Is een Hybrid wel zo interessant?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
voodoo
Geregistreerd lid
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 21:57
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Is een Hybrid wel zo interessant?

Bericht door voodoo » za 01 okt, 2022 21:55

I stand corrected. De kinderhandjes hadden niet gehoeven.

Maar als je een nieuwe Lexus hybride wilt en met geen woord rept over het trias ecologica deel van mijn post neem ik je toch iets minder serieus. :wink:
Blije eigenaar van de opknap-anni ;-)

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Is een Hybrid wel zo interessant?

Bericht door DV 9-3 » za 01 okt, 2022 23:07

Ik kan je vraag eigenlijk op 'n aantal manieren beantwoorden. Allen vanuit mijn perceptie en perspectief.

Interessant in z'n algemeenheid? Een zinnig antwoord op die vraag bestaat volgens mij niet. Afgaande op hoe overheden 't stimuleren en industrie er op investeren wel.

Interessant voor het millieu? Dat hang van heel veel factoren af, zowel qua gebruik als qua manier van beoordelen.

(Ik ben er van overtuigd dat wanneer alle miljarden ontwikkelingskapitaal van de auto industrie en alle miljarden subsidies van alle overheden in hybrid techniek waren geïnvesteerd in het overbrengen van kennis aan bestuurders over hoe makkelijk je 10-30% minder uitstoot kan genereren door je rechtervoet anders te gebruiken, dit een schoner, sneller en groter positief effect zou hebben gehad op de vermindering van uitstoot dan nu het geval is, en derhalve verreweg de schoonste manier zou zijn geweest om duurzaam (!) de uitstoot van het mondiale wagenpark blijvend en effectief te verlagen.)

Interessant als technisch principe? In mijn beleving wel. Hybride techniek haalt meer energie uit een liter fossiele brandstof door technisch interessante oplossingen.

Vind ik Hybrid interessant om aan te schaffen? Nee. Zo lang ik nog in m'n Saabjes mag rijden heeft dat mijn sterke voorkeur.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Is een Hybrid wel zo interessant?

Bericht door coppe218 » zo 02 okt, 2022 13:00

Ik rijd zakelijk een PHEV uit de VAG stal. Ondanks mijn oorsprong in de autotechniek en al jaren in de brandstoffen ben ik steeds meer overtuigd van de BEV. Over de discussie wel of niet duurzaam kun je het uren hebben vooral omdat iedereen met populistische voorbeelden blijft komen over alle oplossingen. Feit is dat er iets moet gebeuren op het gebied van milieu en dat de oplossing altijd een compromis zal zijn hetzij technisch, hetzij economisch en vaak ook emotioneel. De ontwikkeling van alle technieken staan niet stil en overal lukt het om meer energie uit de beschikbare eenheid te halen. Dus de oplossing zal in mijn beleving veel meer liggen in allerlei verschillende opties waarbij economische, technische en emotionele voorkeur een rol gaan spelen. Terug naar mijn ervaring met PHEV. Ik heb de keus gemaakt op basis van 2 zaken. De wil om langzaam naar elektrisch of waterstof over te stappen ( ondanks mijn overtuiging 10 jaar geleden dat dit niets ging worden) en zonder compromissen met de caravan op vakantie te gaan en 1500 km te reizen in 2 dagen. Daarmee viel binnen de prijsklasse BEV af en is het een PHEV geworden. Deze wordt consequent geladen thuis en op de zaak en daarmee heb ik gemiddeld benzineverbruik over deeerste 55.000 km van 1 op 40 gehaald. Daarnaast uiteraard flink wat kWh aan stroom die echt niet allemaal groen is, maar hiermee draag ik wel bij aan een soepele overgang. Voor mij werkt het dus. Mijn volgende stap zou zomaar kunnen zijn, BEV of FCEV met een jongere SAAB Cabrio voor met de caravan weg te gaan omdat de kinderen tegen die tijd waarschijnlijk toch niet meer mee gaan. Al met al zoals je ziet voor iedereen verschillende overwegingen om wel of niet langzaam over te stappen naar andere aandrijfvormen. En voor de hobby blijf ik waarschijnlijk dus nog lang fossiele brandstoffen verstoken, waarbij ik hoop dat er in de toekomst synthetische Brandstoffen beschikbaar komen om een rijdend oldtimer wagenpark op de originele motoren kunt blijven behouden.
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

voodoo
Geregistreerd lid
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 21:57
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Is een Hybrid wel zo interessant?

Bericht door voodoo » zo 02 okt, 2022 16:47

Syntetische brandstoffen kunnen we al heel lang maken, alleen vindt men dat nog steeds vies klinken en wordt er dus niet veel aandacht aan besteedt.

In de roerige jaren 40 van de vorige eeuw stond er een fabriek voor synthetische benzine in Police, Polen. De ruines daarvan staan nog op mijn lijst van te bezoeken historische oorden.

En verder, ook bovenstaande post laat zien dat "we" vooral een te beperkte bereidheid hebben om comfort in te leveren. (Ik ben zelf geen haar beter trouwens)
Blije eigenaar van de opknap-anni ;-)

coppe218
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 857
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Is een Hybrid wel zo interessant?

Bericht door coppe218 » zo 02 okt, 2022 17:52

Inderdaad.
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK)
Saab 900 2.0 Coupe 1997 (verkocht)
Saab 900 2.0 Turbo Cabrio 1994 (verkocht)
Saab 9-3 2.0i S Cabrio 1999 (van mijn zoon)(verkocht)
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0T SE Automaat Cabrio 1999 (Zoon)

Gebruikersavatar
Cornelius
Donateur (10x)
Donateur (10x)
Berichten: 1235
Lid geworden op: za 16 aug, 2008 11:55
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Is een Hybrid wel zo interessant?

Bericht door Cornelius » zo 02 okt, 2022 20:21

Het antwoord is niet voor iedereen hetzelfde.
Even de discussie welke techniek het beste is daargelaten.

Stel jezelf een paar vragen:
1) wil je een hybride omdat het technisch interessant is?
2) of wil je een hybride om een bepaald doel te bereiken (een kleinere motor, zuiniger, schoner en toch vlot kunnen rijden)

Kies je voor de tweede dan zul je ook moeten kijken naar hoe jezelf de auto wilt gebruiken.

Rijdt je alleen relatief korte stukken (kleine accu 50-100km met range extender)?
Veel optrekken/remmen? (kleine brandstofmotor + elektromotor voor het vlot optrekken) Eénmaal op snelheid heb je eigenlijk geen grote koppel nodig.
Wat voor landschap? voornamelijk vlak of bergachtig, veel hellingen?
Is elektrisch ook een optie maar wil je een range extender vanwege weinig laadmogelijkheid op lange afstanden onderweg?

Waar ik zelf als techneut nog wel eens mijn vraagtekens bij heb is dat er zoveel extra techniek extra bij komt. Wie onderhoudt dit over pakweg 10 jaar, en is er dan nog wel een vervangen 'dashboard' te koop, omdat het leddisplay einde levensduur heeft bereikt.

Er rijdt ook een Tesla met waterstof range extender, is ook een vorm van hybride. (Hesla)

Fietsen voor de korte afstand en de brandstof auto voor lange ritten is ook een vorm van hybride (vervoer). Dit is voorlopig mijn oplossing.
En verbazend genoeg neemt de 900 het op een rit naar Hamburg genoegen met 1 liter per 13 kilometer. Normaal rijden.
900S 1993

Plaats reactie