Hypotheek tips?
-
plafundum
- Geregistreerd lid
Hypotheek tips?
listers,
Ik vraag mij af of hier nog iemand DE gouden tip heeft voor het regelen van je hypotheek. Dat je goed moet onderhandelen en dat niet per se je verzekering, belegging/aflossing en lening bij dezelfde maatschappij hoeft te doen weet ik allemaal, dat er soms heel veel aan de strijkstok van beleggingsprodukten en 'onafhankelijke' adviseurs blijft hangen weet ik ook.
Nog nieuwe tips, mooie verhalen van mensen hier?
Alvast dank,
Ad
Ik vraag mij af of hier nog iemand DE gouden tip heeft voor het regelen van je hypotheek. Dat je goed moet onderhandelen en dat niet per se je verzekering, belegging/aflossing en lening bij dezelfde maatschappij hoeft te doen weet ik allemaal, dat er soms heel veel aan de strijkstok van beleggingsprodukten en 'onafhankelijke' adviseurs blijft hangen weet ik ook.
Nog nieuwe tips, mooie verhalen van mensen hier?
Alvast dank,
Ad
-
Maarten C
- Geregistreerd lid
Het is allemaal afhankelijk wat je zelf wil.
Ik heb in 1993 een huis gekocht met een spaar-hypotheek. In 2005 (via voorkennis) hypotheek omgezet naar 15 jaar vast met een rentepercentage van 3,9 %. Ik weet nu nog 13 jaar lang precies wat ik elke maand betaal, en wat ik elka jaar terugkrijg van de belasting. Dit is prettig, en bij alle andere hypotheken moet je maar afwachten wat het wordt. De hypotheek heb ik ook bij mijn eigen bank afgesloten, zodat als er ooit iets gebeurd (ontslag etc) hun kunnen zien waarom er niet betaald wordt, en dat het betaalgedrag de afgelopen jaren wel goed was. Dit is een tip die mijn zus mij gaf.
Ik heb in 1993 een huis gekocht met een spaar-hypotheek. In 2005 (via voorkennis) hypotheek omgezet naar 15 jaar vast met een rentepercentage van 3,9 %. Ik weet nu nog 13 jaar lang precies wat ik elke maand betaal, en wat ik elka jaar terugkrijg van de belasting. Dit is prettig, en bij alle andere hypotheken moet je maar afwachten wat het wordt. De hypotheek heb ik ook bij mijn eigen bank afgesloten, zodat als er ooit iets gebeurd (ontslag etc) hun kunnen zien waarom er niet betaald wordt, en dat het betaalgedrag de afgelopen jaren wel goed was. Dit is een tip die mijn zus mij gaf.
-
DDJ
- Geregistreerd lid
IK ben nog iets vergeten en dat is:
NIET MET OPTIMA IN ZEE GAAN! ONDER GEEN VOORWAARDE!
Je eindigt met onnodige, nergens op slaande verzekeringen. ALs je recht op de man af vraagt of je die nodig hebt dan kijken ze je aan en liegen ze je gewoon voor. Rente is laag ja, andere kosten hoog. Ver van wegblijven dus.
Je eindigt met onnodige, nergens op slaande verzekeringen. ALs je recht op de man af vraagt of je die nodig hebt dan kijken ze je aan en liegen ze je gewoon voor. Rente is laag ja, andere kosten hoog. Ver van wegblijven dus.
-
Sander
- Forum Admin
Mee eens, helaas.DDJ schreef:IK ben nog iets vergeten en dat is:
Helemaal op het eind, nu moet je tekenen voor alles, weken heeft het geduurd, de serieuze deadlines zijn binnen erg korte tijd, komt er ineens een vereiste inkomensverzekering om de hoek... "Nee die is toch vereist" Ik wist zeker dat het niet zo was, maar je staat op dat moment echt met je rug tegen de muur. Te laat een hypotheek kost gewoon 10% van de aanschafwaarde van je huis. (als ik het me goed herinner)
Wat voelde ik me genaaid...
Wordt er toch een mooi lederen interieur door je neus geboord....
