In een ander topic meldde ik de aanschaf van een Jimny. Wat deze auto niet heeft (i.t.t. iedere Saab) is de schakeling van de verlichting via het contactslot. Anders gezegd: de lichten blijven branden wanneer je de auto parkeert...
Er zijn 'buzzers' in de handel die je er aan herinneren dat je de verlichting uit moet zetten. Nu heb ik wel plannen om dat te doen. Maar dan wel netjes! Die blauwe klemblokjes ken ik nog van vroeger. Maar vroeg-of-laat geven die gezeur! Ik ben dus op zoek naar een nettere oplossing die ook bedrijfszeker is.
Wanneer ik de bedrading van de buzzer in de bestaande bedrading wil integreren zou het 't mooiste zijn wanneer zoiets mogelijk is met een blokje met stekkers: van 2 naar 1. Aan de ene kant de 'aanvoer' er tegenover de 'afvoer' en de 'aftak'. Bestaan die dingen?
Ik vond overigens op BigJimny Wiki een mooi voorbeeld om dat via een relais te schakelen. Maar dat terzijde; het gaat me om een mooie, stabiele manier van een aftak maken.
Elektra-vraag. Hoe doe je het netjes?
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2667
- Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Elektra-vraag. Hoe doe je het netjes?
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10007
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Elektra-vraag. Hoe doe je het netjes?
Er is een betere versie van die blauwe blokjes.
3 verschillende kleuren voor verschillende diktes van draad en door het kabelschoentje erover te schuiven kan die niet meer open.
Zie: https://www.amazon.nl/Aftakverbinderset ... 8153&psc=1
3 verschillende kleuren voor verschillende diktes van draad en door het kabelschoentje erover te schuiven kan die niet meer open.
Zie: https://www.amazon.nl/Aftakverbinderset ... 8153&psc=1
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3213
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Elektra-vraag. Hoe doe je het netjes?
Is het niet eenvoudiger om in de zekeringendoos de verbinding van de verlichting - die op een +30 aansluiting zit - te verleggen naar een +15 aansluiting, eventueel met een relais er tussen.
+30 = 12V spanning rechtstreeks van de accu
+15 = 12V spanning geschakeld door het contactslot
+30 = 12V spanning rechtstreeks van de accu
+15 = 12V spanning geschakeld door het contactslot
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)