wat hebben trekkracht snelheid en gewicht met mekaar te make
-
RedArrow43
- Geregistreerd lid
wat hebben trekkracht snelheid en gewicht met mekaar te make
heren autoliefhebbers en kenners,
Ik zit met een opdracht voor school met een vraag die ik moet beantwoorden namelijk:
Wat hebben trekkracht snelheid en gewicht met mekaar te maken?
ik heb een beetje zitten zoeken en kwam uit op deze site http://direct.sydox.nl/direct/patricksa ... ns%20races
alleen is dit een beetje te uitgebreid. zou iemand mij dit iets simpeler en korter kunnen uitleggen? of weet iemand misschien een site waar dit onderwerp meer besproken word.
alvast bedankt
Edwin
Ik zit met een opdracht voor school met een vraag die ik moet beantwoorden namelijk:
Wat hebben trekkracht snelheid en gewicht met mekaar te maken?
ik heb een beetje zitten zoeken en kwam uit op deze site http://direct.sydox.nl/direct/patricksa ... ns%20races
alleen is dit een beetje te uitgebreid. zou iemand mij dit iets simpeler en korter kunnen uitleggen? of weet iemand misschien een site waar dit onderwerp meer besproken word.
alvast bedankt
Edwin
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Re: wat hebben trekkracht snelheid en gewicht met mekaar te
Nou, euhh... simpel antwoord is dat snelheid, trekkracht en gewicht grootheden op zich zijn en niets met elkaar te maken hebben tenzij je het hebt over een bepaald model of type auto.
Snelheid heeft bij een voertuig primair te maken met het vermogen dat een motor in een voertuig kan ontwikkelen. Hoe groter het vermogen (en de cilinderinhoud) hoe hoger de topsnelheid. Als het voertuig dan ook nog een lekker lage Cw waarde heeft en niet te zwaar is dan is het helemaal "toppie joppie".
Trekkracht of koppel is de kracht die de zuigers op de krukas uitoefenen. Niet te verwarren met vermogen. Als er zware ladingen moeten worden vervoerd, wordt gekozen voor maximaal koppel (bij redelijke toerentallen) om het geheel van zijn plaats te kunnen krijgen. Motoren met grotere cilinderinhouden of hogere compressie (diesel) oefenen een grotere hefboomwerking uit op de krukas dan kleine motoren. Logisch.
Sportauto's proberen een gebalanceerd optimum te bereiken tussen een motor die genoeg inhoud heeft om EN koppel EN vermogen te kunnen ontwikkelen terwijl het gewicht en de Cw waarde zo laag mogelijk worden gehouden.
Maar een grote V8 wil nog niet zeggen dat een auto ook echt snel is. Zie Amerikaanse auto's die vaak met gietijzeren blokken werken waardoor en het totaalgewicht van de auto en de interne mechanische weerstand hoog zijn. Ze draaien moeizaam hogere toerentallen waardoor de vermogensonwikkeling niet lekker loopt. Reden waardom fabrikanten als Ferrari steeds blijven streven naar lichtere componenten in hun motoren.
Dan nog iets. Nee, een (turbo)dieselmotor en een (turbo)benzinemotor die toevallig hetzelfde koppel en vermogen hebben zijn meestal niet even snel bij gelijke bakverhoudingen! Het gaat er ook om hoe snel een motor zijn vermogen kan ontplooien, wat te maken heeft met hoe snel een motor toeren kan maken. Een benzinemotor wint het dan altijd van een dieselmotor. De net uitgekomen sportieve Saab 9-3 diesel met 150 pk en maar liefst 320 Nm koppel haalt de 100 km in 9,5 seconden en heeft een top van 210 km/u. Als een benzinemotor over dergelijke specificaties zou beschikken, zou het de 9-3 waarschijnlijk een top van 220 km/u en een acceleratie binnen 8 seconden verlenen.
Snelheid heeft bij een voertuig primair te maken met het vermogen dat een motor in een voertuig kan ontwikkelen. Hoe groter het vermogen (en de cilinderinhoud) hoe hoger de topsnelheid. Als het voertuig dan ook nog een lekker lage Cw waarde heeft en niet te zwaar is dan is het helemaal "toppie joppie".
