Banden opslag

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Maarten C
Geregistreerd lid

Banden opslag

Bericht door Maarten C » zo 31 dec, 2006 18:17

Dames en Heren,

Ik ben in het gelukkige bezit gekomen van een tweede set 5-Spaak Split velgen met nieuwe banden. Nu wil ik een van de set's opslaan. Wat is de beste manier.
Ik heb begrepen dat ze niet mogen staan, maar moeten liggen en dan ook nog niet op elkaar. (Plank ertussen, steuntje eronder noem maar op). Laat jullie kennis hierover maar eens komen. Ik heb het Forum reeds afgezocht, maar kon hierover eigenlijk niets vinden.

Groeten

Maarten

Otto
Donateur
Donateur

Bericht door Otto » zo 31 dec, 2006 18:22

Hoi,

Dit vond ik op de continental site... (www.conti.nl)

Afbeelding

Zo doen wij het op het werk ook...

Otto

Maarten C
Geregistreerd lid

Bericht door Maarten C » zo 31 dec, 2006 18:26

Dus bij het stapelen mogen de zijvlakken elkaar wel raken ??
Ik ben benieuwd bij andere reaktie's.
Zou ik dan al zo oud zijn (46) dat deze manier van opslag in mijn hoofd zit.

Maarten

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » ma 01 jan, 2007 13:21

Maarten C schreef: Zou ik dan al zo oud zijn (46) .........
Zal ik 'm inkoppen of niet...........

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » ma 01 jan, 2007 15:21

Ik heb ze in ieder geval gewoon opgestapeld liggen (op de velg uiteraard). Gaat prima hoor. Bij voorkeur voor opslag lekker schoon maken en dan droog opbergen. Ik heb de stapel overigens op een pallet liggen, want het is daar achterin mijn schuur niet superdroog.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 01 jan, 2007 19:01

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 01 jan, 2007 19:19

Hoi.

Een paar tips wat het opslaan van zomer-/wineter-banden.
01. Pomp ze op tot de maximale druk van de banden, staat op de zijkant van de band, meestal in P.S.I.
Deze waarde is meestal ongeveer 44 tot ongeveer 51 P.S.I.
Deze waarde staat meestal vermeld op een bandenspannings meter, net als de waarde in Bar.
02. Maak de velgen en de banden goed schoon.
03. Vet de pasring in het hart van de velg lichtjes in, tegen het oxyderen daarvan.
04. Meet het profiel op/ laat dat opmeten en vervang/laat de versleten band(en) vervangen door het juiste type, maat, beladings index, snelheidscatagorie e.d
05. De wielen kun je gerust opstapalen door deze op elkaar te leggen.
De allerbestoplossing is om vier grotere haken in de muur van een garage/schuur te monteren, uiteraard goed vaszetten, e.v.t met keilbouten, en de wielen daaraan ophangen door deze met het gat in het hart van de velg (pasring) op deze haken te hangen.
06. Voordat men de wielen onder de auto monteert, deze op de juiste bandenspanning te (laten) zetten en deze wielen te (laten) balanceren.

Hiermee bereik je meerdere pluspunten.
A. De banden kunnen 'gèèn platte kanten krijgen.
B. De wielen zijn 'rijdklaar' voordat je deze wielen wisselt/laat wisselen.
Veel succes.

Groeten.

De900C-GAS

Maarten C
Geregistreerd lid

Bericht door Maarten C » di 02 jan, 2007 20:27

OK.

Ik heb besloten om ze in een berghok te leggen op een verrijdbaar karretje, waar wel de buitentemeratuur heerst, maar geen regen, sneeuw, wind en andere viezigheid komt. Ophangen was de mooiste optie, maar ik kan er echt met de beste wil van de wereld geen plaats meer voor vinden in mijn garage. Mijn liefde voor de auto gaat ook niet zo ver dat ik ze in de woonkamer hang :lol: :lol:. Ik sta ook elke keer weer verbaasd over de diameter (65 cm) van de banden als ze onder de auto uit zijn. Nu kan ik gelukkig mijn andere velgen op laten knappen zodat ik weer toonbaar ben :shock:

Nogmaals bedankt voor de info,

Maarten

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » wo 03 jan, 2007 9:45

Ophangen is voor mij ook geen optie. Ik heb winterbanden liggen van mijn beide saabs en dan ook nog eens van die van mijn zwager en van een goede vriend. Opgestapeld is het nog te doen, maar opgehangen heb ik geen schuur meer over. En dan moet er nog een setje voor de boodschappen C1 bij komen.

Plaats reactie