staat wel een zinninge opmerking: "Auto's zijn niet gemaakt om lang stil te staan, maar om te rijden" - Een wijsheid die al honderd jaar op toepassing is op auto's met welke brandstof dan ook. Er zal ergens een omslagpunt zijn waarop je startproblemen mag verwachten. Dat is niet na een week of twee of zelfs een maand.

Wat betreft de winterbrandstof, zal dat het meest negatief voor je portemonnee zijn. Niet voor je auto.

Oh, en winterbrandstof bevat met aan zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid minder ethanol ... voor de doemdenkers een geruststellende gedachte, denk ik.

KoenB
Geregistreerd lid

Bericht door KoenB » di 28 apr, 2020 5:40

Goede uiteenzetting Steve-O. Wat mij betreft sla je de spijker op z'n kop aangaande dit steeds maar terugkerende onderwerp.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 28 apr, 2020 8:22

of het slecht is voor de auto is punt 2, maar waar het van gemaakt wordt en met welk doel het wordt toegevoegd, daar zet ik wel mijn vraagtekens bij

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 28 apr, 2020 9:20

Ik heb toch liever ethanol in mijn benzine dan de benzeen en lood die er ooit in zaten.

De ouders van mijn partner woonden op een steenworp afstand van de A9 beide hebben kanker gehad met als gevolg dat ik geen schoonouders heb.
Ze hebben de A9 zien komen en vele jaren lang in de benzine en diesel dampen gewoond de vervelende ziekte kregen ze een jaar na elkaar.

Dus gezond was die ouwe troep niet echt!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 28 apr, 2020 14:57

zal nu nog wel steeds slecht zijn voor je gezondheid, maar als ze er toen wat bij in gooiden tegen voorkoming van slijtage van klepinslag dan was het vast niet helemaal ok.

aan de andere kant vroege reden we met rem- en koppelings voering voorzien van asbest, ik denk dat destijds een uurtje op een druk kruispunt in Amsterdam gaan staan gevaarlijke was dan nu een asbest dak verwijderen :-S+

laat staan om even met perslucht de boel tijdens onderhoud schoon te blazen

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 28 apr, 2020 16:32

Gewoon er uitspuiten met remmen reiniger zolang het niet stuift en in je longen kan komen is er niks aan de hand

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 28 apr, 2020 18:18

:offtopic:
Zag onlangs dit filmpje met reclame van "Asbestos" in het asfalt van heel Amerika in vroeger jaren en neem aan dat deze ramp zich niet tot de USA beperkt heeft. Die remblokjes me asbest zullen nu wel her en der diep in de grond begraven liggen, mag ik hopen. Maar zullen al die duizenden kilometers asfalt al gesaneerd zijn?
En zo nee? Zal er tot in het einde der tijden tijdig overheen geasfalteerd worden, eer dat de gevaarlijke vezels door slijtage aan het oppevlak verschijnen.

Het antwoord op deze vraag zou weleens tegen kunnen vallen, denk ik.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 28 apr, 2020 19:18

Asbest werd vroeger gezien als heel mooi product.
Feitelijk is het een vezel wat zich op de longen inkapseld dat maakt asbest gevaarlijk in principe is en herenkapper aan de zelfde risico's blootgesteld.

Zolang asbest aan een stuk blijft is er zeer weinig risico.

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » zo 17 mei, 2020 20:03

E10 is rotzooi, maar E5 is niet veel beter.
De kwaliteit van betere auto's zoals Volvo en Saab kunnen dat goedje bij oudere types wel verdragen.
Na 3 maanden wordt de benzine al slechter, vroeger waren meerdere jaren geen probleem.
Maar ten koste van wat ging dat? In ieder geval vond ik het wel veel lekkerder ruiken. :wink:
Tweetakten zullen er nog meer last van hebben omdat olie niet zo lekker mengt met E10 ook carburateur motoren
zullen het moeilijk krijgen als ze niet vaak gebruikt worden.
Er zullen heel wat brommertjes gaan sneuvelen. Een Honda Vision uit 2012 is E10 proof, het meeste ervoor niet.
Bvb bij de Honda scooter Elite/Spacy 250cc. Voor 1988 niet, erna weer wel. Andere rubbers gebruikt? Andere afstelling
ontsteking?

Een 'afgesloten' ruimte trekt nu eenmaal vocht aan, dus vooral een tank.
Maar daar zijn middeltjes voor of een juiste filter wat gebruik maakt van de zwaartekracht.
Rij je regelmatig dan zal het wel mee vallen, rij je weinig dan opletten.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 18 mei, 2020 13:48

Het maakt niet uit wat voor brandstof er maanden lang in een stilstaande auto in de tank staat. Er is altijd sprake van enige degradatie. Auto's zijn bedoelt om te rijden. Niet om stil te staan. Uit ervaring kan ik melden dat een SAAB die weggezet wordt met 50-85% Ethanol in de tank, na 2 jaar nog steeds zonder enige hapering start. En dat zelfs met een kromme krukas.

