Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door turbopilot » do 20 jan, 2022 19:05

Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht :shock:

Nog ff en je krijgt automatisch een bonnetje :D

https://www.destentor.nl/auto/snelheids ... ~a4eaff91/
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Sa93Ve
Geregistreerd lid
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 24 jan, 2021 20:59
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door Sa93Ve » vr 21 jan, 2022 11:07

De gekkigheid waarmee overheden de burger in de gaten houden loopt de spuigaten uit.

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door J.vandermeulen » vr 21 jan, 2022 11:19

De auto's zonder zo'n ding worden geld waard!
Lullo's in nieuwe Ferrari's worden voorbij gescheurd door Saabrijders met snor en tweed jasjes.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3079
Lid geworden op: vr 03 mar, 2006 0:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door 1001760 » vr 21 jan, 2022 13:01

Saab 9-5 2.3 Turbo aero Estate 04-'06 260 pk
En iets elektrisch

[size=50]ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05, 9-3 SE 1.9 TiD '09; 9-5 1.9 TiD Estate '07[/size]

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door ReinO » za 22 jan, 2022 10:14

Eigenlijk wel raar dat je legaal iets kunt kopen waarmee je de wet kunt overtreden terwijl dat niet nodig is.
Met 100 of 130 kom je toch ook prima op je bestemming. Dat deze wet is aangenomen is wel dapper van de
stemmengevoelige politici.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door turbopilot » za 22 jan, 2022 11:03

Eigenlijk bizar dat die wet is aangenomen, begin van China in het kwadraat.
Volgende stap is een camera voor op de weg en eentje voor in de auto, kunnen ze zien of je aan het bellen bent e.d.

Vraag mij sowieso of of ze nog niet alles weten wat je aan het doen bent wanneer je nieuw rijdt :-S+

En off topic papiergeld, tja daar zouden ze ook graag vanaf willen denk ik.

Maar ja in Noorwegen is het ook gewoon bizar d.m.v. Controle
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door J.vandermeulen » za 22 jan, 2022 12:41

ReinO schreef:
za 22 jan, 2022 10:14
Eigenlijk wel raar dat je legaal iets kunt kopen waarmee je de wet kunt overtreden terwijl dat niet nodig is.
Met 100 of 130 kom je toch ook prima op je bestemming. Dat deze wet is aangenomen is wel dapper van de
stemmengevoelige politici.
Dan mag een broodmes waar je iemand mee kunt vermoorden ook niet meer worden verkocht?
Ik vind het inderdaad bizar dat we dit soort wetgeving accepteren. George Orwell had dit niet kunnen voorspellen.
Het rare is dat je tegenwoordig overal disclaimers voor moet tekenen maar dat ze je een auto verkopen zonder dat je gewezen wordt op al die zaken die je privacy inperken. Ik kwam er bij toeval achter dat de fabriek je overal kan volgen en allerlei gegevens uit je auto trekt terwijl jij nietsvermoedend rond rijdt. Wat dat betreft is het een groot voordeel als je fabrikant failliet gaat. :lol:
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door turbopilot » za 22 jan, 2022 13:22

De gekte van de jaar wisseling naar 2000 en de verwachting dat dan van alles uit zou vallen.

Ik de 96 vol getankt met reserve benzine en afwachten wat er zou gebeuren, tjonge wat had ik gelachen :mrgreen:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door ReinO » za 22 jan, 2022 14:25

Messen zijn wel nodig, te hard rijden niet. 8)
Person of interest vond ik ook al een goede serie en goed uitvoerbaar in nederland ook: het zou het
allemaal een stuk veiliger maken in de openbare ruimte. Beetje voorspelbare discussie wordt dit en hij
is al eens eerder voorbijgekomen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door Orphy » zo 23 jan, 2022 0:43

Maak dan de juiste vergelijking, messen zijn nodig en auto’s ook. Te hard rijden hoeft niet en iemand neersteken met een broodmes ook niet. 😉
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door RoelandV » zo 23 jan, 2022 13:02

Om even een extreem voorbeeld te noemen:

Keep on smiling!

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door DV 9-3 » zo 23 jan, 2022 13:39

Mijn idee, zonder verdere concrete informatie hoor, is dat dit de weg baant om technologie gemeengoed te maken waarmee later ook andere maatregelen vrij eenvoudig kunnen worden doorgevoerd. Tegen het streven naar minder verkeersslachtoffers is immers weinig in te brengen, dus da's 'n slim begin. Het milieu zal over niet al te lange tijd maatschappelijk gezien volgens mij een gelijksoortig gewaardeerd argument worden.

