Yokohama 1975

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Yokohama 1975

Bericht door hermank » do 01 mei, 2025 15:44

Afbeelding

Datsun's klaar om verscheept te worden.
Een 100A Cherry, zoals die drie op de voorste rij, heb ik eind 70's gehad, in exact die kleuren ; een rode en een okergele, alleen dan in 2-deurs, zoals de witte...

RobbieF57
Geregistreerd lid

Re: Yokohama 1975

Bericht door RobbieF57 » do 01 mei, 2025 17:12

Hoi Herman,

wat een leuke foto!
Die Cherries reden heerlijk, en zagen er ook heel kek uit. Behalve dan die spuuglelijke "coupé"; wat een gedrocht was dat! Gaf het begrip "dode hoek" een hele nieuwe dimensie!

Ikzelf heb in 1976 in zo'n turquoise 120Y mijn rijbewijs gehaald.

Mooie tijden....
Afbeelding

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » do 01 mei, 2025 18:52

Ha!, de Japanse invasie op de automarkt in de jaren zeventig :D . Ik had twee neven die met een 100 A-tje reden (beide rood), een andere had een witte 120Y FII Cherry X (een mondvol, als ik me goed herinner) en een vriend van me reed met een 160J SSS (oranjerood). Ook de andere Japanse merken waar goed vertegenwoordigd in de familie: twee andere neven hadden een Honda Accord (beide wit met een striping op de zijkanten), mijn broer reed met een knalgele Toyota Corolla en het vriendje van mijn zus had een rode Celica.

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » do 01 mei, 2025 19:05

Kleurrijke tijden!

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » do 01 mei, 2025 19:15

Naast Saab is er mijn liefde voor Lancia, maar zeker ook voor voor Japanse auto's uit de 70's ( Toyota Celica , Toyota Crown, Datsun 240 Hardtop, de 140, de Mazda 1800.....etc allen uit begin jaren '70)

Die Datsun 100A heb ik zeker ook met veel plezier in gereden. Sportieve stoeltjes ook.

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » do 01 mei, 2025 21:03

Deze foto afgelopen zondag gemaakt op een meeting in Kapellen. Misschien niet het meest geslaagde model maar in de staat zoals ie erbij stond vond ik het echt smullen!

Afbeelding

Polderracer
Geregistreerd lid

Bericht door Polderracer » vr 02 mei, 2025 14:34

Probeer My summer car eens op een regenachtige dag. :D
Digitaal aan een 100a sleutelen.
https://store.steampowered.com/app/5167 ... ummer_Car/

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 02 mei, 2025 14:42

Ik had ooit een vriendinnetje met zo'n gele Cherry 3-deurs. Echt een leuke auto. (Terugdenkend concludeer ik nu dat 'leuk' daarmee wel zo'n beetje ophield).

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » vr 02 mei, 2025 19:29

RobbieF57 schreef:
do 01 mei, 2025 17:12

Mooie tijden....
Afbeelding
Wat een fraaie plaat!. Ik ben ook een grote fan van de Japanse autobrochures uit die 1970s Ik heb er een paar, doorgaans met geweldige fotografie en vormgeving.
( ook gangbaar in die tijd; de spiegels op de voorschermen. mooi, maar onhandig)

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 02 mei, 2025 23:25

Eén van mijn eerste auto's was een 78-er Datsun Sunny 120y in hemelsblauw. Zelfde techniek als de Cherry, maar dan met de motor in de lengte en achterwiel aandrijving. Zo was het blokje ook ontworpen oorspronkelijk. In de Cherry hadden ze het blok dwars gezet maar dan zat de inlaat vooraan en wilde de carburateur wel eens bevriezen in de winter.

Die Sunny was een geweldige auto, ik heb er heel Europa mee gezien. Liep 1:17 na wat tweaken met ontsteking en mengsel. Ging nooit stuk, ook niet als je je best deed, startte altijd. Wel een onderstel van niks, je moest niet te hard de bocht in gaan in de regen. Mee gereden tot de roest het ding nekte, daar was geen kruid tegen gewassen met de Japanners uit die periode. 10 jaar was al heel wat. Ik betaalde 700 gulden voor een auto van 9 jaar oud, dat zegt wel iets...

In mijn hele studententijd daarna bij oude Nissans gebleven. Nul emotie in die dingen maar het bracht je overal waar je wilde zijn zonder gezeur. Dat was heel wat waard.

Plaats reactie