Wat gebeurt er op de bandenmarkt?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Wat gebeurt er op de bandenmarkt?

Bericht door Gele aero » do 07 mei, 2020 17:23

In mijn speurtocht naar nieuwe banden zat ik wat tests te lezen, en wat mij opviel is dat in onderstaande toch best hoog aangeschreven test opvallende merken heel hoog scoren. Apollo en Nexen op respectievelijk plaats 5 en 6. Dat waren toch merken die een paar jaar geleden liefhebbers niet onder hun auto zouden monteren! Natuurlijk kun je altijd kanttekeningen plaatsen bij dit soort tests, maar de tijd dat dit soort merken onderaan eindigden met opmerkingen als "levensgevaarlijk" lijkt dus achter de rug... Al zou ik eerder voor Nokian gaan die lager eindigt.
https://www.autobild.de/artikel/sommerr ... 29291.html

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Wat gebeurt er op de bandenmarkt?

Bericht door Orphy » do 07 mei, 2020 18:09

Volgens mij is hankook ook ooit eens begonnen als midrange band als ik me niet vergis, de markt werd toen gedomineerd door de gevestigde merken. Inmiddels is dat dus achterhaald, net zoals Nokia niet meer domineert in de mobiele telefoon markt:-)

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » do 07 mei, 2020 18:51

Apollo heeft Vredestein overgenomen.
Ik heb pas 4 nieuwe onder mijn 9000, made in Hungary staat erop.
Niets is meer wat het was...

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » do 07 mei, 2020 19:03

@KOENIE: achter "Made in Hungary" schuilt een bijzonder verhaal:
750 Vredestein-werknemers in Enschede raken hun baan kwijt aan een bandenfabriek van
moederbedrijf Apollo in Hongarije. Die fabriek kwam er na veel politiek gedoe en bijna 100 miljoen
aan staatsteun, blijkt uit onderzoek van deze krant. Het lot van 750 Vredestein-werknemers in Enschede
lijkt al bij de overname van hun bedrijf in 2008 te zijn bezegeld.
Bron: https://www.tubantia.nl/enschede/politi ... ~aad07407/

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » do 07 mei, 2020 19:16

Helpt elkaar en koopt Hollandschen waar!

KoenB
Geregistreerd lid

Bericht door KoenB » do 07 mei, 2020 19:17

K0ENIE schreef:
do 07 mei, 2020 18:51
Apollo heeft Vredestein overgenomen.
Ik heb pas 4 nieuwe onder mijn 9000, made in Hungary staat erop.
Niets is meer wat het was...
Precies dit. Apollo banden bestemd voor de Europese markt worden nu in dezelfde fabriek en met dezelfde technologie geproduceerd als de Hollandse gloriebanden. Prijsverschil zit hem erin door de andere positie waar ze de markt in worden gezet. Vredestein is zo een paar tientjes per band duurder en hebben 't nieuwste profiel. Ontwikkelingskosten worden op deze tientjes terugverdient. De apollo' s krijgen 't profiel van een model jonger waarvan 't ontwerp reeds terugbetaald is, maar worden van dezelfde kwaliteit geproduceerd. Of tenminste, in Europa dan :lol:

KoenB
Geregistreerd lid

Bericht door KoenB » do 07 mei, 2020 19:18

J.vandermeulen schreef:
do 07 mei, 2020 19:16
Helpt elkaar en koopt Hollandschen waar!
Top plan! Zelf zowel vredestein onder de saab als onder de racefiets :O:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 07 mei, 2020 19:31

Ik koop steeds Scandinavische merkbanden, Nokian en Gislaved

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 07 mei, 2020 20:22

Sommige dingen veranderen niet. Continental in Duits blad op 1. :D

HanU
Donateur
Donateur

Bericht door HanU » do 07 mei, 2020 21:08

Voor een cabrio let ik op de geluidproductie. Daarom Michelin met 50 dB en XL vanwege de V6 voorin

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 07 mei, 2020 21:11

50db? Dat lijken haast fluisterbanden. Bedoel je geen 70db. Daar zitten de meeste fabrikanten rond.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » do 07 mei, 2020 22:11

Ik heb ook die Vredestein onder de Saab, achter made in NL, vóór made in Hungary. Hoogstwaarschijnlijk is het verbeelding maar het lijkt alsof de nieuwe voorbanden zich iets minder goed gedragen dan de oude.
Voor deze banden claimt Vredestein ook 70 dB. Twee dB minder kostte een hoop geld.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 08 mei, 2020 0:44

Sommerreifen-Test mit 50 Reifen im Format 245/45 R 18.

Volgens mij rijden er maar weinig SAABs op 18 inch. Deze test kun je niet als referentie voor ons SAABrijders zien. Bij meer gangbare 16 en 17 inch varianten, zouden de resultaten anders kunnen uitvallen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 08 mei, 2020 1:05

@roeland v dank voor de link. Smerig spelletje dus. Zoals wel vaker. Had toch al weinig met Apollo maar nu helemaal niet meer.

Gebruik liefst Nokian of Michelin. Uiteraard moet iedereen doen wat hem of haar goed dunkt. Je kunt toch nooit goed vergelijken, want niemand heeft elk type band geprobeerd onder dezelfde auto met dezelfde omstandigheden en overige constantes.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 14 mei, 2020 8:49

Heb zelf ook wel een zwak voor Nokian, geen idee waarom, misschien omdat het ook Scandinavisch is. Nokian is trouwens ook wel interessant, vroeger echt premium merk met premium prijzen, maar nu in mijn ogen nog steeds een premium merk maar tegen bijna budget prijzen. Voor een paar Hankooks V12 EVO2 betaal ik meer per band dan voor een Nokian Powerproof. Enige dat ik kan bedenken is dat Nokian weer vertrouwen moet winnen van de consument vanwege dat winterbanden-test-debacle van een jaar of 2 a 3 geleden. Valt me ook op dat Nokian ook niet altijd even denderend uit de testen komen, maar ach echt op het randje rijd ik nooit, sterker nog verre van dat. Echt belangrijk vind ik remweg (die is prima bij Nokian) en slijtage (wisselende berichten daarover).

Plaats reactie