Ech nie.
Als iemand zo zeker van zijn zaak is...
Wel jammer dat die brandstof dan je krukas sloopt...
Maar jij hebt het ook over een andere brandstof. Op zich heb ik nog niet eens zo'n probleem met ethanol in de benzine.
Maar volgens mij hebben ze veel meer gedaan.
Het is ook niet zo dat 2x E5 E10 is. Dat blijkt toch wel even een andere brandstof.
Op dat gebied lijkt mij die 5% ethanol ook niet veel meer uit te moeten maken.
Ook blijkt de verbrandingswaarde af te nemen en lees je veel dat de huidige benzine na 3 maanden zijn beste tijd al heeft gehad.
Vergomming kwam altijd al voor maar doordat de huidige benzine (misschien mede door ethanol) sneller verouderd, vergommt ie ook eerder.
Wat jij aangeeft is dat door meer ethanol de benzine weer iets beter wordt.
Benzines van vroeger hadden daar totaal geen last van.
Het enige wat jij nu kan aantonen is dat het vochtprobleem mbt ethanol wel mee valt. Behalve als je een oudere auto hebt waarbij de
tank niet zo goed 'dicht' zit als bij moderne auto's.
Veel mensen dachten de afgelopen jaren ook dat hun motor stuk was gegaan door het winter stallen.
Even nieuwe benzine er in was vaak al voldoende.
Maar dit speelt ook al weer een aantal jaren.
Daarbij zijn de meeste motortanks ook niet echt goed dicht.
Het oxidatie proces in ouder spul gaat dan veel sneller en lijkt dan alsof die machines slechter lopen.
De tank is dan de boosdoener.
Natuurlijk heeft E10 een lagere uitstoot, er wordt ook minder verbrandt.
E10 is ook een stuk duurder, je krijgt minder energie voor je geld.
Ik tank nu met mijn 740 om en om en wacht even af. Tank 2/3 leeg rijden en dan weer tanken.
Weet ik dat ik die periode veel rij, dan tank ik ook gewoon e10.
Ook monteer ik een ander benzine filter waar water onder in kan blijven staan.
Komt dat er niet dan bindt het alcohol zo goed dat dat dus ook niet het probleem is en komen we weer terug op het verouder proces.
In mijn s70 gaat alleen maar E10
En wie weet is het bij mengen van kraakolie met al die 200 plus chemicaliën ook wel een onderliggend probleem.
Halen ze al die verontreinigingen er wel uit.
De lichte olie is al op en we krijgen steeds meer de overgebleven drap.......?