Alleen wie een oudere auto met een tank van metaal heeft, zou zich mogelijk zorgen moeten maken. Moet de ontwikkeling van schonere brandstoffen stoppen vanwege oude auto's die maanden of jarenlang stilstaan? Of in het museum?

Ergens in de productiejaren van de 99 en 900 zijn de tanks van kunststof geworden. Een blik onder je auto zegt genoeg. Wie bang is tapt hem leeg of bouwt een roestvrijstalen tank in.
ALs je je auto wekelijks/maandelijks rijdt en parkeert met meer dan een halfvolle tank, hoeft zich ook niet direct zorgen te maken.

Maar wees gerust. Er is alweer een markt ontwikkelt voor paniekhazen: Producten die je in je tank toe kunt voegen om roest in je tank an je blok te voorkomen. Onzekerheid en psychologische druk is ween geweldige magneet voor mensen die iets absoluut niet nodig hebben.

Je leest van mensen die sinds het tanken van E10 opeens problemen krijgen. Misschien was het al lang eens tijd om je injectoren te reiningen??? Wat is de conditie van je blok in zijn geheel eigenlijk. Zuigerveren nog in orde? Vacuumsysteem wel onderhouden? En .... ? Vul maar in.

Misschien daar ook eens bij stilstaan in plaats van de brandstof de schuld te geven. Ethanol en Methanol hebben een reinigende werking op het interne van je blok. Methanol is echter te agressief voor gebruik voor consumenten. Dat is alleen geschikt voor de racerij waar het blok na één of meer races toch afgeschreven wordt. Ethanol heeft die eigenschap niet. En is niet schadelijk voor je motor zonder softwaresturing/aanpassingen in lage dosis als 5 of 10%.

Er zijn heel wat fabrikanten die niet durven stellen dat hun auto's geschikt zijn voor Ethanol omdat ze niet weten wat de exacte conditie van hun auto's is. Rubber degradeert ook met de tijd. Als er nog nooit een slang in een auto is vervangen in zijn onderhoudshistorie kan dat een oorzaak van problemen worden. Fabrikanten die onzeker zijn, willen geen slechte reclame voor hun merk in de publiciteit. Hoe gaan ze bewijzen dat het gewoon aan achterstallig onderhoud ligt, in plaats van aan de kwaliteit van toegepaste slangen en rubbers.
Logisch dat de meeste fabrikanten die ethanol ok vinden, een beperkt aantal jaren teruggaan in compatibiliteitslijsten.

Er wordt veel beweert zonder dat er enige bewijslast tegenover staat. Het is natuurlijk ook niet te doen om al je eerder geproduceerde modellen vandaag op een testbank te plaatsen. Er wordt dus op safe gespeeld. En dat is begrijperlijk. Paniek zaaien vind ik echter belachelijk.

E5 - E85 is geen rotzooi!

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » di 26 mei, 2020 9:32

Door ADAC is jaren terug al een test gedaan en bewezen dat de huidige benzines 'technisch' steeds slechter worden.
Maar klopt, maakt het nog niet meteen rotzooi.
Dat heeft hoofdzakelijk twee oorzaken, de (goede) olie raakt op en de milieu eisen, wat op zich natuurlijk wel iets goeds is.
Alhoewel hoe milieu vriendelijk is Ethanol?
Veel oudere motorrijders komen er achter dat vroeger even je motor stallen niet meer zo makkelijk is. De benzine degradeert
vele malen sneller dan vroeger.
Waarom zou een auto niet gemaakt zijn om stil te staan!!
Dat is pas goed voor het milieu.
Onder het mom van maak meer km dan kan ook een elektrische auto milieu vriendelijk zijn!?

De huidige benzines voldoen steeds minder aan hun taak.
THT van slechts 3 maanden
Hoger verbruik
Uiteraard geen enkel probleem als het milieu er bij gebaat is, maar...

Ethanol is nu eenmaal hygroscopisch en de meeste mensen doen rijst bij hun zout om klonteren te voorkomen.
Dus ja, als je nu eenmaal weinig (milieu vriendelijke) km maakt dan is een middeltje wat het vocht bindt zo gek nog niet om sludgevorming tegen te gaan.
Gelukkig rij ik een kwaliteitsauto uit 1986 dus die fikt die benzine wel weg en mijn uitstoot moet wel heel gek worden wil een Tesla beter zijn voor het milieu.

Maar de toekomst heeft ingezet op elektrische auto's en die worden de hemel in geprezen want die hebben geen uitstoot! Helemaal niets, nul, nada, noppes.
Daarom mag de oorlog begonnen worden tegen de verbrandingsmotor want die moet weg.
Dus wetten maken die de elektrische auto een duwtje in de rug geeft.
Slechtere benzines maken waardoor oudere exemplaren, die maar niet willen sterven hopelijk dat dan toch eerder doen.
Moderne auto's hebben daar geen last van, de meeste zijn toch al na een 1,5 of 2 ton technisch of economisch op.
En dat alles maakt een EV straks aantrekkelijker.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 26 mei, 2020 10:25

:mrgreen: Ik ga nu de uitdaging aan! Ik weet al dat een jaar lang E85 (85% ethanol) bewaren in een jerrycan geen enkel probleem is. Mijn motor zet ik 's jaarlijk 4-6 maanden ook weg met E10 (stalen tank) en deze vertoond na jaren nog steeds geen roest in de tank. De laatste keer overigens vergeten vol te tanken.

