AutoTelegraaf: LPG wint van Diesel

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
davidjoost
Geregistreerd lid

AutoTelegraaf: LPG wint van Diesel

Bericht door davidjoost » zo 19 aug, 2007 18:53

AMSTERDAM - Diesel verliest steeds meer terrein aan lpg. Zowel zakelijke als particuliere rijders verkiezen bij de aanschaf van een nieuwe auto autogas boven diesel vanwege de lage literprijs, milieuoverwegingen, maar ook omdat de huidige gastanks veiliger en compacter zijn geworden.

Afbeelding

De Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche, de vereniging van handelaars van vaste, vloeibare en gasvormige brandstoffen en smeermiddelen, becijfert dat er tot afgelopen mei ruim 6,1 procent meer lpg is verkocht ten opzichte van 2006. Het volume van diesel is afgenomen met 1,4 procent.

"Wij verwachten dat die ontwikkeling verder doorzet", zegt NOVE-directeur Erik de Vries. De toename van autogas wordt volgens de brancheorganisatie veroorzaakt omdat dieselauto's belast zijn met een hogere bpm, de gasinbouw fors is toegenomen en dat bepaalde automerken lpg stimuleren.

De Stichting Autogas Nederland bevestigt de opmars van lpg-rijders. "In heel 2006 werden er 44% meer auto's op autogas verkocht dan in het jaar ervoor", stelt voorzitter Kees Goudberg. De inbouw van autogasinstallaties verdubbelde in de eerste maanden van 2006 zelfs ten opzichte van dezelfde periode in 2005.

De inbouwcijfers in het eerste kwartaal 2006 stegen met 85 procent ten opzichte van het eerste kwartaal 2005. "Door de oplopende brandstofprijzen van diesel en benzine kiezen zowel particulieren als zakelijke rijders tegenwoordig voor lpg. Een liter autogas is de helft goedkoper dan een liter diesel om van de normale benzineprijs nog maar te zwijgen."

"Diverse automerken zoals Citroën, Renault, Chrysler, Chevrolet en Subaru zijn intussen een samenwerking met de leveranciers van autogas en autogasinstallaties aangegaan om autogas te stimuleren", aldus Goudberg. De afgelopen jaren zat de lpg-verkoop in een dip, ook vanwege de vermeende onveiligheid van de gasdistributie naar tankstations.

Bron: http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=44176

Lijkt mij goed nieuws! :D

Voor wie het interessant vindt, de reacties op het AW-forum:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3073795

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » zo 19 aug, 2007 19:01

Tof, maar dat is eigenlijk slecht nieuws. Hoe meer LPG rijders er zijn hoe meer geld de overheid aan zich voorbeid ziet schieten. Het zou me dan ook niet verbazen moesten ze de accijnzen erop gaan verhogen als LPG echt populair wordt...

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 19 aug, 2007 19:43

Jochen schreef:Het zou me dan ook niet verbazen moesten ze de accijnzen erop gaan verhogen als LPG echt populair wordt...
Weet wel zeker dat je gelijk krijgt, de geldwolven zijn immers altijd opzoek naar geld. :wink: . Wordt er vast weer een slap excuus gevonden om deze te verhogen.

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » ma 20 aug, 2007 0:21

Waarom staat die foto van jou met jullie 9-5 d'r tussen?

@ Edward: hou toch 'es op met die negatieve opmerkingen over de landelijke politiek en ga eens wat optimistischer in het leven staan. Ze doen ook genoeg goede dingen en dit is nou eenmaal het beleid hier. Als jij het er niet mee eens bent, schrijf dan eens een goed opinieverhaal en stuur dat op naar de krant, wie weet vind je medestanders en kan je er met z'n allen werk van maken.

900 SE C
Geregistreerd lid

Bericht door 900 SE C » ma 20 aug, 2007 3:05

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 20 aug, 2007 4:15

Topic verplaatst naar "Niet Saab" subforum. Dit is een algemeen onderwerp, geen Saabnieuws.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 20 aug, 2007 11:46

Geweldige brandstof dat LPG :bluethumb: , dat wisten heel veel mensen al jaren en gelukkig komen er steeds meer mensen achter.
Zoals al zo vaak gememoreerd, LPG is een afvalproduct wat vrijkomt bij raffinage en geeft bijv geen problemen met fijnstof en zwaveluitstoot, iets wat bij diesel wel het geval is. Zo worden de oliereserves niet nodeloos snel uitgeput.

