Jaguar C-XF

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
baastiaan
Geregistreerd lid

Jaguar C-XF

Bericht door baastiaan » wo 03 jan, 2007 14:45

De marketeers van Jaguar moesten vorige week even slikken toen de eerste foto’s van de C-XF al voor de officiële introductie op internet te vinden waren. Toch kon het Engelse merk vandaag nog met nieuwe informatie over de opvolger van de S-Type komen.

Puurheid van design, zelfvertrouwen en efficiency. Dat zijn woorden die volgens Jaguar van toepassing zijn op de C-XF. De concept car, die veel gelijkenissen vertoont met de toekomstige opvolger van de S-Type, volgt de ontwerprichting die het Britse merk met de nieuwe XK insloeg.
De auto is ontworpen door Ian Callum, de man die ook verantwoordelijk is voor het design van de Aston Martin DB9 en de eerder genoemde Jaguar XK. Met de C-XF wilde Jaguar niet puur een sierlijke auto neerzetten: Ian Callum heeft de concept car een front meegegeven dat veel krachtiger is dan dat van de huidige Jaguars. Ook de achterkant komt sportief over, met dubbele uitlaten en een diffuser. Deze diffuser zorgt voor betere grip bij hoge snelheden.
Binnenin zitten de passagiers in diepe stoelen, die van elkaar gescheiden worden door een grote middentunnel. Het instrumentenpaneel bestaat uit drie grote klokken, die in het donker lichtblauw worden verlicht. Een groot scherm voor het navigatiesysteem domineert de middenconsole, die is afgewerkt met aluminium en hout. De stoelen zijn bekleed met een combinatie van uniek leder met koolstofvezelpatroon en luxe semi-aniline leder.
Het starten van de C-XF is op zich al een belevenis: als je op de startknop drukt, komt de Jaguar DriveSelector beschikbaar, Jaguar’s variant op BMW’s iDrive. Vervolgens wordt het interieur om je heen langzaam lichtblauw verlicht.
Een ander nieuwtje is JaguarSense, een systeem dat bestaat uit vier sensoren. Als deze merken dat je hand langs de deur beweegt, komen de deurgrepen naar buiten. Een vijfde sensor in de middenconsole klapt het informatiescherm 90 graden om. Op die manier kunnen bestuurder de bestuurder het navigatiesysteem gebruiken, terwijl de passagier op hetzelfde moment naar een DVD kijkt. Jaguar noemt dit systeem DualView.
Ook de ventilatieroosters worden pas zichtbaar als de bestuurder ze nodig heeft.
Onder de kap van de C-XF ligt een verbeterde versie van een bekende motor: de 4,2-liter V8 met supercharger, die we ook al kennen uit de XKR en de S-Type R. In de C-XF is het blok goed voor 420 pk en 500 Nm aan koppel.
Op 7 januari kan het grote publiek de C-XF op de Detroit Motor Show bewonderen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De definitieve versie zal wel minder spectaculair zijn, maar hij bevalt mij wel, de nieuwe S-Type.

Marknett
Lid van verdienste

Bericht door Marknett » wo 03 jan, 2007 15:30

Wat een gaaf ding... :shock:
Ook apart; de anti-klokgewijze-en-op-zn-kop meters

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » wo 03 jan, 2007 16:48

Het heeft wel wat, moet er als die-hard Jaguar-fan nog wel even aan wennen. Vooral de achterkant. Die supercharger booster meter is wel errug gaaf natuurlijk 8)

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 03 jan, 2007 16:51

Wat een gaaf ding zeg!! 8)

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 03 jan, 2007 16:56

Dit is zeker geen lelijke auto, maar ik vind het alleen voor het fenomeen Jaguar "geen pan",
BMW en VW hebben met Engelse merken wel echt stijlvolle modellen neergezet, dit is te onconventioneel.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » wo 03 jan, 2007 17:04

@ GJ: het is ook nog een conceptcar

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 03 jan, 2007 17:08

davidjoost schreef:@ GJ: het is ook nog een conceptcar
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar moet een conceptcar niet ergens iets "levensvatbaars" hebben?

