Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?
Volgens de huidige plannen veranderen de fiscale regels op autogebied.
Vraag me af of het kopen van en rijden in een EV in 2025 nog wel financiële voordelen oplevert.
Vraag me af of het kopen van en rijden in een EV in 2025 nog wel financiële voordelen oplevert.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: Biedt EV rijden in 2025 nog wel financiële voordelen ?
Los van alle ellende zijn het natuurlijk zeer boeiende tijden en laat de toekomst zich
lastig voorspellen. Die subsidies op ev s hebben een hoop in werking gezet en eigenlijk moet
er nu een omslag plaatsvinden naar betaalbare ev s voor de lage inkomensgroepen die zo n ding
toch nodig hebben en anders gewoon fossiel blijven rijden zo lang mogelijk.
Ik ben geen deskundige maar ik neem aan dat ev s straks ook als thuisbatterij voor
de eigen zonnepanelen gebruikt kunnen worden / iedereen een accu thuis? Dan
is dat transportprobleem ook minder: die dingen zijn nu nog veel te duur en ik neem
aan dat flatbewoners niet massaal zitten te wachten op buren met zo n ding in huis?
Daarnaast is er nog zoveel te bezuinigen op fossiel dus dat zal allemaal wel gaan gebeuren voordat
we stoppen en echt overgaan op ev. Mooie tijden. (mag ik dat zeggen? oh ja, we leven nog in een vrij land!)
lastig voorspellen. Die subsidies op ev s hebben een hoop in werking gezet en eigenlijk moet
er nu een omslag plaatsvinden naar betaalbare ev s voor de lage inkomensgroepen die zo n ding
toch nodig hebben en anders gewoon fossiel blijven rijden zo lang mogelijk.
Ik ben geen deskundige maar ik neem aan dat ev s straks ook als thuisbatterij voor
de eigen zonnepanelen gebruikt kunnen worden / iedereen een accu thuis? Dan
is dat transportprobleem ook minder: die dingen zijn nu nog veel te duur en ik neem
aan dat flatbewoners niet massaal zitten te wachten op buren met zo n ding in huis?
Daarnaast is er nog zoveel te bezuinigen op fossiel dus dat zal allemaal wel gaan gebeuren voordat
we stoppen en echt overgaan op ev. Mooie tijden. (mag ik dat zeggen? oh ja, we leven nog in een vrij land!)
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

de vraag is óf een EV financiële voordelen moet opleveren. Volgens de adepten levert het zoveel meer voordelen op (uitstoot, stilte, acceleratie, etc) die niet direct in geld uit te drukken zijn. De EV case is pas echt sterk als het zonder subsidies of andere financiële maatregelen kan draaien (lijkt mij)RoelandV schreef: ↑za 10 feb, 2024 0:53Vraag me af of het kopen van en rijden in een EV in 2025 nog wel financiële voordelen oplevert.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Er is meer dan de afweging van milieu en kosten.
Veel lease-rijders zijn gebonden aan een bepaald budget voor een lease-auto.
EV's en Hybrids worden komend jaar en in 2026 duurder, door alle fiscale maatregelen.
Betekent dat ook het maandtarief voor lease hoger wordt.
Hierdoor zullen voor veel leaserijders bepaalde EV's en Hybrids waarin ze nu rijden
bij vervanging boven hun leasebudget uitkomen.
Voor deze leaserijders verandert dan de afweging tussen een benzine, diesel, Hybrid en EV-auto.
Veel lease-rijders zijn gebonden aan een bepaald budget voor een lease-auto.
EV's en Hybrids worden komend jaar en in 2026 duurder, door alle fiscale maatregelen.
Betekent dat ook het maandtarief voor lease hoger wordt.
Hierdoor zullen voor veel leaserijders bepaalde EV's en Hybrids waarin ze nu rijden
bij vervanging boven hun leasebudget uitkomen.
Voor deze leaserijders verandert dan de afweging tussen een benzine, diesel, Hybrid en EV-auto.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
'n collega van me rijdt momenteel in een slOpel Insigni-nee (kan hij ook niet helpen
) en zit te kijken naar 'wat anders' (oorzaak: dikke reparatierekening van afgelopen jaar en het motorprobleem is nog niet verholpen). gezien gezinssamenstelling wil hij naar een Skoda Superb (kan hij ook niet helpen
), en zat 'voor de gein' eens te kijken naar een Skoda Enyaq. zo'n ding weegt dus ongelogen 2 ton! je hebt er bijna een vrachtwagenrijbewijs voor nodig als je daarmee met gezin, vakantiezooi en sleurhut op vakantie wil.
het is dat de Enyaq nog enig fiscaal voordeel heeft, maar anders wordt autorijden financieel ook niet leu....oh wacht effe: dat is ook de bedoeling!
het is dat de Enyaq nog enig fiscaal voordeel heeft, maar anders wordt autorijden financieel ook niet leu....oh wacht effe: dat is ook de bedoeling!
-
DV 9-3
- Donateur

