NOS Journaal: Oldtimer laten repareren wordt lastig.

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4253
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

NOS Journaal: Oldtimer laten repareren wordt lastig.

Bericht door gunar » ma 08 aug, 2022 22:37

Vanavond op tv, NPO1, tv-journaal, item: Het laten repareren van oldtimers, auto's ouder dan 30 jaar, wordt steeds lastiger. Een adres daarvoor vinden is moeilijk, ver weg veelal, de oldtimer voor toenemend langere tijd moeten missen, vele dagen minstens. Genoemde oorzaak: Jongeren hebben voorkeur voor een kantoorbaan, niet voor vieze handen. Daarbij krijgen zij die wel voor de autotechniek kiezen in de opleiding geen onderricht meer in de techniek specifiek voor oldtimers. Wel voor moderne auto's, zoals het uitlezen van foutcodes. Er zijn ongeveer 200.000 oldtimers in Nederland. Een oplossing - laat staan een alternatief - is er niet. Hoewel: Volledig ombouwen naar een volledig electrische oldtimer. Een reparateur die zijn zegje kan doen in dit item: Een oldtimer blijft voor mij een auto met de daarbij behorende oldtimertechniek (verbrandingsmotor). Het zal bij ons merk nog wel meevallen, naar ik aanneem. Er zijn nog steeds Saab Specialisten op meerdere plekken in het land. Terwijl het merk al meer dan 10 jaar ter ziele is. Maak er gebruik van ! (heel wat algemene/vakgarages willen trouwens niet sleutelen aan een Saab; want te specifiek, afwijkende techniek, typisch Saab).

Uit eigen ervaring weet ik dat de opleiding autotechniek nauwelijks aan leerlingen kon komen, vele jaren geleden al. Op de opleiding waren nauwelijks zeven leerlingen in totaal in het leerjaar, meestal met maar drie aanwezig op de avondopleiding, wel alle technieken geleerd, uitlezen foutcodes, hybride + electrische auto techniek, ook de techniek voor oldtimer en carrosserie (plaatbewerking, inclusief puntlasapparaat getoond in dat tv-item). Het kwam voor dat het vervolg-jaar geschrapt werd wegens te weinig aanmeldingen. Er naar een andere opleidingsplaats gegaan moest worden (50 km verderop) om met de opleiding verder te kunnen. Uiteindelijk is, na mijn tijd, niet enkel de opleiding gestaakt maar tevens het gehele opleidingscentrum gesloten: Te weinig mensen willen nog een avondopleiding volgen tegenwoordig. En zo blijven er in België, ondanks activeringsacties/sensibilisering om middels een gedegen opleiding zich te bekwamen tot vakman/vakvrouw, honderden knelpunt beroepen bestaan waar geen mensen/volk voor te vinden is. Vieze handen🤮...(kan verrukkelijk zijn; volkomen Zen🙃).
Laatst gewijzigd door gunar op ma 08 aug, 2022 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2687
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: NOS Journaal: Oldtimer laten repareren wordt lastig.

Bericht door MvR » ma 08 aug, 2022 22:44

Is al een paar jaar aan de gang. Op VMBO's worden hele afdelingen autotechniek gesloten voor het nieuwe vak PIE (Produceren, Installeren, Energie) "... want daar zit de maatschappij op te wachten..." is het argument. Op zijn best is een onderdeel van PIE een blok fietsentechniek. (Ook echte bouwvak-vakken op het VMBO lijden onder deze vernieuwing).

Pas op het MBO komt een klein groepje in aanraking met autotechniek. En die scholen moeten een keuze maken. Die kiezen voor: elektrische auto's etc.

Ik ken nog wel een paar klassieker-garagisten en restaurateurs. Die nemen niet meer werk aan dan ze op dit moment aan kunnen. Geen enkele kans dat ze een extra monteur kunnen vinden. Laat staan eentje die nog kleppen kan stellen of een carb kan afstellen.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: NOS Journaal: Oldtimer laten repareren wordt lastig.

Bericht door 72sonett3 » ma 08 aug, 2022 23:33

Gelukkig is oldtimer autotechniek zo simpel dat je je dat met een beetje technisch inzicht ook makkelijk zelf kan aanleren. Kleppen stellen van een V4, of remmen reviseren is ook echt geen rocket science... zeker niet met de kennis die op het www aanwezig is.
Zelf doen is vanuit kostenoogpunt ook wel handig.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: NOS Journaal: Oldtimer laten repareren wordt lastig.

