rvs bout uitboren, hoe?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door op » vr 12 aug, 2022 22:39

Ik heb op mijn boot bouten met een verzonken kop en een groef, dus geen kruiskop of torx.
de ander kant is normale draad en er gaat een moer op, sleuteltje tien. Van de zes bouten heb ik er een los gekregen en eentje een stukje los. op het eind en de boutjes zit oude lak en het geheel zit waarschijnlijk al 50 jaar vast. Ik kan niet goed bij de moertjes.

het lijkt erop dat ik moet gaan uitboren. Met wat voor boortjes moet dat? ik heb nog nooit rvs schroeven of bouten uitgeboord


Voor de liefhebber: het zijn de bouten waarmee de bronzen lieren op de kuiprand zitten.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door 72sonett3 » vr 12 aug, 2022 22:53

RVS heeft de nare eigenschap harder te worden bij boren. Er zijn boortjes speciaal voor RVS, gemaakt van een cobalt/titaniumlegering, niet goedkoop.
Je moet ook koelen met olie, met laag toerental en niet zwaar op de boor drukken.
Laatst gewijzigd door 72sonett3 op za 13 aug, 2022 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door Sapphire » za 13 aug, 2022 1:09

Als het niet lukt is uitbesteden wellicht een optie (aan wie zou ik niet weten, maar er zijn wel bedrijfjes die dit op locatie doen), maar als je het zelf wilt proberen (bovenstaand al goede tips van 72sonett3):

Gebruik een industriekwaliteit HSS-Co 5% boor (bouwmarkt dus overslaan evenals 'goedkope' (zgn.) HSS-cobalt boren van bijv. HBM, wegwerpkwaliteit!) met 135 graden tophoek of een volhardmetalen boor (€€€).

Zeker ook ruim voldoende boorolie gebruiken en een laag toerental ! (Lager dan bij normale metalen. Haast is geen goede raadgever hier, neem de tijd)! Laat de boor het werk doen, deze boren zijn zéér hard en breken makkelijk bij onjuist gebruik (zoals te hard duwen).

Je merkt vanzelf of je de juiste boor hebt gekocht: een slechte kwaliteit boor is binnen 1 gat bot en komt er meestal niet eens in! Slijpen heeft dan dus ook geen zin, weggooien wel.

Goede merken zijn bijvoorbeeld Dormer, Bohrcraft, Gühring of Phantom. Let wel deze kosten een veelvoud van 'hobbykwaliteit' boren die voor de meeste klussen voldoen. Doch, voor een goed resultaat zul je wel moeten in dit geval.

Meestal begin ik het gat met een centerboor voor in de draaibank. Dan loopt de boor niet weg (zeker op een zaagsnede schroefkop is dit een probleem). Alternatief is beginnen met een kleine diameter en daar een puntje mee maken en naar steeds grotere maat boren. Voordeel van een centerboor is dat deze naarmate je dieper komt 'verzinkt' en dus ook materiaal met een grotere diameter weghaalt zodat je gelijk kunt starten met een wat grotere maat.

Afbeelding

Veruit het allerbelangrijkste is geduld en dat je zo exact mogelijk in het hart van de bout boort, en zo recht mogelijk! Je kunt eventueel als het werkstuk zich er voor leent een boormal maken van bijv. een stuk (hard)hout.

Veel succes!

Gebruikersavatar
vanderzanden
Geregistreerd lid
Berichten: 2054
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 19:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door vanderzanden » za 13 aug, 2022 10:46

op schreef:
vr 12 aug, 2022 22:39
... op het eind en de boutjes zit oude lak en het geheel zit waarschijnlijk al 50 jaar vast. Ik kan niet goed bij de moertjes ....
Misschien een te simpele benadering, maar kan je wel bij de moeren (of de koppen) wanneer je hierop de oude lak weghaalt met een al dan niet electrische verfbander of chemisch met verfafbijt?

Boren of werken via de zijde waarop de moeren zitten lukt niet, te weinig ruimte?
“Electric vehicles are stealth rainforest killers!”.

90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door op » za 13 aug, 2022 14:34

Dank voor de adviezen!

Ik ga eerst voor de tip van van der meulen, verfafbijt gebruiken en draad schoonmaken. Dan ga ik de boutjes waarmaken met een elektrische soldeerbout en een paar flinke tikken geven. Wat ook nog zou kunnen is een extra boutje er strak tegenaandraaien om tegendruk te geven. Het moet toch te lossen zijn het is hetzelfde materiaal.

Ik zal foto's plaatsenvan de boutjes en het plaats delict 8)
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

phunkinit2
Geregistreerd lid
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei, 2022 19:44
Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale

Re: rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door phunkinit2 » za 13 aug, 2022 14:35

Sapphire schreef:
za 13 aug, 2022 1:09

Gebruik een industriekwaliteit HSS-Co 5% boor (bouwmarkt dus overslaan evenals 'goedkope' (zgn.) HSS-cobalt boren van bijv. HBM, wegwerpkwaliteit!) met 135 graden tophoek of een volhardmetalen boor (€€€).
Even off-topic maar wat is het verschil in legering tussen bv. Een HSS-Co 5% van HBM en die van de allerbeste kwaliteit ?
Wat peper en zout bij de tungsten/chroom/cobalt/... of spreken we dan van een ander klasse staal ? M2/T1 ?
Of zit het verschil meer in het hardingsproces ?
Delen die kennis :D
9-3 TTiD Aero4 180Pk Estate 2011 (huidig :D )
9-3 TiD 2.2 Vector 2002 (Sold)
900 NG V1996 (R.I.P)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door Sapphire » zo 14 aug, 2022 11:09