Trekkracht of koppel is de kracht die de zuigers op de krukas uitoefenen. Niet te verwarren met vermogen. Als er zware ladingen moeten worden vervoerd, wordt gekozen voor maximaal koppel (bij redelijke toerentallen) om het geheel van zijn plaats te kunnen krijgen. Motoren met grotere cilinderinhouden of hogere compressie (diesel) oefenen een grotere hefboomwerking uit op de krukas dan kleine motoren. Logisch.
Sportauto's proberen een gebalanceerd optimum te bereiken tussen een motor die genoeg inhoud heeft om EN koppel EN vermogen te kunnen ontwikkelen terwijl het gewicht en de Cw waarde zo laag mogelijk worden gehouden.
Maar een grote V8 wil nog niet zeggen dat een auto ook echt snel is. Zie Amerikaanse auto's die vaak met gietijzeren blokken werken waardoor en het totaalgewicht van de auto en de interne mechanische weerstand hoog zijn. Ze draaien moeizaam hogere toerentallen waardoor de vermogensonwikkeling niet lekker loopt. Reden waardom fabrikanten als Ferrari steeds blijven streven naar lichtere componenten in hun motoren.
Dan nog iets. Nee, een (turbo)dieselmotor en een (turbo)benzinemotor die toevallig hetzelfde koppel en vermogen hebben zijn meestal niet even snel bij gelijke bakverhoudingen! Het gaat er ook om hoe snel een motor zijn vermogen kan ontplooien, wat te maken heeft met hoe snel een motor toeren kan maken. Een benzinemotor wint het dan altijd van een dieselmotor. De net uitgekomen sportieve Saab 9-3 diesel met 150 pk en maar liefst 320 Nm koppel haalt de 100 km in 9,5 seconden en heeft een top van 210 km/u. Als een benzinemotor over dergelijke specificaties zou beschikken, zou het de 9-3 waarschijnlijk een top van 220 km/u en een acceleratie binnen 8 seconden verlenen.
-
RedArrow43
- Geregistreerd lid
bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord. hier kan ik wel wat mee.
groeten edwin
groeten edwin
-
job-lek
- Geregistreerd lid
En dat heeft dan te maken met de snellere ontbranding van het benzinemengsel tov diesel en de kortere slag van een benzinemotorNee, een (turbo)dieselmotor en een (turbo)benzinemotor die toevallig hetzelfde koppel en vermogen hebben zijn meestal niet even snel bij gelijke bakverhoudingen! Het gaat er ook om hoe snel een motor zijn vermogen kan ontplooien, wat te maken heeft met hoe snel een motor toeren kan maken. Een benzinemotor wint het dan altijd van een dieselmotor
-
MISTY
- Geregistreerd lid
snelheid en gewicht hebben heeel veel met elkaar.
zou jou rode pijl 500kg wegen dan.........

zou jou rode pijl 500kg wegen dan.........
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Je kan dus ook kijken naar het aantal pk's of kilo watts per kilo!!
daarmee kun je dus heel goed aangeven wat dus massa trekkracht en snelheid met elkaar van doen hebben!!
Een motorfiets zal veel sneller zijn als een auto.
Ik had een motor met 85 pk en een gewicht van 190 kg is dus 0.4 pk/ kg.
Mijn auto heeft 156 pk en een gewicht van 1200 kg is dus 0.13 pk/kg.
Gevolg is dat ik met mijn motorfiets +/- 4 sec. onderweg ben naar de 100
en met mijn auto een seconde of 9.
daarmee kun je dus heel goed aangeven wat dus massa trekkracht en snelheid met elkaar van doen hebben!!
-
MISTY
- Geregistreerd lid
was het niet 165 pk?
of rij je geen aero?
of rij je geen aero?
-
Oliver
- Geregistreerd lid
Je bent niet helemaal juist.
Deze drie grootheden hebben wel degelijk met elkaar te maken.
De basisgrootheid is kracht. Koppel = kracht, uitgedrukt in Newton, en wel die kracht die een voorwerp doet draaien.
Nu is kracht= massa x versnelling. Hoe meer kracht, hoe groter de versnelling of hoe groter de massa die kan versneld worden.
