Rokende TDi's, wat is dat toch?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
JanWessel
Geregistreerd lid

Rokende TDi's, wat is dat toch?

Bericht door JanWessel » ma 16 okt, 2006 12:11

Valt me wel op de laatste tijd: moderne merken en modellen in TDi-uitvoering (Audi A3/A4, Golfjes, Passatjes, Bora'tjes) Die bij het op/doortrekken een enorme zwarte wolk uithoesten. Hoe kan dat met alle moderne techniek, katalysatoren en filters?

taaffert
Geregistreerd lid

Re: Rokende TDi's, wat is dat toch?

Bericht door taaffert » ma 16 okt, 2006 12:16

waxle schreef:Valt me wel op de laatste tijd: moderne merken en modellen in TDi-uitvoering (Audi A3/A4, Golfjes, Passatjes, Bora'tjes) Die bij het op/doortrekken een enorme zwarte wolk uithoesten. Hoe kan dat met alle moderne techniek, katalysatoren en filters?
Chiptuning.
Roken ze veel erger.
Leons roken al zo erg wanneer ze van de truck gelost worden. Vriend van me rijdt een Leon Cupra 4 TDI, strakke wagen trouwens, gechipt en wat daar aan wolken uitkomt is niet normaal.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 16 okt, 2006 12:50

Rustig rijden en daarna los trekken. De TDI's van de VW-groep slibben een beetje dicht bij rustig rijden. Wordt er daarna flink gas gegeven dan komt de roet los en dus dikke pluimen. Mensen die rustig met hun TDI rijden hebben altijd problemen bij roetmeting voor de APK. Reinigingsmiddel in de tank en een rondje volgas in zijn 1 was meestal de oplossing.

Disclaimer: Ik heb het nu over mijn ervaringen van +/- 5 jaar geleden.

Maar ik moet zeggen dat ik liever dikke pluimen heb dan fijnstof. Diesels lijken schoner te worden, maar de roetdeeltjes worden alleen maar kleiner en dus gevaarlijker :? .

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » ma 16 okt, 2006 13:01

taaffert schreef:[Chiptuning.
Roken ze veel erger.
:donot: da's niet waar! Ik heb al vele diesels gemodificeerd en er is er niet eentje bij die erger rookt dan voor de tuning.

De goedkope "ebay" powerboxen kunnen wel zorgen voor een dikke pluim.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 16 okt, 2006 13:27

speektuning schreef:
Roken ze veel erger.
:donot: da's niet waar! Ik heb al vele diesels gemodificeerd en er is er niet eentje bij die erger rookt dan voor de tuning.

Dan doe jij het beter dan de meesten. :applause:
Maar waren dat ook de TDI'tjes van het VAG-concern? Want dat vind ik altijd echt bizar...

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 16 okt, 2006 13:34

De kracht van een dieselmotor is vermogen (souplesse) bij een relatief tamelijk laag toerental (in vergelijking tot een ongeblazen benzinemotor), die rookwolken onstaan doorgaans alleen als je flink ver doortrekt (richting 5000t/min of eroverheen) door je diesel te berijden als zijnde een benzinemotor zeg maar, en dat was nu net niet de bedoeling van een dieselmotor.
Dichtslibben is een onzinverhaal wat alleen door je eigen idee gevoed wordt, stationaire diesels voor agregaten of schepen kunnen vele tientallen jaren probleemloos functioneren zonder ooit even flink "doorgetrapt" te zijn....

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » ma 16 okt, 2006 13:37

taaffert schreef:
speektuning schreef:
Roken ze veel erger.

Dan doe jij het beter dan de meesten. :applause:
Maar waren dat ook de TDI'tjes van het VAG-concern? Want dat vind ik altijd echt bizar...
Ik doe weinig VAG....vind ik niet zo mooi...

Renault dCI motoren, BMW's, Fiat JTD's, Peugeot HDI's en Citroën HDI's zijn toch wel mijn favorieten.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 16 okt, 2006 14:48

verde900 schreef:Dichtslibben is een onzinverhaal wat alleen door je eigen idee gevoed wordt, stationaire diesels voor agregaten of schepen kunnen vele tientallen jaren probleemloos functioneren zonder ooit even flink "doorgetrapt" te zijn....
Die zijn ook ontworpen op die arbeid.
En heb jij een boot nog nooit zien roken?? Dan zit je waarschijnlijk alleen maar op een fluisterboot in de Biesbosch 8)
Dichtslibben, mij om het even, ik geloof het allemaal wel, weet alleen wel dat een 530d door de een constant bereden niet te veel rook geeft, uitlenen aan rustige rijder en daarna terugkrijgen, met dezelfde rijstijl (zoals gebruikelijk) rijden en nu wel meer rokend dan voor de uitleensessie, tijdelijk uiteraard.
Zal wel toeval zijn ;)

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » ma 16 okt, 2006 21:29

Zwarte rook bij een diesel is onvolledige verbranding en dus roet !

Dus deze auto heeft geen roetfilter en de bestuurder heeft net het gaspedaal flink ingetrapt terwijl het toerental eigenlijk te laag is.

Omdat de diesel inspuitpomp veelal mechanisch gekoppeld is aan het gaspedaal, is het dus mogelijk om een veel te rijk mengsel te maken.

Gewoon rustig gas geven met een diesel, dan trekt hij beter en vervuilt de motor, roetfilter en omgeving minder !

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 16 okt, 2006 21:37

Saabs met een dieselmotor zijn geen echte Saabs... :lol:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 16 okt, 2006 21:42

72sonett-III schreef:Saabs met een dieselmotor zijn geen echte Saabs... :lol:
fundamentalist!

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 16 okt, 2006 21:49

verde900 schreef:
72sonett-III schreef:Saabs met een dieselmotor zijn geen echte Saabs...
fundamentalist!
OK, vooruit... tenzij het een tweetakt diesel is...

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » ma 16 okt, 2006 21:49

Tegenwoordig zijn het JTD's, en die zijn echt wel goed.

We hebben er een paar in onderhoud met >400.000 km en nog weinig te merken van vermoeidheid.

En dan zijn het nog wel couriers auto's

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 16 okt, 2006 21:50

72sonett-III schreef:
verde900 schreef:
72sonett-III schreef:Saabs met een dieselmotor zijn geen echte Saabs...
fundamentalist!
OK, vooruit... tenzij het een tweetakt diesel is...
ok, reactionair dan.....

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » ma 16 okt, 2006 23:10

Tegenwoordig zijn het JTD's, en die zijn echt wel goed
ja mijn zoon heeft er ook een 360.000 km en weinig onderhoud/kosten snel en soepel

maar niet zuinig want daarvoor moet je toch echt bij de duitsers zijn want alfa mag dan de uitvinder zijn van common rail maar bij normaal gebruik blijft het toch steken op 1/15 1/16 terwijl de duitsers toch 1/19 1/20 halen ook bij redelijke snelheden

mvg bert

Plaats reactie