Is de dealer straks verleden tijd?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Is de dealer straks verleden tijd?

Bericht door RoelandV » di 25 mei, 2021 21:27

Afbeelding

Autoconcern Stellantis (Groupe PSA en Fiat Chrysler) heeft bekendgemaakt dat de huidige contracten met
verkoop- en servicepunten worden beëindigd met inachtneming van twee jaar opzegtermijn en dat daarna
een nieuw distributienetwerk wordt geselecteerd.

Ook bij andere automakers - zoals Volvo - wordt nagedacht over andere vormen van verkoop en service,
ter vervanging van het huidige dealernetwerk.

Dat roept de vraag op: is de dealer straks verleden tijd?

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... hervormen/
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: Is de dealer straks verleden tijd?

Bericht door ghulst » di 25 mei, 2021 23:18

Ik denk dat de dealer, zoals wij die kennen, zijn langste tijd wel gehad heeft. Laten we eerlijk zijn, in Nederland heeft elk merk ook zijn eigen dealer in elke grotere plaats. Ergens kan dat ook niet meer uit, als je denkt aan de marges die op auto's zitten. In veel landen ben je veel langer onderweg om bij je dealer te komen dan bij ons. Maar goed, dat zal niet de reden zijn om dit zo rigoureus te doen. Ik denk eerder dat er een paar andere grote krachten zijn die dat veroorzaken. Een belangrijke reden zal de manier zijn waarop we auto's kopen. Vroeger deed je een paar weken een rondje langs alle dealers, verzamelde de folders, legde ze naast elkaar en reed alle auto's afzonderlijk. Dan kreeg je de onderhandelingsrondes met het kiezen van de opties, de inruil van de oude auto en uiteindelijk werd er een auto gekocht. Dat is toch wel aan het veranderen. Auto's worden steeds meer online samengesteld, vergeleken en gekocht. Een proefrit is eerder het sluitstuk van de aankoop dan het begin van een traject. Dus waarom zou je dan als merk die marge nog aan je dealers gunnen? Waarom laat je ze niet gewoon bij jou inkopen? Als Tesla het kan... ;)
Voor de dealers zelf zit er ook wel een donkere kant aan de toekomst. We hebben nu natuurlijk de steeds langere onderhoudsintervallen van verbrandingsmotoren, maar in de overgang naar elektrisch gaan we de garage straks nog minder bezoeken. Dat wordt ook steeds minder levensvatbaar voor dealers.
Ik ben wel benieuwd hoe dit verandert in de komende 15 jaar...
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Is de dealer straks verleden tijd?

Bericht door RoelandV » wo 26 mei, 2021 21:30

Ben erg benieuwd hoe bijvoorbeeld een bedrijf als Van Mossel hier straks op zal reageren.
Van Mossel heeft in de afgelopen jaren veel dealerbedrijven overgenomen en ook veel nieuwbouw gerealiseerd.
Daarbij hebben ze de koppositie overgenomen van Stern.

Wat ik mij dan afvraag is: wat moet je straks met al die overbodige dealervestigingen?
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Is de dealer straks verleden tijd?

Bericht door Flowe Kitttt99 » wo 26 mei, 2021 21:35

[]Ombouwen naar musea voor onze prachtige dinosaurus verbranders :wow:
Laatst gewijzigd door Injectie op do 27 mei, 2021 4:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Is de dealer straks verleden tijd?

Bericht door RoelandV » wo 26 mei, 2021 22:22

Bedoel je zoiets?

Afbeelding
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Is de dealer straks verleden tijd?

Bericht door verde900 » do 27 mei, 2021 7:51

RoelandV schreef:
wo 26 mei, 2021 21:30
Ben erg benieuwd hoe bijvoorbeeld een bedrijf als Van Mossel hier straks op zal reageren.
Van Mossel heeft in de afgelopen jaren veel dealerbedrijven overgenomen en ook veel nieuwbouw gerealiseerd.
Daarbij hebben ze de koppositie overgenomen van Stern.

Wat ik mij dan afvraag is: wat moet je straks met al die overbodige dealervestigingen?
Stern heeft dood hout op tijd opgeruimd, 60% van de Opel dealer bedrijven opgedoekt, Chrysler, fiat en alfa gedecimeerd..
En 'n ev lijkt onderhoudsarm, die dingen zitten vol interessante tijdrovende storingen
Maar er gaat iets veranderen, en ik zie daar nog best kansen in, de wurggreep van 'n importeur verslapt ineens...
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Donateur
Donateur
Berichten: 5534
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Regio: NL - Provincie Friesland
Contacteer:

Re: Is de dealer straks verleden tijd?

Bericht door rutgerreinier » do 27 mei, 2021 19:52

EV zou je op afstand via WiFi kunnen updaten, dat gebeurt nu ook. De remmen banden en andere mechanische dingen kunnen in een veel kleinere werkplaats.
Nieuwe modellen kan je samenstellen en bestellen via internet. Inruil gaat direct naar de handelaar.
Dit zijn allemaal geen ondenkbare voorbeelden.

Panden kunnen dan veel kleiner, minder kosten, minder personeel.
Tesla kan dit allemaal al. Ze hebben met de S, 3, X, Y maar vier modellen, dus je hebt een pand nodig waar 4 wagens in kunnen. Meer modellen komen er ook niet, want dan klopt het woord Sexy niet meer…
Al hebben ze nog de roadster en straks de cybertruck.

Klant komt binnen kan proefrijden en daarna op een mcdonalds achtig scherm zijn tesla samenstellen.
Afdingen hoeft niet, komen waarschijnlijk telecom achtige proposities op de wagens…
Don't go with the flow, drive a SAAB

SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999

MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: Is de dealer straks verleden tijd?

Bericht door ghulst » do 27 mei, 2021 21:16

En hoe ver moet je rijden voor een Tesla dealer? Er zijn maar 7 Tesla vestigingen in Nederland...
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Is de dealer straks verleden tijd?

Bericht door RoelandV » do 27 mei, 2021 23:08

Als ik de plannen van Stellantis zo lees, dan denk ik dat er straks - net als bij Tesla - nog maar een aantal vestigingen
zijn waar men fysiek terecht kan. In die vestigingen staan de modellen van de Stellantis-automerken opgesteld ter bezichtiging.

En ik denk dat je verder zult moeten rijden dan nu als je jouw favoriete auto in het echt wilt zien.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
Koen K
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Is de dealer straks verleden tijd?

Bericht door Koen K » vr 28 mei, 2021 10:41

Er wordt in de reacties een interessant artikel aangehaald: A future beyond brick and mortar—disruptive change ahead in automotive retail
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3

Plaats reactie