Maar het kan extremer: Ik heb nu al 3 jaar :shock: (!!!) een 9-5 staan die voordat hij strandde met een haast vastlopende krukas, volgetankt met een mix van Euro 95 en meer dan 50% E85 is weggezet. Ging de avond voor de keuring met de wet van Murphy aan de haal. :-S+ Deze heb ik met tussenpozen van meer dan een jaar op eigen terrein gemanouvreerd. Hij startte altijd in één keer, zonder haperen of CE-meldingen. Ik heb wel gepoogd met een verschillende typen slang via de tankklep iets over te pompen, maar kennelijk is die weg naar de tank tegen diefstal beveiligd.

Binnenkort, als ik de achterwielophanging en -remmen heb hersteld zal ik de inhoud van de tank overpompen in mijn 2007 DE en het goedje oprijden. Dan kan het 'broodje aap' hopelijk eindelijk in de prullenbak. Ik heb nu een adapter gemaakt voor op de stekker van de brandstofpomp en een tooltje waarmee ik de orginele koppelingen aan de brandstofrail netjes loskan maken en weer terug kan klikken, zodat ik met behulp van een andere slang het mengsel in de andere 9-5 kan krijgen.

Mijn inzet: 1 grote fles Leffe Blond (Ik meen 750 ml). Als de motor stagneert door water of roestprut, kom ik hem bij je brengen. Als ik de tank zonder overkomelijke problemen leegrij tot het benzineniveaulampje oplicht dat het tijd wordt om naar een tankstation om te zien, kom jij hem mij brengen. Als de hoeveelheid brandstof uit de oude door verdamping minder is geworden of het niet lukt de gehele inhoud over pompen meldt ik dat. Ik zal echter geen andere brandstof bijmengen om het tekort tot een vollle tank aan te vullen. Het tankniveau van mijn DE is nu richting tanklampje aan.

Do you accept this challenge :?:

:wow:

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » di 26 mei, 2020 11:17

Ech nie.
Als iemand zo zeker van zijn zaak is... :roll:
Wel jammer dat die brandstof dan je krukas sloopt... :twisted:

Maar jij hebt het ook over een andere brandstof. Op zich heb ik nog niet eens zo'n probleem met ethanol in de benzine.
Maar volgens mij hebben ze veel meer gedaan.
Het is ook niet zo dat 2x E5 E10 is. Dat blijkt toch wel even een andere brandstof.
Op dat gebied lijkt mij die 5% ethanol ook niet veel meer uit te moeten maken.
Ook blijkt de verbrandingswaarde af te nemen en lees je veel dat de huidige benzine na 3 maanden zijn beste tijd al heeft gehad.
Vergomming kwam altijd al voor maar doordat de huidige benzine (misschien mede door ethanol) sneller verouderd, vergommt ie ook eerder.
Wat jij aangeeft is dat door meer ethanol de benzine weer iets beter wordt.
Benzines van vroeger hadden daar totaal geen last van.

Het enige wat jij nu kan aantonen is dat het vochtprobleem mbt ethanol wel mee valt. Behalve als je een oudere auto hebt waarbij de
tank niet zo goed 'dicht' zit als bij moderne auto's.
Veel mensen dachten de afgelopen jaren ook dat hun motor stuk was gegaan door het winter stallen.
Even nieuwe benzine er in was vaak al voldoende.
Maar dit speelt ook al weer een aantal jaren.
Daarbij zijn de meeste motortanks ook niet echt goed dicht.
Het oxidatie proces in ouder spul gaat dan veel sneller en lijkt dan alsof die machines slechter lopen.
De tank is dan de boosdoener.

Natuurlijk heeft E10 een lagere uitstoot, er wordt ook minder verbrandt.
E10 is ook een stuk duurder, je krijgt minder energie voor je geld.

Ik tank nu met mijn 740 om en om en wacht even af. Tank 2/3 leeg rijden en dan weer tanken.
Weet ik dat ik die periode veel rij, dan tank ik ook gewoon e10.
Ook monteer ik een ander benzine filter waar water onder in kan blijven staan.
Komt dat er niet dan bindt het alcohol zo goed dat dat dus ook niet het probleem is en komen we weer terug op het verouder proces.
In mijn s70 gaat alleen maar E10

En wie weet is het bij mengen van kraakolie met al die 200 plus chemicaliën ook wel een onderliggend probleem.
Halen ze al die verontreinigingen er wel uit.
De lichte olie is al op en we krijgen steeds meer de overgebleven drap.......?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 26 mei, 2020 11:24

Ik mis nog een draadje over 5G en KSAK.

just sayin'. :roll:

Plaats reactie