Zwakke punten Suzuki Jimmy? Ervaringen, tips?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
MvR
Geregistreerd lid

Zwakke punten Suzuki Jimmy? Ervaringen, tips?

Bericht door MvR » wo 29 dec, 2021 14:56

Ik ben hard op zoek naar een kleine Japanse 4x4. In het verleden had ik ooit een Samurai, maar de exemplaren die nu te koop staan, zijn meestal afgeragd of vermeubeld. Dus... over naar de Jimny.

Heeft iemand ervaring(en) met de zwakke punten van de Jimmy? Of zijn het (grotendeels) dezelfde punten als bij de Samurai: aandrijflijn, 4x4 inschakeling, fusees en rot, rot en rot. Ik probeer kaf van het koren te scheiden. Maar hulp is wel van harte welkom.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Re: Zwakke punten Suzuki Jimmy? Ervaringen, tips?

Bericht door Henk-Jan » wo 29 dec, 2021 15:08

Eerlijk gezegd heb ik mij er niet in verdiept en ik weet ook niet naar welke bouwjaren je kijkt, maar ik heb een paar jaar geleden eens de nieuwe Jimny bekeken toen deze in het winkelcentrum stond en het viel me op dat er wel heel veel blank metaal te zien was. Bij stevig gebruik in de winter zou ik me kunnen voorstellen dat ze best wel goed willen roesten.

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » wo 29 dec, 2021 15:38

Een van de grootste mankementen is mijns inziens de naam. Ik heb zelf ook jarenlang gedacht dat we te maken hebben met een 'Jimmy'. Toen ik er achter kwam dat het apparaat eigenlijk 'Jimny' heet, was dat toch best een domper.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 29 dec, 2021 15:53

Herkenbaar!!

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » wo 29 dec, 2021 16:19

MvR schreef:
wo 29 dec, 2021 14:56
Ik ben hard op zoek naar een kleine Japanse 4x4. In het verleden had ik ooit een Samurai, maar de exemplaren die nu te koop staan, zijn meestal afgeragd of vermeubeld. Dus... over naar de Jimny.

Heeft iemand ervaring(en) met de zwakke punten van de Jimmy? Of zijn het (grotendeels) dezelfde punten als bij de Samurai: aandrijflijn, 4x4 inschakeling, fusees en rot, rot en rot. Ik probeer kaf van het koren te scheiden. Maar hulp is wel van harte welkom.

Je kan beter op zoek naar een goede Samurai, stond een stuk io autoweek, die auto’s gaan in waarde omhoog.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 29 dec, 2021 16:31

Of een lada Niva :?:

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Zwakke punten Suzuki Jimny? Ervaringen, tips?

Bericht door 72sonett3 » wo 29 dec, 2021 17:18

In 1988-'89 hebben we een Jimny gehad, het enige wat stuk ging was het stuurhuis. Verder geen problemen mee gehad, was ook een zeer basic auto'tje.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 29 dec, 2021 17:23

Hoe hard wil je die gaan offroaden?

Ik heb er zelf namelijk ook naar gekeken kwam vooral veel roest, schades en afgetrapt tegen.
Toen ik ook nog besloot dat ik perse een 16v motor wilde hebben ben ik naar andere awd uit de Suzuki familie gaan kijken.

Bij mij is het uiteindelijk een Subaru justy 3gx geworden.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 29 dec, 2021 17:29

Zeer geschikt voor off road werk in kleine ruimtes. Minder geschikt voor veelvuldig weggebruik ivm gebrekkig comfort.
Heeft zoals elk model wat zwakke punten, heb me er ooit in verdiept, maar heb het niet meer paraat.
Een aardige concurrent is evt ook nog de Vitara en de Feroza. De Pajero Pinin ook (maar GDI techniek is niet ideaal). Niva is een gaaf model maar wel roestgevoelig. Geef je echt niks om het uiterlijk dan kun je een Terios nog overwegen (nog smaller dan een Jimny denk ik).
Er zijn een paar garages die er veel vanaf weten zoals IT cars in Koningsbosch en Suzi's Place in Buren.
Forums die je o.a. kunt checken zijn Ploeteraar.nl en Modderpoel.nl

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 29 dec, 2021 17:31

Niva's zijn -blijkt nu- behoorlijk duur.

Een Sammie zal bij mij niet in waarde stijgen. Laat dat maar aan een echte liefhebber/verzamelaar over. De auto gaat écht gebruikt worden voor bosonderhoud. Dat is jammer, qua verzamelaarswaarde.

Het bos moet vernieuwd / verjongd worden met nieuwe aanplant. Er staan teveel bomen. Ooit zijn die geplant als 'productiebos', maar daarna is er niet meer naar omgekeken. Dus... ik lever productiehout (verzagen tot planken; geen stook voor centrales!). Ik vermoed dat de auto niet beter wordt van intensief gebruik. Dan maar liever een Jimmy. Die zijn niet zo schaars.

Ik zoek een kleine 4x4 omdat ik daarmee makkelijker van de paden af kan en tussen de bomen door kan komen. Een LandCruiser is te lomp, een LandRover 90 te onbetrouwbaar en te duur. Mogelijk is een Mitsubishi Pinin ook nog een idee.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 29 dec, 2021 17:37

Lees net op Modderpoel dat de eigenaar van jimnyparts.nl ook een hoop afweet van welk model je specifiek wel/niet moet hebben.
En van de Pajero Pinin heb je volgens mij ook nog een versie met MPI motor. Ik vind de Pinin's vaak wel vriendelijk geprijsd.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 29 dec, 2021 18:09

[]

Precies! Ik heb me aangemeld bij het forum. Er staat allicht meer interessante info. Bijvoorbeeld: Jimny's van '98-'00 willen nog wel eens motorproblemen hebben; die van na '05 eten hun versnellingsbak op! Kijk, daar heb ik veel aan!
Dat GDI van de Pinin is niet echt een succes-nummer. Inderdaad eens op zoek naar een MPI. En wat je zegt: prijsvriendelijk(er).
Reden: Onnodige quote verwijderd!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 29 dec, 2021 20:40

MvR schreef:
wo 29 dec, 2021 14:56
Ik ben hard op zoek naar een kleine Japanse 4x4.
Toch niet om die onverharde wegen rond je huis kapot mee te rijden? :wink: :-P+

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 29 dec, 2021 21:35

[]

PB naar je onderweg
Reden: Onnodige quote verwijderd!

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 29 dec, 2021 22:31

Je zou een Suzuki ignis awd, Subaru justy 3gx of Suzuki wagon r awd kunnen overwegen.

In Duitsland moet je ze vanaf ongeveer 1000 euro kunnen vinden.

In het bos moet je er prima mee uit de voeten kunnen ik misdraag me er regelmatig mee als ze weer eens een slagboom open hebben laten staan. :shh:

Plaats reactie