Elektra-vraag. Hoe doe je het netjes?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2667
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Elektra-vraag. Hoe doe je het netjes?

Bericht door MvR » di 18 jan, 2022 21:32

In een ander topic meldde ik de aanschaf van een Jimny. Wat deze auto niet heeft (i.t.t. iedere Saab) is de schakeling van de verlichting via het contactslot. Anders gezegd: de lichten blijven branden wanneer je de auto parkeert...

Er zijn 'buzzers' in de handel die je er aan herinneren dat je de verlichting uit moet zetten. Nu heb ik wel plannen om dat te doen. Maar dan wel netjes! Die blauwe klemblokjes ken ik nog van vroeger. Maar vroeg-of-laat geven die gezeur! Ik ben dus op zoek naar een nettere oplossing die ook bedrijfszeker is.

Wanneer ik de bedrading van de buzzer in de bestaande bedrading wil integreren zou het 't mooiste zijn wanneer zoiets mogelijk is met een blokje met stekkers: van 2 naar 1. Aan de ene kant de 'aanvoer' er tegenover de 'afvoer' en de 'aftak'. Bestaan die dingen?

Ik vond overigens op BigJimny Wiki een mooi voorbeeld om dat via een relais te schakelen. Maar dat terzijde; het gaat me om een mooie, stabiele manier van een aftak maken.

Afbeelding
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10007
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Elektra-vraag. Hoe doe je het netjes?

Bericht door Vyv » di 18 jan, 2022 22:10

Er is een betere versie van die blauwe blokjes.
3 verschillende kleuren voor verschillende diktes van draad en door het kabelschoentje erover te schuiven kan die niet meer open.

Zie: https://www.amazon.nl/Aftakverbinderset ... 8153&psc=1

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3213
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Elektra-vraag. Hoe doe je het netjes?

Bericht door Ronnes » di 18 jan, 2022 22:21

Is het niet eenvoudiger om in de zekeringendoos de verbinding van de verlichting - die op een +30 aansluiting zit - te verleggen naar een +15 aansluiting, eventueel met een relais er tussen.

+30 = 12V spanning rechtstreeks van de accu
+15 = 12V spanning geschakeld door het contactslot
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Plaats reactie