Lascursus. Ervaringen? Adressen?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
MvR
Geregistreerd lid

Lascursus. Ervaringen? Adressen?

Bericht door MvR » za 30 dec, 2023 16:58

Een tijdje geleden kreeg ik (ja, ja) van iemand een MIG lasapparaat. Niet een technisch wonder, maar een simpele machine om o.a. plaatwerk mee te lassen.

Ik ken mezelf: experimenteren past niet bij me. Een cursus is veel beter voor me. (Dat is me een paar jaar geleden ook goed bevallen voordat ik met een kettingzaag aan de slag ging).

Mijn vraag ligt wel voor de hand. Wie heeft ervaring met een lascursus? Goed, slecht, waar op te letten? Enz.

RustBuster in Veenendaal is een bekende opleider, maar deze trok ook mijn aandacht: https://www.zaadel.nl/lascursus-nijmegen

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Lascurus. Ervaringen? Adressen?

Bericht door Sapphire » za 30 dec, 2023 21:56

Zoiets is best moeilijk te vinden, zelfs als voltijd MBO-opleiding, want door de succesvolle jarenlange “campagne” dat werken met je handen “dom werk” is wil vrijwel niemand zulks nog leren. Terwijl het juist prachtig en waardevol is om met je handen te werken. Gelukkig keert daarin het tij inmiddels weer wat.

Bijv de cursus van Rustbuster is een goed begin, maar goed lassen leer je niet in 1 dag (ik weet dat dit vaak wordt beweerd over MIG lassen). Liefst zou ik dus kijken voor een meerdaagse cursus of idealiter eentje waar je kunt stoppen zodra je genoeg hebt geleerd.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 30 dec, 2023 21:59

Dank! Uit ervaring weet ik (cursus werken met een kettingzaag) dat je in 1 dag ook niet leert hoe je een boom veilig omhakt. Maar zo'n intro-dag is wel goed voor de 'do's and don'ts', het afstellen van de machine, veiligheid enz.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 31 dec, 2023 11:05

heey
ik zou echt niet op een cursus willen zitten om het lassen te leren
liever de praktijk leren kennen met iemand erbij met ervaring, maar wie wil dat iemand anders nog aanleren ?
ikzelf was laatst bij iemand ( prof fotolasser)die gaf me een TIG in mijn handen na menig jaar zelf een mig te gebruiken, ik denk dat ik op dat uur meer geleerd heb dan ipv een dag op schoolbanken
het voelen het horen dat is wat je dient op te nemen
vlamboog niet te dicht niet te ver dat moet je voelen constante hoor je ipv gespetter
je kan horen wanneer je lasnaad goed gelukt is, weten wanneer je moet stoppen omdat je aan het prutsen bent
doen is meer waard,je dient te het gevoel te krijgen
ipv die mooie auto's te kopen en te koesteren koop eens een wrak slijp de dorpel eruit en las deze er aan de andere kant in ;bij wijze van spreken
slijp een oude auto deur kapot en maak er een brievenbus van, niks plooien maar lassen
en dan spreken we nog niet over omhoog lassen en ondersteboven
je las delen zuiver maken heel belangrijk

ik hoop voor jou dat je machine gebruikt maakt van argon of meng gas, met zo een gevulde draad ga je het niet leren eerder prutsen

tip: harry de ferryman youtube
daar kan je meekijken door de laskap

mvg werner

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Re: Lascursus. Ervaringen? Adressen?

Bericht door Sa93Ve » zo 31 dec, 2023 12:39

Je kan prima een lasleiding volgen van 20 dagdelen of avonden. De kosten zijn te overzien en je hebt dan een diploma van het NIL voor basislasser niveau 1. De kosten kunnen wat variëren maar reken op een 1500 tot 1800 Euro.

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » zo 31 dec, 2023 14:19

Oefenen oefenen oefenen. Inderdaad niet met gasgevulde draad want dat last ronduit k*t.

Ikzelf heb veel met elektroden gelast en pas later overgestapt op mig. Ik vind het voordeel hiervan dat je meer gevoel er bij krijgt. Maar ik heb makkelijk praten want het zat bij mij in de opleiding.

Mijn advies, begin op wat dikker staal en breng dit steeds verder terug. Filmpjes kijken en uren maken.

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » zo 31 dec, 2023 14:28

Lassen met beschermgas is een must. Een dag bij Rustbuster om de basisdingen te leren zal je zeker op weg helpen, en daarna wordt het leren in de praktijk, wat met voldoende geduld heel leuk kan zijn. Het meeste leer je uiteindelijk door te doen, voldoende voorbeelden hier op het forum.

Er is iemand die al jaren bezig is met een zwarte 900 meen ik en die destijds zonder ervaring is begonnen en uiteindelijk die hele auto z’on beetje opnieuw heeft opgebouwd. Ik weet zijn naam zo niet maar is terug te vinden hier. Succes!

