Ik denk dat de dealer, zoals wij die kennen, zijn langste tijd wel gehad heeft. Laten we eerlijk zijn, in Nederland heeft elk merk ook zijn eigen dealer in elke grotere plaats. Ergens kan dat ook niet meer uit, als je denkt aan de marges die op auto's zitten. In veel landen ben je veel langer onderweg om bij je dealer te komen dan bij ons. Maar goed, dat zal niet de reden zijn om dit zo rigoureus te doen. Ik denk eerder dat er een paar andere grote krachten zijn die dat veroorzaken. Een belangrijke reden zal de manier zijn waarop we auto's kopen. Vroeger deed je een paar weken een rondje langs alle dealers, verzamelde de folders, legde ze naast elkaar en reed alle auto's afzonderlijk. Dan kreeg je de onderhandelingsrondes met het kiezen van de opties, de inruil van de oude auto en uiteindelijk werd er een auto gekocht. Dat is toch wel aan het veranderen. Auto's worden steeds meer online samengesteld, vergeleken en gekocht. Een proefrit is eerder het sluitstuk van de aankoop dan het begin van een traject. Dus waarom zou je dan als merk die marge nog aan je dealers gunnen? Waarom laat je ze niet gewoon bij jou inkopen? Als Tesla het kan...

Voor de dealers zelf zit er ook wel een donkere kant aan de toekomst. We hebben nu natuurlijk de steeds langere onderhoudsintervallen van verbrandingsmotoren, maar in de overgang naar elektrisch gaan we de garage straks nog minder bezoeken. Dat wordt ook steeds minder levensvatbaar voor dealers.
Ik ben wel benieuwd hoe dit verandert in de komende 15 jaar...