Ik heb eerlijk gezegd geen idee maar ik vermoed dat de “hobby kwaliteit” HSS-Co boren zowel minder goed gehard zijn en stiekem geen 5% cobalt gecoat zijn (maar ik kan dit niet controleren) maar met een legering die al dan niet een beetje cobalt bevalt. Het is allemaal niet zo erg want het kost ook relatief weinig, maar voor zware toepassingen heb je er echt niets aan. Een vriend van mij had ooit eens een RVS downpipe die ging roesten, toen laten onderzoeken bij een lab. Die zeiden: we kunnen de samenstelling niet duiden, we noemen dit Chinees RVS. Er zat wel wat chroom in maar veel te weinig voor een goede roestbestendigheid. Ik verwacht dat het hiermee ook zoiets zal zijn. Vandaar mijn tip om industriekwaliteit boren te kopen. Daar is de prijs ondergeschikt aan de standtijd, terwijl voor incidenteel (thuis)gebruik de prijs wellicht een belangrijkere factor is.

In het gebruik merk je gewoon dat deze boren in de praktijk niet voldoen. Meestal zijn ze in het begin goed scherp maar zodra je een of enkele gaten verder bent merk je al dat de kwaliteit van de boring achteruit gaat of dat de boor reeds helemaal bot geworden is. Je kunt natuurlijk prima ermee in hout boren ofzo maar daar zijn zulke boren niet voor gemaakt.

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door op » do 18 aug, 2022 22:43

Afbeelding
zie hier de boutkoppen. de ene zit nog vast en de ander is al een stuk gelost, maar op het laatste stuk vastgedraaid in de oude lak
Afbeelding

Dit is de andere kant. Hier heb ik een paar dagen geleden kruipolie gespoten en vandaag met de verf afbijt gewerkt. twee bouten kwamen soepel los.

Voorlopige tussen stand: van de in totaal zes bouten zijn er drie verwijderd, twee zitten nog vast en een is op het eind muurvast gedraaid.

Ik heb alles in de kruipolie gezet en ga morgen verder.

Morgen ga ik een oude dop 10 op het gasstel in de boorkeuken flink heetsten en daarmee de boutjes opwarmen, hopelijk gaan ze dan vanzelf los.

En ik ga en setje HSS kobaltboren halen voor als dat niet lukt. Op de foto is al te zien dat de gleuf op de kop al is beschadigd door mijn schroevendraaier, dus het zal wel niet de allerarmste kwaliteit RVS zijn.....

Gelukkig zitten ze maar met drie bouten per kant vast 8)
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
vanderzanden
Geregistreerd lid
Berichten: 2054
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 19:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door vanderzanden » za 20 aug, 2022 10:50

Duidelijke foto's. De halflosse bout aan stuurboord (lijkt me) en kan je wellicht al doorslijpen -zagen en naar beneden eruit tikken. Wanneer de chemie niet meer werkt en boren niet lukt, zou je de twee andere bouten desnoods ook nog met een passende koudbeitel kunnen proberen te onthoofden. Een K--klus is het wel!
“Electric vehicles are stealth rainforest killers!”.

90, brons, (2000 -), my1987
900s, scarabee, (2006 -), my1993
9000, 2.3i, citrin, (1998 -), my1991
9.3,1.8t estate, , nocturneblauw, (2018 -), my2005

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door Sapphire » za 20 aug, 2022 11:01

Het boutje dat nu uitsteekt kan je denk ik wel met een griptang losdraaien.

Gebruikersavatar
Injectie
Moderator
Berichten: 10439
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door Injectie » za 20 aug, 2022 11:48

Als het door en door is zou je ook nog de moer kunnen wegslijpen. En met een hamer en drevel de bout eruit slaan.
Saab rijders zwaaien nou eenmaal. En ook op de fiets kan ik dat niet onderdrukken.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door ReinO » za 20 aug, 2022 12:52

griptang: maar dan wel een goeie!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door Sapphire » za 20 aug, 2022 13:13

Dat geldt toch voor elk stuk gereedschap?

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door op » zo 21 aug, 2022 21:20

De halflosse bout ging er inderdaad met de griptang van de bootbuurman uit en de andere twee heb ik uitgeboord met mijn 18v boor en een set kobalt boren. Omdat de bout een groef heeft waarin je moet boren heb ik voordat ikhet volgende maatje boor pakte steeds even de boor schuin in het gat gezet om het vast wat wijder de maken. Anders is het niet te doen! Goede boorolie en een laag toerental met veel druk op de boor werkt het best inderdaad.


in opvolgende stapjes van 0,5 mm van 2mm naar 4,5 aan de ene kant en 5 aan de andere kant opgewerkt.
Het was zwaarder dan je denkt omdat je de hele tijd in een rare houding kracht moet zetten. maar goed, het is gelukt!

Dank voor het meedenken en de adviezen
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: rvs bout uitboren, hoe?

Bericht door Sapphire » zo 21 aug, 2022 21:25

op schreef:
zo 21 aug, 2022 21:20
Omdat de bout een groef heeft waarin je moet boren heb ik voordat ikhet volgende maatje boor pakte steeds even de boor schuin in het gat gezet om het vast wat wijder de maken. Anders is het niet te doen!
Vandaar de tip om een center boor te gebruiken eerst. Maar dit werkt ook uiteindelijk. Goed werk!

Plaats reactie