Gevonden: viewtopic.php?f=43&t=75923&hilit=Lassen#p889597

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 31 dec, 2023 16:34

Dank allemaal! Veel info om over na te denken!

Ik hoop op zo'n cursus ook dingen op te pikken die niet zozeer direct met 'bakken en braden' te maken hebben: lastafels, welke brillen/kap; andere veiligheidskleding enz. Vaak leer ik daar nog meer over dan de praktijk zelf! Zo ging het met ook met het leren omgaan met een kettingzaag.

De eerstvolgende mogelijkheid is in februari. Ik houd jullie op de hoogte.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » zo 31 dec, 2023 18:31

MvR schreef:
zo 31 dec, 2023 16:34
Dank allemaal! Veel info om over na te denken!

Ik hoop op zo'n cursus ook dingen op te pikken die niet zozeer direct met 'bakken en braden' te maken hebben: lastafels, welke brillen/kap; andere veiligheidskleding enz. Vaak leer ik daar nog meer over dan de praktijk zelf! Zo ging het met ook met het leren omgaan met een kettingzaag.

De eerstvolgende mogelijkheid is in februari. Ik houd jullie op de hoogte.
Ik heb een 3M Speedglas helm sinds jaar en dag en aangeschaft voor mijn opleiding constructiebankwerken. Die hoeven overigens niet duur te zijn maar dat is aan jezelf. Kostte toen een kapitaal maar is dan ook kwaliteit en werkt nog perfect. Wat betreft kleding is een goed lasschort voldoende met bijpassende handschoenen. Een goede overall kan ook maar kost ook wat. Veiligheidsbril is een must.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 31 dec, 2023 19:18

Ik heb even gezocht op 3M Speedglas helm. Die kost meer dan mijn Saab waard is! :D

Overigens heb ik wel veel over om mijn ogen te beschermen. Een aantal jaren geleden raakte ik voor een week of 6 blind aan mijn rechteroog, door een acute aandoening. Het is aan mijn overbuurvrouw/oogarts te danken dat het niet permanent was (is). Sindsdien ben ik heeeeeel erg voorzichtig met mijn ogen! Overal in huis en op het terrein heb ik veiligheidsbrillen voor het grijpen liggen.

Maar je snapt dat ik als amateur de gulden middenweg zoek qua oogbescherming. Ik snap dat je als professional een andere, betere, keuze maakt. Zou ik in jouw plaats ook doen.

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » zo 31 dec, 2023 19:27

Ik weet niet waar je precies woont in Gelderland, maar volgens mij redelijk in het oosten. Ik heb goede ervaringen van Het Ambachtshuis in Brabant gehoord als je een beginnerscursus wilt volgen.

www.ambachtshuis-brabant.nl/vakscholing/

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 31 dec, 2023 20:17

Dank!

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » zo 31 dec, 2023 22:03

MvR schreef:
zo 31 dec, 2023 19:18
Ik heb even gezocht op 3M Speedglas helm. Die kost meer dan mijn Saab waard is! :D

Overigens heb ik wel veel over om mijn ogen te beschermen. Een aantal jaren geleden raakte ik voor een week of 6 blind aan mijn rechteroog, door een acute aandoening. Het is aan mijn overbuurvrouw/oogarts te danken dat het niet permanent was (is). Sindsdien ben ik heeeeeel erg voorzichtig met mijn ogen! Overal in huis en op het terrein heb ik veiligheidsbrillen voor het grijpen liggen.

Maar je snapt dat ik als amateur de gulden middenweg zoek qua oogbescherming. Ik snap dat je als professional een andere, betere, keuze maakt. Zou ik in jouw plaats ook doen.
Ja, die helmen zijn prijzig. Ik heb er toen volgens mij iets van 600 Euro voor betaald. Mijn vlamvertragende overall kostte een kleine 180 Euro. Handgereedschappen een aantal tientjes.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 31 dec, 2023 23:58

MvR schreef:
za 30 dec, 2023 16:58
Een tijdje geleden kreeg ik ... een MIG lasapparaat...
MIG lassen is niet moeilijk, met Google en YouTube kom je een heel eind, maar als ik me de foto goed herinner was dat een 'flux core' apparaat, niet een apparaat met een argon/CO2 gasfles en met die flux core zou ik nou juist niet willen lassen,. :(

Arnout99cc
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Arnout99cc » za 13 jan, 2024 23:53

Ik heb rustbuster én lerenlassen.nl gedaan. Nu zelf aan het oefenen.

De laatste van die 2 is mij meer bevallen overigens.

Bij hbm hebje volgens mij voor 30 of 40e zo'n automatische lashelm/glas van 3m.

Plaats reactie