Koppel of vermogen - wat is beter?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Ruud
Geregistreerd lid

Koppel of vermogen - wat is beter?

Bericht door Ruud » wo 04 apr, 2007 15:25

Leuk stukje over wat koppel en pk's zijn en het verschil daartussen.
Moet wel behoorlijk sterke brein hebben om dit allemaal in 1 keer te behappen, veel theorien moet ik wel 3 keer lezen voor het te begrijpen.

PK vs NM

Wat het mooie is, dat een Saab over het algemeen veel koppel en pk's heeft :wink:

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » do 05 apr, 2007 15:59

Tsja. Koppel vs vermogen. Zonder het hele artikel te hebben uitgeplozen kan ik er wel het volgende over zeggen: Ik ben laatst met een familielid wezen kijken naar een Land Rover Discovery met een dieselmotor met slechts 190 pk, terwijl deze auto ongeveer 2,5 ton weegt (evenveel pk als zijn huidige, bijna 1000 kg lichtere Volvo). Ik verwachtte er niet al teveel van, ik bedoel dat deze auto op papier ontzettend ondergemotoriseerd is, in ieder geval ten opzichte van een Volvo D5 of een prettige Saab Turbo. Wel geeft deze motor een koppel van bijna 450 Nm en is hij uitgerust met een automatische 6-bak met tiptronic.

Wat schetste mijn verbazing: deze auto komt ondanks het fenomenale gewicht prima mee met het verkeer. Sterker nog, je bent snel weg bij het stoplicht. Tussensprints om in te voegen oid doet ie ook prima. Als je de beide grafieken op elkaar legt, krijg je een soort omgekeerde bloempot: stijl omhoog om bij 1900 toeren horizontaal te gaan lopen naar iets onder het maximum toerental en dan pas weer vrij stijl omlaag. Dit geeft een zeer lenige, flexibele karakteristiek over het grootste deel van het toerenspectrum. Wel zal hij van 120 niet supersnel dooraccelereren naar 200 (dat haalt hij volgens het boekje niet eens), want dan kom je inderdaad vermogen te kort.

Mijn betoog hier is dus: koppel is wel degelijk van belang, juist in stadsverkeer en op de provinciale weg en zelfs op de snelweg. Vermogen heb je vooral nodig om stevig door te trekken of voor een hoge topsnelheid, die je doorgaans overigens vrijwel nooit zal rijden...

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 05 apr, 2007 16:03

Koppel heb je nodig voor accelereren, vermogen heb je nodig voor de snelheid......ongeveer

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » do 05 apr, 2007 16:21

Ja, en mits de versnellingsbak en eindoverbrenging enzo goed zijn afgestemd op motor en gewicht van de auto, zal een relatief groot koppel een gemis aan vermogen redelijk kunnen compenseren onder normale omstandigheden.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » do 05 apr, 2007 19:04

:twisted: Ik dacht dat koppel en vermogen het beste was.... :wink: lage toeren koppel is leuk zoals turbo diesel en Lpt, maar er is niks over in de hoge toeren... en dan moet je schakelen en dit houd een keer op :lol:
Dus vermogen is wel degelijk belangrijk voor het vervolg van de door het koppel veroorzaakte sprint.

Kortom geef mij maar iets minder koppel en wat meer vermogen dat koppel overbrug ik wel met een beetje extra toeren :D

Testa-Rossa
Geregistreerd lid

Bericht door Testa-Rossa » zo 08 apr, 2007 23:17

Leuk verhaal, maar zijn mening over CVT vind ik nogal vergezocht. Om nu te zeggen dat CVT per definitie sneller is als een handbak. Een CVT heeft naar mijn weten beduidend meer weerstand in de overbrenging. Volgens mij is een (al dan niet gerobotiseerde) handbak dus ook nog altijd sneller. In geval van 2 wielers is het sowiezo een uitgemaakte zaak (ondanks dat juist 2takt betekent staat om een bizar hoog vermogen bij een nauwe powerband).

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » ma 09 apr, 2007 15:10

marq101 schreef:Koppel heb je nodig voor accelereren, vermogen heb je nodig voor de snelheid......ongeveer
Dat is wel kort door de bocht (of beter: rechte eind). Om snel te accelereren moet je snel energie in een object stoppen. Ergo: vermogen (dus veel pk's). Veel koppel onderin is handig voor een caravan trekken e.d.
Staar je niet blind op het hoge koppel van dieselmotoren: dat is het koppel dat de motor levert. Er zit echter ook een versnellingsbak tussen om het aan de wielen te krijgen

Yackall
Geregistreerd lid

Bericht door Yackall » ma 28 mei, 2007 10:32

Ruud schreef:Leuk stukje over wat koppel en pk's zijn en het verschil daartussen.
Moet wel behoorlijk sterke brein hebben om dit allemaal in 1 keer te behappen, veel theorien moet ik wel 3 keer lezen voor het te begrijpen.

PK vs NM

Wat het mooie is, dat een Saab over het algemeen veel koppel en pk's heeft :wink:

Kreeg deze link van een collega. Moest het ook een paar keer doorlezen. Mooi verhaal. Leuk om de moderne turbodiesel rijders mee om de oren te slaan. :twisted:

John schreef:
marq101 schreef:Koppel heb je nodig voor accelereren, vermogen heb je nodig voor de snelheid......ongeveer
Dat is wel kort door de bocht (of beter: rechte eind). Om snel te accelereren moet je snel energie in een object stoppen. Ergo: vermogen (dus veel pk's). Veel koppel onderin is handig voor een caravan trekken e.d.
Staar je niet blind op het hoge koppel van dieselmotoren: dat is het koppel dat de motor levert. Er zit echter ook een versnellingsbak tussen om het aan de wielen te krijgen

En dat niet alleen. Als een diesel zijn max koppel levert bij 1500 toeren en een benzine motor bij 4500 toeren (maal 3 dus), dan heeft de benzine motor 'slechts' éénderde van het koppel van de diesel nodig om hetzelfde vermogen (aan de krukas) te leveren. Koppel alleen zegt eigenlijk niks.

