Elektronicavraagje over zweeds product (I##A)

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
thor2002
Geregistreerd lid

Elektronicavraagje over zweeds product (I##A)

Bericht door thor2002 » do 04 jan, 2007 16:25

Hai,

mijn dochter lag vanochtend vreselijk te jammeren, haar lampje deed het niet meer. Het ging om een IKEA lampje met een externe voeding. De pootjes waren naar binnen 'geschoten', dus dacht ik kom, ik trek even de schroevendraaier en 'fix' dat wel even.
Bij het openmaken vielen er al direct een paar zaken op aan de behuizing: het is zogenaamd slagvast PE kunststof maar er kwamen al direct verschillende stukken plastic uit de behuizing vallen. Blijkbaar was deze voeding intern al gebroken. Daarnaast was de (knullige) bevestiging van de poten dusdanig vastgedraaid dat ook die bevestiging volledig afgebroken bleek. Een kennis van mij is voornamelijk bezig dit soort behuizingen te ontwerpen en die schrok zich lam. Mijn vraag gaat echter over de elektronica die ik tegenkwam. Ziehier drie foto's van een condensator(dat is het toch?) op het printje. De bodem lijkt eruit ge-'smolten'.
foto1: de boosdoener foto2: rechts de boosdoener, links ervan een 'normale'
foto3: de boosdoener van dichtbij
edit: de links werken nu wel...typefoutje

Niet echt gezellig dus mijn vraag is: is dit gevaarlijk, kan de boel serieus verkeerd gaan? Moet ik ermee naar de Ikea terug (het ding is een jaar oud) terwijl ik hem open heb geschroefd? Kan natuurlijk wel aankomen met het verhaal dat dat ding loeiheet werd, maar wat dan?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 05 jan, 2007 10:22

Ik kan de foto's niet bekijken....... :roll:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 05 jan, 2007 10:39

Gewoon teruggaan, ik denk dat je en nieuwe verbeterde versie krijgt.

thor2002
Geregistreerd lid

Bericht door thor2002 » vr 05 jan, 2007 21:00

@ Verde: ik vrees dat dat niet het geval is, ik heb gister nog eens bij de ikea gekeken (er lagen er behoorlijk wat) en daar zitten precies dezelfde voedinkjes in (nou ja, tenzij ik nét die éne te pekken heb waar ook zo'n voedding in zit).

Thor.

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » vr 05 jan, 2007 21:12

Ik zou gewoon teruggaan met dat ding, service van Ikea is erg goed......soms in tegenstelling tot de kwaliteit.

Even off-topic: wie kent dat stukje van Youp van 't Hek over de Ikea, zo heerlijk herkenbaar :lol:

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » vr 05 jan, 2007 23:34

hallo Thor,

ik zie wat je bedoeld. Is dat spul metaalachtig? Is het geen gemorste tinsoldeer ?
Heb heel wat gebartsen elko's gezien (in PC's) maar meestal barsten ze aan de bovenkant open of komt de alu huls los van de rubberprop waar de pennetjes doorheen zitten.
Als een elko lek is of op ontploffen staan dan is de bovenkant bol of reeds gespleten en komt er een soort "brasso" uitgelopen.

Dit lijkt mij eerder op gemorste lak (die trafo wordt tegen het brommen in lak gedompeld).

Beste test is even een 1/2 uurtje aan (wel uit de buurt blijven ;-|+ )
dan uitzetten en voelen of de elko's warm worden. Een goede elko blijft koud.

Helaas is wel overduidelijk de CE kwaliteit te zien (Chinese Export !)
I**A, designed in Zweden, made in China !

thor2002
Geregistreerd lid

Bericht door thor2002 » za 06 jan, 2007 21:56

Hai troll fan,

bij die elco (alsof ik er verstand van heb met een WTB achtergrond) is, zo lijkt het althans, het omhulsel van een soort aluminium met zwart verflaagje deels gesmolten. De elco ziet er verder niet echt dik uit en er is geen vloeistof uit gelekt.
Die voeding zit 24/24 in de wcd, lampje (met oplaadbare batterij) hangt daar aan, voor de liefhebber: het gaat om de kinderlamp Spoka van Ikea. Staat dus lekker bij de kleine boven haar hoofd...
Ik zal eens een mailtje eraan wagen naar de klantenservice.
EDIT: En wat blijkt? De ikea heeft gewoonweg géén emailadres, althans niet zo een twee drei te vinden! Moet je weer gaan bellen (kost weer wat) of langs gaan (kost weer tijd.) Hmmmm
Thor.[/b]

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » zo 07 jan, 2007 0:22

als emailadres eens

info@ikea.nl geprobeerd? of klantenservice@ikea.nl?

Condensatoren knappen normaal inderdaad naarboven los, ik heb ze eigenlijk nog nooit anders zien stukgaan. Verder, dat smelten zou heel goed kunnen. Die laadregelaar (zou een 78** spanningsregelaartje kunnen zijn) zit in een TO220 behuizing die officieel bij belasting gekoeld moet worden door een koellichaam om de overspanning te kunnen laten afvloeien.

vbtje van een 7805. De gehele 78** reeks kan een ingangsspanning tot 30 Volt aan. Het laatste getal geeft de uitgangsspanning aan. Een 7805 geeft dus 5 Volt af en een 7812 12 Volt. Het verschil tussen de in en uitgangsspanning wordt afgevloeid in warmte, vandaar dat er een koellichaam in hoort met warmte geleidende pasta. Een spanningsregelaar 7805 die 10 Volt ingang heeft geef bv minder warmte af als een 7805 die 24V op zn ingang heeft staan. De ingang moet echter wel altijd 2 Volt meer hebben als de uitgang om zn eigen inwendige circuite te kunnen bekrachtigen.

Deze warmte, zeg maar gerust hittebron kan zonder problemen die elco laten smelten.

Dit zijn hele betrouwbare en zuivere spanningsregelaars die dus zeer afhankelijk zijn van een goede koeling.

De regelaar in de TO220 behuizing is meestal 1 ampere maximaal.

Plaats reactie