Die vraag kunnen we met elkaar vast en zeker pagina's over vol schrijven hier. Wie dat volhoudt tot 2025, die weet 't.RoelandV schreef: ↑za 10 feb, 2024 0:53Vraag me af of het kopen van en rijden in een EV in 2025 nog wel financiële voordelen oplevert.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
@DV 9-3: er is in dit geval sprake van een aantal concrete voornemens per 1-1-2025.
En dat gaat het bijv. om concrete wijzigingen in de BPM (geldt straks ook voor bestelwagens), Motorrijtuigenbelasting etc.
Juist het vooraf nadenken over de gevolgen van die wijzigingen wordt door politiek Den Haag vaak gebruikt als input om
alsnog het beleid aan te passen. Om die reden vind ik deze discussie - ruim vóórdat een maatregel wordt ingevoerd - juist heel zinvol.
En dat gaat het bijv. om concrete wijzigingen in de BPM (geldt straks ook voor bestelwagens), Motorrijtuigenbelasting etc.
Juist het vooraf nadenken over de gevolgen van die wijzigingen wordt door politiek Den Haag vaak gebruikt als input om
alsnog het beleid aan te passen. Om die reden vind ik deze discussie - ruim vóórdat een maatregel wordt ingevoerd - juist heel zinvol.
-
verde900
- Donateur

Menig ev weegt 2 ton, concreet ga je daarmee van € 0,-- per maand naar € 100,-- aan mrb
Stroom kost in de openbare ruimte zomaar € 0,53 p/kw voor normaal laden en zomaar € 0,73 voor snel laden.
Neem een Ev met een 70kw batterij en je hebt deze vol voor € 50,--, daar kun je dan 350 tot 400km voor rijden.
Bij 1 op 15 bij een benzine auto heb je 27 ltr benzine nodig a 1.85 is ook € 50,-- je mrb is daarbij lager en je kunt gewoon doorrijden met je nog resterende brandstof.
Hoe schoon is n ev verder feitelijk?
Stroom kost in de openbare ruimte zomaar € 0,53 p/kw voor normaal laden en zomaar € 0,73 voor snel laden.
Neem een Ev met een 70kw batterij en je hebt deze vol voor € 50,--, daar kun je dan 350 tot 400km voor rijden.
Bij 1 op 15 bij een benzine auto heb je 27 ltr benzine nodig a 1.85 is ook € 50,-- je mrb is daarbij lager en je kunt gewoon doorrijden met je nog resterende brandstof.
Hoe schoon is n ev verder feitelijk?
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

wie de vraag stelt weet het antwoord. Ik denk m ook te weten.verde900 schreef: ↑za 10 feb, 2024 16:58Hoe schoon is n ev verder feitelijk?
-
hermank
- Donateur (7x)

Eigenaardig dat de uitstoot van fijnstof ( banden/remmen) die bij een EV vele malen hoger is ( door hoge acceleratie) , nooit wordt meegenomen als we/ze het over het "milieu "hebben. Net als de delving van de grondstoffen voor de accu's. Verwoest hele gebieden. Maarja, niet bij ons in de buurt.....dus....so what.
Elektrisch zullen we rijden!!
-
ReinO
- Donateur (2x)

'Hoe schoon' is niet feitelijk te berekenen en daar zijn al enkelingen op gesneuveld dus geen serieuze wetenschapper
waagt zich hier meer aan lijkt me.
Maar het einde is nabij voor de ev s in de hogere prijsklasse en is het wachten op een betaalbare versie?
waagt zich hier meer aan lijkt me.
Maar het einde is nabij voor de ev s in de hogere prijsklasse en is het wachten op een betaalbare versie?
-
verde900
- Donateur

In 2025 is ICE zomaar goedkoper te rijden dan een EV.
Een particuliere aankoop van een EV kan zomaar een kostbare miskoop blijken doordat de EV markt een vechtmarkt geworden is waarbij enorme kortingen gegeven worden op nieuwe en een gebruikte EV niet af te geven blijkt
Een particuliere aankoop van een EV kan zomaar een kostbare miskoop blijken doordat de EV markt een vechtmarkt geworden is waarbij enorme kortingen gegeven worden op nieuwe en een gebruikte EV niet af te geven blijkt
-
Barten
- Donateur (12x)

Leasemaatschappijen hebben ook steeds meer moeite met het calculeren. Doordat er steeds vaker kortingen op nieuwe auto’s worden gegeven, neemt de restwaarde versneld af, met extra afschrijvingen tot gevolg.
Overigens hebben zakelijke rijders vaak geen keus. Als het bedrijfspolicy is om de transitie naar elektrisch te rijden te maken, moet je als zakelijke rijder vaak tegen wil en dank mee. Afgelopen jaar heb ik zelf met dit proces te maken gekregen en ben eigenlijk best positief over mijn BMW iX1.
Overigens hebben zakelijke rijders vaak geen keus. Als het bedrijfspolicy is om de transitie naar elektrisch te rijden te maken, moet je als zakelijke rijder vaak tegen wil en dank mee. Afgelopen jaar heb ik zelf met dit proces te maken gekregen en ben eigenlijk best positief over mijn BMW iX1.
-
ReinO
- Donateur (2x)

ik neem aan dat veel ev rijders dan niet meer prive gaan rijden in dat ding?