Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door RoelandV » zo 15 mei, 2022 9:39

Audi heeft begin maart aangekondigd dat bijna alle dieselmodellen zijn goedgekeurd voor het gebruik van hernieuwbare HVO-diesel.
De CO2-uitstoot gaat met deze brandstof met 70 tot wel 95 procent naar beneden.

Pas in 2033 rolt de laatste Audi met benzine- of dieselmotor van de band. In China zelfs nog wat later. In de tussentijd introduceert
Audi een aantal extreem zuinige en schone dieselmotoren, die gebruikmaken van HVO-diesel.

HVO staat voor ‘Hydrotreated Vegetable Oil’ en wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten. Deze brandstof wordt ook wel blauwe diesel genoemd en is fossielvrij. Een motor die draait op HVO-diesel stoot tot 90% minder CO2 uit en ook aanzienlijk minder stikstof, fijnstof en zwavel. Bovendien is het goedje geurloos, biologisch afbreekbaar en dankzij een hoger cetaangehalte, heeft het een betere en schonere verbranding dan traditionele diesel.

Betekent dit dat er misschien toch nog toekomst is voor de dieselmotor?

Bron: https://autorai.nl/audi-diesels-draaien ... r-co2-uit/
Keep on smiling!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door Sapphire » zo 15 mei, 2022 9:44

Ik denk het niet. De publieke opinie heeft diesel al afgezworen. Daar kunnen geen feiten tegenop.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door turbopilot » zo 15 mei, 2022 11:43

Totdat er iets gebeurd in de wereld en daardoor diesel weer interessant wordt.

In nl heb je relatief hoge mrb en de diesel prijs werkt nu niet mee.
op zich heb ik er geen moeite mee, maar als je weinig rijdt zijn de vaste lasten van de mrb aan de hoge kant.
(Thuiswerken)

Alhoewel, 1 van onze monteurs kreeg met zijn VW Transporter bij 160k een probleempje > hele blok naar de kloten

Ik hoorde laatst dat er meer vraag naar lpg auto’ is en dat was al jaren aan het inzakken
In ons dorp (bebouwde kom) hadden we 7 lpg pompen, nu nog 1 en die is ook nog eens €0,20 per liter duurder

Gelukkig een grote tank en goede app ( de liter prijs varieert van €1,00 tot €1,30)

Schijnbaar is brandstofprijs wel de grootste drijfveer,
gisteren reed ik na 19:00 terug en eindelijk eens weer 130 met een + je , tjonge voelde bijna als crimineel zo hard leek het tov de rest :shock:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Koen K
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door Koen K » zo 15 mei, 2022 11:49

Sapphire schreef:
zo 15 mei, 2022 9:44
Ik denk het niet. De publieke opinie heeft diesel al afgezworen. Daar kunnen geen feiten tegenop.
Een feit is bijvoorbeeld dat het maken en verbranden van synthetische brandstoffen veel minder efficiënt is dan het op- en ontladen van een accu, en dat weinig uitstoot nog steeds uitstoot is. Maar misschien is het een oplossing voor voertuigen die de hoge energiedichtheid van koolwaterstoffen niet kunnen missen.

Toch zou ik liever zien dat we die afgewerkte vetten gebruiken om hoogwaardigere producten van te maken, bioplastics bijvoorbeeld, in plaats van ze in de fik te steken. Tegenwoordig bestaat er al polycarbonaat dat voor 90% uit dergelijke vetten geproduceerd wordt.
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door Jungleman » zo 15 mei, 2022 12:19

hernieuwbaar...

hoe kan je brandstof, die je verbrandt, opnieuw gebruiken?

:-S+
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
Koen K
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door Koen K » zo 15 mei, 2022 16:54

Het gaat erom dat het van een hernieuwbare grondstof gemaakt wordt, en dan vooral eentje waarbij dat hernieuwen snel genoeg gebeurt. In principe zijn aardolie en aardgas ook hernieuwbaar, ze zijn immers op natuurlijke wijze ontstaan, maar dat gaat bij lange na niet snel genoeg om blijvend in ons verbruik te voorzien.
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door 72sonett3 » zo 15 mei, 2022 19:39