@Rutger. Misschien is Edwards reactie wat bout maar we leven in een democratisch land er schuilt wel een kern van waarheid in en dat komt niet altijd even leuk over. Jij kenmerkt dat meteen als negatief, misschien kan onderstaande je mening nuanceren, misschien ook niet, kijk dan ff een andere kant uit.
Ik probeer niet negatief maar realistisch tegen zaken aan te kijken. De regering kijkt idd nog steeds teveel naar het geld, LPG is daardoor al kind van de rekening geweest, het milieu is daarmee nooit gediend geweest. Ook nu worden er nog altijd subsidies geschrapt die het milieu zouden kunnen dienen (denk aan isolatie en zonne- en windenergie) en wordt het gebruik van alternatieve/biobrandstoffen nauwelijks of niet gestimuleerd. Veel mensen en ook mensen die daarvoor geleerd hebben weten dat het 2 voor 12 is, ook veel sceptici zijn de laatste tijd om gegaan in hun denkwijze, niet zo vreemd omdat er wel duidelijk tekenen zijn dat het klimaat in rap tempo aan het veranderen is. Niet nu doorgaan met verzieken en mauwen als het straks te laat is. Kijk maar eens naar andere landen zoals Zweden en Duitsland. Daar is de regering uit om veel te investeren in zaken waarbij het klimaat baat heeft.
Nederland heeft in het verleden in veel zaken altijd voorop willen lopen maar heeft inmiddels een enorme achterstand opgelopen, iets waarvoor we zeker de rekening gepresenteerd zullen krijgen.
Geen struisvogelpolitiek maar een realistische kijk, dat zouden meer mensen moeten doen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 20 aug, 2007 11:56

nog los van het gegeven of het klimaat nou wel of niet door ons toedoen zou veranderen, maar niemand wil in een afvalberg wonen, noch wil in ongezonde lucht wonen. toch?

nou dan. :wink:

overigens is het ook struisvogel benadering om de overheid maar de schuld te geven om maar niet milieubewust bezig te zijn. men wil individualist zijn of niet, dus wacht niet passief totdat papa staat je iets toestopt.....

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » ma 20 aug, 2007 12:00

sb153b schreef:@Rutger. Misschien is Edwards reactie wat bout maar we leven in een democratisch land er schuilt wel een kern van waarheid in en dat komt niet altijd even leuk over. Jij kenmerkt dat meteen als negatief, misschien kan onderstaande je mening nuanceren, misschien ook niet, kijk dan ff een andere kant uit.
[..]
Ik ben het zeker met je eens hoor! Het gaat me meer om Edwards algemene instelling. Elke mogelijkheid om te klagen over de politiek grijpt ie aan, waardoor ík het al niet meer serieus neem. Verder gaat het natuurlijk om de toon waarop je iets zegt, en de onderbouwing die je erbij geeft. Jij post een verhaal met argumenten, Edward post (meestal) één klaagzin.

Het gaat me overigens niet om Edward specifiek, maar over klagers in het algemeen. Edward is er alleen wel een goed voorbeeld van op dit forum.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 20 aug, 2007 12:09

Hoi Rutger.
Dan zitten we gelukkig toch op dezelfde lijn :P ...
Cornell :O:

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » ma 20 aug, 2007 16:06

Jochen schreef:Tof, maar dat is eigenlijk slecht nieuws. Hoe meer LPG rijders er zijn hoe meer geld de overheid aan zich voorbeid ziet schieten. Het zou me dan ook niet verbazen moesten ze de accijnzen erop gaan verhogen als LPG echt populair wordt...

met de steeds nieuwere emisie eisen en betere elektronische toepassingen is het hele lpg gebeuren gedoemd uit te sterven

denk dat aardgas meer kansen heeft , zie het steeds meer die kant opgaan

mvg bert

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 20 aug, 2007 16:10

bertus06 schreef:...denk dat aardgas meer kansen heeft, zie het steeds meer die kant opgaan
Ik zie niet dat aardgas veel meer voordelen heeft dan LPG. Over een paar jaar zie ik ons in elektrische en hybride auto's rijden, in ieder geval niet in diesels.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » ma 20 aug, 2007 16:13

72sonett-III schreef:
bertus06 schreef:...denk dat aardgas meer kansen heeft, zie het steeds meer die kant opgaan
Ik zie niet dat aardgas veel meer voordelen heeft dan LPG. Over een paar jaar zie ik ons in elektrische en hybride auto's rijden, in ieder geval niet in diesels.
verbrandingswaarde aardgas komt dichterbij benzine dan lpg wat dan minder elek. storingen geeft

zijn nu al legio nieuwe modellen waar lpg niet meer mogenlijk is ivm storingen met de software

kijk bv naar duitsland dat toch flink in opkomst was met lpg div pompen hebben de lpgpomp installatie omgebouwd naar aardgas

en wat de diesels aangaat er zijn er al die schoner en sneller zijn dan benzine modellen
mvg bert

Plaats reactie