Uiteindelijk is het het vermogen wat bepaalt hoe 'sterk' je motor is. En de overbrenging bepaalt dan hoe snel hij is. Korte overbrenging = snelle sprinter. Lange overbrenging = hoge snelheid (wie heeft er niet vroeger bij zijn opgevoerde MT verschillende tandwielen gestoken om te kijken wat de beste optie was?) :wink:

De 'ideale' motor is dus een bezine met turbo: het vermogen van een benzinemotor (met turbo) en het koppel van een diesel (met turbo). Hang daar een CVT aan en je bent het mannetje. :D

Dus als je vriend/kennis/collega weer eens op zit te scheppen over het koppel van zijn lease-diesel, dan is je eerste vraag: 'Bij welk toerental dan?'. :wink:

(CVT schijnt de meest ideale transmissie te zijn; ik geloof doordat die altijd het ideale toerental opzoekt, of zo....staat ook in hetzelfde artikel....ergens....had geen zin meer om verder te lezen)

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 28 mei, 2007 10:38

Uit het artikel:
Er zijn hiervoor verschillende redenen. De belangrijkste reden is dat als beide auto’s niet op dezelfde topsnelheid zijn afgeregeld, de auto met de laagste topsnelheid een kortere overbrenging heeft en dus daaruit meer kracht op de wielen kan halen. Een dikke Porsche zal op gemiddelde snelheden best wat moeite hebben met een goed getunede Subaru WRX. De Porsche is echter afgeregeld op 280, 290 km/u topsnelheid en de Subaru op slechts 230km/u. Een slechte vergelijking dus want geef de Porsche een kortere overbrenging en de Subaru is volkomen kansloos op elk denkbare tussensprint…
Doe mij maar koppel, ik rijd nooit op top, tenminste, niet met de Saab ;) Tussenacceleraties, dat vind ik lekker.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » ma 28 mei, 2007 10:51

is daar uit te kiezen dan? :roll: , volgens mij heb je het te nemen zoals je het krijgt hoor :wink:

en volgens mij gaat in zekere zin het een gedeeltelijk samen met het ander, hoger koppel heb je vaak bij auto's met een wat hoger vermogen, maar veel vermogen wil ook niet perse op meer koppel dan gemiddeld duiden.Over het algemeen heeft Saab in verhouding met andere een relatief hoog koppel.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 28 mei, 2007 11:00

Als je een beetje dieper in het tunen duikt, zul je zien dat er veel aan te passen is, Edward ;)

Koppel/Vermogen is met heel veel elementen in de motor te beïnvloeden. Wat voor zuigers, wat voor slag, wat voor nokkenas, wat voor turbo, etc, etc. Natuurlijk is ook de ECU te 'mappen' om bepaalde gewenste waarden te krijgen. Ideaal is een zo vlak mogelijke koppelkromme die niet extreem inzakt naarmate de toeren stijgen. Beter voor je bak en fijner doortrekken in de versnellingen. Een TDi'tje heeft vaak een wat piekerige karakteristiek met een bult koppel binnen een beperkt toerengebied. Je schakelt je een ongeluk in die krengen.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » ma 28 mei, 2007 11:19

MAAR , het ligt er aan wat je wilt bereiken met of vermogen of koppel toename?, wat is je doel,......

enter sandman
Geregistreerd lid

Bericht door enter sandman » ma 28 mei, 2007 12:01

uiteindelijk komt het op dit neer hé --> uw koppel maakt eigenlijk niks uit als ge een auto wilt kopen

zolang ge een grafiek hebt van uw vermogen ( dus niet gewoon een maximum ) want ze zeggen dat ge voor schakellui veel koppel nodig hebt, dat is de dingen eigenlijk een beetje omdraaien . om schakellui te rijden heb je veel vermogen nodig bij lage toeren ( en hoe doe je dat : door veel koppel te hebben natuurlijk )

koppel . toerental = vermogen (met nog een correctiegetal van 5250 ofzoiets )

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » ma 28 mei, 2007 12:04

enter sandman schreef:uiteindelijk komt het op dit neer hé --> uw koppel maakt eigenlijk niks uit als ge een auto wilt kopen

zolang ge een grafiek hebt van uw vermogen ( dus niet gewoon een maximum ) want ze zeggen dat ge voor schakellui veel koppel nodig hebt, dat is de dingen eigenlijk een beetje omdraaien . om schakellui te rijden heb je veel vermogen nodig bij lage toeren ( en hoe doe je dat : door veel koppel te hebben natuurlijk )

En dan ben je met een moderne turbodiesel dus beter af. :wink:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 28 mei, 2007 12:05

enter sandman schreef:uiteindelijk komt het op dit neer hé --> uw koppel maakt eigenlijk niks uit als ge een auto wilt kopen

jaja...... ik heb niet veel vermogen maar toch een superkoppel, door het hoge koppel kan ik vanonder de 1000t/min al goed wegtrekken (ook in hogere versnellingen) met veel vermogen had dat op zeker niet gelukt.
Veel koppel is altijd beter dan veel vermogen, zeker bij schakellui rijden

Plaats reactie