belastingvrije regeling 25 jaar en ouder, hoe lang nog?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
baszwolle
Geregistreerd lid

belastingvrije regeling 25 jaar en ouder, hoe lang nog?

Bericht door baszwolle » di 26 jun, 2007 10:03

het is en blijft een leuke regeling, geen wegenbelasting meer na 25 jaar maar hoe lang houden ze die regeling in stand daar in Den Haag?

het valt me steeds meer op dat de oudjes weer/nog over de weg hobbelen maar uit milieuoogpunt en misloop aan belastinggelden kan ik me zo voorstellen dat ze tzt aan deze regeling gaan lopen sleutelen.

wat denken jullie,bevriezen ze tzt een bepaalde datum, auto's ouder dat die datum blijven vrij van belasting of zullen ze de 25 jaar oprekken naar bv 30 of 35 jaar.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 26 jun, 2007 10:09

Naar mijn weten wordt deze wet vanaf 2010 (dacht ik, kan ook 2011 zijn) afgeschaft en moet iedereen gewoon de volle mep betalen.

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » di 26 jun, 2007 10:21

Breng ze niet op ideeën zeg!

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 26 jun, 2007 10:25

2010?? help, dan al.

balkenende zit vast niet op het forum...toch??? toch???

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 26 jun, 2007 10:45

Ik denk dat er tegen die tijd gewoon een kilometerheffing is voor alle wagens.

Edit: wat dat betreft zou ik eerder willen opteren voor een belasting stelsel op basis van kilometers en uitstoot (dat laatste is in andere europese landen ook al jaren gewoonte) op die manier motiveer je mensen om hun roetende hoestbuien (Ik zie die oude Mercedes W128 diesels nog wel eens voorbijwalmen op de A7) van een kat en roetfilter te voorzien. Korting vanwege het feit dat je in een stukje industrieel erfgoed rijdt, vind ik dan ook wel redelijk.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 26 jun, 2007 10:52

Nou moe.
Daarmee komt een van de opties voor mijn tweede 90 (de Ambassadeur, 140.000 km, als donor bedoeld maar veel te goed om te slopen) wel erg op losse schroeven.
Ik overwoog nl. hem te schorsen tot 2012 (heb eigen stalling).

Nou ja, ben toch nog aan het wikken en wegen.

Wat een probleem, een extra Saab die te goed blijkt te zijn........ :wink:

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 26 jun, 2007 11:08

Sapphire schreef:Naar mijn weten wordt deze wet vanaf 2010 (dacht ik, kan ook 2011 zijn) afgeschaft en moet iedereen gewoon de volle mep betalen.
Eerst zien dan geloven. Speculaties over hetr afschaffen van die regeling zijn er al zo lang die regeling er is. En het is nooit doorgegaan. Er wordt ieder jaar en iedere kabinetspeiode opnieuw een hoop geouwehoerd over wat ze allemaal anders willen doen, en hoe ze mobiliteit anders gaan beprijzen, en het leidt allemaal tot niks. Laat ze maar lullen, daar in Den Haag, je moet ze lekker laten denken dat ze belangrijk bezig zijn, zodat ze het te druk met zichzelf hebben om daadwerkelijk iets te doen.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 26 jun, 2007 11:17

Bij het overwegen van een dergelijke regeling zou ik graag eerst zien dat bezitters van SUV's vergunningplichtig worden gemaakt. Over vervuiling en overbodigheid op de weg gesproken zeg...

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 26 jun, 2007 11:19

ik heb er ook niks over kunnen vinden.

zodra er nog niet eens een voorstel is hoeven we ons nog geen zorgen te maken.
wel is een keer geopperd om de regeling weer te vervangen door de oude voorganger : 30 dagen kaart (oid). Dat is als een nachtkaars uitgegaan geloof ik.

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » di 26 jun, 2007 12:03

Joh, over 3 jaar gaat de wegenbelasting eraan en krijgt iedereen 'emissie rechten': Iedereen mag maximaal 5000 kilo co2 per jaar uitstoten. Genoeg voor 2000 liter brandstof. Kosten 10 cent per kilo. Of je kan 0.4 hectare bos planten voor die 2000 liter.

Als je dan weinig of zuinig rijdt verkoop je je rechten aan een SUV rijder, dan worden die ook weer wat meer geliefd hier, zie <a href='http://saabforum.nl/viewtopic.php?p=270 ... 076'>ander topic</a>.

http://www.co2-e.nl/maind.html
en
http://www.co2meter.nl/

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 26 jun, 2007 12:11

Nou dat stelt weer gerust allemaal.
Ik rij nl. met vier auto's gezamenlijk nog geen 10.000 km per jaar!

(hoe gek kun je zijn, nou ja.....)

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 26 jun, 2007 12:20

wat ik nooit begrepen heb is waarom ze niet de wegenbelasting afschaffen en de brandstof duurder maken, wie een dikke auto heeft verbruikt meer en betaald meer dus en wie veel rijdt ook. maar dat zal wel te simpel gedacht zijn.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 26 jun, 2007 12:27

Tja Bas, Europa he...
We hebben al de duurste brandstof van de EU, dus die brandstof nog duurder maken zou onze concurrentiepositie tov. andere landen alleen maar verslechteren. Daarnaast zou je enorm veel brandstoftoerisme in de grensstreek krijgen (wat nu ook al zo is)

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 26 jun, 2007 12:33

dan moeten ze europees alles recht trekken...in duitsland waren ze toch ook al bezig met kilometerheffing en belgie zat aan de NLers te trekken die door belgie reden.

Plaats reactie