edwardkommeren schreef:Geen uitleg nodig, schaam me niet voor mijn naam en zie ook geen andere reden deze NIET te gebruiken dus......, doe maar gewoon
Iedereen die prijs stelt op zijn/haar privacy, doet er goed aan om een aantal dingen nooit op internet te publiceren of in te vullen tenzij dit absoluut noodzakelijk is, waarbij je ook kan kiezen om verder te surfen als de site in kwestie dit noodzakelijker vindt dan jijzelf:
- voornaam + achternaam / voorletters +achternaam
- geboortedatum; vul desnoots een andere in die in de buurt ligt van de werkelijke. Als je bijvoorbeeld een offerte voor een verzekering aanvraagt, hoeft de verzekeraar de echte datum pas te weten op het moment dat je besluit om met die firma een overeenkomst aan te gaan.
- sofinummer, paspoortnummer, rijbewijs- of ander id-documentnummer
(lijkt me nogal logisch, maar zet het er toch maar bij)
- telefoonnummer
Zolang persoonlijke informatie nog werd opgeslagen in papieren dossiers, was deze redelijk veilig opgeslagen. Met de komst van computers, internet en het in grote mate al dan niet legaal uitwisselen/verkopen van (prive)gegevens tussen partijen - waar jij geen weet van hebt of waarvoor jouw specifieke toestemming niet vereist is - is het onverstandig om zo slordig met je personalia om te springen.
Als mensen de wet overtreden is er een gerechtelijke weg waarlangs partijen tot identificatie van een persoon kunnen komen. Ik ben een fel tegenstander van een politiestaat - met de identificatieplicht en de daaraan gekoppelde boetes zijn we trouwens al hard op weg - of een samenleving waarin het nodig moet zijn om voor communicatie en discussie op een forum dergelijke privegegevens verstrekt dienen te worden. Gelukkig hoeft dat op dit forum ook niet.
Ik vindt het voldoende om mensen bij hun nickname of voornaam alleen te kennen. Als de relatie zich verdiept, komt de achternaam vanzelf wel.
Nog zoiets: in Nederland vindt men het normaal dat als je de telefoon opneemt, jij als eerste meldt wie je bent terwijl andersom veel logischer zou zijn. de andere kant draait als het goed is geen nummers in het wilde weg, en weet dus al wie hij belt. (en zo niet, dan is werkt hij of zij voor een call-centre van de ergste soort) Het is daarom veel logischer dat de beller eerst zijn naam noemt. In Hongarije beantwoordt iedereen de telefoon met 'Tesék", dat zoveel betekent als "zegt u het maar". Waarna netjes een goedendag of -avond wordt gewenst, gevolgd door de medeling met wie de andere kant het genoegen heeft en wat hij/zij wil of wie hij/zij wenst te spreken.
Als ik hier weer eens een mij onbekend of anoniem nummer op het scherm zie en ik opneem om te vragen wij er belt, kijkt men wel eens vreemd op. Daar verbaas ik me niet over. Ik wacht dan rustig tot het kwartje valt en de persoon zich uitspreekt. Maar tot mijn verbazing worden de rollen weleens omgedraait en onthoudt de andere kant zich halsstarrig van het noemen van een naam en wordt nogaleens onbeleefder.
???
Maar goed, Steve-O past wel wat bij mijn af en toe (niet dagelijks dus) onbesuisde acties die meestal wel goed gaan. Op zich vind ik Johnny Knoxville wel de sympathiekere van het stel. Maarja, ik heet nou ook eenmaal Steve.