Een jeep bv heeft een groot koppel om grote massa's te kunnen in beweging zetten. En een recente Scania truck zonder oplegger wil je niet tegenkomen aan het stoplicht...
Dan is er vermogen. Vermogen is kracht, maar rekening houdend met snelheid. vermogen = koppel x toeren/minuut.
Je kan het vergelijken met een grote, zware bokser tegen een kleine magere bokser. De kracht per is omwenteling groter bij een motor met een hoog koppel dan bij een koppelarme motor. Als je de twee boksers om beurten even snel laat slaan komt de kleine magere bokser er niet aan te pas. Het voordeel bij lichtere motoren ligt echter bij de hogere toeren. Wanneer een zware motor de snelle omwentelingen niet meer kan volgen gaat de lichte motor zich beter en beter beginnen voelen. Je laat als het ware de kleine bokser zo veel en zo snel slaan als hij kan. Op de duur gaat de grote zware bokser zo veel slagen te verwerken krijgen dat hij er onderdoor gaat.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken doet gewicht NIKS aan snelheid. Een beladen auto gaat (in theorie) trager op zijn top geraken, maar die top blijft exact gelijk. In praktijk echter zorgt het extra gewicht er vaak voor dat het koppel van de motor niet voldoende meer is om de auto nog te laten versnellen tegen de extra bandendruk, eventuele wind, enz...
Dus kort samengevat:
-koppel heb je nodig om massa's te versnellen.
-hoger gewicht = meer koppel nodig, of minder versnellen
-vermogen = koppel x toeren
-topsnelheid is evenredig met vermogen en omgekeerd evenredig met weerstand (banden, lucht), NIET met gewicht.
-veel koppel bij lage toeren (in pk) = weinig koppel bij hoge toeren (in pk)
De vergelijking gaat veel makkelijker op bij motoren.
Vergelijk de koppel- en vermogen curves van een Aprillia Factory (dikke twin) met een GSX-R 750 (jankende viercilinder). Qua vermogen en koppel elkaar gelijke (min of meer), maar elk met een volkomen verschillende curve.
De basisgrootheid is kracht. Koppel = kracht, uitgedrukt in Newton, en wel die kracht die een voorwerp doet draaien.
Nu is kracht= massa x versnelling. Hoe meer kracht, hoe groter de versnelling of hoe groter de massa die kan versneld worden.
Een jeep bv heeft een groot koppel om grote massa's te kunnen in beweging zetten. En een recente Scania truck zonder oplegger wil je niet tegenkomen aan het stoplicht...
Dan is er vermogen. Vermogen is kracht, maar rekening houdend met snelheid. vermogen = koppel x toeren/minuut.
Je kan het vergelijken met een grote, zware bokser tegen een kleine magere bokser. De kracht per is omwenteling groter bij een motor met een hoog koppel dan bij een koppelarme motor. Als je de twee boksers om beurten even snel laat slaan komt de kleine magere bokser er niet aan te pas. Het voordeel bij lichtere motoren ligt echter bij de hogere toeren. Wanneer een zware motor de snelle omwentelingen niet meer kan volgen gaat de lichte motor zich beter en beter beginnen voelen. Je laat als het ware de kleine bokser zo veel en zo snel slaan als hij kan. Op de duur gaat de grote zware bokser zo veel slagen te verwerken krijgen dat hij er onderdoor gaat.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken doet gewicht NIKS aan snelheid. Een beladen auto gaat (in theorie) trager op zijn top geraken, maar die top blijft exact gelijk. In praktijk echter zorgt het extra gewicht er vaak voor dat het koppel van de motor niet voldoende meer is om de auto nog te laten versnellen tegen de extra bandendruk, eventuele wind, enz...
Dus kort samengevat:
-koppel heb je nodig om massa's te versnellen.
-hoger gewicht = meer koppel nodig, of minder versnellen
-vermogen = koppel x toeren
-topsnelheid is evenredig met vermogen en omgekeerd evenredig met weerstand (banden, lucht), NIET met gewicht.
-veel koppel bij lage toeren (in pk) = weinig koppel bij hoge toeren (in pk)
De vergelijking gaat veel makkelijker op bij motoren.
