Eerste accuwisselstation geopend in Tilburg

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
RoelandV
Geregistreerd lid

Eerste accuwisselstation geopend in Tilburg

Bericht door RoelandV » ma 05 dec, 2022 23:41

Afbeelding

In Tilburg is vorige week het eerste Nederlandse accuwisselstation voor elektrische auto's (EV's) geopend. Initiatiefnemer is de Chinese autofabrikant NIO die meent dat zo'n wisselstation een einde kan maken aan het telkens weer moeten opladen van elektrische auto's. Kan de Nederlandse EV-rijder zijn laadkabels binnenkort opbergen?

Bron: https://www.nu.nl/auto/6240291/nooit-me ... -feit.html

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Eerste accuwisselstation geopend in Tilburg

Bericht door Steve-O » di 06 dec, 2022 3:45

Dit lijkt me een goede ontwikkeling, mits er pal ernaast ook een windmolen staat die stroom levert voor de lege accu's of een aansluiting op een nabijgelegen zonnepaneleninstallatie, wellicht. Getijdenstroom is in Tilburg natuurlijk geen optie, tenzij we eens iets met bierconsumptie en toiletgang verzinnnen. :mrgreen:

Gezien de auteur van het artikel Igor Stuifzand heet, gok ik op de aanwezigheid van een windmolen, klopt dat?

(Na het schrijven van mijn andere post heb ik mezelf op een blik Grolsch getrakteerd. In tegenstelling wat van wat je wellicht denkt, meen ik de eerste zin echt serieus. Een korte afstand tot een energiebron waarborgt immers de continuiteit van het laadstation.)

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » di 06 dec, 2022 7:03

Naar mijn idee is het het beste als alle EV's permanent aan de laadpaal staan. Zo vorm je 1 grote accu verdeeld over het land waardoor het net ontzien wordt en overcapaciteit (door wind en zon) gebuffert kan worden. Slimme electronica zorgt dan voor een volle accu als je de wagen nodig hebt.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 06 dec, 2022 10:54

Ik ben niet direct tegen dat idee, omdat ik me te weinig verdiept heb in aspecten als:

- Moeten bestaande laadpalen hiervoor worden aangepast?
- Moeten bestaande EV's dit via een software-update, of moet er fysiek worden omgebouwd?
- Wat doet het stijgen van de laadcycl - wat een noodzakelijk gevolg zou zijn - met de levensduur van de accu's?
- ... dit misschien de eerste vraag moeten zijn, Is de behoefte aan stabilisering van het net niet het grootst in de uren rondom de spitsuren? M.a.w. heeft iedereen echt voldoende capaciteit over voor het rijden op het moment dat men wil of moet?
- Heeft deze vorm van netwerkstabilisering oog negatieve gevolgen of juist postieve voor de levensduur van de infrastructuur?

Deze en andere aspecten verdienen nadere studie voor zover niet uitgevoerd. Pas dan zou je kunnen besluiten het uit te rollen.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 06 dec, 2022 22:23

Als alle EV’s permanent aan een laadpaal staan kun je de helft van je mogelijke valkuilen al wegstrepen….daar zou ik me dus niet teveel in verdiepen.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 07 dec, 2022 2:02

Ik had het artikel ook al gelezen maar daaruit blijkt al dat het net als eerdere pogingen van andere merken gedoemd is te mislukken. Ook het feit dat Europa niet erg warm loopt voor de made in China EB's*, maakt dit een grote kanshebber voor de NEVS-award :applause:

* Elektrisch Brik

Plaats reactie