Maar goed, alles is uiteindelijk wel geregeld en in oktober 2006 hebben wij ons eerste huis gekocht.
Ik heb nog enkele tips:
-bedenk als eerste hoeveel risico je wilt lopen en hoe lang je de rente vast wilt laten staan
-maak zoveel mogelijk afspraken met adviseurs (wij hadden er 6 in 5 dagen... wat wel veel was, maar het moest snel) De eerste vertelt alleen maar nieuws, de laatste hoeft alleen maar percentages en specifieke voorwaarden te vertellen.
-zit er voortdurend achteraan als je eenmaal een keuze gemaakt hebt dat het geregeld wordt. We hebben meerdere spookverhalen gehoord dat het op de laatste dag voordat alles rond moet zijn het alsnog helemaal mis loopt. Banken trekken dan zelfs soms helemaal hun handen er van af. "Ga maar naar een ander, bij ons kan het niet".
Na akkoord op de prijs van de woning heb je maar drie weken om de hypotheek te regelen. Drie weken is kort... ook al lijkt het niet zo.
Sander
Nog een kleine anekdote:
Mijn ervaring is dat wij na enkele gesprekken met de hypotheekadviseurs soms meer wisten dan zij zelf.
We hebben de Rabobank-adviseur in Wageningen een nieuwtje kunnen vertellen...
Het ging over de NHG die wel mogelijk is als je huis tot en met maximaal 223.000 getaxeerd is, maar toch voor een hoger bedrag gekocht gaat worden. Als het maximaal te lenen bedrag maar onder de 250.000 blijft.
Hij wist het zo zeker dat het niet kon. Triomfantelijk werden de voorwaarden van de NHG naar ons toe geschoven. Even bladeren naar de juiste pagina en je had zijn gezicht moeten zien..
...dat ga ik zo meteen aan mijn collega's vertellen, dat doen wij nooit zo...
Alle mooie hypotheeksoftwarepakketten kunnen hier overigens ook niet mee om gaan.
-
DDJ
- Geregistreerd lid
En dat is het erge, je betaalt hen een vermogen aan commissies en nog moet je alles zelf regelen. Waardeloos. Ik heb over 28k voor een dakterras 4 VIER!!! maanden lang mijzelf geergerd. Wat een K-U-T bedrijf dat Optima. Overigens zijn alle banken, alle verzekeringsmaatschappijen K-U-T. Service nul, kosten veul.Sander schreef:-zit er voortdurend achteraan als je eenmaal een keuze gemaakt hebt dat het geregeld wordt. We hebben meerdere spookverhalen gehoord dat het op de laatste dag voordat alles rond moet zijn het alsnog helemaal mis loopt. Banken trekken dan zelfs soms helemaal hun handen er van af. "Ga maar naar een ander, bij ons kan het niet".
Na akkoord op de prijs van de woning heb je maar drie weken om de hypotheek te regelen. Drie weken is kort... ook al lijkt het niet zo.
Zuyderleven is een genot om mee te werken.
-
Sander
- Forum Admin
-
slik
- Geregistreerd lid
-
plafundum
- Geregistreerd lid
-
seabird
- Geregistreerd lid
Ga zeker langs bij een vestiging van De Hypotheker. Niet voor niets in 20 jaar de grootste onafhankelijke tussenpersoon voor hypotheken geworden! Zij kunnen ook producten aanbieden die qua voorwaarden beter zijn dan anderen, omdat deze exclusief voor hun gemaakt zijn. Verder is bijvoorbeeld hun spaarhypotheek van SKP (eigen label in combinatie met Direktbank) veruit de beste spaarhypotheek die je kunt sluiten. Verder heeft de Hypotheker vaak een Financiele Coach die op maat voor jou kan berekenen of jij een bepaalde dekking (overlijden en/of verlies van inkomen door arbeidsongeschiktheid of ww) ook echt nodig hebt. Kosten maak je overal en kosten zul je ook doorlopend hebben, maar een totaaladvies waarbij alle aspecten goed bekeken zijn is natuurlijk onbetaalbaar! Verder pas op met handelsbanken; zij geven vaak kortingen op rente, maar halen hun voordeel tijdens de looptijd er dan wel weer op terug en bij verlenging betaal je vaak een hogere rente dan bij anderen!