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » wo 03 jan, 2007 17:09

verde900 schreef:
davidjoost schreef:@ GJ: het is ook nog een conceptcar
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar moet een concept niet ergens iets levensvatbaars hebben?
De laatste concept die Jaguar liet zien, was de concept van de XK. Die is in nauwelijks gewijzigde vorm op de markt gebracht. Ik denk dat de buitenkant vaststaat op een paar details na. Interieur zal er wat gewoner uit gaan zien.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » wo 03 jan, 2007 18:44

Leuke auto, alhoewel hij wel veel op een Aston Martin Rapide lijkt, maar dat is natuurlijk niet bepaald een straf :wink:

Hoop dat het in iedergeval met deze nieuwe auto weer een beetje berg opwaarts gaat met Jaguar!

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » wo 03 jan, 2007 18:50

sjoerdk schreef:Leuke auto, alhoewel hij wel veel op een Aston Martin Rapide lijkt, maar dat is natuurlijk niet bepaald een straf :wink:
Psssst, Sjoerd, auto is getekend door dezelfde ontwerper als de Rapide :wink: .

Ik hoop ook dat het beter zal gaan met Jaguar, ik draag het merk een warm hart toe. En kwalitatief gezien zijn het een van de beste auto's die er zijn, gelijkwaardig aan Lexus(en nee dat is geen broodje aap verhaal, jaar in jaar uit komt dat in de J.D. Power eruit).

baastiaan
Geregistreerd lid

Bericht door baastiaan » wo 03 jan, 2007 20:03

De Flok schreef:
sjoerdk schreef:Leuke auto, alhoewel hij wel veel op een Aston Martin Rapide lijkt, maar dat is natuurlijk niet bepaald een straf :wink:

Ik hoop ook dat het beter zal gaan met Jaguar, ik draag het merk een warm hart toe. En kwalitatief gezien zijn het een van de beste auto's die er zijn, gelijkwaardig aan Lexus(en nee dat is geen broodje aap verhaal, jaar in jaar uit komt dat in de J.D. Power eruit).
Bij JD Power gaat het om tevredenheidscijfers, niet om betrouwbaarheidscijfers...

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » wo 03 jan, 2007 21:03

baastiaan schreef:
De Flok schreef:

Bij JD Power gaat het om tevredenheidscijfers, niet om betrouwbaarheidscijfers...
Heeft dat niet onlosmakelijk met elkaar te maken? Als je auto niet of nauwelijks kapot gaat, ben je mijns inziens meer tevreden dan iemand die dagelijks met z'n auto langs de weg staat.

baastiaan
Geregistreerd lid

Bericht door baastiaan » wo 03 jan, 2007 21:49

Absoluut. Alleen wel raar dat Jaguar in het Duitse JD Power-onderzoek niet in de top-28 voorkomt, terwijl in Engeland Jaguar wel erg hoog staat.
Duits
1. Toyota 85,1
2. Honda 83,8
3. Mazda 83,4
4. Volvo 82,3
4. Subaru 82,3
6. Mitsubishi 82,1
7. BMW 81,4
7. Audi 81,4
9. Daihatsu 80,6
10. Skoda 80,3
11. Mercedes-Benz 79,9
12. Mini 79,8
12. Opel 79,8
14. Ford 79,5
15. Alfa Romeo 79,2
16. Nissan 78,7
17. Hyundai 78,6
18. Renault 78,5
19. Citroen 78,0
19. Peugeot 78,0
21. Seat 77,6
22. Kia 77,4
23. Volkswagen 77,3
24. Fiat 77,0
25. Chrysler 76,4
26. Suzuki 75,8
27. Smart 75,6
28. Daewoo 73,6
Engels
1. Lexus LS400
2. Toyota Yaris
3. Lexus GS300
4. BMW 7-Series
5. Rover 75
6. Lexus IS200
7. Jaguar XJ-Series
8. Mercedes-Benz E-Class
9. BMW 5-Series
10. Toyota Camry
11. Mercedes-Benz C-Class
12. Skoda Octavia
13. Mazda 626
14. Subaru Forester
15. Toyota Starlet
16. Volvo S80
17. Jaguar S-Type
18. Toyota Corolla
19. Mercedes-Benz S-Class
20. Toyota Land Cruiser

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » wo 03 jan, 2007 21:55

:shock: vind het ding een hoog aero-x gehalte hebben als ik eerlijk ben met de neus van een volvo :wink:

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » wo 03 jan, 2007 21:58

Niet mijn kopje thee...
( in een jag hoort hout!)

Plaats reactie