(Ik ben overigens ook best benieuwd naar de gevolgen die het politieke streven naar een beter milieu gaan hebben qua regelgeving voor youngtimers en oldtimers. Zou me heel goed voor kunnen stellen dat bijvoorbeeld de fiscale 'youngtimer regeling' voor politici die milieu verbetering nastreven niet heel lang houdbaar meer is. Niet dat ik geloof dat 't qua milieu belasting enig effect heeft om dat af te schaffen maar 't gaat in de politiek intussen meer en meer over 'maatschappelijke beeldvorming', ook wel emotie genoemd, en steeds minder over daadwerkelijk rationeel onderbouwde toekomstvisie. Maar da's wellicht teveel off-topic.)
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

theun
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2626
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door theun » zo 23 jan, 2022 14:02

Ach, uiteindelijk is dit een onderwerp waar saabrijders geen last van hebben… dit lijkt me meer iets voor een tesla-forum…

Wij zijn blij met oude auto’s
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door Steve-O » zo 23 jan, 2022 14:07

Orphy schreef:
zo 23 jan, 2022 0:43
Maak dan de juiste vergelijking, messen zijn nodig en auto’s ook. Te hard rijden hoeft niet en iemand neersteken met een broodmes ook niet. 😉
:bluethumb: :nod: :withstupid:

En dan nog is de privacy-infiltratie in auto's niet nodig en verkeerd. Mensen hinderen in hun 'opvoeding' door ze te laten leren van hun fouten is compleet verwerpelijk. Niet elke afwijking van de norm hoeft gecorrigeerd of bestraft te worden. We zijn geen robots, maar individuen.

Door alles in regels en automatische processen vast te leggen ontneem je de menselijkheid. Het zou beter zijn als zonder als die privacy-ontnemende bullshit, straffen op misdaad en overtreding hoger zouden zijn. Neem als voorbeeld Letland, papiertje of kauwgom op straat gooien => boete van € 300. De Riga is zo schoon, dat je er van bij wijze van spreken van de straat kan eten. Het kan anders en het moet anders.

Bij de aankoop van een auto moet je op alle privacy-ontnemende shit gewezen worden en een "opt-out"-optie hebben.

Afgezien daarvan roept het bij mij technische vragen op:

- Als een of meer camera's/sensoren in auto's die met afstand, baanvakselectie, grootlichtdetectie, snelheidssensor uitvallen, kun je dan zelfstandig nog je weg vervolgen? Mag je dan nog, braaf op afstand en de snelheid van het overige verkeer volgend, nog naar huis of naar een garage rijden, of moet er dan een sleepdienst komen en wordt je hele dag overhoop gegooid vanwege een stukje kött-electronica. Dat is absoluut verwerpelijk.

- Als ik een auto zonder bepaalde privacy-ontnemende shit rijdt, mag ik dan nog deelnemen aan het verkeer zonder verhoogd eigen risico? Of erger: Mag ik dan helemaal niet meer deelnemen aan het verkeer? Dat is eveneens absoluut verwerpelijk.

En laat niemand nou zeggen dat we zo'n ontwikkeling (stapsgewijs) moeten accepteren omdat het "er toch wel heengaat" !
Ga dan alstjeblieft morgen nog enkele reis naar China!

De iditotie van het rijden met zo'n Chiron is eenvoudigweg te verbieden met een snelheidsbeperking op de Duitse autowegen. Laat snelheden boven 150 niet toe op de openbare weg. Er staan al genoeg camera's die overtreders kunnen registreren en op basis daarvan kun je rijontzeggingen opleggen. Er zijn al voldoende middelen om mensen in het gareel te houden. De focus ligt verkeerd.

Een voorbeeld:
Topgear toonde met behulp van extern onderzoek aan dat het aantal ongelukken in de UK verveelvoudigd werd door het verveelvoudigen van flitspalen. Als je flitspalen plaatst op plaatsen waar de veiligheid in het geding is, krijg je ook dat mensen dat erkennen en zich aan de regels houden.

Sociale controle en opvoeding is ten aller tijde te verkiezen boven privacy-beperkingen vanuit een overkoepelend orgaan.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s verplicht !

Bericht door ReinO » zo 23 jan, 2022 14:18

In China lieten ze zien dat je gefilmd op straat gespot kunt worden dat je nog een boete hebt open staan - gaat wel wat ver ja- .
Maar iets minder vrijheid in de openbare ruimte voor de excessen: kom maar op, ik gedraag met toch al wel (ok daar zullen enkelingen op
dit forum anders over denken) dus ik hoef niets te verbergen of veranderen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Plaats reactie