Victor Muller gaat Spyker reanimeren

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
RoelandV
Geregistreerd lid

Victor Muller gaat Spyker reanimeren

Bericht door RoelandV » di 16 jun, 2026 20:26

"Het Nederlandse luxeautomerk Spyker heeft een nieuwe opvallende investeerder gevonden.
De Oekraïense cryptomiljardair Volodymyr Nosov steekt geld in het bedrijf, waarmee Spyker
gereanimeerd moet worden. Macro-econoom Arnoud Boot vindt het daarbij opvallend dat
Spyker-eigenaar Victor Muller gelijk een headline in de Financial Times (FT) te pakken heeft."

Bron: https://www.bnr.nl/column/columns-opini ... te-krijgen

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Victor Muller gaat Spyker reanimeren

Bericht door theun » di 16 jun, 2026 20:41

Ja… en ik ga morgen op een dino-ei broeden en zorgen dat de T-Rex weer tot leven komt. En die ga ik passend bij de tijd een vegan-dieet geven en zorgen dat hij de stem van Ernie kan vertolken omdat ons die helaas ontvallen is…

Das denk ik even geloofwaardig…

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » di 16 jun, 2026 22:09

Je bent niet de enige die dat denkt:
https://www.ad.nl/auto/automerk-spyker- ... ~ad0d81d6/

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 16 jun, 2026 22:31

Ach, toen hij in 2011 zei Saab over te nemen lachte iedereen hem ook uit…

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » wo 17 jun, 2026 5:14

Orphy schreef:
di 16 jun, 2026 22:31
Ach, toen hij in 2011 zei Saab over te nemen lachte iedereen hem ook uit…
We weten hoe dat is afgelopen…

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » wo 17 jun, 2026 6:54

Een fabriek als Saab overnemen was een stap te ver, dat wisten velen vooruit en iedereen weet het achteraf.
Maar in zijn niche markt is er best wel ruimte dus hij heeft zeker kans van slagen. Wat ik nog niet helemaal heb meegekregen (maar dat zal helemaal aan mij liggen) is de technische achtergrond: wie ontwerpt de auto, wie zorgt er voor de techniek en wie verzorgt de after sales?
Toen had hij Maarten de Bruyn maar die is met zijn eigen toko bezig momenteel. Is Jasper den Dopper er bij betrokken?
Muller is een kei in het vinden van geld, een bedrijf runnen is andere koek.
Ik hoop dat hij het redt, als-tie maar geen gekke dingen gaat doen zoals Formule 1 en bijna failliete automerken overnemen. :D

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 17 jun, 2026 7:45

Mag dit wel. Tegen de stroom in. En Muller is ook al op leeftijd ( denk halverwege 60), dan is het extra stoer dat je zo’n avontuur begint.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 17 jun, 2026 9:04

martinphili schreef:
wo 17 jun, 2026 6:54
wie ontwerpt de auto, wie zorgt er voor de techniek en wie verzorgt de after sales?
Toen had hij Maarten de Bruyn maar die is met zijn eigen toko bezig momenteel. Is Jasper den Dopper er bij betrokken?
De productie van de eerste nieuwe Spyker (C8 Preliator, nr 270) heeft in 6 weken tijd plaats gevonden in Engeland bij Metalcraft in Coventry. De body is vorige week opgeleverd en wordt in Nederland (Tachyon in Eemnes wordt genoemd als locatie) verder opgebouwd en daarna onthuld op 14 augustus in Pebble Beach. Projectleider is Joris Slecht, Jasper den Dopper is er niet bij betrokken.

In 2017 werd aangekondigd dat er in dit model een 5 liter v8 blok (600 pk) van Koenigsegg gelepeld zou worden, maar zover ik weet is dat nooit gebeurd. Op internet is her en der te vinden dat het een non-hybride v8 met twinturbo van 800 pk gaat worden... Dat zou andermaal Koenigsegg kunnen zijn maar ook namen als Lamborghini, Mercedes en Audi

Afbeelding

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 17 jun, 2026 9:25

Gelukkig is het een redelijk tijdloos ontwerp, dus helemaal terug naar de tekentafel moeten ze niet. Onder een bepaald volume per jaar is de wetgeving doorgaans ook wat flexibeler, dus het idee om als boutique voor "haute voiture" nog een paar auto's per jaar te bouwen voor een zeer selecte klantenkring lijkt me een leuke "hobby" voor Victor Muller en zijn compagnons. Je moet toch wat om een beetje onder de mensen te blijven. ;)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 17 jun, 2026 9:47

gelukkig heeft Spyker niet de B6 Venator gereanimeerd. Dat was een chassis van de Artega GT met een 3.6 VR6 VW blok (nog geen 300 pk). De oorspronkelijke plannen waren om chassis van de Lotus Evora S met een 375 v6 van Toyota te gebruiken maar dat is er niet van gekomen bij Spyker. Jasper den Dopper is dat nu alsnog aan het doen met een tweede Venator coupe (de eerste werd gescalpeerd om er een Spyder van te maken, ook in bezit van den Dopper), razend knap wat die man met zijn team allemaal doet

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 17 jun, 2026 10:08

theun schreef:
wo 17 jun, 2026 5:14
We weten hoe dat is afgelopen…
dat weet ik heel goed... ik rijd dagelijks in een Saab 9-5 die zonder Victor Muller niet geproduceerd was

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 17 jun, 2026 10:21

+1 precies dat inderdaad

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 17 jun, 2026 10:43

geef het een kans en kijk er met bewondering naar hoe hij dit toch weer doet. Zonder hem geen SAAB 9-5, geen 27 estates en een 9-4X. Tijdloze modellen, die zo weer in productie kunnen met moderne technieken. (andere motoren, andere elektronica etc)

:offtopic: was er maar iemand die het met SAAB op een andere manier (al is dat kleinschalig) van de grond zou trekken. Er is een Emily. Nostalgie modus weer uit :D

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 17 jun, 2026 11:35

busy schreef:
wo 17 jun, 2026 10:43

:offtopic: was er maar iemand die het met SAAB op een andere manier (al is dat kleinschalig) van de grond zou trekken. Er is een Emily. Nostalgie modus weer uit :D
wordt aan gewerkt: https://www.homeofsonett.com/

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » wo 17 jun, 2026 12:02

Interessant.

Plaats reactie