Bericht door Sapphire » ma 08 aug, 2022 23:55

gunar schreef:
ma 08 aug, 2022 22:37
Genoemde oorzaak: Jongeren hebben voorkeur voor een kantoorbaan, niet voor vieze handen.
Dat, maar ook het jarenlange imago dat met je handen werken "dom werk" is en met je hoofd werken "slim werk" draagt natuurlijk bij aan de beeldvorming bij jongeren. Plus het feit dat je tegenwoordig alles "as a service" neemt, dus de auto als gemakkelijk en voorspelbaar abbonement (wat uiteraard alleen met nieuwe auto's die biiiiiiijna geen onderhoud vergen kan) i.p.v. die lastige eigen verantwoordelijkheid over iets dat van jezelf is, gecombineerd met een publieke opinie waarbij menigeen al die klimaatverdelgers het liefst in de pers ziet verdwijnen, zorgt er denk ik voor dat de vele slimme jongeren die Nederland rijk is hun toekomst elders veilig proberen te stellen. Wat niet wegneemt dat sleutelen aan oude auto's natuurlijk een prachtvak is.

Er is ook een mooie documentaire gemaakt over "praktische beroepen", genaamd "De nieuwe elite". Zeker het kijken waard. https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... elite.html

Verder denk ik dat het redelijk normaal is dat je een oldtimer meerdere dagen of weken kwijt bent soms, afhankelijk van welke reparatie. Als je het echt goed wilt doen is het aantal auto's van 40+ jaar dat in aanmerking komt voor 's ochtends in, 's middags uit, erg beperkt (in elk geval bij Saab). Doorgaans kom je gewoon meer tegen en het is onmogelijk om álles op voorraad te hebben (als het überhaupt snel te krijgen is) plus er is vaak uitloop van ander werk, etc. Het is gewoon veel minder planbaar/voorspelbaar dan een leasert van 2 jaar oud (die tegenwoordig zelfs al op afstand z'n onderhoudswensen kan aangeven via 4/5G).

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: NOS Journaal: Oldtimer laten repareren wordt lastig.

Bericht door phanot » di 09 aug, 2022 6:13

Dat je steeds verder van huis moet gaan om een specialist te vinden is inderdaad een feit, maar dat maakt de liefde er niet minder op.
Als je vandaag een nieuwe oldtimer wenst aan te schaffen, dan worden volgende punten steeds meer een vereiste dan luxe: droge stalling, regelmatige correcte antiroestbehandeling. de auto liever vroeg dan laat in zeer goede toestand brengen en bij voorkeur eenvoudige modellen met weinig tralala kopen en een goed onderhoudsadres als je niet zelf de mogelijkheden hebt.
Ik heb dan ook het gevoel dat mijn 900C basis eerder de toekomst zal overleven dan mijn 900 APC turbo met alle electrische extra's (zelfs de voorruit is gemakkelijker bij de 900c)
Ook een oldtimer kopen die oud genoeg is, maakt het leven een stuk eenvoudiger, het liefst van (voor 1990). Hoe ouder, hoe eenvoudiger onderdelen te reproduceerbaar zijn.
Electronica is vaak niet meer verkrijgbaar (bv Audi A8 of Mercedes S klasse jaren 90) en onmogelijk te reproduceren of een specialist te vinden met kennis.
Vorig jaar heb ik de restauratie van een Volvo katterug beeindigd, nog steeds bezig met een 1959 Cadillac en momenteel ben ik begonnen aan de restauratie van een Peugeot 203 (alle oude lak eraf, nieuwe rubbers, mechanisch moet terug 100% )
Het valt mij op met welke eenvoud ik (vaak nieuwe) onderdelen kan vinden voor een auto uit 1955 (ook al wordt dat ook steeds minder). bv rubbertjes voor zeer oude modellen zijn dan ook veel eenvoudiger dan de moderne complexe rubbers, dus gemakkelijker te vinden bij een rubberboer.
Het mechanische specialistenwerk laat ik over aan de echte specialisten zodat deze ook gemotiveerd blijven om verder te gaan.
De oldtimers voor alledag die onder een straatlantaarn geparkeerd worden zijn nu bijna allemaal uitgestorven.
We zijn nu gelukkig ook geevolueerd van "wegenbelasting vrij" naar "echte liefhebberij"

Gebruikersavatar
Marius0404
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 5485
Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: NOS Journaal: Oldtimer laten repareren wordt lastig.

Bericht door Marius0404 » di 09 aug, 2022 8:45

van "wegenbelasting vrij" naar "echte liefhebberij"
precies
en een echte amateur pakt het professioneel aan :wink:
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02

Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: NOS Journaal: Oldtimer laten repareren wordt lastig.

Bericht door jelger » wo 10 aug, 2022 18:51

Bijzonder nieuws. :roll: komkommertijd zeker? 🤷

Dat is toch al decennia zo dat hoe ouder de auto hoe dunner de spoeling wordt, en hoe verder je potentieel moet reizen of zoeken voor de juiste kennis en expertise?

Het lijkt me een nieuwsbericht dat past in een tijdsgeest dat alles maar op afroep beschikbaar moet zijn. Laten we wel wezen, een beetje knappe oude wagen stuur je doorgaans niet zomaar naar je buurtgarage, toen niet en nu niet. Daarnaast zal er gewoon door de relevante markt ingesprongen worden op de onderhoudbaarheid van de "klassiekers van de 21e eeuw", zoals software, diagnose, etc.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Plaats reactie