Jungleman schreef:
zo 15 mei, 2022 12:19
Hernieuwbaar...
Hoe kan je brandstof, die je verbrandt, opnieuw gebruiken?
Van de tot CO2 en H2O verbrande olie wordt nu, door koolzaad e.d. op het land, opnieuw olie gemaakt. Een heel korte kringloop dus.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door DV 9-3 » do 01 sep, 2022 10:47

Edit: Wegens (klaarblijkelijke) irrelevantie deze post verwijderd.
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op za 03 sep, 2022 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door Steve-O » do 01 sep, 2022 21:27

Ik hoorde van een brandstofhandelaar dat HVO niet een gegarandeerd percentage aan van genoemde bio-afvaloliën bevat omdat er niet genoeg afgewerkte bio-olie continu wordt aangeleverd. Derhalve is het dagelijkse praktijk dat het deels en regelmatig grotendeels uit reguliere diesel bestaat. Het is dus nog geruime tijd in een transitieslag. Het is naar ik begrepen heb ook duurder dan gewone diesel.

Wie echt 100% biodiesel wil rijden kan het zelf maken. Youtube-instructievideo's genoeg, al zijn die niet altijd even duidelijk in het procedé en de mengverhoudingen. Je hebt wel een warmtebron nodig, wat thuisproductie niet noodzakelijkerwijs duurzaam maakt. Als het met andere (productie)processen gecombineerd wordt is dat efficiënter.

Dat brengt mij bij de vraag: Wordt de hitte van IJmuiden eigenlijk al ingezet voor publieke toepassingen? Zo ja, sinds wanneer?
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door DV 9-3 » do 01 sep, 2022 22:55

Edit: Wegens (klaarblijkelijke) irrelevantie deze post verwijderd.
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op za 03 sep, 2022 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door Sapphire » vr 02 sep, 2022 1:09

Jou kennende zul je het certificaat wel bij de waspoeder hebben gekregen. Of gephotoshopt. :x

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door Vyv » vr 02 sep, 2022 10:25

Is het wel een ONC (origineel NL certificaat) zonder 1-tje met lage oplage cijfers? :wink:

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door coppe218 » vr 02 sep, 2022 10:55

Plus dat je HVO echt niet zelf maakt in een schuurtje... alleen de grondstof is gelijk aan de biodiesel. Eindproduct is een echte diesel..
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door Steve-O » za 03 sep, 2022 9:06

Op deze site wordt een tipje van de sluier van het productieproces van HVO100 opgelicht. Er wordt waterstof gebruikt om moleculen te separeren. Dit zit ook in de afkorting HVO: “Hydrotreated Vegetable Oil” https://www.neste.be/en/neste-my-renewa ... hat-is-hvo

Één verklaring voor de hogere prijs zou kunnen zijn dat er meer energie nodig is voor het productieproces vergeleken met gewone diesel. Immers het produceren van waterstof kost ook energie. Of dit daadwerkelijk zo is weet ik ook niet. Omdat de procesbeschrijving, geheimzinnig blijft. Het roept wel vragen op over de duurzaamheid van het gehele traject van grondstoffen tot eindproduct.

De relatief lage temperaturen die nodig zijn om "thuis in je schuurtje" biodiesel te maken, zijn van het niveau van je CV-installatie thuis. De arme mensen in de rimboe of op het platteland in warme landen die veel van de youtubevideo's maken, beschrijven die relatief lage verwarmingstemperatuur, maar beschikken niet over een CV en gebruiken daarom een vuurtje. Wij kunnen dat dus veel efficênter en het is ook 100% renewable. En waterstof komt er niet aan te pas. Dus explosief is zo'n thuisproductie ook niet.

Al decennia geleden zagen we op TV mensen die afvalfrituurolie centrifugeerden en filtreerden en daar zonder motorproblemen op rondtuften. Als wij niet door belastingwetten gehinderd gestimuleerd waren geweest om inventiever te zijn, hadden we een brandstof als HVO100 of een andere duurzame diesel al veel eerder op de markt gezien.