Vergelijk de koppel- en vermogen curves van een Aprillia Factory (dikke twin) met een GSX-R 750 (jankende viercilinder). Qua vermogen en koppel elkaar gelijke (min of meer), maar elk met een volkomen verschillende curve.
-
MISTY
- Geregistreerd lid
ben je nu ook al natuurkundige????
nee,jij hebt gestudeerd of nog steeds?
zien er goed uit, jou stellingen.
dus;een motor met een hoog koppel + een hoog toerental + laag gewicht
is ongeveer de ideale verhouding.

nee,jij hebt gestudeerd of nog steeds?
zien er goed uit, jou stellingen.
dus;een motor met een hoog koppel + een hoog toerental + laag gewicht
is ongeveer de ideale verhouding.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Zeg ik (eigenlijk) ook: tenzij je de grootheden betrekt op een bepaald voertuig. Tot dan zijn het abstracte grootheden. Je kun het over de snelheid van het geluid hebben, van het licht, of van een vallende zak tomaten. Hebben ze betrekking op een voertuig of voorwerp dan staan deze grootheden automatisch in relatie tot elkaar. Maar dan is er nog wel meer dan de drie grootheden die een rol spelen.... Cw waarde heb ik genoemd, bakverhoudingen, cilinderinhoud. Maar ook aantal cilinders spelen een rol bij de eigenschap van een motor om vermogen snel te ontplooien. Maar jouw uitleg is ook erg toppie joppie.Oliver schreef:Je bent niet helemaal juist.
.
-
RedArrow43
- Geregistreerd lid
bedankt voor de vele (nuttige) antwoorden.
groeten edwin
groeten edwin
-
Klaas
- Geregistreerd lid
Maar wat IK nu niet snap is het volgende: Een paard weegt ongeveer 600 kgr. Dat is dus 0,0016666666666666666666666666666667 pk / kgr. Betekent dat dan dat een paard in 900 seconden op de 100 km / uur zit? of dat de trekkracht van het paard 100 keer kleiner is dan een auto?Red Arrow schreef:Je kan dus ook kijken naar het aantal pk's of kilo watts per kilo!!
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Daarom moet je officieel ook met KW's werken maar de mens hoort nu eenmaal graag peekaas!!Klaas schreef:
Maar wat IK nu niet snap is het volgende: Een paard weegt ongeveer 600 kgr. Dat is dus 0,0016666666666666666666666666666667 pk / kgr. Betekent dat dan dat een paard in 900 seconden op de 100 km / uur zit? of dat de trekkracht van het paard 100 keer kleiner is dan een auto?
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Ja hallo, pk is gewoon een eenheid waarin uitgedrukt wordt. Ga nou niet appels met pannedaken en dieren met een ontploffingsmotor vergelijken. Heb je nou eigenlijk wel gelezen wat we hebben geschreven over hoe ontploffingsmotoren werken? Een paard haalt niet eens 100 km/u. Ik dacht dat een cheetah het snelste landdier is met voor korte 'bursts' 120 km/u. Met dank aan Discovery Channel. Wat trekkracht betreft: drie paarden kunnen al een Daihatsu met 40 pk eruit trekken als je ze tegenover elkaar spant. Waarom? Drie paarden wegen meer dan die Daihatsu en zullen zich beter kunnen afzetten tegen de ondergrond. De Daihatsu gaat slippen en kan zijn vermogen en trekkracht niet goed kwijt. Met dank aan TopGear, waar ze al iets soortgelijks hebben uitgeprobeerd. In de vorm van acht Schotten in kilt op een stukkie gras en een Landrover op asfalt!!!! De Schotten wonnen ondanks de ongetwijfeld goede all terrain banden van de Landrover. Gebruik ff de bovenkamer welke vergelijkingen je precies denkt te willen maken.
Klaas schreef:Red Arrow schreef: Maar wat IK nu niet snap is het volgende: Een paard weegt ongeveer 600 kgr. Dat is dus 0,0016666666666666666666666666666667 pk / kgr. Betekent dat dan dat een paard in 900 seconden op de 100 km / uur zit? of dat de trekkracht van het paard 100 keer kleiner is dan een auto?