-
Marknett
- Lid van verdienste
Seabird, werkzaam bij De Hypotheker toevallig ?
Niks mis mee trouwens, ik heb mn hypotheek ook via de Hypotheker geregeld. Prima over te spreken, maar zal ook per adviseur schelen wellicht, toen hij even op vakantie was liep een aantal zaken bijna in het honderd. Mijn drijfveren waren a) de conclusie dat ik financieel een nul ben, b) haast had, c) geen zin had om zelf alles tot op de bodem uit te zoeken d) geen zin had om in mijn argeloosheid genaaid te worden.
Niks mis mee trouwens, ik heb mn hypotheek ook via de Hypotheker geregeld. Prima over te spreken, maar zal ook per adviseur schelen wellicht, toen hij even op vakantie was liep een aantal zaken bijna in het honderd. Mijn drijfveren waren a) de conclusie dat ik financieel een nul ben, b) haast had, c) geen zin had om zelf alles tot op de bodem uit te zoeken d) geen zin had om in mijn argeloosheid genaaid te worden.
-
slik
- Geregistreerd lid
-
Joep
- Geregistreerd lid
Het is allemaal heel erg afhankelijk van je persoonlijke situatie !
Wat is je inkomen(s) / vermogen / carriereperspectief / financieringsbehoefte ? Welke risico's kun en wil je nemen etc.
Dit kan volgens mij alleen duidelijk worden geinventariseerd door de juiste adviseur. Die adviseurs zitten , volgens mij, vooral bij intermediairs. De Hypotheker is een bekende, maar wel gericht op de "modale" klant ( niet negatief bedoeld !). Zo zijn er overigens nog wel meer zoals Hypotheek Visie en Hypotheekshop, allemaal organisaties waarbij deskundigheid veelal gewaarborgd is. Echt maatwerk en kennis zit echter bij veelal bij de onafhankelijke kantoren, namen kun je vinden op diverse sites ( www.ffp.nl / www.bouwfonds.nl) .
En weest gerust iedereen in deze wereld wil iets verdienen op zijn geleverde diensten dus ook hypotheekadviseurs ! Maar het is niet zo dat dat ook betekent dat je uitgekleed gaat wroden zodra je naar binnenstapt.
Wat is je inkomen(s) / vermogen / carriereperspectief / financieringsbehoefte ? Welke risico's kun en wil je nemen etc.
Dit kan volgens mij alleen duidelijk worden geinventariseerd door de juiste adviseur. Die adviseurs zitten , volgens mij, vooral bij intermediairs. De Hypotheker is een bekende, maar wel gericht op de "modale" klant ( niet negatief bedoeld !). Zo zijn er overigens nog wel meer zoals Hypotheek Visie en Hypotheekshop, allemaal organisaties waarbij deskundigheid veelal gewaarborgd is. Echt maatwerk en kennis zit echter bij veelal bij de onafhankelijke kantoren, namen kun je vinden op diverse sites ( www.ffp.nl / www.bouwfonds.nl) .
En weest gerust iedereen in deze wereld wil iets verdienen op zijn geleverde diensten dus ook hypotheekadviseurs ! Maar het is niet zo dat dat ook betekent dat je uitgekleed gaat wroden zodra je naar binnenstapt.
-
Garrett
- Lid van verdienste
Tip: pas op met het afsluiten van al dan niet verpande levensverzekeringen. Die kunnen de maandlasten vreselijk omhoog brengen, terwijl rente's op het eerste gezicht een van de laagste van de markt kunnen zijn.
Nog een beetje reclame: de SNS Budgethypotheek is uitgeroepen tot hypotheekproduct van het jaar!
Succes ermee.
Nog een beetje reclame: de SNS Budgethypotheek is uitgeroepen tot hypotheekproduct van het jaar!
Succes ermee.