In de ontwikkeling van benzine hebben we gezien dat de toevoeging van ethanol eerst heimelijk gebeurde omdat overheden zich niet tot in detail met benzineproductie bemoeiden. Toen het milieuaspect om de hoek kwam kijken, kwam de overheid met labels E5, E10, E15. Euro95 kopen zonder E10 kan inmiddels (haast) niet meer. En ik ben ook niet tegen die ontwikkeling an sich. Maar we worden wel enorm voor de gek gehouden. De regels en wetten zijn aangepast om allerlei variaties van feitelijke ethanolpercentages toe te staan. Dit mogelijk ook ten dele vanwege beschikbaarheid, productie-onzekerheden en logistiek. Maar ondanks een kartelverbod, staat bovenaan nog steeds een OPEC (een van de grootste kartels ter wereld) die de prijs zonder noodzaak omhoog blijft drijven en overheden liften met hun belastingpercentages dankbaar mee. En we moeten lijdzaam toe zien hoe een deel van de opbrengsten verkwanselt wordt.

Het lijkt erop dat kartelvorming steeds meer aan de orde van de dag is. En niet alleen op gebied van brandstoffen en energie, ook in de medische wereld, in de verfhandel ... Ja, roept u maar. Merkwaardig dat dat ondanks onze vele wetten en regels pal voor onze neus plaatsvindt.

Maar op de vraag in het titeltopic is het antwoord eenduidg "Ja!".
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Is er nog toekomst voor de dieselmotor?

Bericht door Steve-O » za 03 sep, 2022 9:32

Koen K schreef:
zo 15 mei, 2022 11:49
Toch zou ik liever zien dat we die afgewerkte vetten gebruiken om hoogwaardigere producten van te maken, bioplastics bijvoorbeeld, in plaats van ze in de fik te steken. Tegenwoordig bestaat er al polycarbonaat dat voor 90% uit dergelijke vetten geproduceerd wordt.
We gaan wel een beetje :offtopic: hier, maar ok.

Dat ben deels met je eens en die ontwikkeling is toe te juichen. Wat wel belangrijk is, is het zeer uitgebreid testen van die nieuwe materialen voordat ze worden toegepast in verpakkingen en dergelijke. De ontwikkeling van het papieren rietje voor je milkshake is - iets wat sommigen nog in de categorie "kleine irritaties" zouden scharen - is een goed voorbeeld van hoe ondoordachte besluiten problemen veroorzaken. Persoonlijk heb ik daar een geheel andere omschrijving voor: Stupide en rete irritant :devil_finger: ! Het is maar waar je je druk om maakt, zou je zeggen, maar als je nog niet halverwege de milkshake bent is hij aan de zuigkant plat en dicht. Je probeert hem dan uit de deksel te schuiven, waarbij je vingers onder de zooi komen te zitten en hebt dan nog de optie om, middels de zuigzijde met enige zijwaartse druk op de ontstane vouwkanten, het rietje weer doorgankelijk te maken. Dan moet je het rietje met de zijde die intact is van onderen door de weerbarstige lipjes van het deksel drukken (Een deksel dat overigens voor minstens zoveel plastic bestaat als het oude rietje - zo niet meer - en wat door haar vorm bovendien makkelijker door de wind meegenomen kan worden en in de duinen belanden - maar dat terzijde) en dan kun je proberen hoeveel voorzichtige teugen je nog over hebt om nog iets van je inmiddels "gesmolten" milkshake, door het murw geworden papieren køtrietje in je mond te doen belanden. Ik kan je zeggen ... dat haal je 1 of misschien een tweede keer, maar dan mag je de "milksmurrie" opdrinken met het deksel eraf, waarbij men op moet letten het dekseltje niet tezamen met het onderwerp van irritatie uit pure frustratie op de grond flikkert, omdat het handen schoomaken dan prioriteit dreigt te krijgen. Nee, daar is absoluut niet over nagedacht.

In de praktijk van levensmiddelen en het bewaren en transporteren van bijvoorbeeld spuitbussen, flessen met motorolie, remvloeistof en andere shit die de geitewollesokken het liefst morgen de wereld uit willen hebben, maar zelf geen idee hebben hoe afhankelijk ze (of eigenlijk we met zijn allen) van veel dingen zijn, moeten we taferelen als bovenstaande natuurlijk niet hebben. Maar getuige het voorbeeld van het verbannen van het rietje, is de druk op de transitiesnelheid groter dan het boerenverstand.

Dat overhaaste gedoe leidt nog eens tot rampen en hier en daar een crisis of een burgeroorlog omdat bij mensen met alle negatieve ontwikkelingen van de laatste paar jaar op zeker moment de stoppen doorslaan. Kalmerende middelen en slaappillen raken immers steeds meer uit de gratie.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Plaats reactie