Kwikfit APK/roetmeting bullshitverhaal
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Kwikfit APK/roetmeting bullshitverhaal
Afgelopen week moest het leasedieseltje (VW) van Mevr. F APk gekeurd worden. In de brief van de leasemaatschappij werd aangeraden (!) naar kwikfit te gaan als de APK datum niet met een grote beurt of ingrijpende reparaties zou samenvallen, anders naar de dealer. Dus naar KwikFit gebracht. Die belden na een paar uurtjes op met het verhaal dat ze de auto niet door de emissietest wilden laten gaan, omdat hij onregelmatig stationair liep. Nou was mij wel eens opgevallen dat de motor een beetje schudt bij stationair toerental, maar dat is over als je een tikkeltje gas geeft, en verder geeft dat geen prbleem, sterker nog, dat deed hij voor de vorige APK ook, en daarmee is hij goedgekeurd, door de merkdealer, en rijden we al vrolijk weer een jaar mee rond. Maar de motivatie van het verhaal: "Als we dan (om de roetmeting te doen) vol gas geven weten we niet wat er kan gebeuren, misschien slaat de motor wel op hol, en een diesel kun je niet uitzetten, dus dan draait hij in de soep". De auto was verder helemaal nagelopen en O.K. (2 adviespuntjes) voor de APK, maar zij durfden hem hoegenaamd niet door de roetmeting te doen...
Vandaag met het ding naar mijn garage gegaan, die hebben hem roetgemeten, niks aan de hand, vol gas, gas los, dat drie keer, geen enkel probleem. Balen, dat kost me dagen extra.
Is dit een bullshitverhaal, of slaat het wél ergens op? Iemand meer vreemd ervaringen met de Kwikfit als APK station?
Vandaag met het ding naar mijn garage gegaan, die hebben hem roetgemeten, niks aan de hand, vol gas, gas los, dat drie keer, geen enkel probleem. Balen, dat kost me dagen extra.
Is dit een bullshitverhaal, of slaat het wél ergens op? Iemand meer vreemd ervaringen met de Kwikfit als APK station?
-
gj900
- Donateur (9x)

-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
-
marq101
- Geregistreerd lid
Ja, dat is mogelijk, hij gaat dan olie verbranden ipv diesel.nelfrikandel schreef:Dut het verhaal dat een Diesel bij volgas op hol kan slaan, en ze hem dan niet meer kunnen stilleggen klopt?
Nou ja, in zijn 5, op de handrem en koppeling op laten komen werkt wel (tenzij het een 4-bak is natuurlijk
-
verde900
- Donateur

-
marq101
- Geregistreerd lid
Vaak hebben leasebedrijven contracten met een snelfitter om de prijs te drukken. In het geval van Kwikfit denk ik penny wise pound foolishverde900 schreef:deels, ZIJ hebben alleen bij benadering geen idee wat ze aan het doen zijn.. een normaal garagebedrijf welnelfrikandel schreef:Dut het verhaal dat een Diesel bij volgas op hol kan slaan, en ze hem dan niet meer kunnen stilleggen klopt?
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Het zou kunnen.
Toen ik nog monteur was (vroegah
): collega komt een beetje pips binnen. Tijdens een proefrit was de auto er vandoor gegaan...... Zelfs met de sleutel in de hand liep de motor door op heeel veeel toeren. Hij heeft de motor kunnen smoren door vol op de rem te gaan staan en de koppeling op te laten komen. Bleek dat hij de olie was vergeten af te tappen en wel verse olie had bijgevuld. Tijdens het rijden was de extra olie in het inlaatkanaal gekomen (carterventilatie?) en een dieselmotor wil best op olie lopen als de omstandigheden goed zijn. Normaal gesproken kan een diesel niet op hol slaan omdat er een regulateur op de brandstofpomp zit, maar als ie op olie loopt..... De inlaatbuizen dropen van de olie.
Toen ik nog monteur was (vroegah
-
MXL
- Geregistreerd lid
-
Tool
- Geregistreerd lid
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
-
Tool
- Geregistreerd lid
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Balen, t'is een 6 bakmarq101 schreef:Ja, dat is mogelijk, hij gaat dan olie verbranden ipv diesel.nelfrikandel schreef:Dut het verhaal dat een Diesel bij volgas op hol kan slaan, en ze hem dan niet meer kunnen stilleggen klopt?
Nou ja, in zijn 5, op de handrem en koppeling op laten komen werkt wel (tenzij het een 4-bak is natuurlijk)
-
marq101
- Geregistreerd lid
Tsja, dan gaat 't nietnelfrikandel schreef:Balen, t'is een 6 bakmarq101 schreef:Ja, dat is mogelijk, hij gaat dan olie verbranden ipv diesel.nelfrikandel schreef:Dut het verhaal dat een Diesel bij volgas op hol kan slaan, en ze hem dan niet meer kunnen stilleggen klopt?
Nou ja, in zijn 5, op de handrem en koppeling op laten komen werkt wel (tenzij het een 4-bak is natuurlijk)